Potkaise moderaattoria - moderoinnin palaute

646 posts, 33 pages, 294,280 views

anqqa

Posts: 4,034

#221 • • anqqa tirehtööri
hmm, itse ainakin oon ollu enemmän ku tyytyväinen nykymoderointiin, etenkin kun vertaa aikaan kun moderointia suoritin vain minä :P mutta tosiaan, tämä topikki on tarkoitettu risuille ja ruusuille moderoinnista, mielellään vielä hieman selvemmin ilmaistuna, eli ainakaan ite en tiedä mistä topikista puhutte kun noin yleismalkaisesti asian esitätte? eli mikä topikki ja mitä vääryyttä on koettu?


peepe, 20.6.2005 21:09:
Moderointi on hyvä juttu, mut tosiaan tarviiko jokaiseen mahdolliseen asiaan puuttua. Paras esimerkki tästä ehkä se ****toimii-kommentin poistaminen :DD



kommenttienpoisto-oikeus on vain kuvaajalla ja allekirjoittaneella, ja ainakaan mä en sitä kommenttia poistanu, eli hieman vikaan meni moderoinnin kritiikki nyt

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

anqqa

Posts: 4,034

#222 • • Edited anqqa tirehtööri

mayah, 20.6.2005 21:36:
Itseasiassa ei menny, mulla on kuvanpoisto-oikeudet ja mä poistin sen.



:D kas, katoinki vahingossa koodista koko kuvan poistoa, en pelkän kommentin.. whoopsy daisy.

mutta tosiaan, asiattomat kuvakommentit tuleekin poistaa, ite poistelen aina kun tulee vastaan, samoin ulkomaankieliset yms. tosin ko. tapaus oli muistaakseni läppä, joskin siinä rajoilla..

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

Individual

Posts: 10,942

#223 • • Individual HYPNO!

pHaze, 20.6.2005 21:30:
---
Individual, 20.6.2005 21:25:
---
Ana-5000, 20.6.2005 21:16:
Kantsii kuitenkin muistaa, et netissä ainoo mikä pitää paskan aisoissa on moderointi. Täällä se ei tosiaankaan ole liian tiukkaa. Lepo vaan, kansalaisaktivistit. Jos sananvapaus tuntuu loukatulta, perustakaa oma saitti. Ei tänne ole pakko kirjotella.

---


Second that.
Kyllä moderoinnilla täällä ja esim. plattarilla on ero kuin yöllä ja päivällä ja näiden molempien saittien moderointi on valovuoden päässä puolestaan siitä mitä esim. harrastetaan www.jatkoaika.com:issa, että ei ihan vielä kannata huolestua, että täällä oltaisiin menossa johonkin "suuntaan" tän moderoinnin kanssa.

---
Vähän niinkuin Suomessa on asiat hyvin verrattuna Nigeriaan ,) Ei mielestäni se, että jossain asiat on vielä huonommin, ole esteenä pyrkimykselle parantaa linjaa täällä. Kiittämistä toki löytyy runsaastikin, myös Mayahin toiminnasta, ja ehkä sitä ei tuoda tarpeeksi julki, mutta kyllä epäkohtiinkin pitäisi silti mielestäni voida puuttua.



Mutta jos asiat nyt kuitenkin ovat suht´ ok, niin tarviiko tätä nykyistä linjaa vastaan sitten hyökätä täydellä voimalla, vai onko nyt todellakin havaittavissa jotain sellaista, että täällä oltaisiin luisumassa moderoinnin suhteen kohti jotain uutta huolestuttavampaa linjaa, selkeästi luisumassa? Tietenkin kuka hölmö sitä nyt saavutetuista eduista haluaa tinkiä. :) Mä vaan pakostakin näen välillä sellaisia "kärpäsestä härkänen"- tyylisiä reagointeja ja ne voi sitten niitten kohteeksi joutuneista tuntua kohtuuttomilta.
toma

Posts: 2,009

#224 • • toma Tototoototo

Ana-5000, 20.6.2005 21:16:
Jos sananvapaus tuntuu loukatulta, perustakaa oma saitti. Ei tänne ole pakko kirjotella.



Onpas asennevammaisen kuuloinen kommentti... VARSINKIN topikissa jonka nimenomainen tarkoitus on moderoinnin kritisointi.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

anqqa

Posts: 4,034

#225 • • Edited anqqa tirehtööri

Individual, 20.6.2005 21:50:
Mutta jos asiat nyt kuitenkin ovat suht´ ok, niin tarviiko tätä nykyistä linjaa vastaan sitten hyökätä täydellä voimalla, vai onko nyt todellakin havaittavissa jotain sellaista, että täällä oltaisiin luisumassa moderoinnin suhteen kohti jotain uutta huolestuttavampaa linjaa, selkeästi luisumassa? Tietenkin kuka hölmö sitä nyt saavutetuista eduista haluaa tinkiä. :) Mä vaan pakostakin näen välillä sellaisia "kärpäsestä härkänen"- tyylisiä reagointeja ja ne voi sitten niitten kohteeksi joutuneista tuntua kohtuuttomilta.



en nyt lähtis sanomaan että kourallisen kritiikki on vielä täyttä voimaa, korostuu vaan tosiaan kun oikeasta toiminnasta ei yleensä puhuta sen ollessa 'itsestäänselvyys'. toki jos jaksaisin laatia modeille ohjeistukset sen sijaan että olettaisin kaikkien lukevan mun ajatukset mun hakemasta linjauksesta niin vois helpottaa myös niiden hommaa, tai lähinnä mayahin joka mukisematta hoitaa suurimman osan tästä nihkeestä nakista :)

eli siis omasta näkökulmasta asiaan ei juurikaan tarvii tällä hetkellä puuttua, jos kymmenen 'oikean toiminnan' lisäks tulee se 1 osan mielestä väärin tehty, on mun mielestä suhde vielä aika kohdallaan, eikö? muistaakseni mayah on myös itse ollu huolissaan ja kysyny toimiiko väärin, sanoin että loistavaa työtä ja seison yhä sanojeni takana. tuskin edes ties mihin soppaan suostu ottaessaan vastaan likaisen työn pestin siivota Teidän jälkiä :P jos itellä olis tarmoa olla riittävän aktiivinen forumilla en vieläkään näkis tarvetta modeille itteäni lukuunottamatta, mutta minkäs teet.. laiskuus <3

mutta joo, kritiikki yhä tänne jokseenkin paremmin spesifoituna niin asiasta voidaan keskustella paremmin.. sillon ku satun jaksaa lukee tätäki topikkia :D

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#226 • • Aziz Combat Fighter

toma, 20.6.2005 21:55:
---
Ana-5000, 20.6.2005 21:16:
Jos sananvapaus tuntuu loukatulta, perustakaa oma saitti. Ei tänne ole pakko kirjotella.

---


Onpas asennevammaisen kuuloinen kommentti... VARSINKIN topikissa jonka nimenomainen tarkoitus on moderoinnin kritisointi.



Kritisointi? Mä luulin et palaute. Must moderointi toimii - tarkotin tolla sitä ettei tää ole mikään "vapaa lehdistö" vaan yksityinen ja ilmainen foorumi, joka ei ole käyttäjilleen mitään velkaa. Tietty moderointia saa ja voi kritisoida, mut toi kantsii pitää mieles ettei liikaa innostu. Klubitus ei oo mikään perusoikeus, vaan etuoikeus.
dicA

Posts: 37

#227 • • dicA

Ana-5000, 21.6.2005 03:55:

Kritisointi? Mä luulin et palaute.



Jos sulle palaute on potkimista ni en halua tutustua *enkeli*


Ja muuhun keskusteluun liittyen: Samaa mieltä vähän tuosta moderoinnin tason kireytymisestä. Välillä tuntuu ihan että seurustelis taas. *igor*
Riku

Posts: 3,187

#228 • • Edited Riku The Little Prince

Ana-5000, 21.6.2005 03:55:
Klubitus ei oo mikään perusoikeus, vaan etuoikeus.

Ai, mä luulin et Klubituksen käyttö on jokamiehenoikeus jos ei mokaile, ja modeoikat sit harvojen etuoikeus.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

akir0

Posts: 2,554

#229 • • akir0 idleRPG champion 2009
Noh, meikäläisenkin mielestä Mayahilta on joskus tullut ylilyöntejä, mutta oon nähnyt tilanteen siten, että niitä sattuu kun tekee paljon. Etenkin tälläisellä foorumilla, jossa ei vertaismoderointia mielestäni kovin paljoa esiinny(muuten kuin vittuilun muodossa) ja käyttäjien ikä/internet-kokemus on käsittääkseni keskimäärin aika matala. On pakko joskus "ottaa riskejä" ja lopettaa peli heti alkuunsa, ennenkuin se lähtee kokonaan lapasesta.

Mut itse aiheeseen. En muista kirjoitinko mä tästä jo, mutta jonkunlainen "report to moderator"-nappi vois olla kova. Allekirjoittanut on ainakin täysin kyllästynyt siihen, että 50 klubbarin vakionaamaa postaa threadiin, että "eiks tästä ollu jo aihe xxx" tai "lukko". Threadihan tuota varten kai onkin, mutta ois kivempi raportoida ns. anonyymisti.
Karski

Posts: 6,049

#230 • • Edited Karski Pomon kätyri

pHaze, 21.6.2005 05:37:
--- modeoikat sit harvojen etuoikeus.



Ei tää mikään ETUoikeus oo, vaan pikemminkin nakitettu duuni *nauru*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

[Nuclear]

Posts: 5,855

#231 • • [Nuclear] el aprendiz
OT!

Täähän o selvää sovinismia...

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Verano

Posts: 4,649

#232 • • Edited Verano Merituuli

a, 21.6.2005 13:46:
---
mayah, 21.6.2005 11:12:
blah
---


YAWN voi itku, on se ny kaikilla hankalaa ku pitää kirjottaa romaani ja todistaa et nimenomaa jos sitä pipoo hölläis ni sit ei tulis taas lisää itkemistä tähänki topikkii :o



Tulee tässä mieleen, että tyytyisitkö paljonkaan muunlaiseen kuin "anteeksi, olen väärässä ja lupaan olla moderoimatta vastoin tahtoanne" -vastaukseen? Mielestäni kriitikkiä on otettu hyvin vastaan, enkä ole havainnut, että kaikki olisi suoralta kädeltä torjuttu.

Mielestäni moderointi on viime aikoina vähentynyt, tiedä sitten onko tarve ollut vähäisempää vai onko tämä thread tuottanut tulosta, niinkuin olette toivoneet ja niinkuin on asiallisten kommentien ja kritiikin osalta tarkoituskin.

Tuo "piri toimii" -keissi kuulostaa kuulostaa kyllä nimenomaan siltä, että kommentti oli mielestäni todellakin poistettava.

Ja mitä pahaa siinä on, että asiallisesti huomauttaa, että keskustelua voi toisessa threadissa jatkaa, varsinkin kun asiasta siellä paraikaa puhutaan.

Ja ei, moderointi ei ole mikään etuoikeus vaan nakki.

Ed. tuosta "romaanista". Eikö ole parempi, että vastataan perinpohjaisesti ja perustellaan moderointi varsinkin kun on nyt niin suuri haloo syntynyt. Vai olisiko parempi, että olisi vastattu tyyliin "minä moderoin näin. Piste."?
Riku

Posts: 3,187

#233 • • Riku The Little Prince

mayah, 21.6.2005 11:12:
Varmasti on joskus ollut, sitä en kiellä missään tapauksessa. Mutta oliko se eilen? Onko se ollut sitä esimerkiksi viimeisen kahden kuukauden aikana ja missä topikeissa, missä yhteyksissä? Asiayhteys, josta tämä "myllytys" alkoi eilen illalla jätti minulle sen ensivaikutelman, että tässä on vain odoteltu, että koska maija sanoo jotain, että päästään sanomaan. Toki tämä palautetopikki on avoinna ympäri vuorokauden ja tänne tuntojaan saa purkaa aina, mutta paras ratkaisu löydetään silloin, kun puututaan konkreettiseen moderointi-tilanteeseen, jossa voidaan konkreettisesti todeta, että _tämä_ meni liian pitkälle. Tällaisesta "tartteeks nyt kaikkeen puuttuu, ollaan kavereitten kanssaki puhuttu, et maija on natsi"-palautteesta mulle jää käteen tasan se, että klubituksen käyttäjien keskuudesta löytyy ryhmä henkilöitä, jotka eivät pidä minusta a) moderaattorina ja b) ihmisenä ja jotka odottavat mitä tahansa hetkeä päästäkseen kaatamaan kylmää vettä niskaan. Eli palaute on toki tervetullutta, mutta mä todella toivoisin sitä ihan reaaliaikasesti ja tarkasti, että mikä on mennyt metsään.

Äläs nyt vainoile. Nythän mä puutuin konkreettiseen tapaukseen. En minä täällä vahtaa ruutua päästäkseni sinulle kuittailemaan jotain, ja nytkin pyrin esittämään kritiikkini sille varatussa topicissa, jonka olet itse tarkoitusta varten avannut, ja vielä kertomaan mikä minun mielestäni mättää.

Tästä mä en oikein ole vielä varma, että miten tähän pitäisi suhtautua. Toisaalta pitäis kai olla ylpeä, että olen päässyt keskustelunne aiheeksi. Toisaalta taas se loukkaa mua jolllain tavalla, että etenkään teistä kahdesta, joita suht säännöllisin väliajoin tapaan bileissä ja joille yritän olla mukava ja kohtelias myös IRL, ei kuitenkaan ole ollut kanttia tai energiaa tulla sanomaan asiasta minulle. Että se on ok sanoa mitä tahansa, kun istutaan ystävien kesken selkäni takana, mutta asia tuodaan julki ja minun tietoisuuteeni vasta seuraavasta moderoinnista. Toisaalta taas olen huvittunut. Samat ihmiset, jotka valittavat minun ottavan tämän vakavasti istuvat _ihan siellä oikeassa elämässä_ keskustelemassa klubbarin moderointipolitiikasta ja maijan stressistä. Kyllä mulle sentään vielä klubbari on klubbari ja kun kone sammuu, sammuu myös ajatus klubituksesta.

Ai nyt tästä väännetään tälläinen skenaario, että me istumme jossain pienessä piirissä puhumassa pahaa vilkuillen sinua toiselle puolelle huonetta pahalla silmällä. No ei nyt ihan. Mutta ihmiset puhuvat toisinaan asioista. Ei minulle välttämättä tule ensimmäisenä mieleen ruveta siitä avautumaan jos sinut jossain näen, ja harvemmin me nyt taidetaan kauheasti edes jauhaa. Asia on vain noussut joskus esiin, ja siitä on vaihdettu mielipiteitä. Is that so bad?

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#234 • • Aziz Combat Fighter

pHaze, 21.6.2005 05:37:
---
Ana-5000, 21.6.2005 03:55:
Klubitus ei oo mikään perusoikeus, vaan etuoikeus.
---
Ai, mä luulin et Klubituksen käyttö on jokamiehenoikeus jos ei mokaile, ja modeoikat sit harvojen etuoikeus.



Millä tavalla yksityisen palvelun käyttö on jokamiehenoikeus?
toma

Posts: 2,009

#235 • • toma Tototoototo

Ana-5000, 21.6.2005 03:55:
Kritisointi? Mä luulin et palaute. Must moderointi toimii - tarkotin tolla sitä ettei tää ole mikään "vapaa lehdistö" vaan yksityinen ja ilmainen foorumi, joka ei ole käyttäjilleen mitään velkaa. Tietty moderointia saa ja voi kritisoida, mut toi kantsii pitää mieles ettei liikaa innostu. Klubitus ei oo mikään perusoikeus, vaan etuoikeus.



Niin, "potkaise moderaattoria" viittaa mielestäni kiistämättä kritiikkiin, ja hyvä että sille on tarjottu "virallinen" väylä. Ja mitä virkaa jollain "jee modet on ihania plur"-kommenteilla edes olisi?

Tuo asenne vaan vaikuttaa vieläkin elitistisen kusipäiseltä, "nyt kun minä olen talossa niin tehdään niin kuin haluan ja ei parane nupista". Pitää kuitenkin muistaa, että niin paljon kuin Anqqan valtavaa panosta arvostaakin, Klubitus ei ole mitään sen enempää kuin käyttäjänsä. Ja moderaattorit ovat olemassa käyttäjien takia. Se on siis palveluammatti, vaikka ei äkkiseltään siltä vaikuttaisi. Ja palveluammattiin tuollainen asenne ei mielestäni kuulu. Saattaa toki olla, että vaikutelmassani asenteestasi on "teh internet"-lisää, jolloin tälle kiritiikille ei ole ahetta, mutta se kuulostaa pahasti ns. natsipoke-meiningiltä.

Ja kaikkihan tietävät miten huonosti viihtyy ravintoloissa, joissa on natsipoket. Kysymys ei ole edes linjan tiukkuudesta tai säännöistä, vaan asenteesta ja siitä miten sitä tuo esiin.


Tämä kaikki on ollut osaltani lähinnä heränneen mielenkiinnon aiheuttamaa debaattia, itselläni ei ole moderoinnin suhteen juuri valittamista. Kannattaisin itse tiukempaa linjaa jopa joidenkin asioiden suhteen.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Riku

Posts: 3,187

#236 • • Riku The Little Prince

Ana-5000, 21.6.2005 18:28:
Millä tavalla yksityisen palvelun käyttö on jokamiehenoikeus?

Ehkä sillä tavalla että Anqqa on antanut jokaiselle oikeuden käyttää sitä?

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Verano

Posts: 4,649

#237 • • Verano Merituuli

a, 21.6.2005 17:35:
mä tyytyisin mihin tahansa vastaukseen josta ei tarttis syntyy seuraavat kolme sivuu 1000-rivisii esseevastauksii täysin subjektiiviseen aiheeseen.



Etkös oo huomannu että sitähän täällä harrastetaan, tosin unohdit about 20 quottausta per postaus
*hih*
(Plus ne kaikki postaukset, jotka on lähes identtisiä tän mun postin kaa..)
Avatar
#238 • • astaroth Guest
mitä kaikkea tuo "muu maailma"-osio nyt kattaa? tuli vain mieleeni, kun siellä on tuo lontoon pommi-iskut- topic ja minusta tuo "muu maailma"-osio käsittelee enemmänkin bileitä ja matkailua.

kuuluisiko em. topikki ennemmin yleiseen keskusteluun?
snoxn

Posts: 350

#239 • • snoxn

astaroth, 9.7.2005 16:23:
mitä kaikkea tuo "muu maailma"-osio nyt kattaa? tuli vain mieleeni, kun siellä on tuo lontoon pommi-iskut- topic ja minusta tuo "muu maailma"-osio käsittelee enemmänkin bileitä ja matkailua.

kuuluisiko em. topikki ennemmin yleiseen keskusteluun?


Samaa mieltä (eli kuuluisi). Täällä alkaa minusta olla liikaa nuita vähän "epämääräisiä" alueita.
serotonot

Posts: 3,137

#240 • • serotonot Paul Easy
Ja jos asia on niin kuin tontis olettaa, niin MIKSI?