Säästäminen ja sijoittaminen

121 posts, 7 pages, 76,039 views

Mikcore

Posts: 914

#41 • • Mikcore Eternity has passed

Wolverine, 21.11.2007 18:22:
onko kenelläkään kokemuksia noista islantilaisista pankeista? Glitnir ja Kaupthing-Edge tarjoo nyt tota reiluu 5% korkoo (laskee toki vuodenvaihteessa mut esim. K-E tarjoaa EKP:n ohjauskorkoo tai parempaa vuoteen 2011 asti) eli onko noissa mitään järkeä? Pienestä muutaman tonnin summasta on kyse mutta toi Handelsbankenin tarjoama huikea 1% korko vuodessa ei oikein innosta pitämään rahoja siellä. Eli voisko noi olla hyvä ratkaisu, varsinki ku haluun varmaa tuottoa enkä viitti sijoittaa rahastoihin..



Joo, kyl on...

Mielestäni rahastoihin kannattaa sijoittaa silloin kun haluaa pitää massei vähän pidempää kuin muutaman kuukauden. On kyl järjetöntä, että ihmiset makauttaa isoja summia pankkitileillä.
Anyway: pistä johonkin nostorajoitetulle korkotilille, jos rahastot tai osakekauppa nappaa.
Marqueezi

Posts: 86

#42 • • Marqueezi
Kaupthingin Edgessä osa tuottamassa varmaa tuottoa ja ei ainakaan mitään haukuttavaa. Rahat liikkuu nopeesti molempiin suuntiin ja tuotto hyvä riskiin nähden.

Osakesalkussa: Fortum, Uponor ja Nordea.

Kesällä olis tarkotus lisäillä osakeomistusta.. kattoo nyt mihin suuntaan mennään.
plink

Posts: 1,405

#43 • • plink team paska

Marqueezi, 5.1.2008 20:21:
Osakesalkussa: Fortum, Uponor ja Nordea.



mulla myös noita kahta jälkimmäistä. jännityksellä odotellaan ens torstaita, jolloin uponor antaa tilinpäätöksen. mulla ainakin positiiviset odotukset lähitulevaisuutta ajatellen:)


muina kiinnostavia kohteina näkisin tällä hetkellä isot suomalaiset rakennusfirmat, kuten yit:n ja lemminkäisen. viime vuoden viimeisellä neljänneksellä tullut monenkymmenen prosentin pudotus ei jotenkin istu tällasen maallikon logiikkaan, kun samaan aikaan yhtiöt kuitenkin tekevät parasta tulosta koskaan. liekö sitten medioissa esiintyvä pelottelu rakentamisen kasvun hiipumista kohtaan aiheuttanut paniikin, vaikka tällä hetkellä työkanta on niin korkea, ettei hiipumista tarvitse pelätä moneen vuoteen.

myöskin erityisesti venäjän markkinat kiinnostaisi, mutta en ainakaan toistaiseksi ole ulkomaisille osakemarkkinoille suorilla sijoituksilla viittinyt lähteä. tällä hetkellä ulkomaiden omistukseni menee rahastojen välityksellä.

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

Wolverine

Posts: 1,860

#44 • • Wolverine
noniin mielenkiintoista lukea melkein vuoden vanhoja tekstejä ja kattoa miten maailma on muuttunu tänä aikana. kohta alkaa olemaan semmoinen tilanne että kannattaa jo ostaa osakkeita, onko kellään kokemusta että minkä pankin kautta osaketoimeksiantojen antaminen tulee halvimmaksi? itsellä Handelsbankenissa tili mutta ne vetää kyllä surutta välistä turhan suuren summan, kun taas OP:n testisivuilla näytti siltä kuin palkkio olisi 0e ja muutenkin systeemi näytti hyvin selvältä. nyt hyviä vinkkejä ja kommentteja, asia on kuitenkin ajankohtainen ja tuleva taantuma ("ei koske Suomea") koskettaa varmasti meistä jokaista.
Mikcore

Posts: 914

#45 • • Mikcore Eternity has passed
Mites ihmiset on muuttanut sijoitusstrategioitaan kun noi kurssit on tullu alas noista parhaista vuosista? Mä en oo ainakaan muuttanut, sillä se mikä tulee alas, niin se tulee myös ylös...

Vois jopa harkita sijoittamista lainarahalla, kun kaikki näyttäs olevan halpaa.

"Nalle" ilmoitti tossa, että kurssit kääntyis nousuun kesällä...

Mitähän sitä tekis?
Wolverine

Posts: 1,860

#46 • • Wolverine

Mikcore, 23.1.2009 22:36:
Mites ihmiset on muuttanut sijoitusstrategioitaan kun noi kurssit on tullu alas noista parhaista vuosista? Mä en oo ainakaan muuttanut, sillä se mikä tulee alas, niin se tulee myös ylös...

Vois jopa harkita sijoittamista lainarahalla, kun kaikki näyttäs olevan halpaa.

"Nalle" ilmoitti tossa, että kurssit kääntyis nousuun kesällä...

Mitähän sitä tekis?



Yllättävän vähän kommentteja tämmöisessä topicissa, eikö ihmisiä oikeesti kiinnosta raha? Miten kävi, ostitko lainarahalla?

Nallehan tunnetusti osti UPM:ää ja Nordeaa kun osakkeiden arvot oli 10e/kpl että en nyt pitäisi häntä minään profeettana, taisi itse myöntää tuossa viikko sitten että näin jälkikäteen ajateltuna hänen olisi pitänyt myydä kaikki pois. Itse ainakin sijoitan nyt aktiivisesti ja osakemarkkinat ovat halvemmat kuin vuosiin, tässä on todellinen rahanteon paikka. Ei välttämättä mitään Wincapita-tuottoa mutta näillä osakehinnoilla kannattaa jo ostaa :)
akir0

Posts: 2,554

#47 • • akir0 idleRPG champion 2009
Eipä munkaan sijoitustrategiani oo mihinkään muuttunut. Sijoitusaikataulu on kuitenkin 5-15 vuotta, joten ostelen vähän kaikkea joka kuukausi. Eikä tule edes kovin tarkkaan seurattua miten mikäkin sijoitus on tuottanut tai ottanut takkiin.

Viime vuosi meni kokonaisuudessaan roimasti pakkaselle, mutta kyllä ne sieltä vielä nousee. Ja parit viime viikothan on olleet tosi kohdallaan.

Itse sijoitan lähinnä rahastoihin, koska ei oo intressiä seurata markkinoita juuri yhtään. Ja löytyy sitten jonkunverran isojen suomalaisten firmojen suoria osakkeitakin.
Zapa

Posts: 1,393

#48 • • Zapa Mr Wrangler
Rahastoissa oon käyttänyt Seligsonia (http://www.seligson.fi/) ja niistä jopa vähän plussalla alkuvuodesta lähtien. Selkeät sivut, ostaminen/lunastaminen helppoa, ei paljon mene kuluja (poislukien muutamat rahastot) ja parissa päivässä tulee rahat tilille jos haluaa lopettaa. Arvon seuranta käy helposti webissä http://www.seligson.fi/suomi/rahastot/rahastoarvot.asp ja oma salkku -sivuilla jonne saat tunnarit.

Jonkun verran myös käyttänyt kivijalkapankkien palveluita. Sammon kautta ostin myös muutamia rahastosiivuja, mutta yhdestä tuli jonkun verran takkiin ja alkoi olemaan niin paljon punasella, joten luovuin tappiolla siitä rahasto-osuudesta. Tosin nyt ostin juuri Sammon kautta osakkeita viikko sitten ja loppuviikko oli sen verran hyvää nousua, että myin StoranEnson osakkeeni hyvällä voitolla jotta sain vähennettyä rahastotappioni sen kaupan yhteydessä. Loput osakkeet odottakoot ainakin osingon irtoamisen verran, kursseja seuraan jonkun verran. Sampo veloittaa 8€ osakekaupoista, joten aika paljon.

Nordnet http://www.nordnet.fi/ on kuulemma hyvä ja luotettava osakevälittäjä, tarjous näyttäis olevan 3€ per kauppa 3 kk:n ajan. Itsellä ei kokemusta, mutta lukenut että ok lafka.

Aika epävarmaa on tilanne tällä hetkellä, rahastoihin tuskin sijoitan enää tällä erää. Osakkeisiin saatan sijoittaa jos laskevat, mutta nousu-lasku jaksoja tulee varmaan olemaan paljonkin tässä kevään aikana. Pitkällä tähtäimellä tietty kannattais pitää osakkeet jotka nyt ostaa, kyllä ne "jossain vaiheessa" lähtee tasaisempaan nousuun :)
Mikcore

Posts: 914

#49 • • Mikcore Eternity has passed

Wolverine, 6.4.2009 13:44:

Yllättävän vähän kommentteja tämmöisessä topicissa, eikö ihmisiä oikeesti kiinnosta raha? Miten kävi, ostitko lainarahalla?

Nallehan tunnetusti osti UPM:ää ja Nordeaa kun osakkeiden arvot oli 10e/kpl että en nyt pitäisi häntä minään profeettana, taisi itse myöntää tuossa viikko sitten että näin jälkikäteen ajateltuna hänen olisi pitänyt myydä kaikki pois. Itse ainakin sijoitan nyt aktiivisesti ja osakemarkkinat ovat halvemmat kuin vuosiin, tässä on todellinen rahanteon paikka. Ei välttämättä mitään Wincapita-tuottoa mutta näillä osakehinnoilla kannattaa jo ostaa :)



En valitettavasti, ne massit meni muihin hyödykkeisiin :T

Nyt pitäs kyllä kerätä itseltään
vähän kolehtia, niin ehtis tehdä jotain
osuusmerkinköjä edullisesti... kuitenkin toi
osakesijoittaminen on pitkän aikavälin hommaa...5-10 vuotta.
SilverJo

Posts: 1,893

#50 • • SilverJo I solemnly swear that I am up to no good.

Zapa, 6.4.2009 15:23:
Rahastoissa oon käyttänyt Seligsonia (http://www.seligson.fi/) ja niistä jopa vähän plussalla alkuvuodesta lähtien. Selkeät sivut, ostaminen/lunastaminen helppoa, ei paljon mene kuluja (poislukien muutamat rahastot) ja parissa päivässä tulee rahat tilille jos haluaa lopettaa. Arvon seuranta käy helposti webissä http://www.seligson.fi/suomi/rahastot/rahastoarvot.asp ja oma salkku -sivuilla jonne saat tunnarit.


Suosittelen. *super*

--
Broken words always
start as thoughts.
Clean thinking keeps
things beautiful.

Wolverine

Posts: 1,860

#51 • • Wolverine

Mikcore, 6.4.2009 15:39:
---
Wolverine, 6.4.2009 13:44:

Yllättävän vähän kommentteja tämmöisessä topicissa, eikö ihmisiä oikeesti kiinnosta raha? Miten kävi, ostitko lainarahalla?

Nallehan tunnetusti osti UPM:ää ja Nordeaa kun osakkeiden arvot oli 10e/kpl että en nyt pitäisi häntä minään profeettana, taisi itse myöntää tuossa viikko sitten että näin jälkikäteen ajateltuna hänen olisi pitänyt myydä kaikki pois. Itse ainakin sijoitan nyt aktiivisesti ja osakemarkkinat ovat halvemmat kuin vuosiin, tässä on todellinen rahanteon paikka. Ei välttämättä mitään Wincapita-tuottoa mutta näillä osakehinnoilla kannattaa jo ostaa :)

---


En valitettavasti, ne massit meni muihin hyödykkeisiin :T

Nyt pitäs kyllä kerätä itseltään
vähän kolehtia, niin ehtis tehdä jotain
osuusmerkinköjä edullisesti... kuitenkin toi
osakesijoittaminen on pitkän aikavälin hommaa...5-10 vuotta.



Nojuu, riippuu tietysti siitä treidaako vai holdaako :)
alotin itse lokakuussa sijoittamisen kunnolla ja indeksi oli 20% korkeampi kuin nyt, kuitenkin rahamäärä on kasvanut sen jälkeen 30%. Jos vain olisin ostanut ja jäänyt odottelemaan nousua niin olisi mennyt hyvät rahat hukkaan, ei se osakkeiden hautominen aina kannata. Tosin pitkässä juoksussahan tuolla on saanut semmoisen 7% tuoton osingoista jne, tosin jos 10v sitten sijoitit niin indeksi on tällä hetkellä muuten pakkasella :)
Kyllä itse olen vahvasti ostolaidalla nyt kun vielä saa halvalla, tässä voi treidaamallakin tehdä hyvät summat rahaa jos osuu ajoitus kohdalleen. Niinkuin jotkut sanoivat niin tämä on kaikkien aikojen ostotilaisuus.
aform

Posts: 291

#52 • • aform
Pörssin pohjat saattaa nyt olla ohi koska eliitin puhemiehet kovaan äänee jauhaa, että vielä tulee laskemaan. Itse odotan kyllä kunnon rommausta, että pääsis sitten ostelemaan lisää.

Dollaripaino on saattanut iflatoida pörssiä jo ylöspäin. Eli viime aikojen kova nousu on voinut johtua uuden rahan päätymisestä kiertoon.

Viimeisen vuoden aikana pankkimailma on taas muistuttanut kuinka läpeensä kieroja sekä korruptoituneita ihmisiä sitä pyörittää. Kansalta siirretään kylmästi masseja pankeille melkein jokaisessa länsimaassa.

Suomessakin kehdataan uutisoida kirjoituksia, joissa sanotaan, että ei velalla mitään väliä ole kun ei sitä tarvitse maksaa takaisi. mitä v...tua.
Zapa

Posts: 1,393

#53 • • Edited Zapa Mr Wrangler
Kyllä on ollut hirmunousua osakkeissa viime kuukauden aikana! Kuukaudessa OMX-Hki tullut yli 20% ylöspäin, onkos jengi päässyt hyötymään tuosta? Muutamia hyviä kauppoja oon tehnyt ja voitolla reilusti. Noksua & Nordeaa ostin kunnon siivut aikaa sitten ja ne odotelkoon vielä vähän aikaa lisänousua, sitten luovun niistäkin.
akir0

Posts: 2,554

#54 • • akir0 idleRPG champion 2009

Zapa, 6.5.2009 16:42:
Kyllä on ollut hirmunousua osakkeissa viime kuukauden aikana! Kuukaudessa OMX-Hki tullut yli 20% ylöspäin, onkos jengi päässyt hyötymään tuosta? Muutamia hyviä kauppoja oon tehnyt ja voitolla reilusti. Noksua & Nordeaa ostin kunnon siivut aikaa sitten ja ne odotelkoon vielä vähän aikaa lisänousua, sitten luovun niistäkin.



Ite pelkästään holdaan, mutta vuoden alusta on sijoitukset noussu keskimäärin 30-40% ja houkuttas jopa myydä ja ostaa vähän muita juttuja, jos tästä taas alamäki on alkamassa. Mutta taidan silti vaan pitää ja ostaa lisää :)
Wolverine

Posts: 1,860

#55 • • Wolverine

Zapa, 6.5.2009 16:42:
Kyllä on ollut hirmunousua osakkeissa viime kuukauden aikana! Kuukaudessa OMX-Hki tullut yli 20% ylöspäin, onkos jengi päässyt hyötymään tuosta? Muutamia hyviä kauppoja oon tehnyt ja voitolla reilusti. Noksua & Nordeaa ostin kunnon siivut aikaa sitten ja ne odotelkoon vielä vähän aikaa lisänousua, sitten luovun niistäkin.



Itsellä on semmoinen kutina että pohjat on takana ja salkku vihertää mukavasti. Pohjolaa ostin ennen antia, muut salkussa ovat Panostaja, Fortum ja Neste Oil. Noita ajattelin sitten holdaa tästä seuraavat vuodet ja ostaa vähän väliä lisää. Nyt vaan tarvittais pieni dippi ettei hinnat karkaa ihan käsistä :)
Worin

Posts: 526

#56 • • Worin
Reilu vuos sitten alotin ja tietysti siinä tuli turpaan. Aika väistämätöntä, et ekat kaupat menee vituiks, mut ilman omaa rahaa osakkeissa koko touhu ei vaan kiinnosta riittävästi.

Tässä hommassa on se ongelma, et kapitaali on sijottajan työkalu siinä missä vasara on timpurin vastaava. Pitäs saada pääoma sinne 100k paremmalle puolelle ennen kun voitoilla viittii tehdä muuta kun kasvattaa niillä "työkalua". Niin ja ongelma on siis siinä, et sitä fyrkkaa ei vaan ole tähän ikään mennessä siunaantunu kovin ihmeellisesti.
Mikcore

Posts: 914

#57 • • Mikcore Eternity has passed
Vihdoin sijoitukset on plussalla.
Toivotaan, että sama meno jatkuu :)

Mm. noi osakesidonnaiset rahastot on aika pitkän tähtäimen juttui, joten tässä vaaditaan sijoittajilta kärsivällisyyttä.
Kärsivällisyys=vähintään viisi vuotta.
Wolverine

Posts: 1,860

#58 • • Wolverine

Worin, 6.5.2009 17:34:
Reilu vuos sitten alotin ja tietysti siinä tuli turpaan. Aika väistämätöntä, et ekat kaupat menee vituiks, mut ilman omaa rahaa osakkeissa koko touhu ei vaan kiinnosta riittävästi.

Tässä hommassa on se ongelma, et kapitaali on sijottajan työkalu siinä missä vasara on timpurin vastaava. Pitäs saada pääoma sinne 100k paremmalle puolelle ennen kun voitoilla viittii tehdä muuta kun kasvattaa niillä "työkalua". Niin ja ongelma on siis siinä, et sitä fyrkkaa ei vaan ole tähän ikään mennessä siunaantunu kovin ihmeellisesti.



Velkavipua käyttöön vaan.
Noh vakavasti puhuttuna niin en kyllä suosittele tota varsinkaan tän hetkisen euforian aikana. Tuntuu että tästä on kohta pakko tulla joku pieni droppi, nousu on ollut niin järkyttävää että laskurekyylin paikka olis kohta. Itse toivon että nousu jatkuu tästä ikuisuuteen kun olen jo all in, salkkukin vihertää kun nurmikko keskikesällä mutta oma arvio on että 8000 pistettä olisi ns. oikea taso joten ennen sitä en viitsi myydä. Worst case scenario on että tämä on ollut pelkkä ääliöralli ja kohta lasketellaan alle 4000 pisteen :) nyt tarvittais sitä legendaarista kristallipalloa!
Zapa

Posts: 1,393

#59 • • Zapa Mr Wrangler

Wolverine Tuntuu että tästä on kohta pakko tulla joku pieni droppi, nousu on ollut niin järkyttävää että laskurekyylin paikka olis kohta. Itse toivon että nousu jatkuu tästä ikuisuuteen kun olen jo all in, salkkukin vihertää kun nurmikko keskikesällä mutta oma arvio on että 8000 pistettä olisi ns. oikea taso joten ennen sitä en viitsi myydä. Worst case scenario on että tämä on ollut pelkkä ääliöralli ja kohta lasketellaan alle 4000 pisteen :) nyt tarvittais sitä legendaarista kristallipalloa!



Toki jokainen toivoo ikuista nousua, myös trance-fanitkin toivoo ultimate nostatusta :) Tilannehan on sillä lailla hauska, että nousua on jo jatkunut tosiaan pitkäänkin vaikka perusteita siihen ei välttämättä ole. Eri analyytikot antaa todella erilaisia arvioita jatkosta, mihin kurssit suuntaa seuraavaksi. Ostosuositukset eri yhtiöiden välillä on niin ikään täysin erilaisia, yksi sanoo osta, toinen myy ja kolmas holdaa. Mun tutina on, että ihan ääliöralli -tasoa tämä ei ole ollut, mutta kyllä tässä pieni notkahdus tulee alkukesästä. Ei laske samalle tasolle kuin ennen nousua mutta vähän kuitenkin ja silloin voi seuraavaksi tankkailla lisää.
Wolverine

Posts: 1,860

#60 • • Wolverine

Zapa, 8.5.2009 15:26:
---
Wolverine Tuntuu että tästä on kohta pakko tulla joku pieni droppi, nousu on ollut niin järkyttävää että laskurekyylin paikka olis kohta. Itse toivon että nousu jatkuu tästä ikuisuuteen kun olen jo all in, salkkukin vihertää kun nurmikko keskikesällä mutta oma arvio on että 8000 pistettä olisi ns. oikea taso joten ennen sitä en viitsi myydä. Worst case scenario on että tämä on ollut pelkkä ääliöralli ja kohta lasketellaan alle 4000 pisteen :) nyt tarvittais sitä legendaarista kristallipalloa!

---


Toki jokainen toivoo ikuista nousua, myös trance-fanitkin toivoo ultimate nostatusta :) Tilannehan on sillä lailla hauska, että nousua on jo jatkunut tosiaan pitkäänkin vaikka perusteita siihen ei välttämättä ole. Eri analyytikot antaa todella erilaisia arvioita jatkosta, mihin kurssit suuntaa seuraavaksi. Ostosuositukset eri yhtiöiden välillä on niin ikään täysin erilaisia, yksi sanoo osta, toinen myy ja kolmas holdaa. Mun tutina on, että ihan ääliöralli -tasoa tämä ei ole ollut, mutta kyllä tässä pieni notkahdus tulee alkukesästä. Ei laske samalle tasolle kuin ennen nousua mutta vähän kuitenkin ja silloin voi seuraavaksi tankkailla lisää.



Jeps, toivotaan tosiaan sitä pientä droppia kesäksi et ehtii säästämään siihen asti rahaa ja sit voi ostaa. Nyt on kuitenkin parhaimmat ostosaumat (ainaki ollu) moneen vuoteen ja nyt ei ole oikea aika pitää rahoja korkotilillä kasvamassa huikealla 0.10% vuosikorolla *dissaa*

Salkun sisältö tällä hetkellä:
Pohjola
Panostaja
Fortum
Neste Oil

Nestettä tekis mieli tankata lisää kun se vielä on noissa hinnoissa ja Nokiakaan ei ole vielä karannut täysin älyttömiin summiin. Muita halpoja osakkeita ei pahemmin enää olekaan :P