Verkkotekniikat kehässä: ASP vs. J2EE vs. .NET vs. PHP

87 posts, 5 pages, 30,278 views

evvk

Posts: 1,918

#61 • • Edited evvk

siveys, 4.8.2005 19:07:
---
duvin,
Ei, vaan mitä luultavimmin koneessasi ei riittäny tehoa pyörittämään rich-text editoriapplettia. Lisäksi appletin downaaminen voi kestää jonkin aikaa ekalla kerralla, varsinkin 256k adsl:ää pitkin.

---

Hetkinen.. Kuinka rikas sen oikeasti täytyy olla, että modernit koneet ei sitä pyöritä? Tai edes vähän vähemmän modernit? Kyllä mä tossa vaiheessa syyttäisin mielummin softan tekijöitä kuin koneen hitautta jos rich-text editori ei pyöri.



Niin mäkin..

Esim. JavaScript vai onko se DHTML Rich-Tect-Editori toimii Dokeos..

http://www.dokeos.com

Softassa ihan sika nopeesti..

Kakkaa dokeoksessa on taas se että siitä on melkein 50 prossaa suomentamatta ja suomennus tiedotoista puutuu muuttujia, joten RTE ei wörki jos suomi on valituna.. Kiva korjailla ite noita tiedostoja varsinkin kun niitä language muutujia on niin paljon että erkikään ei jaksa niitä laskea.

Toinen ärsytävä jutu on että jos kursseja tekee vaikka 4 kpl on kannassa n. 1000 kpl taluja. Mikä puolestaan johtuu siihen että hitaalla yhteydell phpMyADmin lakaa toimimasta.
evvk

Posts: 1,918

#62 • • evvk




CMS näyttäisi perustuvan j2ee:hen, joo. Itse sivuthan voidaan pulauttaa vaikka html:ksi, kun ei niissä mitään dynaamisuutta vaativaa sisältöä (nopealla katsomalla) ollut. Tosin uskon kyllä että ne tulee ihan siitä cms:stä.

Eli kyllä.

Oliko hidasta?



http://www.planeetta.net/content/view/2/25/ <-- tälaiset linkit saadaan aikaan .htaccess tiedostolla..

Olen joskus nähnyt sivuilla linkeikeissa "Testi Linkki" joka johti sivulle jossa luki "testi sivu"
evvk

Posts: 1,918

#64 • • evvk

duvin, 4.8.2005 19:32:
---
Mark Hamilton, 4.8.2005 19:28:
http://www.planeetta.net/content/view/2/25/ <-- tälaiset linkit saadaan aikaan .htaccess tiedostolla..

Olen joskus nähnyt sivuilla linkeikeissa "Testi Linkki" joka johti sivulle jossa luki "testi sivu"

---


Mites siihen nyt mitään .htaccessia tarvitaan? Nyt mä taas tipahdin kerrasta kärryiltä... =)


No mambo CMS on ohejelmoitu siten että voi valita tuollaisen /23/45/45/com_content,Item,2

Likki rakenteen asetuksista ja jos root kansiossa oleva htaccess.txt ei ole nimetty .htaccess muotoon ei systeemi pelaa..

Miksi sivusto ei tarvitsisi mitään dynaamista?

Eikös se on niin että matti meikäläisenkin pitää pystyä päivitään sivua..
Garo

Posts: 446

#65 • • Garo #jake

duvin, 4.8.2005 19:32:
Mites siihen nyt mitään .htaccessia tarvitaan? Nyt mä taas tipahdin kerrasta kärryiltä... =)



.htacces:in avulla voidaan configuroida apachen mod_rewrite kääntämään esim. osoitteen www.firma.com/view/article/25/ruokaa.html muotoon www.firma.com/view.php?type=article&id=25
Tällöin linkki on ystävällisempi hakukoneelle ja .GET parametrejä on paljon helpompi käsitellä PHP:ssä kuin rakentaa PATH_INFO:on perustuvia virityksiä.

Kaikki .htacces:lla tehtävät jutut voidaan liittää suoraan apachen ja php:n configuraatiotiedostoihin, mutta usein tämä ei ole mahdollista, varsinkaan web-hotelleissa, vaan ainoastaan jos omaa täydet oikeudet hallita palvelinta ja sen asetuksia.

- Garo
duvin

Posts: 582

#66 • • duvin Jay v/d Veen

Garo, 4.8.2005 20:24:
Kaikki .htacces:lla tehtävät jutut voidaan liittää suoraan apachen ja php:n configuraatiotiedostoihin, mutta usein tämä ei ole mahdollista, varsinkaan web-hotelleissa, vaan ainoastaan jos omaa täydet oikeudet hallita palvelinta ja sen asetuksia.



Tsori, mä luulin et me puhutaan vakavista verkkotekniikoilla rakennettavista järjestelmistä, eikä mistään webhotellissa pidettävistä kotisivuista. Siksi ihmettelen .htaccessin käyttöä. Ja mun käsittääkseni tota mod_rewriteä ei pidä käyttämän (tai pahat hakkerit tulee ja syö sut)... Voi tietty olla että se on jo parantunut tässä vuosien saatossa...
evvk

Posts: 1,918

#67 • • evvk
Miten muuten laatia CV siten että potentiaaliset työn antajat ei väärin kässää mitä osaa..

Jos meinaan pistää näin..

PHP (Hyvä)
HTML (Erinomainen)
MySQL (Perusteet)

Ne ei ehkä kerro mitään

Pitäsikö kaikista antaa kirjallinen seloste?
cyanid

Posts: 42

#68 • • cyanid
Olenpa töissä pomoni painostuksesta tutustunut kieleen nimeltä Ruby. Ja se muuten rokkaa. Yritin parseroida suht monimutkaisen rakenteen omaavaa xml-dokumenttia PHP:llä ja parin tuskaisen päivän jälkeen oli purkalla kasassa pysyvä viritelmä joka silti jätti osan tiedosta lukematta. Sitten kokeilin Rubyllä ja tunnissa mulla oli kasassa täysin toimiva parseri. Täältä lisäinfoa itse kielestä, kannattaa tutustua: Ruby Home Page
siveys

Posts: 2,492

#69 • • siveys lovely

cyanid,
Olenpa töissä pomoni painostuksesta tutustunut kieleen nimeltä Ruby. Ja se muuten rokkaa.


Itselläni ei ole ollut mitään ammatillista kosketusta kyseiseen kieleen, eikä ole sitten tullut vielä väkisinkään väännettyä mitään, mutta sen perusteella mitä netistä on asiaa kaivellut niin näyttää kyllä ihan pätevältä kieleltä. Myös Rails, joka on siis MVC web softa platformi, on saanut aika paljon positiivista julkisuutta viimeaikoina. Tiedä häntä sitten onko kyseessä ollut vain hyvän markkinointia ja suuren java-yleisön ensikosketus dynaamisiin kieliin (jotka luonnollisesti joustavuutensa vuoksi usein nopeuttavat kehitystä).

Rubyä voisi kai kuvata täysin objektipohjaiseksi ja siistityksi Perliksi. Esimerkiksi virheidenhallinta, joka on Perlissä vähän jälkikäteen liimattu purkka, on Rubyssä fiksusti sisäänrakennettuna ja se on yksi syy miksi itseäni kiinnostaisi joskus kokeilla ns. "vaihtaa leiriä". Ruby on kuitenkin ohjelmointikielien luokassa vielä aika nuori ilmestys, eikä sille ole saatavilla ollenkaan niin runsaasti vapaata, toimivaksi testattua koodia kuin Perlille, mutta eiköhän tuokin aikanaan korjaudu.

Näin oikeasti Rubyä nolla riviä kirjoittaneena, mutta asiaa kuitenkin jonkin verran tutkineena, sekä dynaamisten kielten jokapäiväisenä käyttäjänä voin kyllä suositella syvästi tutustumista Rubyn ihmeelliseen maailmaan :)
siveys

Posts: 2,492

#70 • • Edited siveys lovely

Mark Hamilton,
Ne ei ehkä kerro mitään

Pitäsikö kaikista antaa kirjallinen seloste?


Varmaan kannattaa muutamasta tutuimmasta teknologiasta kertoa tarkemmin, että mitä niillä olet tehnyt ja sitten muut teknologiat voi mainita listana.

Se mitä olet oikeasti teknologioilla tehnyt kertoo paljon siitä kuinka hyvin todennäköisesti oikeasti hallitset teknologian kommervenkit ja tricks of the tradet ;)
cyanid

Posts: 42

#71 • • cyanid

siveys, 5.8.2005 10:58:
---
Itselläni ei ole ollut mitään ammatillista kosketusta kyseiseen kieleen, eikä ole sitten tullut vielä väkisinkään väännettyä mitään, mutta sen perusteella mitä netistä on asiaa kaivellut niin näyttää kyllä ihan pätevältä kieleltä. Myös Rails, joka on siis MVC web softa platformi, on saanut aika paljon positiivista julkisuutta viimeaikoina.



Kokeiltiin täällä duunissa myös tuota Railsia ja vaikuttaa tosiaan todella nopealta tavalta saada webbipalvelu pystyyn. Iskettiin tuon Railsin päälle tuollainen suht yksinkertainen asiakashallintajärjestelmä ja parissa tunnissa se oli siinä muodossa että sen olisi periaatteessa voinut laittaa tuotantoon. Aikaisempi versio siis tehty PHP:llä. Tuo Rails on siitä mukava että se skannaa tietokannan ja generoi esmes. asiakastietojen muokkaussivun lennosta taulun rivien tietotyyppien mukaan. Ja ilmeisesti Rails myös taipuu hyvin isompiinkin järjestelmiiin koska esim. projektinhallintakilke Basecamp (linkki) käyttää Railsia ja mainoshehkutuksen mukaan käyttäjiä on tuhansia.
z

Posts: 1,146

#72 • • Edited z

Mark Hamilton, 5.8.2005 05:47:
Miten muuten laatia CV siten että potentiaaliset työn antajat ei väärin kässää mitä osaa..

Jos meinaan pistää näin..

PHP (Hyvä)
HTML (Erinomainen)
MySQL (Perusteet)

Ne ei ehkä kerro mitään

Pitäsikö kaikista antaa kirjallinen seloste?



eiköhän ne hae ihan pelkkää listaa, eli tuo riittäisi aivan hyvin. itse jättäisin nuo sulkeissa olevat osaamistasoarviotkin pois. haastattelussa kysellään sitten tarkemmin.

jos haluaa tuoda osaamistaan esille paremmin jo cv:ssä esille, niin hyvä tapa on valikoida sinne vähän projektihistoriaa, jossa parilla lauseella mitä projektissa tehtiin, mitä sinä siinä teit ja mitä tekniikoita/taitoja käytit.
Avatar
#73 • • Dorka Guest
Mitä teknologioita olet käyttänyt?
Kielet: ASP (Visual Basic), HTML (+Java scriptit), .NET Framework 1.x ja 2.x (ASP.net, C#.net, Visual Basic.net)

Järjestelmät: SQL Server 7/2000/2005, Exchange Server 2003, Windows NT 4, Windows Server 2000/2003, Windows 3.11/95/2000/XP/Vista, ISA Server 2004, Share Point Server 2003, Virtual Server 2005 (näin äkkiseltään)

Mikä on suosikkisi ja miksi?
Aina käyttäny Mikkisoftaa ja siitä en luovu, Mikkisoftan nykyiset kehitystyökalut (.NET Framework 2.x - joskin beta tasolla vielä) tarjoaa omaa työhöni sellaisia ominaisuuksia mitä missään muualla en ole nähnyt. Tietokantoihin perustuvia ohjelmia, kun teen niin itse käyttöliittymän puolelle olevat työkalut ovat elinehto jossa .NET 2 jyllää (nimenomaan 2.x eikä 1.x) - .NET 1:ssä tekniikat millä tietokannan dataa näytetään ja muokataan olivat aika huonoja - esim. yksinkertaiseen excel tyyppiseen (datagrid) näkymään ei saanut helposti alas vedettäviä valikoita (combo boxeja) jne. Oma työ on nopeutunut tuplasti uudella Visual Studio 2005 ohjelmalla verrattuna vanhaan ja saan aikaiseksi sellaista mitä en aikasemmin pystynyt johtuen vielä rajoittuneesta koodaus osaamisesta.

Mitä etuja se tarjoaa verrattuna muihin teknologioihin?
.NET Frameworkin etu on, että se on täysin integroitu käyttöjärjestelmä tasolta tietokanta palvelimiin ja sovellutuksiin. Esim. uusin .NET Frameworkin mahdollistama ominaisuus on välimuistien käyttö niin, että välimuisti on aina tietokannan kanssa ajantasalla. Normaalisti välimuistit laitetaan webi sivuilla automaattisesti päivittämään itseään 5min välein tms. jolloin jos sinä aikana tietokannassa tieto on muuttunut niin se ei näy loppukäyttäjälle heti... välimuisti tekniikoita, kun käytetään paljon vähänkin isommissa webi sivuissa niin tämä on ongelma monesti. Jos laittaa välimuistin uusiksi turhan usein niin taas se kuormittaa tietokantaa joten miten voidaan tämä optimoida? SQL Server 2005 ja .NET Framework 2.x mahdollistaa sen, että tietokanta ilmoittaa ohjelmalle milloin välimuistin tiedot eivät ole enää ajantasalla jolloin ohjelma osaa silloin automaattisesti virkistää välimuistia ja loppukäyttäjät näkevät aina ajan tasalla olevaa tietoa. Joskin, esim. tämä ei onnistu esim. Oraclella mitenkään.

Eräs todella kova etu on myös hinta, Oracle ja DB2 on pahimmillaan 10 kertaa kalliimpia kuin SQL Server (suuryritys ympäristössä) - SQL Serverin jokainen ominaisuus tulee perushinnalla, kun muilla valmistajilla jokaisesti vähänkin "eksoottisemmasta" ominaisuudesta pitää maksaa erikseen (clusterointi, replikointi, uusien dual core prosessorien lisenssointi jne)

Mitä heikkouksia suosikillasi on?
Monet hyvistä ominaisuuksista jää haaveeksi jos välissä on EI Mikkisofta tuote... jolloin alusta loppuun asti pitää olla käytössä Mikkisoftaa - joka monille suuryrityksille on ongelma - miksi vaihtaa alustaa jos se ei tuo mitään merkittäviä etuja?

Mitä teknologioita inhoat? Sydämestäsi?
...ei ole mitään mitä inhoan, tai no... perus ASP ei nyt ollut kovinkaan ihana. .NET Framework 2.x:ä en vaihda mihinkään (siihen liittyy siis Windows Server 2003, SQL Server 2005 ja Vistual Studio 2005) joka on kokonaisuutena jotain sellaista mistä Oracle, DB2, Java maailma voi vain haaveilla *nauru* Joskin en halua aiheuttaa tällä mitään spämmitulvaa tuhoten koko topikin.

Oma tausta?
Aloitin Mäkin linnunpöntöllä 10v ikäisenä, eka ohjelman poikanen tuli väsättyä hypercardilla - yksinkertainen laskutusohjelma 12-13 ikäisenä. Samaan aikaan nörtteilin purkkien muodossa aikalailla - DOS, PCB, SBBS ja muut olivat silloin arkipäivää ja tuttuja juttuja. Myöhemmin 15-16v tuli 3D maailma, jolloin käytössä oli 3D Studio R4 ja myöhemmin 18v huomasin, että Windows 95, perusverkot ja varsinkin kuvankäsittely olivat tuttuja puuhia (Dreamweaver, Photoshop, Premiere, After Effects) - myöhemmin tuli kuvioihin Windows NT ja sen mukana 3D Studio MAX ja sen eri versiot - pää duuni 20v asti oli 3D animaatiot (ja sen mukana kuvankäsittely, video editointi) ja lisähupina tein webi taittoa.

Myöhemmin sitten animaatiot jäi ja tilalle tuli ohjelmointi "tilanteen vaatiessa" jolloin ohjelmoin ASP:llä varasto-ohjelmaa, SQL Server 7:lla tietokantaa ja myöhemmin .NET Framework 1.x Beta joka mullisti maailman tai itseasiassa mullisti koko Mikkisoftan kehitysympäristön. Tänäkin päivänä siis teen tätä samaa duunia, tietokantajärjestelmiä. Tänä samana aikana tai itseasiassa 16v lähtien olen tehny konsulttina töitä myös koskien palvelin järjestelmiä ja niiden ylläpitoa joka on sitten vuosien saatossa laajentunut käytännössä koskemaan kaikkia Mikkisoftan tekniikoita aina sähköpostipalvelimista, palomuureihin, laajempiin verkkoihin jne. ja myös vuosien saatossa itse perus PC raudat on liian tuttuja. Oma firma on ollu pystyssä jotain 6-7v ja tätä mitä nyt teen niin tulen jatkossakin tekemään. Kuvankäsittely (muuhun kun omaan hupikäyttöön), animaatiot ja muut video proggikset ovat mennyttä eikä ikinä tule takaisin (paitsi siis omaan hupikäyttöön). Ikääni nähden (25) minulla on harvinaisen laajat taustat nörtti alalta, mutta nyt huomaa hyvin että ei pää kestä vaan unohtelee perus asioitakin eri tekniikoista jos vähänkin on tekemättä jotain asiaa... mutta tarkoitus on, että käyn heti kun aika antaa periksi käytännössä kaikki Mikkisoftan sertifikaatit läpi niin ohjelmoinnista kuin alustoihin ja palvelimiin.

Seuraan kyllä myös muiden tekniikoiden kehitystä, mutta jos Mikkisofta tätä tahtia kehittyy jatkossa niin en tule ikinä harkitsemaan siirtymistä tältä tieltä pois - ennemminkin suosittelen muiden siirtymistä tänne, kun jäämistä uppoavaan laivaan *lmao*
Apo

Posts: 1,574

#74 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Dorka, 12.8.2005 12:42:
.NET Framework 2.x:ä en vaihda mihinkään (siihen liittyy siis Windows Server 2003, SQL Server 2005 ja Vistual Studio 2005) joka on kokonaisuutena jotain sellaista mistä Oracle, DB2, Java maailma voi vain haaveilla *nauru*



Totta, Microsoftilla on kyllä hyvin hanskassa tuo koko sovelluspinon integrointi ja erityisesti työkalujen käytettävyyden hiominen. Pitäisikin jossain vaiheessa tutustua siihen miten paljon .NET-arkkitehtuuri on parantanut Microsoft-pohjaista kehitystä.

Visual Studio on erinomainen ide, tosin on myös erikoistuneempiä idejä jotka pyyhkivät VS:llä lattiaa omalla erikoisalueellaan. Esimerkkinä vaikkapa Intellij Idea jonka refaktorointi- ja käytettävyyskikoista VS voisi ottaa hyvin mallia. Ainakin aiemmin esim. refaktorointi onnistui VS:llä vain ostamalla kaupallisen lisäosan.

Joskin en halua aiheuttaa tällä mitään spämmitulvaa tuhoten koko topikin.



Tuhoten topikin? Tähän mennessä keskustelu on ollut aivan liian korrektia suhteessa omiin tavoitteisiin topikin suhteen *vink*

Seuraan kyllä myös muiden tekniikoiden kehitystä, mutta jos Mikkisofta tätä tahtia kehittyy jatkossa niin en tule ikinä harkitsemaan siirtymistä tältä tieltä pois - ennemminkin suosittelen muiden siirtymistä tänne, kun jäämistä uppoavaan laivaan *lmao*



Riippunee näkökulmasta että ovatko kaikki muut väärässä jos kulkee yksin omia polkujaan *hih*
Avatar
#75 • • Dorka Guest

Apo, 12.8.2005 13:38:
Esimerkkinä vaikkapa Intellij Idea jonka refaktorointi- ja käytettävyyskikoista VS voisi ottaa hyvin mallia. Ainakin aiemmin esim. refaktorointi onnistui VS:llä vain ostamalla kaupallisen lisäosan.


Vanhaa tietoa, uudessa VS:ssä on kymmenkunta refaktoriointi ominaisuutta... samoin uudessa VS:ssä tulee borlandista tutut luokka diagrammit joita voi visuaalisesti editoida tai sitten siirtyä souraan koodi tasolle... samoin yksikkö testit ovat mukana, erittäin kattava tiimityöskentely (joka on itseasiassa niin kattava ja monimutkainen, että tätä Team Systemiä ei taida käyttää kun vain todella isot talot). Uusi VS on kyllä todella mahtava, suosittelen kyllä sen kokeilemista jokaiselle.

Riippunee näkökulmasta että ovatko kaikki muut väärässä jos kulkee yksin omia polkujaan *hih*


...no siis tunnun siltä, että olen ainoa mikkisoftaa juurta jaksaen käyttävä henkilö *nauru*
vaavu

Posts: 1,324

#76 • • vaavu vara-vana

cyanid, 5.8.2005 07:03:
Olenpa töissä pomoni painostuksesta tutustunut kieleen nimeltä Ruby. Ja se muuten rokkaa.



Jep, törmäsin Rubyyn yhdellä koulukurssilla, ja sen kokemuksen perusteella vaikuttaa todella näppärältä kieleltä. Itse en kyllä kirjoittanut yhtään riviä ko. kielellä, mutta lukemani koodinpätkät ja kielen kuvaukset kyllä vakuuttivat.

Itse olen koodannut lähinnä Javalla ja J2EE-tavaroilla. Mä olen ollut vähän laiska omatoimisesti opiskelemaan mitään verkkotekniikoita. PHP:takin mun on pitänyt opetella vaikka kuinka pitkään, mutta en ole jaksanut. Dotnettiin pitäisi tutustua sivuaineen puitteissa, mutta lähinnä siltä kannalta, että minkälaisen komponenttimallin se tarjoaa komponenttipohjaisten arkkitehtuurien rakentamiseen.

Varsinaisten verkkotekniikoiden lisäksi olen kokeillut erilaisia mallipohjia käyttäviä koodin generointisysteemejä. Esim. villevaavu.org:in kuvagallerian mä olen koodannut Apachen Jakarta-projektiin kuuluvalla Velocity-templaattienginellä. Tollasen silloin tällöin päivittyvän saitin on ihan turha olla dynaaminen, kun HTML:n voi generoida off-line aina tarvittaessa.


Off-topik huomiona mä taidan olla ainoa toisen sukupuolen edustaja joka tänne topikkiin on preferenssejään ilmaissut. :( Ehkä naiset ei hirveästi sitten harrasta tän alan juttuja? Meidän perheessä tilanne on ollut aina toisin päin. Eräskin pareittain tehtävä OpenGL-harkkatyö sujui mun ja Villen työnjaossa niin, että mä koodasin ja Ville dokumentoi. Arvosana vitonen ja kumpikin oli tyytyväinen. ;)
evvk

Posts: 1,918

#77 • • evvk
EDR vs SSADM vs UML

Mikä on paras..
¡ Previous post about a year ago !
evvk

Posts: 1,918

#78 • • Edited evvk
Hmms... Joo-o mulla on Windows Server 2003 Stadard Editionilla nyt PHP 5.1.6 kun uudessa PHP 5.2.1 ei toimi ZendFrameworkin kaikki osat. Tuossa aikaisemmassa versiossa toimii. Ubuntu palvelimella taas PHP 5.2.0:sa toimi hommat paremmin. Toisekseen voin Ubuntu palvelimella vaihtaa PHP:n version 4.4.4 johonkin tiettyyn pääkansion jossa sovellus tai nettisivu on.

Olen kiinostunut nyt J2EE/JSP/Servlet hommista mutta ASP:stä yms en niin kiinostunut ole vaikka mulla on niihin lisenssit.

PS: tietäkö kukaan hyvää SMTP serveriä Windowssille kun en halua asentaa sitä ISS:n.

Onko muten kellään kokemusta että miten mahta käydä kun tehokäytössä ajetaan palvelimella vaikka mitä. Nyt kun mulla on siellä Flash Media Server, JBoss, Tomcat, VMware Server, MySQL, PHP, Apache, OpenSSL, Active Perl, ja ISS. Vapata musitia on enää yksi Gt. Ainakin jos ajaa usemapaa tietokantaa niin muisti voi loppua.
evvk

Posts: 1,918

#79 • • evvk

duvin, 4.8.2005 19:11:
---
siveys, 4.8.2005 19:07:
Hetkinen.. Kuinka rikas sen oikeasti täytyy olla, että modernit koneet ei sitä pyöritä? Tai edes vähän vähemmän modernit? Kyllä mä tossa vaiheessa syyttäisin mielummin softan tekijöitä kuin koneen hitautta jos rich-text editori ei pyöri.

---


Perkule, ehdit jo jatkaa keskustelua =)

---

Niin, no... Tunnen osan koodareista - enkä siis usko että se on vituilleen koodattu. Se on mitä luultavimmin koodattu nykyään toimistoista löytyvän peruskoneen pyöritettäväksi, mitä tuo Mark Hamiltonin kertoman mukaan ei ollut ajoalustana.

Voin tietenkin olla väärässä =)



Tuskin vituilleen kodattu vaan se on valinta kysymys. Eli jos halutaan tehdä selaimella dokumenttja niin yleensä JavaScript pojinen Rich Text Editori toimii paremmin. Raskaat JavaApplettit toimi huonoissa koneissa huonosti. Tämä voi johtua ihan siitäkin että käytäjän kone on jotenkin viallinen.

Esim. mun edellisessä konessa kävi niin että kun esim. aapelissa koti pelata jotain JavaAppletti peliä niin se kaatoi selaimen vaikka kone oli 3,2 Ghz ja siinä oli 512 Mt muistia. Kaveri sanoi että se johtuu siitä että mulla on Intellin prosessori.
evvk

Posts: 1,918

#80 • • evvk
Tämä kuuluu varmaan tähän

Selain käyttöinen Commodore 64 -emulaatori:
http://codeazur.com.br/stuff/fc64_final/
Sillä voi pelata legendariasia C64 pelejä.

Tuo on tehty uudella Adoben Flex 2:lla. Jä nämä Flex 2 RIA-sovellukset tarvitsevat vain Flash 9 -playerin.

Yllättävää että Action Script 3 ja Flex 2 pystyy tuohon. Nämähän on periaatteessa Flash-sovelluksia.

Olen myös nähnyt noilla Adobe Photoshop Elementsin veroisia valokuvaeditoreita joilla pystty esim ottamaan Webbikamerralla kuvan omasta naamasta ja muutella kuvaa eri efekteillä.