Decoraatiot ja niiden merkitys sinulle bileissä?

21 posts, 2 pages, 6,423 views

mandalafreak

Posts: 82

#1 • • mandalafreak
Olen lähinnä pyörinyt psyke bileissä ja jokusen kerran muunlaisissa... Ja mitä oon kuvia katsellut tän foorumin bileistä ni verrattuna psyke ympyröihin, decoilla ei näytä olevan juuri minkäänlaista osaa bileissä... ( tai sitten niiistä ei vaan oteta kuvia tai jotain )

Mutta että onko kyse siitä että kukaan ei vaan järjestä kunnolla decoja bileisiin, vai siitä että tämmötteisten trance-piirien ihmisille decot ei vaan oo oleennaisia millään tavalla? ei ole kysyntää decoille bileisiin? Mitä työ ootta mieltä?

Ja vielä sellaista, että millaisista decoista työ tykkäätte?

Ja jos jossain bileiessä on ollut hienot decot, ni onko heittää linkkiä kuviin sieltä bileistä? Kiinnostaa...

-mandala
xl8r

Posts: 2,227

#2 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Itselle (sattuneesta syystä) visuaalinen puoli on bileissä todella tärkeänä osana. Useasti olenkin harmitellut decojen vähyyttä. Decoilla tehdään juurikin kyseistestä tapahtumasta visuaalisesti yksilölliset ja niihin kiinnittää huomiota, halusi tai ei.

Psykepuolella decoaminen on ollut omien kokemusksieni osalta ainakin järjestäen todella suuri positiivinen yllätys, harvemmin on tullut nähtyä makasiinien kokoista paikkaa muunkaisissa bileissä decottuna siihen kuntoon, ettei paikkaa tunnista valokuvista makasiineiksi. *iloinen*

Viime aikoina tosin decot ovat tulleet mukaan muihinkin tapahtumiin pikkuhiljaa, esim. Rushissa on mielestäni panostettu varsinkin viimeaikoina decoihin (vaikka välillä onkin saanut harmitella suurehkoa decoa siinä kohden, johon videoscreeni olisi pitänyt asentaa *nauru*)

Mielestäni Rush on juuri hyvä esimerkki onnistuneesta decoamisesta. Kuluneen metallin väriset, terävämuotoiset decot, mustat muovipaneliverhot yms. eivät ole sitä (anteeksi ilmaisuni, no hard feelings) "perinteistä psykedecoamista" mutta sopivat taas Rushin musiikkimaailmaan täysin oikeaa tunnelmaa tuovalla tavalla.

Mielestäni decot ovat yksi paras tapa tehtä bileistä ainutlaatuiset. Varsinkin täällä tampereella paikkojen vähyys pakottaa ihmiset järjestämään tapahtumansa samoissa tiloissa kuin muutkin, ja silloin decoaminen on ainut tapa erottaa ulkoisesti tapahtumat toisitaan.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

-P

Posts: 4,972

#3 • • -P
Psy-bileet kyllä edustavat mielestäni decotuksen parhaimmistoa. Enpä varmaan ole kertakaan käynyt sellaisissa psyke/goa ym. bileissä joissa decotus ei olisi edustettuna kunnolla.
Hienoa nähdä, että tyybat jaksaa panostaa moisiin hienouksiin, koska joka bileissä ei yhtä hyviä decoja näy tai sit vaan ovat pascet :(

Joissain bileissä kyllä decoja sitten käytetään miten käytetään, riippuen tietysti tapahtumasta (itsestäänselvyys). esim. Pussyissa on juurikin teemaan aiheinen ja siihen hyvinkin sopiva decotus, samoin kuin Voodoossa.

Selkeesti hienoimmat decot mitä olen isoissa bileissä nähnyt, ovat olleet e10v ja UV:UG. niissä näkee, että posse on huolella panostanut tapahtuman visuaaliseenkin puoleen. Toki visuaalisuus voi olla myös screenejä, dioja videotykillä seinille sekä hyvät valot, riippuen venuesta ja bileistä, mutta tuo onkin ihan eri homma :)

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Lucky-13th

Posts: 383

#4 • • Lucky-13th
Mulle dekoilla ja visuaaleilla on todella suuri merkitys bileissä, varsnikin psyketansseis ja metsis.
Visuaalit ja saundit kuuluu mielestäni yhteen, mut saundi on se mikä pistää liikkeelle.
Psykebileet ilman uv dekoja on kuin tähtitaivas sokeille.

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

Hotblood

Posts: 387

#5 • • Hotblood
Kyllä ne tunnelmaan vaikuttaa. Esim. Feverissä pidetyt Pussyt ja Voodoot on ollu tosi kivasti dekottuja, ei tunnu paikka samalta kuin normaalisti. Viime perjantain [Reiv:] Hesarilla taas oli toista maata. Toki dekoja oli mutta paikka on niin laaja että niitä olis mennyt kymmenkertainen määrä et olis tuntunu ettei oo "vaan Hesarilla".

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

terraluna

Posts: 1,270

#6 • • Edited terraluna Agentti
Kyllähän dekot tunnelmaan vaikuttaa, ainakin jos sattuu olemaan "visuaalinen" ihminen kuten minä olen. Silti hyvä dekotus ei mielestäni tarkoita välttämättä sitä että bilepaikka on kuorrutettu lattiaa ja kattoa myöten jollain härpäkkeellä, vaan dekojen olisi mielestäni tarkoitus tuoda esille bileiden tunnelma ja paikan parhaat puolet. Esim. viime kesän Koneistossa Pannuhallin vähäiset dekot toimivat mielestäni loistavasti yhdessä valojen ja tilan kanssa: paikka oli hemmetin tyylikäs! Joskus myös pelkät valot riittää, kuten samaisen festarin Turbiinisalissa.

Viime kevään Kox Boxin keikalla oli kanssa komeet dekot, vähän eri tyylisuuntaa toki, sitä perinteisempää psyketyyliä. Mutta keskimäärin bileitä dekotetaan aika vähän, tai ainakin sen tyyppisiä, joiden musiikista eniten tykkään (tekno, jungle, elektro). Toisaalta teknoon mielestäni kuuluukin tietty minimalistisuus ja "teollisuushalli"-fiilis, joten ei sinne karkkivärianimetytöt sopisikaan. ;) Psykebileissä (erit. metsäkemuissa) käynnistä tykkään erityisesti sen takia, että siellä bileiden tunnelma huokuu kaikesta: ympäristöstä/bilepaikasta, dekoista, bilettäjien asuista jne.

Itse tykkäisin bileisiin koristella enemmänkin, mutta se on sen verran aikaa (suunnittelu+tekeminen) ja rahaa vievää puuhaa, että usein joutuu tyytymään edes jonkinlaiseen dekotukseen. Unelmoin siitä että saisin joskus kunnolla tutustua biletilaan, saisin aikaa, rahaa ja käsiä, jotta voisi kerrankin toteuttaa koko biletilan käsittävän dekotuksen, joka jatkuisi ovelta vessoihin. Ehkä jonain päivänä.. :)

edit: aini, jos et käyny siel Kox Boxii kattoo, ni tääl on jotai kuvii: The Lucky Number Show

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

Keskiyon Keisari

Posts: 643

#7 • • Edited Keskiyon Keisari Bileilehänminä, ArmyOfTwo [Fusion Drive]
Kyllä decoilla on merkitys bileissä viihtymisen kannalta, jos paikassa on ees hieman decoja se saa jo tunnun ettei ole aivan normiraflailta meiningeissä mukana.
Parhaimmat decot oon nähnyt juuri psykebileissä, niissä muutamissa missä nyt vaan oon käynyt ja Lontoon Turnmills klubilla oli aivan uskomattomat decot kun siellä muutama vuosi sitten kävin. *hymy*

--
hello to the world it`s me the.... grooving beatbeast aka Keskiyön Keisari

Jaques

Posts: 1,390

#8 • • Jaques HUGC / So Nice!
Itse tykkään kyllä dekotuista bileistä koska teen dekotuksia itsekkinne (m.m. Player's Club Kaivolla) mutta myös koska ne tuo enemmän tunnelmaa tapahtumaan ja jotenkin saavat hyvän teemakokonaisuuden aikaseksi, mutta ainoastaan jos ne ovat hyvin suunniteltuja. Olen kyl ollut monessa paikassa jossa ollaan vaan lätkästy kankaita ylös ja laitettu vähän roipetta kattoon ja tällöin on tullut enemmänkin sekava tunnelma tapahtumasta. Mutta monet bileet eivät pysty laittaa esim +400 dekoihin ja useat ovatkin saanneet aikaan upeita kokonaisuuksia hyvin pienellä budjetilla ja isolla mielikuvituksella. *aplodit* heille. Monesti pelkillä valoilla ja strateegisesti laitetuilla kankailla saadaan mahtava tunnelma aikaseksi mutta se vaatii sit paljon kokeilua jne. Hyvä dekotus riippuu paljoltikin paikasta, suunnittelijasta, budjetista ja valoihmisten kanssa olevasta yhteistyöstä. Mutta paljon kunnioitusta dekottajille koska tiedän että työ ei aina helppoa ole eikä se että on rooli anonyyminä taustatekijänä.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Lauri

Posts: 1,051

#9 • • Lauri Devoted

Dj Jaques:
Mutta monet bileet eivät pysty laittaa esim +400 dekoihin ja useat ovatkin saanneet aikaan upeita kokonaisuuksia hyvin pienellä budjetilla ja isolla mielikuvituksella.



Palosuojatut dekot ovat huomattavasti kalliimpia kuin 400 ja pienillä budjeteilla ei kovin helposti tehdä palosuojattuja dekoja. Aika moni pelaa suurella riskillä dekoraatioiden suhteen, joskin onneksi onnettomuuksilta ollaan vältytty.
Turhan usein tuntuu myös unohtuvan painorajoitukset yleisön päällä olevissa dekoissa (ts. vähintään jätetään varmistus tekemättä).

Propsit silti yleisesti dekojen tasosta Suomessa, joka on äärimmäisen hieno budjetteihin nähden. Monesti pelkästään dekojen maksamiseen vaaditaan useamman illan tuotto.
Jaques

Posts: 1,390

#10 • • Jaques HUGC / So Nice!

Iso-Lauri:
---
Dj Jaques:
Mutta monet bileet eivät pysty laittaa esim +400 dekoihin ja useat ovatkin saanneet aikaan upeita kokonaisuuksia hyvin pienellä budjetilla ja isolla mielikuvituksella.

---


Palosuojatut dekot ovat huomattavasti kalliimpia kuin 400 ja pienillä budjeteilla ei kovin helposti tehdä palosuojattuja dekoja. Aika moni pelaa suurella riskillä dekoraatioiden suhteen, joskin onneksi onnettomuuksilta ollaan vältytty.
Turhan usein tuntuu myös unohtuvan painorajoitukset yleisön päällä olevissa dekoissa (ts. vähintään jätetään varmistus tekemättä).

Propsit silti yleisesti dekojen tasosta Suomessa, joka on äärimmäisen hieno budjetteihin nähden. Monesti pelkästään dekojen maksamiseen vaaditaan useamman illan tuotto.



Joo toi palosuojaus on tod tärkee ja maksaa maltaita mut kyl niitä kohtuuhintasia paikkoja on joista saa kangasta. Pitää vaan muistaa et leikit muiden hengellä jos teet dekoja ilman suojausta. Kannattaa lukea näistä klubi paloista ympäri maailmaa jossa ilotulitteet ovat levinneet kankaisiin ja sit henkiä on menny. Ja olet oikeassa, kyl kannattaa miettii tarkkaan just noita ihmisten pään yläpuolel olevia ratkaisuja koska se ei ole huvittavaa saada 50m kangasta niskaan kesken kaiken.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Avatar
#11 • • Dorka Guest
itselleni dekot ei käytännössä "merkkaa mitään" jos itse bileiden musapuoli on ollut kunnossa. jos ei niin sitten on aikaa kiinnittää huomiota muuhun, mut siinä vaiheessa dekotkaan ei kyllä pelasta iltaa vaan tulee yleinen vitutus. plussaa tietysti jos molemmat pelaa hyvin, mutta harvoinpa sellaisia tapahtumia tulee vastaan.
Avatar
#12 • • kelasin Guest

salaisinko?:
Pussyissa on juurikin teemaan aiheinen ja siihen hyvinkin sopiva decotus, samoin kuin Voodoossa.



joo, pinpan ja voodoon decot on imo rokannu aina. samoin flabat ja oikeestaan koko konsepti :)

salaisinko?:
Selkeesti hienoimmat decot mitä olen isoissa bileissä nähnyt, ovat olleet e10v ja UV:UG. niissä näkee, että posse on huolella panostanut tapahtuman visuaaliseenkin puoleen. Toki visuaalisuus voi olla myös screenejä, dioja videotykillä seinille sekä hyvät valot, riippuen venuesta ja bileistä, mutta tuo onkin ihan eri homma :)



e10:n dekot rokkas, uv:ugs en ollu messis , ni en tiiä :(

mun mielest dekot kannattaa aina miettiä asiakkaiden, musan ja klubin muun tyylin kanssa yhteensopiviksi ja varsinkin tuo paikan ilmeen muuttaminen eri tyyliseen eventtiin on iso boonus, vaikka viekin enemmän rahaa kuin "samat rievut joka bileis" meininki. tosin jos ne "samat rievut joka bileis" toimii, ni mikä jottei :)
johannyt

Posts: 454

#13 • • johannyt helvetiac
mun mielestä psykebileissä sais usein just enemmän kattoa sitä yleisilmettä/kokonaisuutta eikä koittaa tunkea jokapaikkaa täyteen miljoonan värin psykeoksennuskankaita jotka on kaikki eri tyylillä maalattu.. understanding oli ihan hyvällä maulla dekottu psykebile ja on niitä ollu monia muitakin. :)
terraluna

Posts: 1,270

#14 • • terraluna Agentti
Muuten tulipa just mieleen et 03-04 vuodenvaihteessa oli Dubrovnikissa NYE Clash-nimiset junkkakemut, jotka oli niin tyylikkäät ilmeeltään. Paikassa käyneet tietävät tilan tyylin ja yhdelle seinälle oli heijastettu vanhoja Bollywood-leffoja tjsp. ja katosta roikkui kapeita mustavalkeita kuvioituja kankaita. Vaikea kuvailla paremmin, mutta siinä oli ainakin bileiden ulkoasu mun makuun! <3

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

mandalafreak

Posts: 82

#15 • • mandalafreak
Kiva kuulla vastauksia. :)

Oonkin miettinyt just sitä että millaset decot on hyvät trance piireissä... ku psyke puolella ei tartte miettiä kauaa, psykedeeliset decot ;)

Tääl o tiedos uusia decoja joihin o käytetty aikaa, rahaa ja vaivaa:
iglu bileet:
18.2.2005 HELSINKI
Highlight
John 00 Fleming, Miika Kuisma, Kenjido Okiru
UnityF

Posts: 15,721

#16 • • UnityF joo just se

mandalafreak:
Kiva kuulla vastauksia. :)

Oonkin miettinyt just sitä että millaset decot on hyvät trance piireissä... ku psyke puolella ei tartte miettiä kauaa, psykedeeliset decot ;)

Tääl o tiedos uusia decoja joihin o käytetty aikaa, rahaa ja vaivaa:
iglu bileet:
18.2.2005 HELSINKI
Highlight
John 00 Fleming, Miika Kuisma, Kenjido Okiru




uiuiuiu... nyt heräs viel enemmän mielenkiinto tulla tänne *joo*




Mun mielestä dekotusta olis niin monissa bileissä enemmän mut herää heti alkuun kysymys.. raha. Rahalla saa mut mistäs sitä rahaa repii kun jos lippu maksaa sen normi ~10e niin siitä ei paljoo jää mihinkään dekoihin kun kaikki menee muihin kustannuksiin.. ja jos tahtois panostaa dekoihin enemmän niin lipun hinta olis kalliimpi niin sitten bilettäjät kävis nillittää lipun hinnasta. Valitettava tosiasia on että dekot on ne josta melkein aina heti ekana luovutaan /pihistetään budjettia suunittelessa.. *uuh*

mä rakastan itse dekoja ja tykkään tehhäkkin niitä tosi paljon ja tekisin niitä viel enemmän jos olis vain sitä kuuluisa rahaa käytettävissä. Myös valot on erittäit tärkee asia koska dekot +valot yhessä = jotain uskomattoman kaunista joka antaa viel enemmän tunnelmaa bileisiin ja tekee niistä omanlaisensa.

E10V & UVUG olis jotain aivan omaa luokkaansa.. *sydän*
remotion

Posts: 5,283

#17 • • remotion nostatus guru
Mun mielestä viimeks club labyrinthissä 2001 Nosturissa on ollut hyvät decot jotka selkeesti parans tunnelmaa...
tai sitten niihin on vaan tottunut... Jotenkin biletyksen alkuaikoina niihin kiinnitti enemmän huomiota, nyt ne ottaa jotenkin selviönä, harmi sinäänsä.
op-

Posts: 197

#18 • • Edited op- Negis

UnityF:
mä rakastan itse dekoja ja tykkään tehhäkkin niitä tosi paljon ja tekisin niitä viel enemmän jos olis vain sitä kuuluisa rahaa käytettävissä. Myös valot on erittäit tärkee asia koska dekot +valot yhessä = jotain uskomattoman kaunista joka antaa viel enemmän tunnelmaa bileisiin ja tekee niistä omanlaisensa.


Samaa mieltä. Onkin oleellista että visuaalipuolen ihmiset (dekottajat, valosuunnittelijat, VJ:t) miettisivät yhdessä etukäteen miten tapahtumaan saadaan toimiva visuaalinen kokonaisuus sen sijaan että kaikki tekevät hommat oman mielensä mukaan. Tämä on tärkeää jo ihan rakentelun sujuvuuden kannalta.
sts

Posts: 7,969

#19 • • sts Sama pyynti aitta!

op-, 16.2.2005 14:24:
Onkin oleellista että visuaalipuolen ihmiset (dekottajat, valosuunnittelijat, VJ:t) miettisivät yhdessä etukäteen miten tapahtumaan saadaan toimiva visuaalinen kokonaisuus sen sijaan että kaikki tekevät hommat oman mielensä mukaan. Tämä on tärkeää jo ihan rakentelun sujuvuuden kannalta.



Allekirjoitan tämän täysin.
sts

Posts: 7,969

#20 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

mandalafreak, 5.2.2005 12:21:

Ja jos jossain bileiessä on ollut hienot decot, ni onko heittää linkkiä kuviin sieltä bileistä? Kiinnostaa...



Ota mikä tahansa kuva missä on Veikko sun dekoja. Lisäksi mielenkielellä (en tiedä tekevätkö enää dekoja) on kiva tyyli,
tykkään varsinkin että dekokankaisiin on tehty tehokeinoiksi aukkoja jne... :) Tahizun dekot ovat myös omaa luokkaansa.