Tenttiin lukeminen ja keskittyminen

25 posts, 2 pages, 12,300 views

Mori

Posts: 493

#1 • • Mori purrnau
Apuva!

Kolme pääsykoetta tulossa parin viikon päästä ja kirjat vielä kesken. Tuntuu että ei vaan tahdo muistaa sitä mitä lukee eikä keskittyminen riitä siihen että lukisi kovin pitkään kerralla. Kolmessa tunnissa saa luettua 5-10 sivua yrittäessä ymmärtää ja muistaa. How do I readed book?*pökr*

Olen nyt pari vuotta yrittänyt saada opiskelupaikkaa erinäisistä paikoista mutta I fail. Olen nyt hakemassa kahdelle fysioterapialinjalle ja niihin on kumpaankin yksi kirja luettavana. Ei ole paljon mutta yllättävän kauan tässä tuntuu kestävän. (tää klubbarin selailu ei auta, I know *poks*)

Kaikilla on varmaan omat opiskelukikkansa ja tahtoisin nyt kuulla niistä. Miten jotkut kykenee lukemaan 1000 sivun koekirjoja viikossa ja pääsee vielä läpi? *ding*

--
Jos et heti onnistu, on aika ottaa toiset nokoset
- Kissan motto

pirpeli

Posts: 5,533

#2 • • Edited pirpeli
Mä ainakin aikoinani opiskellessa, ennen lukemisen aloittamista otin päikkärit tai ulkoilin, fiiliksestä riippuen. Sitten taustalle soimaan jotain hyvää musaa hiljasella, sellasta ei liian rauhallista. Mehua tai hedelmiä viereen ja sit vaan lukemaan. Itse en tosin opiskellessa joutunut kovin paksuja kirjoja kahlaamaan, mutta luettava oli.

Itse en tykännyt istua pöydän ääressä, vaan rönötin nojatuolissa tai mahallani sängyllä. Jokaisella on varmaan lempipaikkansa. Jokaiselle sopii myös omanlaisensa lukutyyli, ja jos on sellainen, että vähänkin määrän lukemisessa menee kauan aikaa, pitää vain aloittaa tarpeeksi aikaisin. Ja päntätä.

(Mitä muuten tarkoittaa How do I readed book?...)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Avatar
#3 • • astaroth Guest
lunttiin tekeminen
Horzi

Posts: 646

#4 • • Horzi FINRG Recordings

pirpeli, 25.5.2008 15:52:
Itse en tykännyt istua pöydän ääressä, vaan rönötin nojatuolissa tai mahallani sängyllä.



Mulla tää ei toimi, varsinkaan jos on vähääkään "ei mielenkiintoinen-aihe". Sitä aina löytää ittensä nukkumasta kirja sylissä. *nauru* Vaikka kyllä sitä nukkuu vaikka puoliks pöydällä kun sille päälle sattuu.
oooo

Posts: 1,249

#5 • • oooo
No mun ei 1000 sivun kirjoja ole tarvinnut lukea mutta lukemista on koulussa ollut. Mä luen joka päivä/opiskelen vaikken koulussa ole (tykkään siis lukea). Jos tietäisin, että aion hakea johonkin kouluun vaikka ensi vuonna ja tietäisin edes joten kuten mitä sitä varten pitäisi lukea, niin aloittaisin lukemisen heti, lukisin siis vähitellen niitä asioita tässä vuoden aikana.

Mun keinoja on kirjoittaminen ym. Muistan asiat kun kirjoitan niistä itselleni muistiinpanot, teen miellekarttoja jne.

Jos teksti on sellaista, että se ei kiinnosta mua yhtään, niin sitten onkin vaikeampi homma opiskella. Mielenkiintoista tekstiä on kiva lukea ja se jää hyvin päähän.
Mellu-

Posts: 4,006

#6 • • Mellu-
Ajatuksella lukee 30min pätkiä, käy ulkona tekeen jotain ja sit lukee taas 30 min saman alueen uudelleen jne.. ei kyl kauheesti oo luettavaa mullakaan, joitakin monistenippuja mutta kuitrskin :)

Iloa opiskeluun muillekkin ja Morille tsemppivä että pääset johonkin kouluun *plur*

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

RainChild

Posts: 909

#7 • • Edited RainChild

pirpeli, 25.5.2008 15:52:
Sitten taustalle soimaan jotain hyvää musaa hiljasella, sellasta ei liian rauhallista. Mehua tai hedelmiä viereen ja sit vaan lukemaan.



Mul on silloin tällöin ollu jotain musaa, just semmost ei liian rauhallist, et pysyy vire yllä, mut semmosta mikä ei sit häiritse keskittymistä (esim. laulut semmosel kielel mitä ei ymmärrä, niin ei ruppee kuuntelee sanoja :p).

Oon kyl kans huomannu et noit hedelmii tulee aika paljon vedettyy. Esim. viinirypäleet on kivoi naposteltavii siin lukemisen lomas.. ja tee maistuu <3

Ittelläni on ollu hieman hankaluuksii ton lukemisen kans ja oon pyrkiny löytämään parhaan keinon. Tällä hetkellä käytössä on kirjan lukeminen ja muistiinpanojen tekeminen läppärin kanssa (läppärin, mis ei oo nettii :p). Tein muistiinpanoi ennen käsin, mut totesin, et läppäril se menis nopeemmin ja sit sais käsialastakin paremmin selvää. Tä tuntuu hyvält tekniikalta just nyt :).

Nimimerkillä pari viikkoo sit aloitin lukemaan perjantain tenttiin maanantaina (ei, se ei ole fiksua). Lukemista oli 700 sivua. Mut oli ihan hyvä fiilis tentissä :), en tiiä tuloksii tosin viel :p

--
Rainchild is back home

RainChild

Posts: 909

#8 • • RainChild
Ja nyt pitäiskin siirtyy sen läppärin ääreen... voi väsymys.... --->

--
Rainchild is back home

Avatar
#9 • • Annakins Guest

Mori, 25.5.2008 15:37:
Kaikilla on varmaan omat opiskelukikkansa ja tahtoisin nyt kuulla niistä. Miten jotkut kykenee lukemaan 1000 sivun koekirjoja viikossa ja pääsee vielä läpi? *ding*



Älä lue himassa. Se toimi mulle. Jos olin himassa niin ensin oli pakko siivota, sitten keitin teetä 10 min välein jne, joten yleensä luin kirjastossa pöydän ääressä korvatulpat korvissa ilman musiikkia. Jouduin myös välttelee post grad opiskeluhuonetta kun siellä oli pehmeitä sohvia...

Jokaisella siis tyylinsä ja mun tyyli on kirjasto. Oli näppärä myös siksi, että jos piti tsekkaa joku asia lisäinfoksi, niin kirjoja piisasi. Nykyisin oon myös duunissa huomannu, että tietokoneen edessä en pysty keskittymään kunnolla jos pitäis lukea joku dokari kun koko ajan tsekkaan meilejä ja teen sataa muuta asiaa kerralla. Siirryn sillon yleensä duunihuoneessa olevan pienen pöydän ääreen, duunin kirjastoon tai jos on tosi paljon luettavaa, niin häivyn pariks tunniks johonkin kahvilaan jos vain mahdollista.
Mori

Posts: 493

#10 • • Mori purrnau


Älä lue himassa. Se toimi mulle. Jos olin himassa niin ensin oli pakko siivota, sitten keitin teetä 10 min välein jne, joten yleensä luin kirjastossa pöydän ääressä korvatulpat korvissa ilman musiikkia. Jouduin myös välttelee post grad opiskeluhuonetta kun siellä oli pehmeitä sohvia...

Jokaisella siis tyylinsä ja mun tyyli on kirjasto. Oli näppärä myös siksi, että jos piti tsekkaa joku asia lisäinfoksi, niin kirjoja piisasi. Nykyisin oon myös duunissa huomannu, että tietokoneen edessä en pysty keskittymään kunnolla jos pitäis lukea joku dokari kun koko ajan tsekkaan meilejä ja teen sataa muuta asiaa kerralla. Siirryn sillon yleensä duunihuoneessa olevan pienen pöydän ääreen, duunin kirjastoon tai jos on tosi paljon luettavaa, niin häivyn pariks tunniks johonkin kahvilaan jos vain mahdollista.



Vois kokeilla ens viikon keskiviikkona kun on vapaapäivä(eli ei ole keikkaa :D). Toi lähin kirjasto on sen verran vähän aikaa auki että sinne ei ehdi töiden jälkeen. Ainoa mikä tossa mietityttää on ruoka ja juoma. Eihän kirjastoon voi tuoda kumpaakaan? Vettä ja viinirypäleitä lähinnä kaipais ;). Kai läppärin ainakin voi ottaa mukaan(kai nääki tiedot löytyy jostain mutta jospa kysyn kuitenkin)?

Mutta on kyllä tuttu tuo että tahtoo tehdä vähän kaikkea lukemisen ohella.

--
Jos et heti onnistu, on aika ottaa toiset nokoset
- Kissan motto

Zandy

Posts: 273

#11 • • Zandy
Suosittelen korvatulppia. Vaikka kirjastossa olisi hiljaista niin korvatulppien kanssa syventyy ihan toisella tavalla vain siihen lukemiseen eikä kaikkeen pieneenkin rapinaan mitä muut lukusalissa tekevät.

Lukutekniikkana suosittelen listojen tekemistä, muistettavien asioiden numerointia ja pienten asioiden sijoittamista isojen alla. Jos sulla on 1000 sivua luettavaa, niin listaa tuosta 1000 sivusta pääaiheet mitä ko. teksti koskee, esim. aiheet X, Y ja Z. Sitten sijoitat noiden alle kuuluvia asioita, esim. aiheeseen X kuuluu a, b, c ja d. Ja sitten sijoitat tuon a:n alle pienempiä asioita, jotka puolestaan kuuluvat sen alaisuuteen ja listaat ne, esim. 1, 2, 3, 4 ja 5. Ja sitten kun luet ja päntäät asioita ulkoa pidät huolen siitä, että koko ajan tiedät mihin kohtaan ja "tasoon" ko. lukemasi asia liittyy. Yksi hyvä keino on kopioida kirjan sis.luettelo ja vilkuilla sitä aina välillä, jotta pysyy kärryillä siinä mihin juuri sen hetkinen lukeminen liittyykään.

Ehkä vähän epäselvästi selitetty, mutta tuollainen palikka-logiikka toimii ainakin mulla.
spoinkel

Posts: 398

#12 • • spoinkel Alferd Heatpacker
Kone kiinni.

(Paskempi homma jos matskut on koneella, jolloin ne kantsisi yrittää tulostaa. Edelleen paskempi homma jos niitä on satoja sivuja...)

--
Buffalo buffalo buffalo badger Badger badger buffalo Buffalo.

dj upi

Posts: 1,835

#14 • • dj upi
Kyl mä ainaki syön kirjastossa, joskin kohteliaisuussyistä teen sen jossain muualla kuin lukusalissa...
Jinx

Posts: 2,615

#15 • • Jinx Superfeminine
Pitää vaan keskittyä pänttäämiseen. Ei siinä oikeen muu auta jos sen opiskelupaikan haluaa. *vink*

--
Pyllykkä

jusqu

Posts: 762

#16 • • jusqu pilipalipilotti
Itse en pysty keskittymään mihinkään opiskelun tai pänttäämisen tapaseen mikäli mua yhtäänkään väsyttää. Kun luin ylppäreihin ja pääsykokeisiin niin aamut eivät olleet pahoja, ne iltapäivät/illat oli helvetillisiä kun oli paukut jo aika loppussa. Siinä tilanteessa mut pelasti kofeiinitabletit. Vireystila ampu pohjamudista läpi katon ja pysty taas kahlaamaan tekstiä ku tekstiä ennätysvauhtiin läpi.

Toinen sit on tosiaan se, että kotona ei pystyny lukemaan sitten yhtään. Siinä on liikaa houkutuksia ympärillä. Kirjastossa minäkin sillon luin.

--
*pupu**piis*

Lyylikki

Posts: 2,975

#17 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Joo, mulla on ollut kotona lukemisen ja kirjoittamisen (opinnäyte) kanssa aina aika paljon hankaluuksia. Toisaalta pääsykokeisiin (en kylläkään päässyt sisään) olen lukenut kahvioissa ja koulutöihin lukeminen sujui tosiaan kirjastoissa (sekä koulun, että Kallion). Kirjastossa ei aikoinaan saanut konettaan verkkoon, joten klubbarointi ja sähköpostit ja muut houkutuksen jäivät siinä helposti pois.

En tiedä mitkä lukumahdollisuudet Kirjasto 10:ssä on, mutta se on ainakin auki klo 22 asti, joten siinä ei aukioloaika tule vastaan ihan samalla tavalla, kuin jossakin lähikirjastossa.
Cloud

Posts: 2,162

#18 • • Cloud Game Freak
Jotain lukunaposteltavaa siihen viereen jotta pysyy energiataso ylhäällä.. Tämä tosin on pitkänpäälle lihottavaa :). Lisäksi päikkärit tms ennen lukemista tai aamulla lukua jotta vireystila on kunnossa.

Nämä auttavat tälläistä täysin luku-kouluallergista edes vähän selviämään :)

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

thebbo

Posts: 346

#19 • • thebbo free spirit
Lue kirja aluksi pariin kertaan nopeasti vilkuilemalla. Ei siis tarvitse muistaa muuta kuin otsikot. Sen jälkeen luet kirjan kunnolla, ja teet muistiinpanot kirjoittamalla tärkeät pointit joka kappaleesta. Pyri välttämään muistiinpanoissa kirjan suoraa kopiointia (ellei kirja ole muulla kielellä kuin äidinkielellä jolloin se tulee käännettyä omalle kielelle ajatuksen kanssa). Sen jälkeen luet pelkkiä muistiinpanoja. U wins!

Keskittymiskykyä saa esim. harrastamalla meditaatiota tai vastaavaa keskittymisharjoittelua. Tai okei ei se keskittymiseen aina auta, mutta muisti kyllä paranee.

--
Vittu tähän on nyt tultu paljon spekulaatioit on kuultu vähän on tiedetty vitusti enemmän on luultu paskaa puhuttu huhuttu yksityiskohtiin juututtu, mut totuus puuttuu mikää ei edelleenkää oo muuttunu

Mori

Posts: 493

#20 • • Mori purrnau
Meni kyllä vähän puihin tuo kirjastossa lukeminen *blush* kun oli töitä keskiviikkona sittenkin. Ja eilisen lukemiset meni mönkään kun oli paha päivä :(. Ei nyt jotenkin luonnistu tämä. Ainii ja läppärin kovo hajos joten muistiinpanot menikin sitten siinä. Osasyy miksi eilinen ei oikein luonnistunut.

Ei ole hyvä tämä. *toktok*

--
Jos et heti onnistu, on aika ottaa toiset nokoset
- Kissan motto