masennus...

1,167 posts, 59 pages, 651,658 views

ezzy

Posts: 8,060

#541 • • ezzy Droid-pappa
Alkaa tuntumaan hiljalleen, että popsimani EPA-E 500mg kalaöljytabut (luontaistuote) on hieman edistäneet mielenvirkeyttä. Kuukauden päivät tässä vasta tosin näitä ottanut about aktiivisesti. Vaikuttaa ainakin ihan hyvältä so far. Lukemani perusteella näillä pitäisi olla ihan hyviä tuloksia.
oooo

Posts: 1,249

#542 • • oooo

Tintti, 11.10.2007 17:07:
Kuitenkin pitää muistaa et pelkkä lääkitys ei ole avain masennuksen paranemiseen. Sen avulla voi jaksaa paremmin arjessa, ja kun jaksaa vähän paremmin ajatella tilannettaan, on äärimmäisen tärkeää puhua jollekin luotettavalle...ja vaikka se tuntuu alkuun turhauttavalle ja vaikealle, niin ajan kanssa juuri asioiden läpikäyminen toisen, mutta tietenkin nimenomaan itsensä kanssa on kaikkein olennaisin asia paranemisessa.



Pitää muistaa myös se, että monet muut mt-häiriöt voi aiheuttaa masennusta eli masennus voi olla "vain" oire jostain muusta sairaudesta. Tämän vuoksi ei mielestäni voida yleisesti käyttää sanaa "parantua", mikäli ei ole tiedossa toisen ihmisen sairaushistoriaa ja diagnoosia. Kaikista sairauksista ei voi parantua tämän hetken lääketieteellä. Voitaisiin puhua ennemmin masennuksesta toipumisesta tai oireiden lievityksestä. (joo tää on nyt vähä pilk.nuss*mista)

Ei voida todellakaan yleistää, että asioiden läpikäyminen on kaikkein olennaisin asia masennuksesta toipumisessa, sillä kaikilla masennus ei johdu mistään vaikeasta asiasta/kokemuksesta/tilanteesta, jota ei ole käyty läpi. Myöskään se, että käy sitä masennustaan sairautena läpi tai lukee siitä, ei välttämättä auta. Joidenkin oloa voi helpottaa, mikäli etsii tietoa sairaudestaan. Toisten olo vain pahenee siitä ja silloin ei tarvitse etsiä tietoa sairauksistaan.

Olennaisin asia on hoitaa se syy, mistä masennus on seurausta ja se ei ole läheskään aina seurausta asioista, joita ei ole käyty läpi. Parhaat hoitotulokset on yleisesti saatu yhdistämällä terapia lääkehoitoon, ei sillä että puhuu asioistaan ystävän kanssa. Mutta tämä siis vain yleisesti, koska yksilöllistähän tuo on.

Kirjoittaja jolle vastasit puhui mielialan "aaltoilusta". Mä myös suosittelen lääkärillä käyntiä sekä kertomista mielialan aaltoilusta. Jos mieliala pomppii jatkuvasti korkealle ja putoaa alas ja taas nousee ylös ja taas alas, niin kyseessä ei välttämättä edes ole "perus"masennus ja jos näin on, että kyseessä on jokin muu häiriö tms., niin masennuslääke ei välttämättä edes yksistään auta tai saattaa pahimmassa tilanteessa vain pahentaa oloa. Mutta tää on ihan pelkkää arvailua.

Mutta kyllä, puhuminen on kuitenkin aina tärkeää, vaikkei se mitään suoranaisesti parantaisikaan. Jokaisella on kuitenkin niitä omia keinoja selvitä kriisistä eli jos joku vaikka kuuntelee ennemmin musiikkia kuin puhuu, niin se on ok. Ketään ei voida pakottaa puhumaan. Sen halun puhua täytyy lähteä itsestä ja se halu puhua tuntemuksistaan tulee kun on tullakseen.
oooo

Posts: 1,249

#543 • • Edited oooo

Tintti, 11.10.2007 18:19:
No ehkä mä en tässä lääkärinä asiasta puhunutkaan, etkä varmaan sinäkään. Paraneminen sanana on kuitenkin suomea ja sellainen sana, jonka Matti-Meikäläinenkin tajuaa tässä asiayhteydessä. Tottakai ON SELVÄÄ että on hyvin yksilöllistä, mikä auttaa kellekin ja kullekin. Enkä tasan ollut kenenkään masennuksesta diagnosointia tekemässä, PERSKULES SENTÄÄN! Ihan asiaahan sulla tossa tekstissä tosiaan on. Fysiologia varmasti vaikuttaa joissakin tapauksissa enemmän, mutta psyyken sairaushan masennus on kuitenkin on. FINITO.



Koska sanoit: "asioiden läpikäyminen toisen, mutta tietenkin nimenomaan itsensä kanssa on kaikkein olennaisin asia paranemisessa.", niin toki oletin, että myös olet sitä mieltä mitä sanoit.

Ilmeisesti tarkoitit, että sinulle se on olennaisinta mutta sitähän ei tuosta käynyt ilmi, joten on aivan turha suuttua, jos joku korjaa asian.

Kukaan ei ole myöskään väittänyt sinun eikä minun olevan lääkäri, eikä kukaan ole myöskään sanonut sinun tekevän kellekään diagnoosia, joten tollasesta on turha perkelettä huutaa tai ottaa itseensä.

Juu finito.
T0mbstone

Posts: 728

#544 • • T0mbstone The Process.

2la
Niin. Kauanko niitä pitää sitten rouskia? Loppuelämä?
Tuollaisen on-off-lääkityksen ei ainakaan luulisi olevan hyväksi. :/



No itsellä ollut puolen vuoden kuureja. Mielialalääkkeet saa lääkäriltä helpolla ja toipumisen seuranta on ollut melkeimpä omalla vastuulla. Ei noita ainakaan toistaiseksi voi jättää pois ja jotkut ihmiset käsittääkseni syövät lääkkeitä useita vuosia. Jotkut tiiviisti koko elämän.

--
~If you understand, things are just as they are... If you do not understand, things are just as they are....~

onni3mk

Posts: 3,973

#545 • • onni3mk Onni on.
Mun luokkakaveri sano, et Omega-3 tabut vie kaikki taudit pois.

--
Onni on.

Android

Posts: 3,908

#547 • • Android

onni3mk, 11.10.2007 19:40:
Mun luokkakaveri sano, et Omega-3 tabut vie kaikki taudit pois.



Olen itse syönyt Omega-3-kapseleita vuosia, tällä hetkellä 4 kapselia päivässä, eivätkä ne ainakaan muita lääkkeitä ole korvannut. Muita terveydellisiä hyötyvaikutuksia niistä kyllä kuitenkin omalla kohdalla on ollut. Omega-3 toimii lähinnä masennuksen "ennaltaehkäisijänä", ei oikeastaan auta jos masennus jo on iskenyt.
Mizfir

Posts: 2,472

#548 • • Mizfir pittuinen
En tiedä onko joku jo aiemmin asiasta täällä maininnut, mutta huomasin yhden erittäin oleellisen tekijän, joka on vaikuttanut omaan mielenterveyteeni aika rankasti. Tämä piru on nimeltään e-pillerit. Vasta muutama kuukausi sitten tajusin että hitto, voikohan tää olo johtua niistä ja johtuihan se. Pari vuotta sitten iski masennus ja burnout samaan syssyyn ja siitä lähtien mukana ollut paniikki- sekä itkukohtaukset välillä rankemmin, välillä hieman lievemmin. Kaikenmoisia asioita toki oli mitkä masennuksen hyvinkin voisi laukaista ja ruokkia sitä, mutta tosiaan eräs kaunis päivä aloin miettimään että useita vuosia sitten vaihdoin pillerimerkkiä juurikin sen vuoksi että kilahtelin aina pienimmästäkin asiasta, tuntu että kaikki asiat raivostuttaa. Ajattelin sitten kokeilla tälläkin kertaa merkin vaihtoa jospa sillä olisi jotain tekemistä ahdistuksen kanssa.

Näinhän se sitten meni että paniikkikohtaukset loppuivat heti ensimmäisen viikon jälkeen toisilla napeilla, eikä itkukohtauksiakaan ole kuulunut. On muuten uskomattoman mahtavaa olla kohta kolmatta kuukautta ilman kuristusta kurkussa ja tunnetta että henki salpautuu milloin missäkin tilanteessa. :) En voi olla muuta kuin onnellinen siitä etten ikinä mennytkään hakemaan apteekista sitä paniikkilääkitystä jonka lääkäri lykkäsi kouraani*iloinen* Ties mitä lisäoireita siitäkin olisi seurannut. Kismittää vaan etten tajunnut asiaa aiemmin, olisin säästynyt monelta kohtaukselta.

Eli siis naisille vinkkinä, pillereissä saattaa piilotella syy pahan oloon. Toivottavasti joku muukin pääsee vastaavalla tavalla eroon oireistaan. :)

--
-Mannanen-

wiwi

Posts: 1,575

#549 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Mizfir, 11.10.2007 21:07:
e-pillereistä...


Jeps, toi on valitettavan totta. Sama juttu esim. ehkäsyrenkaan kanssa, joka on hormonivalmiste sekin. Itse oon tullut siihen tulokseen, että kannattaa välttää kyseisiä tuotteita jos suinkin pystyy. Oon lukenut jostain, että noin promille naisista saa tollasia oireita, mutta eipä taida pitää paikkaansa. Mulla on ainakin kaveripiirissä useita, jotka on noista kärsinyt.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Mizfir

Posts: 2,472

#550 • • Mizfir pittuinen

wiwi, 11.10.2007 21:31:


Jeps, toi on valitettavan totta. Sama juttu esim. ehkäsyrenkaan kanssa, joka on hormonivalmiste sekin. Itse oon tullut siihen tulokseen, että kannattaa välttää kyseisiä tuotteita jos suinkin pystyy. Oon lukenut jostain, että noin promille naisista saa tollasia oireita, mutta eipä taida pitää paikkaansa. Mulla on ainakin kaveripiirissä useita, jotka on noista kärsinyt.



Joo, tuntuu olevan myös netti pullollaan naisia joita kaikenmoiset sivuoireet vaivaa. On itsekin tullut mietittyä että onko pillereiden hyödyt todellakaan haittojen arvoisia. Itsekin haluaisin kokonaan luopua niistä, mutta ikävä kyllä ei ole oikein mitään vaihtoehtoa tilalle allergioiden vuoksi. Paitsi tietenkin se varmin ehkäisy eli selibaatti.*ding* Onneks kuitenkin on mahdollisuus vaihtaa merkkiä ja testata vaikuttaako se oireiden laatuun.

--
-Mannanen-

Tintti

Posts: 59

#551 • • Tintti Pysähdy, hiljenny, tunne ja koe. Elämä on nyt.
Tämä kommentti ei pohjaudu minkään tietyn lääketieteellisen tutkimuksen piiriin, vaan on oma mielipiteeni opiskelujeni sekä henkilökohtaisen kokemuksen kautta. Uskon, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Tarkoittaen sitä, että keho ja mieli toimivat yhteistyössä ja vastavaikuttaen. Masentuminen mielestäni on monien asioiden summa. Siihen voi jossain määrin vaikuttaa fysiologia, mutta uskon että taustalla on yksilöllisiä henkisiä (tiedostamattomia/ jo tiedostettuja) jännitteitä/pelkoja/traumoja tai mitä tahansa muuta, joka kaipaa muutosta sillä hetkellä elämässä. Kun ihminen on tasapainoisessa tilassa niin fyysisen kuin henkisenkin puolen suhteen, voisin jopa kuvitella että masennusta ei esiinny. Uskon myös hieman pintaa syvemmän ajattelun voimaan, eli asioiden solmukohtien löytäminen auttaa tiedostamaan ne asiat, joille olisi tehtävä jotain masentuneisuuden toipumisprosessissa. Näin ollen psykoterapia tai puhuminen lähimmäisen ihmisen kanssa saattaa toimia, ainakin jossain määrin. Omien ajatusten peilaaminen muiden ajatusten kautta mahdollisesti auttaa. Vaikka masentuminen voi olla jonkin toisen sairauden "jälkitauti", uskon silti että erittäin monet sairaudet pohjautuvat psyyken huonovointisuuteen. Fyysinen kunto ja hyvinvointi kuitenkin edistävät suuressa määrin toipumista. Yleensä selitän ajattelemani asiat hieman enemmän Matti-Meikäläisen kielellä, mutta koska aikaisemmin kommentoituani kyseistä aihetta, sanoihini pääsi tarttumaan hieman "tarkkaavaisempi" kommentaattori..päätin ilmaista asiat niin että kaikkia varmasti alkaa masentaa tän tekstin jälkeen *uuh*
Amuck

Posts: 2,396

#552 • • Amuck dub-i-dub

satumetsä, 11.10.2007 17:11:
---
2la, 11.10.2007 16:34:
Tuollaisen on-off-lääkityksen ei ainakaan luulisi olevan hyväksi. :/
---
Riippuu sairaudesta sekä ihmisestä. Siis esim. *infopaketti*


Joo no, tarkoitin nyt tilannetta jossa potilas menee ominpäin lopettamaan lääkityksen, joka tuntuu auttaneen.


T0mbstone, 11.10.2007 18:52:
No itsellä ollut puolen vuoden kuureja. Mielialalääkkeet saa lääkäriltä helpolla ja toipumisen seuranta on ollut melkeimpä omalla vastuulla. Ei noita ainakaan toistaiseksi voi jättää pois ja jotkut ihmiset käsittääkseni syövät lääkkeitä useita vuosia. Jotkut tiiviisti koko elämän.


Ei kai se, että resepti kirjoitetaan maksimissaan puoleksi vuodeksi, tarkoita että se olisi joku "kuuri". Onko lääkäri siis sanonut että sen "kuurin" syötyäsi voit lopettaa lääkkeen käytön? Vai oletko tehnyt lopettamispäätöksen itse ihan vaan siksi että olosi on kohentunut?

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

..no such user..

Posts: 1,106

#553 • • Edited ..no such user..

Tintti, 12.10.2007 00:07:
Tämä kommentti ei pohjaudu minkään tietyn lääketieteellisen tutkimuksen piiriin, vaan on oma mielipiteeni opiskelujeni sekä henkilökohtaisen kokemuksen kautta. Uskon, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Tarkoittaen sitä, että keho ja mieli toimivat yhteistyössä ja vastavaikuttaen. Masentuminen mielestäni on monien asioiden summa. Siihen voi jossain määrin vaikuttaa fysiologia, mutta uskon että taustalla on yksilöllisiä henkisiä (tiedostamattomia/ jo tiedostettuja) jännitteitä/pelkoja/traumoja tai mitä tahansa muuta, joka kaipaa muutosta sillä hetkellä elämässä. Kun ihminen on tasapainoisessa tilassa niin fyysisen kuin henkisenkin puolen suhteen, voisin jopa kuvitella että masennusta ei esiinny. Uskon myös hieman pintaa syvemmän ajattelun voimaan, eli asioiden solmukohtien löytäminen auttaa tiedostamaan ne asiat, joille olisi tehtävä jotain masentuneisuuden toipumisprosessissa. Näin ollen psykoterapia tai puhuminen lähimmäisen ihmisen kanssa saattaa toimia, ainakin jossain määrin. Omien ajatusten peilaaminen muiden ajatusten kautta mahdollisesti auttaa. Vaikka masentuminen voi olla jonkin toisen sairauden "jälkitauti", uskon silti että erittäin monet sairaudet pohjautuvat psyyken huonovointisuuteen. Fyysinen kunto ja hyvinvointi kuitenkin edistävät suuressa määrin toipumista. Yleensä selitän ajattelemani asiat hieman enemmän Matti-Meikäläisen kielellä, mutta koska aikaisemmin kommentoituani kyseistä aihetta, sanoihini pääsi tarttumaan hieman "tarkkaavaisempi" kommentaattori..päätin ilmaista asiat niin että kaikkia varmasti alkaa masentaa tän tekstin jälkeen *uuh*



joo samaa mieltä..

...veikkaisin et masennuskin on yks niitä asioita minkä voi suoraan juontaa lähtevän ihmisen riittämättömyyden tunteesta.

Tajuttiin tossa metsäkävelyllä kaverin kans et periaatteessa ihmisellä ei oo mitään ahdistustiloja mitä ei vois jollain tapaa liittää riittämättömyyden tunteeseen - tai mikä ei juontais juuriaan suoraan sieltä.

Ja periaatteessa noi riittämättömyydentunteen aiheuttavat kalterit on vaan meidän jokaisen omassa päässä...

Mun mielestä riittämättömyydentunne on se juttu mikä kahlitsee monet sellaisiin ajatusmalleihin ihminen vain itseruoskii itsensä piippuun..

...yhteiskunnan tän hetkinen tila kyllä boostaa vielä ihmisiä ahdistuun entisestään kun "ei voi olla hyvä ihminen jos ei suorita.... tai saavuta kokoajan jotain - oli se sittem meriitillistä tai rahallista saavuttamista. Tän suorittamisen tarpeen ja yleisen riittämättömyydentunteen takia monet tekee sellasia asioita mistä ei edes pohjimmiltaan tykkää - " koska ihmisen pitää tehdä jotain... tai se ei oo hyvä ihminen..." mikä taas entisestään lisää ahdinkoa - koska ei hyvita tehdä sitä mitä tekee - ja se taas boostaa syyllisyyden tunnetta mikä taas pakottaa ihmisen tekemään niitä asioita mistä ei tykkää, ettei se kokisi olevansa riittämätön.

Sen lisäks osana tätä riittämättömyydentunnetta on mun mielestä aika jännä moraalinen kokemus siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Jokanen ihminenhän kokee että on olemassa jonkinlainen yleinen moraali ja laki mitä jokaisen pitää noudattaa - eiks?- , ja se on se minkä mukaan jokainen sitten kuitenkin loppujenlopuks tuomitsee itse itsensä.

Mitä mieltä muut on tästä ideasta?

Mun mielestä vois jopa aatella et - vaikkakin ruokavalio ja muut asiat vaikuttaa - niin riittämättömyydentunne on ehkä jopa aika varmasti monen ihmisen masennuksen takana.

Ps. En oo vielä ite keksiny mikä ahdistus ihmisellä vois olla, mikä ei suoraan liittyis jollain tasolla riittämättömyydentunteeseen...
Cloud

Posts: 2,162

#554 • • Cloud Game Freak

Android, 11.10.2007 20:44:
---
onni3mk, 11.10.2007 19:40:
Mun luokkakaveri sano, et Omega-3 tabut vie kaikki taudit pois.

---


Olen itse syönyt Omega-3-kapseleita vuosia, tällä hetkellä 4 kapselia päivässä, eivätkä ne ainakaan muita lääkkeitä ole korvannut. Muita terveydellisiä hyötyvaikutuksia niistä kyllä kuitenkin omalla kohdalla on ollut. Omega-3 toimii lähinnä masennuksen "ennaltaehkäisijänä", ei oikeastaan auta jos masennus jo on iskenyt.



Juu itsekin tykkään, että kun ottaa vähän omegaa tai kyl toisaalta ihan jopa Beroccaakin niin on virkeempi ja ilosempi olo. Onhan se varmasti plaseboa ainakin mulla, mutta toisaalta jos niiden avulla pysyy mieli korkealla ni mitä väärääkään siinä on.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

..no such user..

Posts: 1,106

#555 • • ..no such user..

Cloud, 12.10.2007 21:46:
---
Android, 11.10.2007 20:44:
---
onni3mk, 11.10.2007 19:40:
Mun luokkakaveri sano, et Omega-3 tabut vie kaikki taudit pois.

---


Olen itse syönyt Omega-3-kapseleita vuosia, tällä hetkellä 4 kapselia päivässä, eivätkä ne ainakaan muita lääkkeitä ole korvannut. Muita terveydellisiä hyötyvaikutuksia niistä kyllä kuitenkin omalla kohdalla on ollut. Omega-3 toimii lähinnä masennuksen "ennaltaehkäisijänä", ei oikeastaan auta jos masennus jo on iskenyt.

---


Juu itsekin tykkään, että kun ottaa vähän omegaa tai kyl toisaalta ihan jopa Beroccaakin niin on virkeempi ja ilosempi olo. Onhan se varmasti plaseboa ainakin mulla, mutta toisaalta jos niiden avulla pysyy mieli korkealla ni mitä väärääkään siinä on.



Onkos omega pillereissä omega 6:sta kans?
pirpeli

Posts: 5,533

#556 • • Edited pirpeli

029, 12.10.2007 21:54:
Onkos omega pillereissä omega 6:sta kans?



Niitähän on tosiaan monenlaisia, sellasia joissa on tuota kolmosta sekä kutosta. Itsellä seuraavanlainen cocktail aamuisin:

- Helokkiöljykapseli x 2
- Duo e-epa plus e-dha x 1
- Nokkostabletti x 3
- sinkki
- Fosfokoliini mangaanilla ja magnesiumilla x 2
- kromi
- Dida vatsalle ja suolistolle

Heitetään kurkkuun Beroccan kera.
Mulla vaikuttanut ainakin helokki ja Duo mielialaa kohentavasti ja fosfokoliini taas selkeästi muistia parantavasti. Lisäksi oon päässy nokkosella ja Didalla eroon elimistön hiivasta.
Jos ei kaikkia halua napsia, niin kannattaa hankkia ihan noita eri omega-happoja sisältäviä tuotteita.
http://terveyskaupat.net/epages/HameenLuontaistuote.axl/?ObjectPath=/Shops/HLT/Products/325/SubProducts/325-0001

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

..no such user..

Posts: 1,106

#557 • • ..no such user..

pirpeli, 12.10.2007 22:02:
---
029, 12.10.2007 21:54:
Onkos omega pillereissä omega 6:sta kans?

---


Niitähän on tosiaan monenlaisia, sellasia joissa on tuota kolmosta sekä kutosta. Itsellä seuraavanlainen cocktail aamuisin:

- Helokkiöljykapseli x 2
- Duo e-epa plus e-dha x 1
- Nokkostabletti x 3
- sinkki
- Fosfokoliini mangaanilla ja magnesiumilla x 2
- kromi
- Dida vatsalle ja suolistolle

Heitetään kurkkuun Beroccan kera.
Mulla vaikuttanut ainakin helokki ja Duo mielialaa kohentavasti ja fosfokoliini taas selkeästi muistia parantavasti. Lisäksi oon päässy nokkosella ja Didalla eroon elimistön hiivasta.
Jos ei kaikkia halua napsia, niin kannattaa hankkia ihan noita eri omega-happoja sisältäviä tuotteita.
http://terveyskaupat.net/epages/HameenLuontaistuote.axl/?ObjectPath=/Shops/HLT/Products/325/SubProducts/325-0001



ok. Mä ite suosittelisin muuten välttään tota beroccaa kun siinä on aspartaamia.

hmmm, fosfokoliinia vois kyllä kans testata :)
oooo

Posts: 1,249

#558 • • oooo

029, 12.10.2007 21:29:
Sen lisäks osana tätä riittämättömyydentunnetta on mun mielestä aika jännä moraalinen kokemus siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Jokanen ihminenhän kokee että on olemassa jonkinlainen yleinen moraali ja laki mitä jokaisen pitää noudattaa - eiks?- , ja se on se minkä mukaan jokainen sitten kuitenkin loppujenlopuks tuomitsee itse itsensä.

Mitä mieltä muut on tästä ideasta?

Mun mielestä vois jopa aatella et - vaikkakin ruokavalio ja muut asiat vaikuttaa - niin riittämättömyydentunne on ehkä jopa aika varmasti monen ihmisen masennuksen takana.

Ps. En oo vielä ite keksiny mikä ahdistus ihmisellä vois olla, mikä ei suoraan liittyis jollain tasolla riittämättömyydentunteeseen...



Mun sairaudet on perinnöllisiä ja oikeastaan, kun olen sairastunut, niin ei riittämättömyydellä ole ollut mitään tekemistä sen kanssa.

Nyt, kun olen sairastanut sen n. 9 vuotta ja kaikki on menny päin persettä tän ahdistuksen, masennuksen, jännittämisen, lääkehelvetin ja kaikkien paskojen kokemusten takia, niin kyllä se tunne, ettei riitä, pahentaa mun oloa ihan tajuttomasti.

Ympärillä kaikki etenee ja ihmiset tekee juurikin niitä hienoja asioita, joita täällä kuuluukin tehdä. Mä en tee niistä juuri mitään, joten olen laiskapaska, pummi, saamaton, säälittävä, nolo, outo ja vaikka mitä. Olen noita kaikkia ihan vaan siksi, etten sairauteni takia pysty tekemään asioita, joita tässä maailmassa pitäisi tehdä ollakseen arvokas ihminen.

Tässähän on kyse mun omista asenteista. Kuvittelen siis juurikin itse, mitä ihmisen pitäisi olla ja tehdä. Jos en niin ajattelisi, niin eihän muiden mielipiteillä tai kommenteilla olisi merkitystä. Kun itsekin vaadin sitä, mitä kuvittelen muidenkin vaativan, olo on kamala.

Jos joku muu ei tee niitä juttuja, mitä koen, että ihmisen pitäisi tehdä, niin ei se taas haittaa mua. Mä olen helvetin vaativa persoona, en onneksi sentään pershäiriöinen mutta liian vaativa kuitenkin. MUN pitää olla sitä ja tätä ja kun en ole, niin mistään ei sitten tule mitään. Tätä mun ajattelua on vaikea muuttaa, koska se on tunkeutunut niin syvälle mun persoonaan, ettei se tosta noin vaan lähde pois.

Lisäksi tätä mun omaa vaativuutta ei tosiaan helpota yhtään se, että joku jossain vaatii multa tai muilta tiettyjä asioita, joiden kuvittelee olevan sellaisia, ettei ihminen ole ihminen mikäli ei niitä tee.


Aina voisi olla rikkaampi, kauniimpi tai paremmassa ammatissa ja autokin voisi olla hienompi kuin naapurilla. Kunhan edes noi muut luulee, että mulla menee hyvin. Ei saa olla heikko ja sen vuoksi jotkut rakentaakin kulisseja ympärilleen. Koskaan ei voi tietää, mitä se naapurin Perttikin todellisuudessa puuhailee. Ei täällä pallolla riitä kellekkään mikään. Ja sittenhän sitä vasta paska onkin, jos ei ole mitään mistä rikastua.

No ihminen on itsekäs ja ahne paska.

Mutta tosiaan, kyllä mun olo olisi varmaan paljon parempi, jos en vaatisi itseltäni tiettyjä asioita. Se mua tälläkin hetkellä ahdistaa, etten ole saavuttanut tiettyjä juttuja..koska koen että ne on PAKKO saavuttaa tai että ne olisi pitänyt jo saavuttaa. MUUT on saavuttaneet, MINÄ en. Joten olen toivoton tapaus.


(pitäisi varmaan mennä kunnon terapiaan)
pirpeli

Posts: 5,533

#559 • • pirpeli

029, 12.10.2007 22:17:
ok. Mä ite suosittelisin muuten välttään tota beroccaa kun siinä on aspartaamia.

hmmm, fosfokoliinia vois kyllä kans testata :)



Totta tuo aspartaami, mut mulla se ei oo aiheuttanu mitään ongelmia, varsinkin kun muuten vältän sitä ja asesulfaami-k:ta. Jos alotat ton fosfokoliinin, alota Vahva Fosfoser- tuotteella, sillä saa parhaan alun. Se on vahvin(ja kallein) noista muistituotteista. Kuuria voi sitte jatkaa noilla muilla halvemmilla.
Mä pidän kyllä noita luontaistuotteita ja ravintolisiä oikeesti toimivina, koska kokemusta on siitä, että ne toimii. Muita osatekijöitä on sitte tietysti muu ruokavalio, kohtuullisen terveet elämäntavat ja virikkeellinen vapaa-aika. Hyvällä perimälläkään(not me :D) ei ole ainakaan kamalan negatiivista vaikutusta. Mutta niinkuin sanottu, ei nuo luontaistuotteet kamalan pahaakaan tee, ja jos niillä kokee saavansa avun mm. parempaan mielialaan, niin mikäs siinä :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

evvk

Posts: 1,918

#560 • • evvk
masennus on vain psykolooginen kysymys eli siitä pääsee eroon kun fiksaa aivoja tms.