Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 792,331 views

Jone

Posts: 8,258

#41 • • Jone Archibald Haddock

sxx, 15.6.2006 11:51:
Kirjoitus



Much truth in your writing you have. *Yoda-hymiö*

Niin.

Nämä mun kysymykseni ovat jo varmasti paljastaneetkin sen faktan, että vaikka mä nyt ymmärränkin tietokoneista varmaan enemmän kuin keskimääräiset pallopäät, niin mulla ei ole suunnatonta halua näperrellä niiden kanssa yhtään enempää kuin on pakko. Haluan keskittyä tekemään asioita koneella enkä niinkään tekemään asioita koneelle voidakseni tehdä asioita koneella. Mua ei tietokoneen sielunelämä kiinnosta penniäkään ja olis kyllä varsin huippua jos se olisi tyyppiä, jonka kanssa ei tarvitsisi leikkiä asentajaa sekä mikrotukihenkilöä ja joka ei harrastaisi kaatuilemista juuri silloin kun en innostuksen puuskassani ole muistanut tunteihin tallentaa duunejani.

Niin.

Tämä on nyt ääneen pohdiskelua ja ämpyröintiä.
Gnizhak

Posts: 701

#42 • • Gnizhak iku

Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
---
sxx, 15.6.2006 11:24:
---
Millaisia ovat Macin omat monitorit?
---

Käsittääkseni ne on ViewSonicin näyttöjä kaikki

---

Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?


Kyllä, samaa näyttöelementtiä käyttävät. Käsittääkseni philipsin valmistama. Samaa käyttävät myös LG ja Philips itse. Applella tehdään graafikolle melko passeli kalibrointi jo tehtaalla jolloin värit näyttävät suht "oikealta" out-of-the-box. Muut tykkäävät ruutata melko korkeakontrastisen ja saturoituneen kuvan siihen ruudulle tehtaalta, koska peruskäyttäjälle se on houkuttavampi.
Resoluutiota siis riittää noissa cinema displayssa, ja kuvanlaatu on mainio. Hinta ei vaan ole kohdallaan, vaan esim. Dellillä se on ihan ok, ja LG taitaa olla noista halvin, joskin saatavuus noille LG:n 20" ja 23/24" WS-näytöille on mulle täys arvoitus.. en tie mistä niitä löytys.

--
Don't Just Stand There

cloud-c

Posts: 328

#43 • • cloud-c Re-form
Mäcci on itselleni työkoneeksi aivan ehdoton, jos tekee 8 tuntia työtä päivässä. Kotona sitten musan vääntökoneena ja muuna harrastekoneena menee hyvin PC.

Itselle ainakin mäcin käyttis on niin hyvin suunniteltu että työnteko sujuu sen kanssa ilman suurempia ongelmia, ei tarvitse olla päivittämässä eri virustorjunta ohjelmia ja palomuureja, lataa vaan about kerran kuussa päivityspaketin kun mäcci sitä itse ehdottaa. Siihen menee muutama minuutti ja kaikki päivitykset on suoritettu.

Kummallakin koneella työnteko sujuu, mutta mäcillä käyttöliittymä pesee kyllä PC:n mennen tullen.

Kiteytettynä: Töihin macci, harrasteisiin PC.
iam

Posts: 3,085

#44 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Jone, 15.6.2006 12:13:
---
sxx, 15.6.2006 11:51:
Kirjoitus

---


Much truth in your writing you have. *Yoda-hymiö*

Niin.

Nämä mun kysymykseni ovat jo varmasti paljastaneetkin sen faktan, että vaikka mä nyt ymmärränkin tietokoneista varmaan enemmän kuin keskimääräiset pallopäät, niin mulla ei ole suunnatonta halua näperrellä niiden kanssa yhtään enempää kuin on pakko. Haluan keskittyä tekemään asioita koneella enkä niinkään tekemään asioita koneelle voidakseni tehdä asioita koneella. Mua ei tietokoneen sielunelämä kiinnosta penniäkään ja olis kyllä varsin huippua jos se olisi tyyppiä, jonka kanssa ei tarvitsisi leikkiä asentajaa sekä mikrotukihenkilöä ja joka ei harrastaisi kaatuilemista juuri silloin kun en innostuksen puuskassani ole muistanut tunteihin tallentaa duunejani.


Kyllä toi mun korvaan kuulostaa siltä että omppu vois sopia sulle. Mutta tietty ainoa tapa selvittää on se että kokeilet.. Jos vaikka jollain frendillä sattuu olemaan kakkoskone jota saisi hetkeksi aikaa testiin?
Jone

Posts: 8,258

#45 • • Jone Archibald Haddock

sxx, 15.6.2006 12:45:
Kyllä toi mun korvaan kuulostaa siltä että omppu vois sopia sulle. Mutta tietty ainoa tapa selvittää on se että kokeilet.. Jos vaikka jollain frendillä sattuu olemaan kakkoskone jota saisi hetkeksi aikaa testiin?



Meillä on paikallisessa kirjastossa onneksi lauma omppuläppäreitä, joten voisin varmaan aloittaa tutustumiseni juttuun ihan vaan vähän tsekkailemalla niiden käyttölogiikkaa. Mikäli kaikki ammatilliset softat toimivat kuitenkin samoin kuin PC:ssä, niin niitä ei nyt sitten tarvinne erityisesti erikseen testailla vaikka olis tietty kivaa sekin.
mekaanikko

Posts: 1,176

#46 • • mekaanikko don selecta

Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?



Niissä on sama näyttöelementti, mutta Dellin näytöissä on empiirisen havainnoinnin perusteella epämiellyttävän jyrkkä kontrasti (ja spekseissäkin kontrastisuhde on isompi, mikä periaatteessa pitäisi olla hyvä asia mutta käytännössä tässä tapauksessa ei kyllä ole). Hyviä näyttöjä nekin on toki.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

mekaanikko

Posts: 1,176

#47 • • mekaanikko don selecta

Jone, 15.6.2006 12:58:
Meillä on paikallisessa kirjastossa onneksi lauma omppuläppäreitä, joten voisin varmaan aloittaa tutustumiseni juttuun ihan vaan vähän tsekkailemalla niiden käyttölogiikkaa. Mikäli kaikki ammatilliset softat toimivat kuitenkin samoin kuin PC:ssä, niin niitä ei nyt sitten tarvinne erityisesti erikseen testailla vaikka olis tietty kivaa sekin.



Ei Macci mikään automaattisesti autuaaksi tekevä ratkaisu ole, mm. siksikään että kyllä OSX:nkin saa konffattua vituilleen. En tiedä yhtään millaisia kirjastojen koneet ovat, mut vois kuvitella että niissä on väännetty konffaukset niin ankariksi kuin mahdollista että käyttäjän olisi mahdollisimman hankala tehdä mitään ikävää koneelle. Siinä sivussa usein tulee estettyä myös monen hyödyllisen asiallisen ominaisuuden käyttö.

Ja G4 + Jaguar vs. Duo Core + Tiger on kaks täysin eri konetta. Kannattanee käydä vaik Officelinellä vähän hypistelemässä noita uusia MacBookkeja (jos siis läppärin hankkimista suunnittelet) niin näät mikä se todellisuus tänä päivänä on.

Mulle itselleni tärkein syy käyttää Maccia on, että kaikki vaan toimii niin älyttömän hyvin. Kaikki pikku yksityiskohdat on jaksettu miettiä, mut poweruser pääsee kuitenkin konepellin alle shellillä jos liian helpoksi tehty käyttis alkaa rajoittaa. Tää on niin merkittävä pointti mulle, että vaikka mun pääasialliset työvälineet on Adoben softat, jotka vielä toistaiseksi pyörivät intelmäkeillä suht niheesti, en oo Windows-puolelle (Bootcampin kautta Windowskin tästä koneelta löytyy) noita työsoftia asentanut vaan se on puhtaasti pelikäyttöön.

Mulle henk. koht. on ihan saatanan tärkeää mm. toi miten saumattomasti Mail, iCal, Address Book, .Mac ja mun iPod ja Nokian luuri juttelee keskenään, kaikki kama siirtyy itsestään paikasta toiseen just niinkuin sen haluankin tekevän. Ja Spotlight, huh huh, siis yhdellä haulla pystyy hakemaan tiedostoista, niiden sisällöstä, maileista ja helvetti TEKSTIVIESTEISTÄ ja se on vielä aivan poskettoman nopea ja koko ajan käytettävissä. Dashboard ja Exposé on tosi näppäriä kun niitä vaan oppii hyödyntämään (mulla on vielä ton Exposén kanssa pientä opettelua). Paskaa on lähinnä iTunes (mut siihenkin tottuu ja siinäkin on omat loistavat ominaisuutensa, iPodin hallinta ja toi iTunes Music Store on huippuja) ja Font Book, mut ne saa halutessaan korvattua 3rd party -softalla. Preview hakkaa Acrobat Readerin PDF:ien katselussa mennen tullen ja uus Safari on ehkä mieluisin selain ikinä (vanhat versiot oli vähän ikäviä, mut nyt skulaa).

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

sts

Posts: 7,969

#49 • • sts Sama pyynti aitta!

mekaanikko, 15.6.2006 13:25:
poweruser pääsee kuitenkin konepellin alle shellillä jos liian helpoksi tehty käyttis alkaa rajoittaa. Tää on niin merkittävä pointti mulle, että vaikka mun pääasialliset työvälineet on Adoben softat, jotka vielä toistaiseksi pyörivät intelmäkeillä suht niheesti, en oo Windows-puolelle (Bootcampin kautta Windowskin tästä koneelta löytyy) noita työsoftia asentanut vaan se on puhtaasti pelikäyttöön.

Joo no windowsiin voi myös poweruser vaihtaa koko shellin vaikka nextsteppiin (samoin macosx:n)


Spotlight, huh huh, siis yhdellä haulla pystyy hakemaan tiedostoista, niiden sisällöstä, maileista ja helvetti TEKSTIVIESTEISTÄ ja se on vielä aivan poskettoman nopea ja koko ajan käytettävissä. Dashboard ja Exposé on tosi näppäriä kun niitä vaan oppii hyödyntämään



Jep nää on ne omaisuudet mitä macosx ja vista beta2 käyttäjilä nyt ja heti. Perus wintoosa käyttjät joutuvat odottelemaan 2007 tammikuuhun.
villelope

Posts: 2,846

#50 • • villelope Lope of Lope & Kantola

mekaanikko, 15.6.2006 13:25:
---
Dashboard ja Exposé on tosi näppäriä kun niitä vaan oppii hyödyntämään (mulla on vielä ton Exposén kanssa pientä opettelua).


Oon ottanut aktiiviset näyttökulmat käyttöön. Duunissa väkipakolla kun joutuu PC:tä käyttämään, niin välillä huomaa hiiren osoittimen piipahtavan yläkulmissa ihan vahingossa.

Mulla on seuravaasti asetettu
Vasen alakulma: dashboard (nyt tosin pois käytöstä)
Vasen yläkulma: kaikki ikkunat
Oikea yläkulma: ohjelmaikkunat
Oikea alakulma: työpöytä

mekaanikko, 15.6.2006 13:25:
---
Paskaa on lähinnä iTunes (mut siihenkin tottuu ja siinäkin on omat loistavat ominaisuutensa, iPodin hallinta ja toi iTunes Music Store on huippuja) ja Font Book, mut ne saa halutessaan korvattua 3rd party -softalla. Preview hakkaa Acrobat Readerin PDF:ien katselussa mennen tullen ja uus Safari on ehkä mieluisin selain ikinä (vanhat versiot oli vähän ikäviä, mut nyt skulaa).


Mä diggailen kyl iTunesista jo ilman tota kauppaakin (eipä oo tullut toistaiseksi vielä ostettuu mitään sieltä).

iPodin hallinta toimii hienosti ja Safarin RSS-ominaisuus on jotain mihin muiden tulee pyrkiä. Edes kopiomaan huonosti.

Just tommosten pikkujuttujen, kuten selaimen sisäänrakennetun RSS-lukijan ansiosta Mac on Microsoftia parempi. Odottelen vaan jännittyneenä mitä kaikkea kivaa Apple on keksinyt 10.5 käyttikseen ja mitä Core2Duo-prossujen markkinoilletulo tekee macin jo nyt kovalle suorituskyvylle.
siveys

Posts: 2,492

#51 • • siveys lovely

LooPy, 15.6.2006 14:28:
[...] ja Safarin RSS-ominaisuus on jotain mihin muiden tulee pyrkiä. Edes kopiomaan huonosti.


Hmm.. Teen gradua RSS:n liittyen ja myös työskentelen alalla, jossa RSS on aika keskeisessä asemassa. Katsoin netistä löytämäni videon Safarin RSS-ominaisuuksista, mutta en oikein saanut irti, että mikä siitä tekee niin hyvän.

Osaisitko siis sinä tai joku muu avittaa vässä ja perustella miksi Safarin RSS-lukija on niin hyvä kapistus?
Gnizhak

Posts: 701

#52 • • Gnizhak iku

sts, 15.6.2006 13:33:
Joo no windowsiin voi myös poweruser vaihtaa koko shellin vaikka nextsteppiin (samoin macosx:n)


Niin no jos historian havinasta tykkää. Eikös se NeXT ollu jobsin lafka ja sieltä mm. käytettävyysosasto tais hyppiä applelle suoraan. Eikös OSX:n vaihto nextsteppiin ois vähän ku vaihtas XP:n 95:een ;)
Ja vielä kun applelle on suoraan applescript ja X11 etc. valmiina paketista ni eikö tää nyt tuo ylimäärästä säätöä...

Mut OSX:ään ilman hirveetä säätöä uppoavaa kyllä Virtue-desktops, Okei se on lähinnä karkkia mut tuo virtuaalidesktopit helposti ja teemaan sopivasti osx:ään, ja etenkin läppärillä QuickSilver. QuickSilver tuo spotlightimaiset hakuominaisuudet softiin ja on vieläpä oppiva softa. Esim, jos käytät shelliä paljon, niin siihen ei ajan mittaan tarvitse kirjottaa terminalia vaan pelkkä t tuo jo terminalin käyttöön...

--
Don't Just Stand There

villelope

Posts: 2,846

#53 • • villelope Lope of Lope & Kantola

siveys, 15.6.2006 16:03:
---
LooPy, 15.6.2006 14:28:
[...] ja Safarin RSS-ominaisuus on jotain mihin muiden tulee pyrkiä. Edes kopiomaan huonosti.

---

Hmm.. Teen gradua RSS:n liittyen ja myös työskentelen alalla, jossa RSS on aika keskeisessä asemassa. Katsoin netistä löytämäni videon Safarin RSS-ominaisuuksista, mutta en oikein saanut irti, että mikä siitä tekee niin hyvän.

Osaisitko siis sinä tai joku muu avittaa vässä ja perustella miksi Safarin RSS-lukija on niin hyvä kapistus?


Paljonko käytät intterweb-selainta? Melko varmasti juurikin samalla hetkellä kun luet tätä kirjoitusta.

Safari RSS:ssä uudet syötteet tulevat näkyviin suoraan linkin perään. Eli jos esim Klubbarifeediin on tullut 32 uutta syötettä, niin Safarissa sen näkyy "klubitus (32)".

Vielä kun laittaa tuon linkin suoraan kirjanmerkkivalikkoon (suoraan siihen osoitekentän alle), niin uusien syötteiden ilmaantuessa näet sen suoraan selaimessa.

(en osaa tähän hätään selittää tämän selkeämmin, toivottavasti idea käy tuosta ilmi)

Mut siis joo, tää hakkaa esim Firefoxin vastaavan systeemin mennen tullen. :)
Klabi

Posts: 1,423

#54 • • Klabi HUGC
No niin, eilen tuli veistettyä paremman puoliskon kanssa uus Macbook 2Ghz, 2Gt muistia ei ollut heti mukaan joten sitä joutuu vielä snadisti venailemaan. Näyttö on kyllä valovuoden parempi kun vanhassa powerbookissa. Mutta toisaalta hiiren tuntuma hieman heikompi.

Yksi kysymys on ruvennu askarruttamaan, miten saan vanhat tiedostot jne. pois vanhalta koneelta?? Jostain syystä "firewirepiuha + t-napin pohjassa pitäminen käynnistettäessä vanhaa konetta" ei toimi...

Vielä pitäisi jostain veistää M-Audion Ozone niin sit voi ruveta ottamaan ensi askelia musiikinteossa. Mistäs noita Ozoneita sais halvalla? Musakauppa.fi ja thomann.de tuli mieleeni ekana, onkos olemassa muita varteenotettavia kauppoja??
Loose Grip

Posts: 330

#55 • • Loose Grip

Klabi, 19.7.2006 12:48:
Clippan.....
Mistäs noita Ozoneita sais halvalla? Musakauppa.fi ja thomann.de tuli mieleeni ekana, onkos olemassa muita varteenotettavia kauppoja??



Aika kattavan surffauksen perusteella sanoisin, että noi kaks on ne varteenotettavimmat kaupat.
Musakaupalla joitakin tuotteita thomannia halvemmalla, mutta jos omaat LY-tunnarin, niin thommannilta saat vielä suoraan suomen alvin 22 pinnaa pois hinnasta.
Klabi

Posts: 1,423

#56 • • Klabi HUGC

Loose Grip, 19.7.2006 12:59

mutta jos omaat LY-tunnarin, niin thommannilta saat vielä suoraan suomen alvin 22 pinnaa pois hinnasta.



Siis vielä varmistus, hinta tippuu suoraan 22% LY-tunnareilla?? Tuohan kuulostaa hyvälle...!
villelope

Posts: 2,846

#57 • • Edited villelope Lope of Lope & Kantola

Klabi, 19.7.2006 13:03:
---
Siis vielä varmistus, hinta tippuu suoraan 22% LY-tunnareilla?? Tuohan kuulostaa hyvälle...!


Hintahan ei mihinkään tipu, mutta saat ostettua sen suoraan verottomana. Tämä siis ALV-velvollisten yritysten tapauksessa.

Tosta vielä sen verran, että maantieteellisesti Thomann sijaitsee saksanmaalla, musakauppa.fi Helsingissä. Jos haluat tuotteen nopeasti, niin noukkaat sen myymälästä.

Säästät vielä postikulutkin, joka Thomannin tapauksessa on 20e/tilaus.
Klabi

Posts: 1,423

#58 • • Klabi HUGC

LooPy, 19.7.2006 13:04:
---
Klabi, 19.7.2006 13:03:
---
Siis vielä varmistus, hinta tippuu suoraan 22% LY-tunnareilla?? Tuohan kuulostaa hyvälle...!

---

Hintahan ei mihinkään tipu, mutta saat ostettua sen suoraan verottomana. Tämä siis ALV-velvollisten yritysten tapauksessa.

Tosta vielä sen verran, että maantieteellisesti Thomann sijaitsee saksanmaalla, musakauppa.fi Helsingissä. Jos haluat tuotteen nopeasti, niin noukkaat sen myymälästä.

Säästät vielä postikulutkin, joka Thomannin tapauksessa on 20e/tilaus.



Ok.

Muistaakseni Ozonella oli Musakaupassa hintaa 210 ja thomannilla 189 joten säästö ei ole kovin kummonen....
Ja täytyy kyllä tunnustaa että odottaminen ei ole vahvimpia puoliani... *vink*
villelope

Posts: 2,846

#60 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Klabi, 19.7.2006 13:15:
---
Ja täytyy kyllä tunnustaa että odottaminen ei ole vahvimpia puoliani... *vink*


No mä oon venaillut tota M-Audion Axiom 49 markkinoille muutamia kuukausia. Nyt se olisi (taas) tulossa Thomannille kuun viimeinen päivä.

*nihkeil*