Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 792,287 views

shapeshifter

Posts: 202

#1841 • • shapeshifter Erikoismies.

Replying to Virallinen Apple topic:

Daniel Braun, 28.1.2010 18:31:
Hirveän ristiriitaiset fiilikset tosta iPadista.
Okei, ohan se nettisurfilautana varmaan pätevä, kalenteri/muistiinpano/medialeluna myös.
Mutta, mitä se tekee mitä iPhone ei tee?
Isompi näyttö ja tehokkaampi prossu.
Jotain pikkusälää...



Olishan tota nasta päästä testailemaan ja liian rahan painaessa tilillä vois jopa harkita leluksi itselleen.
Mutta tähän hätään riittää iphone, macbook ja imac tässä taloudessa...

Lähinnä tossa kiinnostaa muutamat softat, mm touchosc köyhänmiehen lemur kloonina.
Iphonessa skulaa kivasti, mutta ruutu on imo liian pieni tuon kanssa fiksusti leikkimiseen.

Mahdollisuudet Applella olis ollu vaikka mihinkä, mut sit rustataan todella suljettu kohtuu ylihinnoiteltu isokonoinen iPhone/iPod touch.
Jep jep.



Se tekee kaiken multimediakaman paremmin kun iphone, sama softapohja ryyditettynä lisäteholla ja isommalla näytöllä. Whats wrong?

Tossa on se puoli, että siinä on yhdistetty pirun tehokas käyttis läppärin raudalle ja saatu varsin näppärä alusta moneen käyttöön sikamaisella akunkestolla. Toi mun silmissä korvaa jonkun netbookin vallan hyvin ja ainakin itse meinasin duunikäyttöön tuon huippumallin hommata. Softaa pitäisi löytyä kaikkeen tarvittavaan touhuun mitä normaalisti käyttää (office etc.).Casella varustettuna menee salkkuun ja vielä jää tilaa vaika mille. Usbien puuttuminen on kyllä miinus, mutta onhan BT ja wlan keksitty, ei se mikään välttämättömyys ole.

Jää vähän sellanen fiilis, että applelta odotetaan aina jotain avaruusteknologiaa ja realismi unohtuu. Ei tossa ideassa mitään huonoa ole mut jää nähtäväksi kuinka se löytää paikkansa.
twumpy

Posts: 94

#1842 • • twumpy
Voisi kuvitella että parin kuukauden päästä muutkin valmistajat kopioivat noita ideoita ja lisäävät usb:t yms tarpeelliset. Lemurkloonina kiinnostaisi itseäkin kokeilla.
tomii

Posts: 3,594

#1843 • • tomii kallion herttua

Replying to Virallinen Apple topic:

Hila, 28.1.2010 17:54:
---
Enpä tuollaista kallista, karsittua miniläppäriä ilman näppäimistöä viiti vielä aamiaispöydälle/reppuun lukulaitteeksi hankkia.



Asuksellahan on jo ollut jonkin tovin miniläppäri kosketusnäytöllä (tää taitaa olla uusin malli, muistaakseni hintaa 500e: http://www.asus.fi/product.aspx?P_ID=KIqtSJ1aVsmVpeqS ). No, meitä on moneen junaan ja jengillä eri tarpeet, mutta itse suuntaan katseeni noihin miniläppäreihin, joissa on kosketusnäyttö. Tosin luulen, että odottelen vielä silti pikkasen, että josko vielä kehittyisivät ja putoisi viimeisetkin lapsukset pois. Toi Applen laite ei vaan tuonut mulle yhtään mitään sellasta, jonka takia sen voisin haluta. En yritä tässä paasata muille, että "älkää ostako!", varmaan löytää oman asiakaskuntansa, mutta ei vain ole mulle.

--
reivaan kunnes kuolen

Vexe

Posts: 1,016

#1844 • • Vexe

Replying to Virallinen Apple topic:

stump, 28.1.2010 19:43:
Voisi kuvitella että parin kuukauden päästä muutkin valmistajat kopioivat noita ideoita ja lisäävät usb:t yms tarpeelliset. Lemurkloonina kiinnostaisi itseäkin kokeilla.


Mitä tästä laitteesta pitäisi kopioida? Vastaavan tyyppisiä PC koneista on ollut jo vuosia, jotka ovat olleet tämänkin laitteen innoittajia. Eivät vain ole koskaan saaneet suosiota. Tunnetuista merkeistä löytyy ainakin Fujitsu Stylistic sarja.

Avatar
#1845 • • niomic Guest

Replying to Virallinen Apple topic:

ville, 28.1.2010 11:29:
Mä melkein ehdin jo innostua. Haussa olisi ollut:

- Kosketusnäyttö
- Suuri, josta voi lukea aamun lehtiä aamupalalla
- TV-viritin sisällä
- Käynnistyy välittömästi
- Hyvä akkukesto
- Helppo ottaa mukaan
- Voi liittää tykkiin kotona
- Saa helposti ulos digiäänet
- Pöyrittää myös full hd matskua
- WiFi n 5000Mhz
- Riittävästi tilaa monille leffoille
- Kiva surffailuun


Siis sellainen, joka kotona kulkee huoneesta toiseen, hoitaa surffailun / musiikin, lähtee matkalle mukaan, saa lapset hiljaiseksi ja jota tarvitsee ladata tosi harvoin.

Sitten kun päästiin spekseihin kävi ilmi:

- Ton reso on kivikautinen
- Liitännät olemattomat
- Ei pyöritä full hd tavaraa
- Ei tue Flash
- Ei moniajoa
- Suhteessa paljon muistia saa niin hemmetin kallis. Mulla on luurissakin 32G....

Ei sinällään, ihan hyvä pelinavaus tälle kentälle, kunhan palveluita saadaan kuntoon, jengi alkaa tiedostaa että tabletit on kivoja, alkaa tulla kilpailua jne... kyllä tästä ehkä ihan hyvä juttu tulee, se vaan vaatii vielä pari vuotta :)



Aika ihanaa, äijä odottaa jotain ihan tykkivehjettä ja toteaa vielä et ihan hyvä pelinavaus :D Ja toisella on vesi kielellä.

Kaikesta nauramisesta huolimatta tuollekin varmaan löytyy markkinat, kun on niin hyvä ostajapohja ja tosiaan portaalit valmiina. Itselle nyt tuli tuota katsoessa semmoinen mieleen et kukahan tekis läppärin, missä ois irroitettava tabletti näyttönä (vai onko jo tehty)? Toi nyt ei kuitenkaan tuhottomasti paina ja ehkä vois jättää vielä vähän fiitsöjä pois tablet-puolesta, mutta siinä ois sit samalla dokit sun muut valmiiks :) Eli täydessä loistossaan se ois kovan luokan läppäri, tyyliin MBP ja sit voisit casual-pelailuun, -selailuun ja -lueskeluun irroittaa näytön mukaan sänkyyn / sohvalle tms. Oon kyllä nähny semmoisen mis on voi kääntää näytön ympäri tavallaan läppärin kanneks ja sit käyttää tablet-tyyliin, mut ei se nyt oikein oo sama asia. Mulle vois ainakin tuollainen maistua, esim. joku 13".
ville

Posts: 3,780

#1847 • • ville olen oikeasti ujo

Replying to Virallinen Apple topic:

Hila, 28.1.2010 17:54:
Pelinavaus ja pelinavaus... onhan noita tabletteja ollut eri muodoissa vaikka kuinka kauan. CES 2010-messuillakin ainakin 5-6 (?) valmistajaa julkaisi omat tablettinsa. Apple-hypellä on tietty käsittämättömiä vaikutuksia.



Joo, onhan noita ollut jo pitkään ja esim HP:n ja MS:n Slate on saanut ihan kivasti julkisuutta viimeaikoina.

Tämä oli kuitenkin ensimmäinen kunnon markkinointiponnistelu, joka toivottavasti herättää markkinoita ja tekee vihdoin vuodesta 2010 "tabletin vuoden". Kysyntää varmasti on, kunhan vaan joku tekee oikeasti toimivan laitteen....
whispering

Posts: 871

#1848 • • whispering Super Juusto

Replying to Virallinen Apple topic:

Vexe, 28.1.2010 20:11:
---
stump, 28.1.2010 19:43:
Voisi kuvitella että parin kuukauden päästä muutkin valmistajat kopioivat noita ideoita ja lisäävät usb:t yms tarpeelliset. Lemurkloonina kiinnostaisi itseäkin kokeilla.

---

Mitä tästä laitteesta pitäisi kopioida? Vastaavan tyyppisiä PC koneista on ollut jo vuosia, jotka ovat olleet tämänkin laitteen innoittajia. Eivät vain ole koskaan saaneet suosiota. Tunnetuista merkeistä löytyy ainakin Fujitsu Stylistic sarja.



Niin no tais olla LG kun teki ensimmäisen kosketusnäytöllisen puhelimen, ja Compaq ensimmäisen kovalevyllisen mp3 soittimen. Mutta eipä se ole ennenkään Applen markkinointia haittannut kun he paasaavat "innovatiivisuudesta".
Daniel Braun

Posts: 1,626

#1849 • • Daniel Braun wednesday?

Replying to Virallinen Apple topic:

shapeshifter, 28.1.2010 19:40:

Se tekee kaiken multimediakaman paremmin kun iphone, sama softapohja ryyditettynä lisäteholla ja isommalla näytöllä. Whats wrong?

Tossa on se puoli, että siinä on yhdistetty pirun tehokas käyttis läppärin raudalle ja saatu varsin näppärä alusta moneen käyttöön sikamaisella akunkestolla. Toi mun silmissä korvaa jonkun netbookin vallan hyvin ja ainakin itse meinasin duunikäyttöön tuon huippumallin hommata. Softaa pitäisi löytyä kaikkeen tarvittavaan touhuun mitä normaalisti käyttää (office etc.).Casella varustettuna menee salkkuun ja vielä jää tilaa vaika mille. Usbien puuttuminen on kyllä miinus, mutta onhan BT ja wlan keksitty, ei se mikään välttämättömyys ole.

Jää vähän sellanen fiilis, että applelta odotetaan aina jotain avaruusteknologiaa ja realismi unohtuu. Ei tossa ideassa mitään huonoa ole mut jää nähtäväksi kuinka se löytää paikkansa.


Tekee multimediapuolen mukavammin ja paremin kuin iPhone.
Mutta onko toi tarpeellinen värkki talouteen jossa on jo edellämainitut imac,macbook ja iphone.
Onhan toi kiva teknolelu ja esimerkiksi opiskelijalle/pelkän pöytäkoneen omistavalle loistava webbilauta/medialelu.
Mulle tähänmennessä on riittänyt läppäri nettikoneena, pöytäkone raskaammassa jutussa ja puhelimessa nettisurfailua tienpäällä ja sängyssä.

Tietysti tota olis kiva päästä testailemaan ja jos hinta jää suomessa kohtuuedukkaaksi niin onhan toi varmaan ostettava leluksi itselleen.

Mulle lähinnä pettymys tosta käyttiksestä, os x olis ollu nastempi.
Nyt toi on lähinnä iso ipod touch...
Okei, onhan niitä ohjelmia ja varmasti tolle optimoituna tulee todella päteviä ohjelmia.
Mutta, elättelin toiveita tosta tabletista os x pohjaisena korvamaan läppäri monissa jutuissa.
Tienpäällä kuvien räplääminen, mahdollisesti läppärin korvaaminen seraton kanssa...

Saas nähdä, tosiaan ristiriitaiset fiilikset laitteesta on mulla...
ezzy

Posts: 8,060

#1850 • • ezzy Droid-pappa

Replying to Virallinen Apple topic:

stump, 28.1.2010 19:43:
Voisi kuvitella että parin kuukauden päästä muutkin valmistajat kopioivat noita ideoita ja lisäävät usb:t yms tarpeelliset. Lemurkloonina kiinnostaisi itseäkin kokeilla.



Niin tais siis miten Apple kopsasi idean kymmeniltä muilta valmistajilta (tabletteja on ollut iät ja ajat) ja applistit syyttävät muita...ihan turhaa väittelyä.
ville

Posts: 3,780

#1851 • • ville olen oikeasti ujo

Replying to Virallinen Apple topic:

ezzy, 28.1.2010 22:09:
---
stump, 28.1.2010 19:43:
Voisi kuvitella että parin kuukauden päästä muutkin valmistajat kopioivat noita ideoita ja lisäävät usb:t yms tarpeelliset. Lemurkloonina kiinnostaisi itseäkin kokeilla.

---


Niin tais siis miten Apple kopsasi idean kymmeniltä muilta valmistajilta (tabletteja on ollut iät ja ajat) ja applistit syyttävät muita...ihan turhaa väittelyä.



Odotettavissa seuraava sukupolvi:

Imac ja siinä kosketusnäyttö ja applefanit taas ylistää ainutlaatuisesta ideasta jota muut kopio :D
twumpy

Posts: 94

#1852 • • twumpy
Äh, ei pitäisi kirjoittaa kiireessä. Tarkoitin lähinnä sitä että Apple ottaa olemassaolevan idean, tekee sen omalla tyylillään ja markkinoi sitä kunnolla. Sitten muut valmistajat matkivat tyyliä ja ominaisuuksia omissa laitteissaan. Ei suuria innovaatioita siis.
ezzy

Posts: 8,060

#1853 • • Edited ezzy Droid-pappa

Replying to Virallinen Apple topic:

stump, 28.1.2010 22:37:
Ei suuria innovaatioita siis.



Niin kuka tässä sitten oli väärässä tai tekee jotain väärin? Applen satsaus markkinointiin ja aivonpesuun on jotenkin alkoholiin verrattava veruke, että ne saa tehdä mitä lystää?
En kyllä yhtään pysy sun kärryilläs.
twumpy

Posts: 94

#1854 • • Edited twumpy
Lue sitten uudestaan mitä kirjoitin. Ei kukaan ole väärässä, mutta jos katsot miten mp3-soittimien myynti muuttui iPodin myötä ja kosketusnäytöllisten puhelimien iPhonen myötä, niin voidaan vetää johtopäätöstä että Apple onnistuu tekemään olemassaolevista ideoista tuotteita jotka luovat kysyntää, ja sitä mukaa tarjontakin lisääntyy.
speukka

Posts: 335

#1855 • • Edited speukka
Huvittavaa kun jengi selittää että tabletteja tehty jo vuodesta -63 :) Sitten unohtuu se että kaikki ne on ollu tähän mennessä todella paskoja käytettävyydeltään (=lähinnä paska käyttöliittymä, tai paska ergonomia), joita ei voi käyttää hajottamatta päätään alle viidessä minuutissa, tai ei voi käyttää ollenkaan. Apple varmaan pyrkii täyttämään juuri tuon raon. Oikeasti ainut, joka pystyy käyttöliittymissä maailmassa pistää sille kunnolla kampoihin tietotekniikkavehkeissä on Nintendo (kokemus puhuu molemmilla, ei voi olla niin vaikeaa hyväksyä?), joka taas ei kilpaile sen kanssa näissä laitteissa ollenkaan. Ja minua ei edelleenkään kiinnosta tuo vehje, paitsi jos se maksaisi 100e niin sitten ostaisin vaikka leluksi. Mutta jos puhutaan käytettävyydestä niin tossa on varmasti eka tablet maailmassa jota voi käyttää miellyttävästi. Kaikki Anukset sun muut miniläppärit on käytettävyydeltään hirveätä sontaa :) Ei mulla muuta. Jatkakaa..
ezzy

Posts: 8,060

#1856 • • Edited ezzy Droid-pappa

Replying to Virallinen Apple topic:

stump, 28.1.2010 23:16:
Lue sitten uudestaan mitä kirjoitin. Ei kukaan ole väärässä, mutta jos katsot miten mp3-soittimien myynti muuttui iPodin myötä ja kosketusnäytöllisten puhelimien iPhonen myötä, niin voidaan vetää johtopäätöstä että Apple onnistuu tekemään olemassaolevista ideoista tuotteita jotka luovat kysyntää, ja sitä mukaa tarjontakin lisääntyy.



iPodit mä myönnän vielä (ja iPod Touch on oikeasti mp3-soittimeksi todella kätevä, koska sitä saa reilusti alle satasella nykyään käytettynä), mut kaikki muu on kyl ihan normaalia kehitystä. iPhonessa ei o mitään erikoista. iPaskoissa risoo se, että soittosofta (tai mikään muukaan) ei ole kustomoitavissa tai vaihdettavissa, mä en vaan pidä siitä, enkä siitä softasta.

Valintani on Android ja se toimii mun käytössä loistavasti. Mutta kukin tavallaan, kaikesta ei tarvi eikä kuulu pitää :)

ja perästä kuuluu:

"Well, here we go again. Apple might have stolen all the headlines yesterday with the iPad, but as we've already noted, that name has been in dispute since September -- and it doesn't look like Fujitsu, which has been selling its own iPad since 2002, is going to back down."
Hila

Posts: 77

#1857 • • Edited Hila

Replying to Virallinen Apple topic:

speukka, 29.1.2010 00:06:
Mutta jos puhutaan käytettävyydestä niin tossa on varmasti eka tablet maailmassa jota voi käyttää miellyttävästi. Kaikki Anukset sun muut miniläppärit on käytettävyydeltään hirveätä sontaa :) Ei mulla muuta. Jatkakaa..


Jos nyt vähän kattelisit Applemaailman ulkopuolellekin, niin huomaisit että esim. noissa CES 2010 aikaan julkaistuissa tableteissa on keskitytty pitkälti juuri helppokäyttöisyyteen. Mutta joo... tabletti vuodelta 2002 käyttiksellä, joka ei todellakaan ole optimoitu kosketusnäytöille, ei varmaan ole ihan samalla tasolla näiden 2010-julkistuksien kanssa.

Käytettävyyskin on makuasia. Omasta mielestäni vaikuttaa siltä, että iPadin käytettävyys on aika hanurista rajoittuneen käyttiksen vuoksi, jota ei voi muokata omanlaisekseen. Ei esim. windows 7:n tai joidenkin linux-distrojen käytettävyydessä ole mielestäni mitään vikaa, koska osaan käyttää niitä tehokkaasti. Käyttöliittymiä voi sitten liimata päälle minkälaisia huvittaa, fyysisen laitteen tarpeita vastaamaan.

Edit: Niin ja vielä Nintendon käytettävyydestä vaikka meneekin OT:ksi... se riippuu vertailukohdista. Vaikka se voi tietyiltä osin olla konsolirintaman huipulla, monet asiat esim. Wiissä ärsyttää ainakin mua. Esim. valikoiden selaaminen ja joidenkin pelien pelaaminen (kuten World of Goo) IR-pointterilla saa todella ikävöimään sitä perinteistä hiirtä. Kapuloiden liikkeentunnistusta hyödynnetään väärin, sillä monissa peleissä sitä käytetään vain tyhjänpäiväiseen huitomiseen (eli toiminto, joka toimisi yhdellä napilla, toimiikin random heilautuksella). Syynä ilmeisesti kehittäjien laiskuus, koska laitteiden tarkkuus riittäisi parempaankin.
siveys

Posts: 2,492

#1858 • • siveys lovely

Replying to Virallinen Apple topic:

ezzy, 29.1.2010 00:41:
iPhonessa ei o mitään erikoista. iPaskoissa risoo se, että soittosofta (tai mikään muukaan) ei ole kustomoitavissa tai vaihdettavissa, mä en vaan pidä siitä, enkä siitä softasta.


Mun mielestäni tää lause osoittaa varsin hyvin, että sä et vaan tajua(tm).

iPhonessa (ja iPadissa) on erikoista nimenomaan se, että niiden softat ei ole vaihdettavissa, eikä ne koskaan tule sellaista olemaankaan. "iPaska" on lähes poikkeuksetta suunniteltu täyttämään sellaista markkinaa, jolla kustomoitavuus ja vaihdettavuus on negatiivisia ominaisuuksia, sillä ne tekee käyttöliittymäsuunnittelusta ja täten asioiden oikeasta aikaansaamisesta vaikeampaa.

iPad on merkittävä tuote nimenomaan siksi, että se yhdistää kaksi asiaa:
1) käyttöliittymäsuunnittelun, joka lähtee teknisten ominaisuuksien ja mahdollisuuksien sijaan tiettyjen asioiden mahdollisimman vaivattomasta aikaansaamisesta
2) ison kosketusnäytön tuoman intuitiivisen ihmis-kone-interaktion

Yhdistelmänä on intuitiivinen tapa saada tiettyjä asioita tehtyä.

iPad ei kuitenkaan tee kaikkea. Samalla tavalla moottorisaha ei lue sähköposteja tai tuo tohveleita aamulla sängyn viereen. Tuotteen menestymisen näkökulmasta relevanttia on kuitenkin vain se, vastaako tuotteen käyttämisen kustannus sitä hyötyä, jonka käyttäjä saa.

Käyttämisen kustannus ei ole ainoastaan se $ jonka laitat tiskiin kun kävelet kauppaan. Jokainen ylimääräinen asennusruudun tuijottamiseen käytetty sekunti, napin painallus ja ajatussykli joka kuluu siihen, että käyttäjä yrittää saada haluamiansa asioita tehdyksi on osa käyttämisen kustannusta.

Mä ymmärrän hyvin, että kustomoiminen ja virittäminen on joidenkin ihmisten mielestä monella tavalla palkitsevaa ja tuntuu täten todella tärkeältä. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että suurinta osaa maailman ihmisistä ei vaan voisi vähempää kiinnostaa. Ne vaan haluaa, että päivän uutiset, uudet kirjat tai viime vuoden ulkomaanmatkan valokuvat tulee paria selkeätä kuvaa sormella osoittamalla niiden nenän eteen.

Having said all this, en mäkään iPadia ajatellut hankkia. Mulla on takana parin kymmenen vuoden kokemus näppäimistön ja hiiren käytöstä sekä yleiskäyttöisten ja kustomoitavien järjestelmien toimintalogiikasta, jonka seurauksena mä olen niiden kanssa pirun tehokas saamaan aikaan sen mitä mä tekniseltä järjestelmältä haluan. Mä myös käytän koneiden parissa niin paljon aikaa päivästä, että kustomoitavuuden pitkän aikavälin hyödyt kattaa toisinaan merkittävissä määrin kustomoimisen tuomaan vaivaan ja ongelmiin kuluvan energian. Mä kuitenkin hiffaan, että kaikki ihmiset ei oo "ihan" samanlaisia kuin minä.
ezzy

Posts: 8,060

#1859 • • Edited ezzy Droid-pappa

Replying to Virallinen Apple topic:

siveys, 29.1.2010 10:20:
---
ezzy, 29.1.2010 00:41:
iPhonessa ei o mitään erikoista. iPaskoissa risoo se, että soittosofta (tai mikään muukaan) ei ole kustomoitavissa tai vaihdettavissa, mä en vaan pidä siitä, enkä siitä softasta.

---

Mun mielestäni tää lause osoittaa varsin hyvin, että sä et vaan tajua(tm).



Ei mulla ole mitään ongelmaa sen kanssa etten tajua(tm) tiettyihin tuotteisiin tai ajatusmalleihin sitomista.
Mulla on käyttis, josta pidän ja niin on Applisteillakin. Maailmassa on kaikki ok :)

Ja tosiaan toi kustomoitavuus on sitä ettei tarvi hajota joka päivä kun laitetta käyttää, siihen että siinä on joku feature josta en pidä. Haluan tehdä asiat omalla tavallani, jotta niistä tulee mahdollisimman vähän ylimääräistä vaivaa/stressiä päivittäisessä käytössä ts. kustomointiin käytettävät hetket ovat kullanarvoisia pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna.
Osa mun säädöistä on toki monelle ihan turhuuksia kuten joku luurin taustakuvan satunnaisesti vaihtava softa ja sama soittoäänelle. Haluan, että ympäristö tuntuu kotoisalta.
shapeshifter

Posts: 202

#1860 • • shapeshifter Erikoismies.

Replying to Virallinen Apple topic:

Daniel Braun, 28.1.2010 21:27:
---
shapeshifter, 28.1.2010 19:40:

Se tekee kaiken multimediakaman paremmin kun iphone, sama softapohja ryyditettynä lisäteholla ja isommalla näytöllä. Whats wrong?

Tossa on se puoli, että siinä on yhdistetty pirun tehokas käyttis läppärin raudalle ja saatu varsin näppärä alusta moneen käyttöön sikamaisella akunkestolla. Toi mun silmissä korvaa jonkun netbookin vallan hyvin ja ainakin itse meinasin duunikäyttöön tuon huippumallin hommata. Softaa pitäisi löytyä kaikkeen tarvittavaan touhuun mitä normaalisti käyttää (office etc.).Casella varustettuna menee salkkuun ja vielä jää tilaa vaika mille. Usbien puuttuminen on kyllä miinus, mutta onhan BT ja wlan keksitty, ei se mikään välttämättömyys ole.

Jää vähän sellanen fiilis, että applelta odotetaan aina jotain avaruusteknologiaa ja realismi unohtuu. Ei tossa ideassa mitään huonoa ole mut jää nähtäväksi kuinka se löytää paikkansa.

---

Tekee multimediapuolen mukavammin ja paremin kuin iPhone.
Mutta onko toi tarpeellinen värkki talouteen jossa on jo edellämainitut imac,macbook ja iphone.
Onhan toi kiva teknolelu ja esimerkiksi opiskelijalle/pelkän pöytäkoneen omistavalle loistava webbilauta/medialelu.
Mulle tähänmennessä on riittänyt läppäri nettikoneena, pöytäkone raskaammassa jutussa ja puhelimessa nettisurfailua tienpäällä ja sängyssä.

Tietysti tota olis kiva päästä testailemaan ja jos hinta jää suomessa kohtuuedukkaaksi niin onhan toi varmaan ostettava leluksi itselleen.

Mulle lähinnä pettymys tosta käyttiksestä, os x olis ollu nastempi.
Nyt toi on lähinnä iso ipod touch...
Okei, onhan niitä ohjelmia ja varmasti tolle optimoituna tulee todella päteviä ohjelmia.
Mutta, elättelin toiveita tosta tabletista os x pohjaisena korvamaan läppäri monissa jutuissa.
Tienpäällä kuvien räplääminen, mahdollisesti läppärin korvaaminen seraton kanssa...

Saas nähdä, tosiaan ristiriitaiset fiilikset laitteesta on mulla...



Eikös tohon tullut töyskokonen iWork optimoituna, ei välttämättä hc kuvankäsittelyyn mutta eipä millään muullakaan tabletilla/netbookilla siihen oikein potkua ole. Hinnat varmaan tulee olemaan samoilla numeroila kun julkasuhinnat jenkeissä tai vähän alle, mutta kyllä toi ainakin omaan käyttöön vallan riittävä ton touchos:n keveyden takia. Joku leopard lite olis vienyt paljon enempi virtaa, epäilen sen olevan isoin tekijä ton os:n valinnan osalta. Kaikkea ei voi saada, vielä kun tuo on kilpaileviin -tabletteihin- nähden vielä edullinenkin (vrt. vaikka edellämainittu hypertabletti, jolla hintaa joku 2600 taalaa).