kysely bilepukeutumisesta opinnäytetyötä varten

57 posts, 3 pages, 16,775 views

anniharha

Posts: 1,937

#1 • • Edited anniharha
Hellurei!

Olen tekemässä opinnäytetyötä aiheesta Pukeutuminen suomalaisessa rave-kulttuurissa vuosituhannen vaihteesta tähän päivään, ja tarvitsisin mahdollisimman paljon vapaaehtoisia vastailemaan kymmeneen kysymykseen, suurin osa rasti ruutuun -henkistä lottoamista ja pari vapaaehtoista avointa kysymystä. Kyselyyn saa vastata myös nimettömänä, ja aikaa vastaamiseen on ensi tiistaihin eli 24.2.09 saakka. Kaavakkeen saa minulta joko sähköpostitse tai yksärillä, heittäkää profiiliin viestiä jos olette kiinnostuneita!

VASTAUSAIKA PÄÄTTYNYT JO PARI VIIKKOA SITTEN, KIITOS OSALLISTUNEILLE!
Keskustelua saa jatkaa kuitenkin topikissa ihan vapaasti (:



Tämän topikin oletan täyttyvän tästä eteenpäin laatuviihteellä, kuten helikopteri.giffillä, epic boobseilla ja muulla mukavalla, joten en edes yritä saada keskustelua aikaan täällä tai kuvittelekaan laittavani kysymyksiä tähän *plur*

--
and though my words could save the world they never come out right

Bio

Posts: 4,429

#2 • • Bio The Bullies / Pinky

anniharha, 17.2.2009 16:29:
Tämän topikin oletan täyttyvän tästä eteenpäin laatuviihteellä, kuten helikopteri.giffillä, epic boobseilla



:D

Laite?
anniharha

Posts: 1,937

#3 • • anniharha

Bio, 17.2.2009 16:32:
---
anniharha, 17.2.2009 16:29:
Tämän topikin oletan täyttyvän tästä eteenpäin laatuviihteellä, kuten helikopteri.giffillä, epic boobseilla

---


:D

Laite?



Kyllä, siihen minä aina luotan! *joo*
No mut pysyispähän topikki ylhäällä :D

--
and though my words could save the world they never come out right

Lyra

Posts: 666

#4 • • Lyra

anniharha, 17.2.2009 16:29:

Tämän topikin oletan täyttyvän tästä eteenpäin laatuviihteellä, kuten helikopteri.giffillä, epic boobseilla ja muulla mukavalla, joten en edes yritä saada keskustelua aikaan täällä tai kuvittelekaan laittavani kysymyksiä tähän *plur*



ikävää et klubbari on mennyt tähän....

mielenkiintoinen aihekin olis eli keskustelkaa ihmees ihmiset jos uskallatte kertoa omakohtaisia tuntemuksia aiheestat täs topikissakin

nopeesti "poista" namikka toimii idioottien aiheeseen liittymättömillä postauksiin täällä; eli pidetään tää topikki puhtaana
anniharha

Posts: 1,937

#5 • • anniharha
Mulla on yks näkökanta opinnäytetyöhön se, miten valtavirtamuoti on vaikuttanut bilepukeutumiseen. Se on sen verran laaja juttu, että siitä ois kiva saada aikaan yleistä keskustelua.

Periaatteessahan bileskenessä on ne samat jutut, jotka on vallalla vuodesta toiseen; on kiksukarvat, remmihousut, neonvärit... Mutta kuitenkin kun katsoo kuvia lähemmäs kymmenen vuoden takaa niin kyllä vaan porukka näyttää ihan erilaiselta :D Vuosituhannen vaihteessa tuntui et kaikkea avaruusmatskua (no siis foliohattuja ja jesseteippiä) oli jo pelkästään valtavirtamuodissakin niin paljon, että oletettavasti sitä on myös bileissä näkynyt ihan eri tavalla.

Mulla on myös käsitys, että mitä vahvemmin räikeästi toisistaan erottuvat nuorisokulttuurit (gootit, hopparit, kawaii-eläimet jne) on tulleet näkyviin katukuvassa, sitä selkeämmiksi erot myös bilepuolen genrejen pukeutumistyylien välillä on muuttuneet. Mielipiteitä, oonko oikeilla jäljillä vai vaan niin nuori etten erota puita metsästä? *suunnistel*

--
and though my words could save the world they never come out right

laite

Posts: 2,994

#6 • • laite MastahWankah
Te ootte kyllä ymmärtänyt mut ihan väärin :/ Laita Anni mulle se kyselylomake mailina! Osoite löytyy profiilista :)
tomii

Posts: 3,594

#8 • • tomii kallion herttua
mä voin kyl vastaa, jos toi lomake on jostaan internetistä saatavilla (osoitteen voi laittaa vaikka privaan)

--
reivaan kunnes kuolen

JasoX

Posts: 378

#9 • • JasoX Ruoska

tomii, 17.2.2009 18:27:
mä voin kyl vastaa, jos toi lomake on jostaan internetistä saatavilla (osoitteen voi laittaa vaikka privaan)



Samoin

--
heartbeat will never fade

anniharha

Posts: 1,937

#10 • • Edited anniharha

laite, 17.2.2009 18:25:
Vastasin!



Hyvin vastattu! Koitappa nyt sit keskustella tohon mitä kirjottelin ylemmäs. [o]Ku sä oot tommonen gootti, nii viilteletkö sä sun ranteita bileissäkin?[/o] eeeiiku et miten valtavirtamuoti on vaikuttanut siihen, miten porukka pukeutuu bileissä?

--
and though my words could save the world they never come out right

anniharha

Posts: 1,937

#11 • • anniharha

JasoX, 17.2.2009 18:45:
---
tomii, 17.2.2009 18:27:
mä voin kyl vastaa, jos toi lomake on jostaan internetistä saatavilla (osoitteen voi laittaa vaikka privaan)

---


Samoin



Ei valitettavasti löydy netistä pohjaa, maililla tai yksärillä vaan.
(Ei riitä mun nörttitaidot mihkään vaikeampaan niin hoidetaan se niinku mä sen osaan tehdä! :D)

--
and though my words could save the world they never come out right

Avatar
#12 • • Muussika Guest

anniharha, 17.2.2009 18:00:

Mulla on myös käsitys, että mitä vahvemmin räikeästi toisistaan erottuvat nuorisokulttuurit (gootit, hopparit, kawaii-eläimet jne) on tulleet näkyviin katukuvassa, sitä selkeämmiksi erot myös bilepuolen genrejen pukeutumistyylien välillä on muuttuneet. Mielipiteitä, oonko oikeilla jäljillä vai vaan niin nuori etten erota puita metsästä? *suunnistel*



Mä voin vastata sun kyselyyn! Hit me vaikka s-postilla. :)

Mielenkiintoinen aihe. Itse en oikein osaa sanoa tuohon sun kyssäriin muuta kuin mututuntumalta ja omien havaintojeni pohjalta sen, että ihan jo niinkin lyhyessä ajassa kuin noin viidessä vuodessa esim. goottityyli on iskeytynyt mielestäni osaksi mainstreamiä ja katumuotia omalla tavallaan. Aluksi Helsingissäkin oli vain yksi goottivaateliike, ja nykyään niitä on useita. Ei tarvi enää roudata pinkkimustia pääkalloreleitä Berliinistä asti, kuten meikä teki. :P Putkitukkia ja loligootteja ei pahemmin näkynyt bileissä, kun katsotaan ihan jokunen vuosi takaperin, ja nykyään määrä on lisääntynyt. Toisaalta, goottihenkisillä ihmisillä on omat bileensä ja piirinsä, joissa itsekin tuli pyörittyä jokunen vuosi, mutta ehkä osa on halunnut laajentaa musiikkimakuaan ja maisemiaan? :P Tossa sun käsityksessä voisi kyllä olla perää imho, koska katumuotiin on todella tullut ns. uusia suuntauksia.

Eri konemusagenrejä edustavissa bileissä on varmasti havaittavissa kunkin genren ''päälinjaus'' pukeutumisessa. Jos vaikkapa vertailee Hallmark ja Säde -kekkereitä, huomaa varmastikin eron. Useat ihmiset kuitenkin tykkäävät useammasta genrestä, joten mukavaa pukeutumistyylien heterogeenisyyttä on havaittavissa. :) Ja voihan tyyppi kuin tyyppi pukeutua halutessaan ns. dresscoden mukaisesti.

(Itse pukeudun vapaalla ja bileisiin niin kuin hyvältä tuntuu, duuni + spessut tilaisuudet sun muut ovat sitten asia erikseen. Rakastan kuitenkin vaattehia ja niiden suunnittelua, joten vapaa-ajan kruunaa välillä hyvät bileet, joihin saa vetästä päälle jotakin toppahousuista ja villakalsareista poikkeavaa) :)
sapeli

Posts: 11,768

#13 • • sapeli jokukukamikä?

anniharha, 17.2.2009 18:00:
Periaatteessahan bileskenessä on ne samat jutut, jotka on vallalla vuodesta toiseen; on kiksukarvat, remmihousut, neonvärit... Mutta kuitenkin kun katsoo kuvia lähemmäs kymmenen vuoden takaa niin kyllä vaan porukka näyttää ihan erilaiselta :D Vuosituhannen vaihteessa tuntui et kaikkea avaruusmatskua (no siis foliohattuja ja jesseteippiä) oli jo pelkästään valtavirtamuodissakin niin paljon, että oletettavasti sitä on myös bileissä näkynyt ihan eri tavalla.



Mun mielestä tähän on ykkössyynä se, että nykyään on paljon laajemmin saatavilla (ja aika halpaa esim. tilata Saksasta tai UK:sta) erilaisia reivivaatteita - niitä ei tarvi enää itse tehdä, jos ei halua. Jossain v. 2000 paikkeilla kun muutin Helsinkiin niin tuli käytyä läpi kaiken maailman Seppälät ynnä muut paljon tarkemmin, kun se sun paras bilepaita saattoi olla sieltä joku perus T missä on joku semihieno tribaalikuva.

Kiksukarvat on kiksubileissä aika passé, btw. Samoin nykyään on vähemmän "krääsää" (esim. helmikoruja, pillejä, jne) ja enemmän "ihan oikeita" rannekkeita, pantoja, yms. lisävarusteita. Tässäkin ehkä korostuu se parempi valikoima ja saatavuus, jolloin omatehdyt jää vähemmälle.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

WiljamiDzay

Posts: 1,291

#14 • • WiljamiDzay Nyypiö
Mä voin vastata kanssa, oon jopa askarrellu joskus itelleni härpäkkeitä pidettäväks kemuissa *joo**tirsk*

(oiskoha ne vielä talles *ding* ei millää viittis askarrella ainakaa samanlaisii uudestaa *nauru*)

--
Nimim. Viherpeukalo, tiedät kai missä.

anniharha

Posts: 1,937

#15 • • anniharha

sapeli, 17.2.2009 22:48:
Samoin nykyään on vähemmän "krääsää" (esim. helmikoruja, pillejä, jne) ja enemmän "ihan oikeita" rannekkeita, pantoja, yms. lisävarusteita. Tässäkin ehkä korostuu se parempi valikoima ja saatavuus, jolloin omatehdyt jää vähemmälle.



Näkyiks niitä krääsäjuttuja silloin kuin paljon ihan ns. arkipukeutumisessa ja katukuvassa? Käyttiks niitä vaan reivaajat vai oliko ne ihan yleinen muoti-ilmiö? Muistan kyl et itellä oli niitä tuttikoruja joskus 90-luvun keskivaiheilla roikkumassa repusta, mut kun oon vuosituhannen vaihteessa asunut pikkukaupungissa, jossa pelkästään jostain toisesta kaupungista ostettu paita oli viikon puheenaihe, niin en oo ollut näkemässä mitään Onlyn ja Demin ulkopuolelta :D

--
and though my words could save the world they never come out right

Lyra

Posts: 666

#16 • • Lyra

sapeli, 17.2.2009 22:48:
---

---


Kiksukarvat on kiksubileissä aika passé, btw. Samoin nykyään on vähemmän "krääsää" (esim. helmikoruja, pillejä, jne) ja enemmän "ihan oikeita" rannekkeita, pantoja, yms. lisävarusteita. Tässäkin ehkä korostuu se parempi valikoima ja saatavuus, jolloin omatehdyt jää vähemmälle.




nyy! mä kyl edelleen diggaan karvoistani...

ja pidin/pidän kiksukarvasäärystimiani kyl ihan bileiden ulkopuolellakin *>.<* pidin sillon 2000 luvun aikoihin ihan melkein jokapäivä kuopiossa asuessani, ne oli niin lämpöiset <3
Meke

Posts: 2,083

#17 • • Meke GT Digital, BCN Records
Omia muisteluita...

90-luvun puolessa välissä monilla oli (MicMacin ?) löysät housut ja moni bilettäjä muistutti tietyllä tapaa sen ajan hoppareita. Itse käytin monesti myös löysi vakosamettihousuja samoin kun silloinen ystäväpiirikin. Adidas paidat ja paidat missä oli raidat hihoissa oli in.
Monilla taisi olla aika perus t-paitoja päällä. Sen ajan teinit kulki pilottitakit ja verkkarit päällä joissa oli punteissa raita tai pari.
Vaatekaapistani löytyy Micmacin mustat housut ja musta pitkähihainen paita (valkoiset raidat hihoissa) ja edessä teksti: Ravechild *pahis* Hyvin mahtuu päälle vieläkin.

--
Ruboy Records, GT Digital, BCN Records, Burning Chrome Records, Sinthetic Digital, Electronica Exposed, Finrg Recordings, Audio Reanimation, Freeformaniacs, Ruffbeatz

Jago

Posts: 4,039

#18 • • Jago un-trained monkee

Lyra, 18.2.2009 18:59:
---
sapeli, 17.2.2009 22:48:
---

---


Kiksukarvat on kiksubileissä aika passé, btw. Samoin nykyään on vähemmän "krääsää" (esim. helmikoruja, pillejä, jne) ja enemmän "ihan oikeita" rannekkeita, pantoja, yms. lisävarusteita. Tässäkin ehkä korostuu se parempi valikoima ja saatavuus, jolloin omatehdyt jää vähemmälle.

---



nyy! mä kyl edelleen diggaan karvoistani...

ja pidin/pidän kiksukarvasäärystimiani kyl ihan bileiden ulkopuolellakin *>.<* pidin sillon 2000 luvun aikoihin ihan melkein jokapäivä kuopiossa asuessani, ne oli niin lämpöiset <3


Aaaww..
Muistan että silloin 2000 vuoden tienoilla näkyi arkisinkin bilettäjiä bilehameissa ja selkeemmin cyberpunk ja cybergootti lookit tais olla pinnalla myös valtavirrassa. Ne katosi, sitten kun trancea ei enää soitettu radiossa

Ittekin käytin 2006 bilevaatteita myös arkisin, mutta sitte taivuin ja nykyään enää bileissä(liian arvokkaita tuhottavaksi, kun mun eniten käyttämät vaatteet on sellasia, joita en saisi korvattua)
Kertaakaan en ole bilettänyt ilman bilevaatteita*ding* Edes alussa.

Voin vastaa kyllä siihen kyselyyn. laitan YVtä

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Avatar
#19 • • Muussika Guest

Meke, 18.2.2009 19:17:
Omia muisteluita...

90-luvun puolessa välissä monilla oli (MicMacin ?) löysät housut ja moni bilettäjä muistutti tietyllä tapaa sen ajan hoppareita.



Hehee, tolta meijjän mustaakin mustemmalta Alekiltakin löytyy VALKOISET tooosi isot Mic Macin housut kaapista. :D Käytän niitä itse välillä himassa kun ne on niin hauskat. :P Oon leikkinyt hoppari-kotikokkia lippa vinossa, ay yeas!
Tapi

Posts: 1,437

#20 • • Tapi Dreamstate

Meke, 18.2.2009 19:17:
90-luvun puolessa välissä monilla oli (MicMacin ?) löysät housut ja moni bilettäjä muistutti tietyllä tapaa sen ajan hoppareita.


Mic Macin lisäks Phobia oli kova juttu yläasteaikoina reivijannuilla. Yritin ettii kuvia, mut ei onneks löytyny mitään. :D