Koneisto?

22 posts, 2 pages, 7,490 views

Vteich

Posts: 187

#1 • • Vteich
Onko nyt todella niin, että Koneisto on sitten lopultakin kokonaan kuollut ja kuopattu juttu kaikessa hiljaisuudessa? Viime kesänähän enää ei ollut jäljellä kuin nopeasti kyhätty tynkä-Koneisto, mutta jotain se oli sekin ja ainakin toivoa paremmasta tulevaisuudesta, ja kovasti hehkuttivat tulevansa entistäkin isompina takaisin. Nyt ei koko Koneistosta ole kuulunut yhtään mitään sitten Underworldin Helsingin keikan ja samaa vanhaa Underworld-viestiä Koneiston nettisivutkin vielä toitottavat. Keväällä bongasin Satasesta lyhyen uutisen, jossa sitä Linnanmäen isoa tyhjää hallia suunniteltiin konserttikäyttöön ja kiinnostuneita oli esim. Koneistoa järkännyt Popzoo. Sen jälkeen ei ole mitään kuulunut ja nyt mennään jo heinäkuun puoliväliä, joten tämän kesän Koneistot jäänee ainakin väliin. Saa nähdä palaakokaan koskaan.

Vaikka paljon paskaa Koneisto onkin niskaansa saanut Helsinkiin muuttamisensa jälkeen, niin itselle nuo Kaapelilla pidetyt Koneistot olivat kuitenkin niin esiintyjien kuin fiiliksenkin puolesta ihan loistavia tapahtumia. Eikä sen kokoisia elektronisen musiikin festareita Suomessa yhtään liikaa ole. Niillä kävijämäärillä kun pystyttiin jo isoja ja laadukkaita nimiä Suomeenkin tuomaan. Ikävä on, samoin kuin niitä aikoinaan punaista näkemään saaneita legendaarisia nettisivuja.

Popzooltakin yritin Koneiston kohtaloa kerran kysellä, mutta ei kukaan näköjään vaivautunut vastaamaan...
Juhgu

Posts: 7,921

#2 • • Juhgu Virnistelijä
Housenation ja Laserpointhan tuon on aika kivasti kaapelilla korvannut, erona oikeastaan vain kesto ja se sellainen festarifiilis mitä tuli pihojen myyntikojuista jne.

Itse kysymykseen en tiedä vastausta.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

ville

Posts: 3,780

#3 • • ville olen oikeasti ujo

Juhgu, 15.7.2007 20:22:
Housenation ja Laserpointhan tuon on aika kivasti kaapelilla korvannut, erona oikeastaan vain kesto ja se sellainen festarifiilis mitä tuli pihojen myyntikojuista jne.

Itse kysymykseen en tiedä vastausta.



On kyllä housenation ja laserpoint hyvin kaukana koneistosta kaapelilla, jossa taisi olla 7 salia, pari päivää ja artisteja hyvin monista genreistä....

Enemmän näkisin, että Koneiston tilalle on tulleet Flow ja UMF, jotka aika hyvin paikkaa Koneiston jättämää aukkoa.
Juhgu

Posts: 7,921

#4 • • Edited Juhgu Virnistelijä

ville, 15.7.2007 20:29:
---
On kyllä housenation ja laserpoint hyvin kaukana koneistosta kaapelilla, jossa taisi olla 7 salia, pari päivää ja artisteja hyvin monista genreistä....



Viimeksi kun olin kaapelilla, siellä oli 5-7 salia ja artisteja hyvin monista genreistä. Yhden illan vaan tosin. Oli se aika kaukana koneistosta mutta ei nyt sentään hyvin kaukana :)

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Vteich

Posts: 187

#5 • • Edited Vteich
Niin, se mikä ainakin itseäni eniten noissa Kaapelin Koneistoissa viehätti eniten, oli että valikoima oli aina todella laaja ihan poppis-elektronikasta spesifimpiin genreihin ja todella paljon live-esityksiä. Ja nimenomaan löytyi näitä tunnetumpiakin nimiä, kuten vaikka joku Moloko. Vastaavaa ei kyllä Suomesta löydy, enkä kyllä jotain Housenationia ja Laserpointia Koneistoon vertaisi. Flow nyt kasvaa näköjään vuosi vuodelta ja on ottamassa tuota Koneiston paikkaa, tänäkin vuonna hyvä kattaus elektronikaa (ja jo vähän tunnetumpiakin nimiä) ja indietä. Kyllä Helsinkiinkin silti mielestäni kaksi isompaakin elektronisen musiikin festaria mahtuu.
CM

Posts: 1,507

#6 • • Edited CM

Vteich, 15.7.2007 22:57:
Flow nyt kasvaa näköjään vuosi vuodelta ja on ottamassa tuota Koneiston paikkaa, tänäkin vuonna hyvä kattaus elektronikaa (ja jo vähän tunnetumpiakin nimiä) ja indietä. Kyllä Helsinkiinkin silti mielestäni kaksi isompaakin elektronisen musiikin festaria mahtuu.



Niinno. Onhan tuolla aiemminkin ollut isoja nimiä, ainakin omissa genreissään. Viime vuonna Flowssa Moodyman, UR, Henrik Schwarz ja UMF:ssä Âme, Autechre jnejne. Missasin aikoinaan kaikki Koneistot ja tähän mennessä myös nämä muut (aina ollut jotain estettä), mutta tänä vuonna tulee kyllä korjaus asiaan :)
Jago

Posts: 4,039

#7 • • Jago un-trained monkee
Kuvittelisi että suomessa riittäisi kiinnostusta viellä näillekin. Huolestuttavaa että housenationeissakaan ei viimeaikoina oo ollut hirveesti väkeä ja viimeksihän siellä taisi olla vaan kaksi areenaa käytössä*uuh*

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Rivakka

Posts: 593

#8 • • Rivakka T2xikerien
Koneisto kuoli jo kauan sit, ku lähti Turkkusest!
dubious

Posts: 158

#9 • • dubious ribidim

Rivakka, 17.7.2007 10:07:
Koneisto kuoli jo kauan sit, ku lähti Turkkusest!



Ikävä kyllä ihan totta. Kupittaalla oli paljon parempi tunnelma, jotenkin eksoottisempaa. Helsinkiin muuton yhteydessä tapahtuma lakkasi tuntumasta yhtenäiseltä setiltä, alkoi se myös mennä ihan liian pitkälle poppailun suhteen.

Puuttu enää Britni.

Ja sitäpaitsi. Olihan se kiva lähteä ulkomaille festareille, ko Turussa niitä järkkäilivät *vink*
tomii

Posts: 3,594

#10 • • tomii kallion herttua
Meikäläinen kyl kaipaa Koneistoa, vaikka onhan nykyään toki muutakin kivaa enemmän kuin silloin Koneiston "kulta-aikana", mutta mulle Koneisto on silti Koneisto (tosin se viimeinen "Koneisto" oli kieltämättä aika rampa, vaikka olinkin niissä junkka-pippaloissa, jotka olivat varsin mainiot).

--
reivaan kunnes kuolen

dubious

Posts: 158

#11 • • dubious ribidim

tomii, 17.7.2007 11:43:
...olinkin niissä junkka-pippaloissa, jotka olivat varsin mainiot).



Totta, ne oli kyl hyvät. Vaan kuitenkin täytyy sanoa että en mä edes tiedostanut olevani Koneistossa, vaan ihan vaan hyvä klubbailuilta.
tomii

Posts: 3,594

#12 • • tomii kallion herttua

dubious, 17.7.2007 11:44:
---

Totta, ne oli kyl hyvät. Vaan kuitenkin täytyy sanoa että en mä edes tiedostanut olevani Koneistossa, vaan ihan vaan hyvä klubbailuilta.



Sama juttu... ei ollut enää sitä festivaali-tunnelmaa. *uuh* Siksipä heitin tuon Koneiston sulkuihin, kun ei tosiaan tuntunut enää Koneistolta.

--
reivaan kunnes kuolen

-P

Posts: 4,972

#13 • • -P
Koneisto ei enää asu täällä. Suuntakaa katseenne UMFiin ja Flowhun!

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Dirt

Posts: 105

#14 • • Dirt Chiken hunting
kyl joo Turussa homma toimi ja tunnelma oli hyvä, mut jotenkin stadissa homma alkoi kuihtua.
sinänsä kyl toivoisin et vastaavaa toimintaa saatais viel stadiin. Flow on ihan hyvä, mut musiikillisesti ei vastaa omaa makua niin hyvin kuin vanhat koneistot.
kilobitti

Posts: 2,419

#15 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno
mä melkeinpä näkisin että koneisto voitaisiin kuopata nimenä kokonaan, jolloin päästäisiin ikuisesta "turussa vuona '86 kaikki oli paremmin"-narinasta.

Itse viihdyin erinomaisesti myös kaapelilla. Ne isot poppis-artistit oli ihan turhaa kamaa, festarin helmet oli mielestäni laaja elektroninen tarjonta - joka kerta löysin jotain uutta:)

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

drS

Posts: 1,939

#16 • • drS
Kun on kokenut FLOWn tunnelman ja katselee tämän(kin) vuoden lineuppia niin ei paljoo koneistoa oo ikävä.. No kupittaan koneistoa ehkä vähän.
-P

Posts: 4,972

#17 • • -P

drS, 17.7.2007 15:14:
Kun on kokenut FLOWn tunnelman ja katselee tämän(kin) vuoden lineuppia niin ei paljoo koneistoa oo ikävä.. No kupittaan koneistoa ehkä vähän.



Flow on kokemus, ekskursio ja KULTTUURItapahtuma. arvo stan!

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Vteich

Posts: 187

#18 • • Edited Vteich
Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllähän esim. tuo Molokon live vuoden 2003 ensimmäisessä Kaapelilla pidetyssä Koneistossa oli niin käsittämättömän kova juttu, ettei mitään rajaa. Koko pääsali pursusi jengiä ja ei ainakaan sen vuoden Koneistossa tuntunut, että festari olisi hiipumassa yhtään mihinkään. Sen jälkeisinä vuosina artistivalinnoissa ja linjauksissa tehtiinkin sitten jotain huonoja valintoja, mutta siltikin yllättävän äkkiä koko homma saatiin kuihdutettua kasaan vuoden 2005 huonojen kävijämäärien jälkeen. Vituttaa vieläkin.
Rivakka

Posts: 593

#19 • • Rivakka T2xikerien
Mun mielest, siis MUN mielest ei voi oikee puhuu festareista, jos ne on sisällä!! Festarit on kyl aina ulkona!
tomii

Posts: 3,594

#20 • • tomii kallion herttua

salaisinko?, 17.7.2007 15:23:
---

Flow on kokemus, ekskursio ja KULTTUURItapahtuma. arvo stan!



Flow on iha paska... jää kyl tänävuonna väliin. Hyi saatana :D Tos oo kulttuurii tipan vertaa

--
reivaan kunnes kuolen