Huumeista

3,602 posts, 181 pages, 1,844,489 views

Miika

Posts: 893

#1721 • • Miika

enzyn, 22.9.2005 22:12:
---
Miika, 22.9.2005 21:59:
---
toma, 22.9.2005 21:45:
---
Miika, 22.9.2005 21:42:
Siis hetkinen, eikö DDT sitten ollut huumaava aine? Mun käsittääkseni saippua on kehon pesua varten, kivet ei.
---

Ei DDT ole huumaava aine :D No joo siinä määrin ku joku rikkihappokin on tietty mut sitä ei oikein lasketa.
---

Okei nyt mulle valkeni. Luulin että tää topikki käsittelee huumeita, eikä muuten vain vaarallisia aineita. Miten ois semtexit sieraimiin ja kipinä perään, lähtis varmaan "hyvät"...

*nauru*
---

niinhän tää käsitteleekin, ja siks mun mielestä pitää vähän oikoo käsityksiä, jos alkaa vertailla keskenään vaik hyönteismyrkkyjä ja designpsykedeelejä, niin kuin täällä tehtiin..



Miksi täällä sitten alunperin otettiin mitkään hyönteismyrkyt esille? Jos huumetopikissa otetaan mikä tahansa myrkky esille niin kai mä luulen että se on silloin huumaavaa. Ihan kuin mua jotenkin kiinnostaisi. Sattuu vaan ajatuskin että jotkut kiskoo elimistöstään välittämättä mitä tahansa et saa hyvän olon.
Android

Posts: 3,908

#1722 • • Edited Android

enzyn, 22.9.2005 22:12:
niinhän tää käsitteleekin, ja siks mun mielestä pitää vähän oikoo käsityksiä, jos alkaa vertailla keskenään vaik hyönteismyrkkyjä ja designpsykedeelejä, niin kuin täällä tehtiin..



Vaikka ikävä ja yleisesti tiedossa oleva tosiasia onkin että Miikan mainitsemia eräitä "ikkunanpesu- ja filminkehitysnesteitä" (tähän lisäisisin vielä "maalinpoistoainetta ja tekstiililiuottimia") käytetään bilepiireissä niiden huumaavan vaikutuksen takia. Vaikuttavina aineina tulee nyt ensimmäiseksi mieleen ainakin GBL ja 1,4-BDO. Aika saatananmoista myrkkyä sisäelimille nekin. Ja sitä jengi siis huoletta juo kuin jotain mehua. Välillä käydään toki sairaalassa haukkaamassa vähän parempaa happea ja sitten jatketaan taas. Sen on sitä "hyvissä" olemista. Way to go.

Tähän sopisi oksennushymiö.
Riku

Posts: 3,187

#1723 • • Riku The Little Prince

Android, 22.9.2005 22:23:
Välillä käydään toki sairaalassa haukkaamassa vähän parempaa happea ja sitten jatketaan taas. Sen on sitä "hyvissä" olemista. Way to go.

No kai nyt kun sairaalaan roudataan kuka tahansa sammunut, jolla ei oikeasti ole yhtään mitään hätää. Se vain näyttää ulospäin pahalta.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Android

Posts: 3,908

#1724 • • Android

pHaze, 24.9.2005 14:31:
No kai nyt kun sairaalaan roudataan kuka tahansa sammunut, jolla ei oikeasti ole yhtään mitään hätää. Se vain näyttää ulospäin pahalta.



Aina ei ulkopuolisen ole helppoa tietää milloin henkilö todellakin saattaa olla hengenvaarassa. Esim alkoholin ja GBL:n sekoittaminen (joka on aika yleistä) saattaa johtaa tällaiseen tilanteeseen. Riippumatta siitä onko henkilö hädässä vai ei se ei muuta kantaani siitä että itsensä vetäminen tajuttomaksi millä substanssilla tahansa on helvetin typerää ja vastuuntunnotonta.
Riku

Posts: 3,187

#1725 • • Edited Riku The Little Prince

Android, 24.9.2005 14:54:
Aina ei ulkopuolisen ole helppoa tietää milloin henkilö todellakin saattaa olla hengenvaarassa. Esim alkoholin ja GBL:n sekoittaminen (joka on aika yleistä) saattaa johtaa tällaiseen tilanteeseen. Riippumatta siitä onko henkilö hädässä vai ei se ei muuta kantaani siitä että itsensä vetäminen tajuttomaksi millä substanssilla tahansa on helvetin typerää ja vastuuntunnotonta.

Toki, toki ja toki, mutta tota vois verrata siihen että jokainen sammunut spurgu kadulta vietäis sairaalahoitoon. Ehkä sekin ois ihan järkevää ettei mitään vahinkoja pääse sattumaan, mutta aikamoista hätävarjelun liioittelua.

Gamman kanssa sattuu ihmisillä mokia, koska normaaliannoksen ja sammumisen väli on hyvin pieni. 5ml on melkein minimiannos (vrt yks siideri) ja 10ml ottamalla voi jo lähteä taju. Kuinkakohan moni makaisi tajuttomana jos se lähtisi kahden siiderin jälkeen jos käy hieman paska säkä? Gammaa käytetään kuitenkin todella yleisesti, ja ne pari näkyvää sammumista edustavat vain hyvin pientä osuutta siitä käytöstä, ne vain järkyttävät ihmisiä aina suuresti.

Lisäys: Kyllä mäkin oon roudannu ihmisiä joskus aikanaan omista bileistäni sairaalaan, kun luulin että niillä on jokin hätä, mutta kun jatkoilla on miljoona kertaa nähnyt jonkun sammuvan, ja parin-kolmen tunnin päästä nämä heräävät oikeastaan poikkeuksetta ihan kunnossa. Olen mä toisinaan viettänyt pari tuntia vahtien jonkun hengitystä, kun olen tiennyt tämän juoneen myös viinaa, mutta aina aiheetta.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#1726 • • Riku The Little Prince

Juhgu, 24.9.2005 16:09:
---
$, 22.9.2005 22:19:
Kuten kaveri heitti vuosia sitten: "Gamma! Hyi saatana. Se painii imppauksen kanssa samassa sarjassa." <--Second that..
---


Eikös noi nyt kuitenkin ole 2 ihan eri asiaa?

Kato näis tunnepohjasissa asioissa jokaisella on mielipide, ja kaikki on aina varmasti oikeassa, on niillä sitten asiasta tiedossa yhtään mitään muuta kun omat ennakkoluulonsa tai ei ,)

--
Kyseenalaista aina kaikki.

$

Posts: 1,802

#1727 • • $ Destination weekend!

pHaze, 24.9.2005 17:04:
---
Juhgu, 24.9.2005 16:09:
---
$, 22.9.2005 22:19:
Kuten kaveri heitti vuosia sitten: "Gamma! Hyi saatana. Se painii imppauksen kanssa samassa sarjassa." <--Second that..
---


Eikös noi nyt kuitenkin ole 2 ihan eri asiaa?

---
Kato näis tunnepohjasissa asioissa jokaisella on mielipide, ja kaikki on aina varmasti oikeassa, on niillä sitten asiasta tiedossa yhtään mitään muuta kun omat ennakkoluulonsa tai ei ,)



Miksi postaisin mitään joka perustustuisi omiin tai jonkun muun ennakkoluuloihin?
Zet4

Posts: 1,135

#1728 • • Zet4 n00b

Android, 22.9.2005 22:23:
---
---GBL ja 1,4-BDO. Aika saatananmoista myrkkyä sisäelimille nekin.



Ois mielenkiintoista nähdä kyseisten aineiden toksisuudesta jotain viitettä.

--
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

-Cicero

Android

Posts: 3,908

#1729 • • Android

Zet4, 24.9.2005 19:34:
---
Android, 22.9.2005 22:23:
---
---GBL ja 1,4-BDO. Aika saatananmoista myrkkyä sisäelimille nekin.
---


Ois mielenkiintoista nähdä kyseisten aineiden toksisuudesta jotain viitettä.



Mulla on bookmarkeissa aiheeseen liittyviä linkkejä. Pistän ne tänne kun pääsen omalle koneelle.
Damien

Posts: 2,882

#1730 • • Damien [tr3ox]
Wanha kunnon shake and slap and shake and yell and SLAP - again, jos ei reagoi niin pumppaukseen. Nimittäin siinä on sekin että jos juuri on ehtinyt tipahtaa ja ei reagoi, niin paska jatkaa imeytymistään kunnes sitä ei enää ole.
Android

Posts: 3,908

#1731 • • Edited Android
Tässä muutama linkki 1,4-BDO:hon liittyen. Ja ennen kuin joku tulee syyttämään minua subjektiivisuudesta niin todettakoon että näiden tekstien kirjoittajat ovat itse olleet kyseisen aineen käyttäjiä ja tekstit "huumesivuilta" poimittuja. "Puhdasta" tietoa aineen toksiivisuudesta oraalisesti nautittuna ihmisissä ei ole, mutta nämä linkit antanevat ainakin vähän osviittaa siitä;

http://leda.lycaeum.org/?ID=15209
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=1929
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=14352
Jusuplussa

Posts: 1,292

#1732 • • Edited Jusuplussa UG-///
Tohtori.fi sivujen mukaan GBL on kehitetty uni- ja rauhoittavaksi lääkkeeksi ja nukutusaineeksi ja jota on käytetty myös alkoholin vieroitusoireiden hoitoon.

Jos toi nyt pitää paikkansa, nii kuulostaa aika hurjalta, että toi aine sitten syövyttäisi sisäelimet jne. Lääkeaineena käytetty GBL on varmaan eri luokkaa, ku kadulla liikkuva lakka...

Erittäin vaarallisiks huumausaineiksi GHB ja GBL luokitellaan ilmeisesti siksi, että pieni yliannostus voi olla aika kohtalokas..varsinkin alkoholin kanssa. GBL ei taida edes kuulua huumelistoille, vaan lääkeaine?

Ja mitä noihin ambulanssireissuihin tulee, niin eiköhän se oo aika fiksua kutsua se lanssi, ku arvailla, että mitä kaikkea ja kuinka paljon joku on vetänyt. Onhan noita tapauksia "ei se mitään ambulanssia tartte..jonkun pitää vähän kävelyttää sitä ulkona, niin sitten se selviää" ...ja sitten on jälkeenpäin kuultu, että meinas käydä vähän pahemminki.

Jos joku jaksaa sivistää itseään, niin google ja "gbl toxicity"

aiheeseen liittyvää keskustelua: http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=6809&highlight=
Riku

Posts: 3,187

#1733 • • Edited Riku The Little Prince

infiana, 24.9.2005 19:46:
Tosta sen verran, että on suuri ero siinä onko tajuton, vai onko nukahtanut. Oletko sitä mieltä että jengiä roudataan sairaalaan liian kevyin perustein. Kyllä sairaalaan viedään yhtälailla ne jotka ovat viinalla vetäneet itsensä tajuttomaksi. Näin on ikävä kyllä minullekkin kerran käynyt kun pari vuotta sitten tupareissa vedettiin tequilaa, mutta en olekkaan sen jälkeen vetänyt viinalla muistiani pimeäksi. Eli opin virheestäni. Siksi minun on kovin vaikea ymmärtää näitä jotka viedään ambulanssilla pois, ja jälkeenpäin tosiaan jatketaan samoissa meiningeissä ilman edes taukoa, ja sanotaan vaan; -Mä vaan vähä tipahdin...
Kyllä siinä tehdään oikein kun tajuton ihminen viedään sairaalaan, riippumatta tajuttomuuden syystä. Varsinkin jos ihmistä ei potkimallakaan saa hereille...

Nukahtamisesta ei voida tuossa tapauksessa puhua, mutta gammasta tajunsa menettäminen on 99,99% aivan turvallista ja jopa "normaalia". Se nyt vain sattuu kuulumaan sen aineen vaikutuksiin, eikä sitä voida verrata esimerkiksi humalassa nukahtaneen herättämiseen. Toki tuo tajuttomuus saattaa olla vaarallista, jos on vetänyt jonkun yli 10x normaaliannoksen, mutta se kun nyt on hyvin epätodennäköinen skenaario. Ihan samalla tavalla kuin humalaiset pistetään putkaan nukkumaan oloaan pois ja vähän katsotaan välillä perään, voisi tehdä myös litkusammuneille, mutta kun se nyt vain sattuu olemaan uusi ja nykyisin laiton päihde, josta terveydenhuoltohenkilökuntakaan ei ymmärrä mitään, ja josta ollaan aivan kauhuissaan.

Lisäys: Kuten tuossa todettiinkin, sitä on käytetty myös anestesialääkkeenä. Heittäisitkö sinä unilääkettä ottaneen ihmisen sairaalaan jos tämä "tipahtaisi"?

Damien:
Wanha kunnon shake and slap and shake and yell and SLAP - again, jos ei reagoi niin pumppaukseen. Nimittäin siinä on sekin että jos juuri on ehtinyt tipahtaa ja ei reagoi, niin paska jatkaa imeytymistään kunnes sitä ei enää ole.

Paitsi että gamma ja gbl imeytyvät niin nopeasti, että edes pikainen oksentaminen ei todennäköisesti auta. Siinä vaiheessa vatsahuuhteluun kiitäminen on melkoisen turhaa. Noita kauhuskenaarioita, joissa joku oikeasti vaarallisesti gammasta överöi, tulee lähinnä joko viinan ja gamman sekakäytön tuloksena, tai jos joku esimerkiksi ottaa vahingossa hörpyn pullosta, jossa luulee olevan vain vettä tms.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#1734 • • Edited Riku The Little Prince

Android, 24.9.2005 20:03:
Tässä muutama linkki 1,4-BDO:hon liittyen. Ja ennen kuin joku tulee syyttämään minua subjektiivisuudesta niin todettakoon että näiden tekstien kirjoittajat ovat itse olleet kyseisen aineen käyttäjiä ja tekstit "huumesivuilta" poimittuja. "Puhdasta" tietoa aineen toksiivisuudesta oraalisesti nautittuna ihmisissä ei ole, mutta nämä linkit antanevat ainakin vähän osviittaa siitä;

http://leda.lycaeum.org/?ID=15209
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=1929
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=14352

Joo no BDO:ta ei kyllä oikein kukaan nykyään enää suostu vetämään, juuri sen takia että kaikki tietävät mitä myrkkyä se on. Sitä vain tuli markkinoille gamman korvikkeeksi sen jälkeen kun viranomaiset päättivät kaikessa viisaudessaan tehdä gammasta laitonta jokunen vuosi sitten, kun tuli selville että se voi tuon pyhän laillisen huumeemme kanssa sekakäytettynä tappaa.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#1735 • • Edited Riku The Little Prince

$, 24.9.2005 19:19:
Kuten kaveri heitti vuosia sitten: "Gamma! Hyi saatana. Se painii imppauksen kanssa samassa sarjassa." <--Second that..
---
Miksi postaisin mitään joka perustustuisi omiin tai jonkun muun ennakkoluuloihin?

No toi sun kaverin heitto ei oikein kuulosta siltä että se perustuisi mihinkään tietoon tai faktoihin.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Zet4

Posts: 1,135

#1736 • • Zet4 n00b

Android, 24.9.2005 20:03:
Tässä muutama linkki 1,4-BDO:hon liittyen.



Pistäppä sitten vielä samat gbl:ään liittyen.

Olen siinä käsityksessä että gbl ei ole karsinogeeni, eikä käsittääkseni erityisen toksinen elimillekkään.

--
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

-Cicero

Android

Posts: 3,908

#1737 • • Android

yusu, 24.9.2005 20:09:
Tohtori.fi sivujen mukaan GBL on kehitetty uni- ja rauhoittavaksi lääkkeeksi ja nukutusaineeksi ja jota on käytetty myös alkoholin vieroitusoireiden hoitoon.



Väärin. GHB:tä on käytetty tuohon tarkoitukseen, GBL on teollisuudessa käytetty liuotin jota käytetääm mm. maalinpoistoaineena sen syövyttävien ominaisuuksien takia. Elimistössä GBL metabolisoituu GHB:ksi (maksa siis tekee tämän työn).
Jusuplussa

Posts: 1,292

#1738 • • Jusuplussa UG-///

Android, 24.9.2005 21:42:
Väärin. GHB:tä on käytetty tuohon tarkoitukseen, GBL on teollisuudessa käytetty liuotin jota käytetääm mm. maalinpoistoaineena sen syövyttävien ominaisuuksien takia. Elimistössä GBL metabolisoituu GHB:ksi (maksa siis tekee tämän työn).



Joo tiedän että toi kuvaus sopisi paremmin GHB:hen. Outoa, että sivuilla oli lakasta toi tieto ja gammasta sitten jotain muuta. Munki mielestä toi on väärää tietoa.
Android

Posts: 3,908

#1739 • • Android

Zet4, 24.9.2005 21:37:
---
Android, 24.9.2005 20:03:
Tässä muutama linkki 1,4-BDO:hon liittyen.

---


Pistäppä sitten vielä samat gbl:ään liittyen.

Olen siinä käsityksessä että gbl ei ole karsinogeeni, eikä käsittääkseni erityisen toksinen elimillekkään.



Karsinogeeninen GBL ei käsittääkseni ole. En ole varma mitä toksitiivisuudella tarkoitat, mutta neurotoksinen se ei ainakaan myöskään ole. Syövyttävä se kuitenkin on, josta jokainen voi päätellä miten terveellinen se on elimille. Prosessi jossa GBL metabolisoituu GHB:ksi (joka tapahtuu äärimmäisen nopeasti) on hyvin rankka maksalle. GBL:stähän voi keittää GHB:tä suht vaivattomasti mutta tässä tapauksessa maksa joutuu "keittämään" äärimmäisen happamaa GBL:ää (pH ~2.0 kun neutraali on 7.) GHB:ksi. GBL:n syövyttäviä ominaisuuksia on helppo kokeilla vaikkapa kaatamalla sitä iholle tai huuhdella suutaa sillä (miksiköhän kaikki lakan käyttäjät sekoittavat sitä johonkin muuhun juomaan?).

http://www.erowid.org/chemicals/ghb/gbl_datasheet.pdf


"(gamma-Butyrolactone) GBL is a strong mucous membrane irritant, as well as a mild skin irritant

GBL can penetrate the epidermis and cause rashes or excema"



Eli mm. suu ja kurkku ottaa damagee.

Oikeastaan ainoa 100%:n varma asia on että GHB on täysin ei-toksinen ja lieneekin olevan haitattomin päihde kaikista jos ihmiset vain osaisivat käyttää sitä järkevästi. Tosin sekin aiheuttaa usein käytettynä voimakasta riippuvuutta, "acidosis"-oireita sekä dopmaniinitasojen voimakkaita muutoksia (ei pysyvästi kuitenkaan).

http://www.nhsc.com.au/consumer/safesearch/toxins.html (Tämä linkki pistää GBL:n mahdollisesti karsinogeen listalle, en välttämättä ole samaa mieltä)

http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=9207 (Tässä vähän tietoa miten käy kun "acidosis"-oire ilmaantuu)

Pistän lisää linkkejä ensi viikolla kun pääsen omalle koneelle...
Zet4

Posts: 1,135

#1740 • • Zet4 n00b

Android, 24.9.2005 22:52:
---
---


Karsinogeeninen GBL ei käsittääkseni ole. En ole varma mitä toksitiivisuudella tarkoitat, mutta neurotoksinen se ei ainakaan myöskään ole. Syövyttävä se kuitenkin on, josta jokainen voi päätellä miten terveellinen se on elimille.

---

"(gamma-Butyrolactone) GBL is a strong mucous membrane irritant, as well as a mild skin irritant

GBL can penetrate the epidermis and cause rashes or excema"

---



Toksisuudella haen sitä, että millaista tuhoa gbl aiheuttaa esim maksassa tai munuaisissa.

Vaikka gbl syövyttääkin tiettyjä aineita, ja ärsyttää limakalvoja ei minun mielestä siitä voi vielä kukaan maallikko vetää minkään sortin johtopäätöksiä.

En tässä väitä että laktoni ois mitään terveyskamaa, ihmettelenpä vaan että miksi kaikille on niin itsestäänselvää että se olis hirvittävää myrkkyä sisäelimille vaikkei asiasta tunnu olevan mitään faktatietoa liikkellä.

--
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

-Cicero