Masterointiin vinkkejä

93 posts, 5 pages, 43,748 views

xybo

Posts: 1,100

#21 • • xybo meeple!

JaniJ, 8.12.2007 19:17:
Tuli tästä aiheesta mieleen sellainen kysymys, että pitääkö demo biisit olla masteroitu ennen kuin niitä lähettelee levy-yhtiöille?



Kannattaa ja mielummin lähettää vain muutaman omasta mielestään parhaan biisin kun useita. Niitä ei kuitenkaan kuunnella. Jos levy-yhtiötä kiinnostaa niin kyllä ne ottaa yhteyttä.
Damien

Posts: 2,882

#22 • • Damien [tr3ox]

Lumpy, 16.10.2007 12:34:
Mun mielestä sokkona ei kannata masteroida mitään, tuli ääni sitten monitoireista mikserin läpi perseeseen tai sitten ei.. vaan kannattaa käyttää referenssibiisejä vertailuna aina.



Jaa-a. Jos tiedät mitä haluat saundiltas niin kaivat sen saundin esiin biisistäs. Tämä pätee myös masteriin. Jos alkaa hakee samanlaista pumppua ku muilla nii kaikki kuullostaa kohta Prydziltä, eikä siinä hommassa pidemmän päälle oo järkeä.

Jos jotain kannattaa käyttää referenssinä nii se on erilaisia äänentoistojärjestelmiä, autoa, kuulokkeita, nappikuulokkeita ja studiomonitoreja etc.
Lumpy

Posts: 873

#23 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg

Damien, 9.12.2007 14:56:
---
Lumpy, 16.10.2007 12:34:
Mun mielestä sokkona ei kannata masteroida mitään, tuli ääni sitten monitoireista mikserin läpi perseeseen tai sitten ei.. vaan kannattaa käyttää referenssibiisejä vertailuna aina.

---


Jaa-a. Jos tiedät mitä haluat saundiltas niin kaivat sen saundin esiin biisistäs. Tämä pätee myös masteriin. Jos alkaa hakee samanlaista pumppua ku muilla nii kaikki kuullostaa kohta Prydziltä, eikä siinä hommassa pidemmän päälle oo järkeä.

Jos jotain kannattaa käyttää referenssinä nii se on erilaisia äänentoistojärjestelmiä, autoa, kuulokkeita, nappikuulokkeita ja studiomonitoreja etc.



Tässä nyt ei ollutkaan välttämättä tarkoitus se, että saadaan kuulostamaan biisi joltain toiselta. Lähinnä tärkeitä asioita mitkä kannattaa ottaa huomioon, että äänen paineet eri taajuuksilla ovat kohdillaan. ettei tyylii basso oo 3db kovemmalla ku pitäis jne..
Damien

Posts: 2,882

#24 • • Damien [tr3ox]

Lumpy,
Tässä nyt ei ollutkaan välttämättä tarkoitus se, että saadaan kuulostamaan biisi joltain toiselta. Lähinnä tärkeitä asioita mitkä kannattaa ottaa huomioon, että äänen paineet eri taajuuksilla ovat kohdillaan. ettei tyylii basso oo 3db kovemmalla ku pitäis jne..



Vaikutteet on vaikutteita , soundi soundia.
Lumpy

Posts: 873

#25 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg

Damien, 9.12.2007 22:58:
---
Lumpy,
Tässä nyt ei ollutkaan välttämättä tarkoitus se, että saadaan kuulostamaan biisi joltain toiselta. Lähinnä tärkeitä asioita mitkä kannattaa ottaa huomioon, että äänen paineet eri taajuuksilla ovat kohdillaan. ettei tyylii basso oo 3db kovemmalla ku pitäis jne..

---


Vaikutteet on vaikutteita , soundi soundia.



Ja suhunhan ei yksikään artisti koskaan oo vaikuttanu.*pepsodent* Kaikki ideat tulee aina tyhjästä.
Damien

Posts: 2,882

#26 • • Edited Damien [tr3ox]

Lumpy,
Ja suhunhan ei yksikään artisti koskaan oo vaikuttanu.*pepsodent* Kaikki ideat tulee aina tyhjästä.



Vaikuttaa säveltäjänä, ei miksaajana / masteroijana. *pepsodent*

edit: Selvennökseksi , nii ohan se jotain kait jos aletaan tekee temppuja biisille masterointi vaiheessa, mut mun näkemys aziaan on selkee.

Siinä vaiheessa ku biisiä masteroidaan / ei masteroida, nii se on jo kutakuinkin valmis. Loppuvaiheessa lähen ainoastaan hiomaan saundia kohalleen ja jos siinä vaiheessa kuuntelen muita biisejä niin sit kuuntelet muita biisejä u know?

Masteroija kuuntelee just sitä biisiä mitä se työstää ja sitä se sitten kuuntelee erinäisistä äänilähteistä, jotta juuri sen biisin henkimaailma alkais avautuu just oikeella tavalla. Tähän vaiheeseen ei mun mielestä kannata enää ottaa mallia muilta, vaan yrittää tutkailla sitä just sen nimenomaisen kappaleen äänimaailmaa ja miten se reagoi erinäisiin virityksiin.

Säveltäjänä muut artistit on päässy vaikuttaa mun musamakuun koko elämäni ajan, jolloin koen että mulla on vahva näkemys eri musiikkityylilajeista jotka toimii mun perustana. Vanhasta muistista otan sitten eri fiiliksiä ja sotken niihin uutta ja ajatuksia tulevasta.
KFMrockin

Posts: 250

#27 • • KFMrockin .

Damien, 10.12.2007 17:32:
---

Masteroija kuuntelee just sitä biisiä mitä se työstää ja sitä se sitten kuuntelee erinäisistä äänilähteistä, jotta juuri sen biisin henkimaailma alkais avautuu just oikeella tavalla. Tähän vaiheeseen ei mun mielestä kannata enää ottaa mallia muilta, vaan yrittää tutkailla sitä just sen nimenomaisen kappaleen äänimaailmaa ja miten se reagoi erinäisiin virityksiin.



Tuli mieleen kysymys yleisesti: Jos sulla on kotona monitorit, joiden soundi on puhdas, niin niidenhän tuottama soundi pitäis olla se, johon luottaa? Ainoastaan tilan vaikutuksia tulisi silloin kuunnella eri äänilähteistä..? Yksinkertasesti, eikö erinäisistä äänilähteistä kuunteleminen ole turhaa?

Esim. mä olen erehtynyt kuuntelemaan omia tuotoksiani masterointi/miksaus-vaiheessa mp3-soittimella ja todennut matalientaajuuksien olevan hyvät, unohtaen samalla, että oon equttanut siitä soittimesta bassot kattoon. Vastaavanlaisia juttuja voi käydä ja sehän väärentää masteroinnin ja miksauksen lopullista tulosta jos virheelliseen tietoon luottaa ja sen pohjalta tekee säätöjä tuottaessa?

--
Kesäfiilismies

antonsonin

Posts: 2,712

#28 • • antonsonin laserpoint.

KFM, 17.3.2008 00:37:

Tuli mieleen kysymys yleisesti: Jos sulla on kotona monitorit, joiden soundi on puhdas, niin niidenhän tuottama soundi pitäis olla se, johon luottaa? Ainoastaan tilan vaikutuksia tulisi silloin kuunnella eri äänilähteistä..? Yksinkertasesti, eikö erinäisistä äänilähteistä kuunteleminen ole turhaa?



Jokaiset monitorit toistaa ääntä eri tavalla, jos et ole 100% varma miten monitorit millä teet työtä toistaa ääntä niin on ihan hyvä kuunella välillä jostain muustakin äänilähteestä.
Avatar
#29 • • Edited Reivaaja Guest

KFM, 17.3.2008 00:37:

Tuli mieleen kysymys yleisesti: Jos sulla on kotona monitorit, joiden soundi on puhdas, niin niidenhän tuottama soundi pitäis olla se, johon luottaa? Ainoastaan tilan vaikutuksia tulisi silloin kuunnella eri äänilähteistä..? Yksinkertasesti, eikö erinäisistä äänilähteistä kuunteleminen ole turhaa?

Esim. mä olen erehtynyt kuuntelemaan omia tuotoksiani masterointi/miksaus-vaiheessa mp3-soittimella ja todennut matalientaajuuksien olevan hyvät, unohtaen samalla, että oon equttanut siitä soittimesta bassot kattoon. Vastaavanlaisia juttuja voi käydä ja sehän väärentää masteroinnin ja miksauksen lopullista tulosta jos virheelliseen tietoon luottaa ja sen pohjalta tekee säätöjä tuottaessa?

Ei! Kaiuttimien toistoikäyrissä on paljon eroa ja juuri sen takia. Sitten on vielä se subjektiivinen puoli, josta kultakorvat jaksaa vääntää loputtomiin(dynaaminen, tumma, pehmeä, metallinen). Ja kotona olevat monitorit tuskin absoluuttisia äänilähteitä jo puutteellisen akustiikan takia [not invented(siitäs sait*vink*)] Ota joku legendaarisen lafkan levy mukaan johonkin hifimessuille ja tyyppaa eri valmistajien laitteistoa. Mene kotiin ja itke. Nim. kokemusta on... tai hifi liikkeeseen... Kokeile vaikka Crevasse:ja... No varmaan joku ammattilainen täällä voi kertoa lisää ja oikeampaa selitystä... Mä meenki nyt tästä Dvd-plazaan pätemään! Moro!
Edit: loppuosa onki kotilaitteistosta. Mutta niillä sitä muzaa kuunnellaan myös studioissa...
Avatar
#30 • • Reivaaja Guest

Damien, 9.12.2007 14:56:
Jaa-a. Jos tiedät mitä haluat saundiltas niin kaivat sen saundin esiin biisistäs. Tämä pätee myös masteriin. Jos alkaa hakee samanlaista pumppua ku muilla nii kaikki kuullostaa kohta Prydziltä, eikä siinä hommassa pidemmän päälle oo järkeä.

Jos jotain kannattaa käyttää referenssinä nii se on erilaisia äänentoistojärjestelmiä, autoa, kuulokkeita, nappikuulokkeita ja studiomonitoreja etc.

Mä nyt oon ihan paska tekee musaa mut 5 timman jälkeen saundi alkaa jo kuulostaa hyvältä. Sitten ku laitan samantyylistä ammattikamaa soimaan alkaa itkettää lahjattomuus. Jotenki vaan turtuu siihen jatkuvaan kolinaan =)
Quakey

Posts: 692

#31 • • Quakey
looool :D masterointi on kyl ihan sikavaikeeta :((((((((
Quakey

Posts: 692

#32 • • Quakey

JaniJ, 8.12.2007 19:17:
Tuli tästä aiheesta mieleen sellainen kysymys, että pitääkö demo biisit olla masteroitu ennen kuin niitä lähettelee levy-yhtiöille?



ei tarvii kun niitä voi muokkailla sen jälkeenkin kun on lähettäny ne jos ne tykkää siit :P
Saarre

Posts: 1,151

#33 • • Saarre
Jotku labelit antaa pre-masterointi ohjeita signaamisen jälkeen ennenku viimoset wavit lähetetään heille. Linkkejä ilmasiin softiin mitä käyttää jne.

--
*tähti* Full hearts cant lose

Quakey

Posts: 692

#34 • • Quakey

Damien, 9.12.2007 14:56:
---
Lumpy, 16.10.2007 12:34:
Mun mielestä sokkona ei kannata masteroida mitään, tuli ääni sitten monitoireista mikserin läpi perseeseen tai sitten ei.. vaan kannattaa käyttää referenssibiisejä vertailuna aina.

---


Jaa-a. Jos tiedät mitä haluat saundiltas niin kaivat sen saundin esiin biisistäs. Tämä pätee myös masteriin. Jos alkaa hakee samanlaista pumppua ku muilla nii kaikki kuullostaa kohta Prydziltä, eikä siinä hommassa pidemmän päälle oo järkeä.

Jos jotain kannattaa käyttää referenssinä nii se on erilaisia äänentoistojärjestelmiä, autoa, kuulokkeita, nappikuulokkeita ja studiomonitoreja etc.



todellakin :P pelkästään monitorien ja kuulokkeiden välillä vaihtamalla huomaa jo paljon
ttomi

Posts: 101

#35 • • ttomi
Helou! Tos hommasin äskettäin uuden äänikortin ja taajuttaa alkaa piisaamaan hyvin, joten olis kiva tietää minkälaisia kikkoja jengi käyttää masteroinnissa.. Varsinki neuvoi Reasoniin olis kiva tietää. Täl hetkellä mul on päämikserissä noita EQ taajuuksia (high, mid ja low) ja niihin noi stereojaot.. Voiko sitä vielä parantaa paljonkin? Ja miten sais vaik kaksi päämikseriä liitettyä jotenki fiksusti(niihin ehkä jotai efekti-inserttejä)?

Peace out
tomii

Posts: 3,594

#36 • • Edited tomii kallion herttua

ttomi, 5.9.2008 18:03:
Helou! Tos hommasin äskettäin uuden äänikortin ja taajuttaa alkaa piisaamaan hyvin, joten olis kiva tietää minkälaisia kikkoja jengi käyttää masteroinnissa.. Varsinki neuvoi Reasoniin olis kiva tietää. Täl hetkellä mul on päämikserissä noita EQ taajuuksia (high, mid ja low) ja niihin noi stereojaot.. Voiko sitä vielä parantaa paljonkin? Ja miten sais vaik kaksi päämikseriä liitettyä jotenki fiksusti(niihin ehkä jotai efekti-inserttejä)?

Peace out



Pakko heittää tää, vaikka tiedän, että kohta saan vihat joiltakin niskoilleni (edit: ja "et vain osaa" -kommentteja ;): eka juttu millä parannat saundiasi on kyllä valitettavasti se, että dumppaat Reasonin. Hyvä softa kaikilta muilta osa-alueilta, paitsi just siltä äänen renderöinniltä (oletettaen, että teet kaiken Reasonissa alusta loppuun, ja painotan just tota loppua). Monta vuotta touhuilin Reasonilla, ennenkuin kaveri käytännössä pakotti mut koittamaan muita vaihtoehtoja (Cubase ja FLStudio) ja voin kyllä sanoa, että ei ole paluuta (vituttaa, kun pari omasta mielestä tosi lupaavaa raakiletta makoilee Reason formaatissa kovolla, pitänee säätää ne toisella softalla jollakin ilveellä kasaan). Mutta... tämä on vain mun (ja muutaman muun ihmisen) mielipide ja koskee tosiaan vain äänen laatua mitä softasta tulee ulos.

--
reivaan kunnes kuolen

ttomi

Posts: 101

#37 • • ttomi
Äh, ei viel huvittais vaihtaa softaa.. Diggaan sen verran tost käyttöliittymästä ja oon just about sisäistänyt sen(ainakin osaks:D). Mut anyway mitä suosittelisit, jos unohdetaan fruity. Tai toisin sanoen mikä prosofta olis helppo sisäistää, ett se olisi vähän samantyylinen käyttikseltään kuin reason?
tomii

Posts: 3,594

#38 • • Edited tomii kallion herttua
Kandee muuten lukasta nämä Elixirian läpätkin läpi, osa koskee just masterointi- ja eq-asioita ja tonne kirjottelee myös monia tosi kovia tekijäitä psy-trancen saralta (eli salettiin ihan laatuvinkkejäkin joukossa), mutta suurin osa ihan yleispäteviä juttuja. Osittain vähän off-topic, mutta tuli vain mieleen pistää tähän ketjuun :)

http://www.elixiria.fi/forum/viewtopic.php?t=1093&postdays=0&postorder=asc&start=80 <- siis urli edit :D

--
reivaan kunnes kuolen

tomii

Posts: 3,594

#39 • • Edited tomii kallion herttua

ttomi, 5.9.2008 18:17:
Äh, ei viel huvittais vaihtaa softaa.. Diggaan sen verran tost käyttöliittymästä ja oon just about sisäistänyt sen(ainakin osaks:D). Mut anyway mitä suosittelisit, jos unohdetaan fruity. Tai toisin sanoen mikä prosofta olis helppo sisäistää, ett se olisi vähän samantyylinen käyttikseltään kuin reason?



Joo tiedän mitä ajat takaa. Ton takia en itekään halunnut vaihtaa, kun musta Reasonilla oli vaan niin sairaan nopea väsätä kaikkia jammailuja ja ideoita kasaan. Mutta tosiaan itse siirryin just nimenomaan FLStudioon, kun se oli versiossa 6, eli ei hirveän kauan sitten. Pari kaveria hehkuttelee tällä hetkellä Abletonin Liveä ihan biisinteko-meininkeihinkin. Kelasin itekin koittaa, koska helpottaisi yhden frendini kanssa biisien tekoa, koska toi menis pitkälti wav-pohjalta. Mut jos sul on laatu-äänikortti, mitä mulla ei ole, josta syystä Cubase jäi kokeiluasteelle, niin itse lähtisin treenaamaan hiljalleen (Mäkillä) Logicia tai (PC:llä) Cubasea. Mut mut... softat on aina vittumaisia sisäistää, se on fakta. Mutta suosittelen koittelemaan vaihtoehtoja Reasonin ohessa. Saatat yllättyä erittäin positiivisesti, eikä sitä Reasoniakaan tarvi laakista dumpata, vaikka nini ehdottelinkin ekassa vastauksessani ;)

--
reivaan kunnes kuolen

ttomi

Posts: 101

#40 • • ttomi
Joo oon kyl luekellut tota joskus, mut täytyypä kattella tarkemmin..! Mut jos jollain olis niitä vinkkejä Reasonin masterointiin ni antakaa palaa. Täytyy kattoo tota softan vaihtoo hiukka myöhemmin, mut tänks dude.