Kuolemanrangaistus

573 posts, 29 pages, 187,594 views

siveys

Posts: 2,492

#301 • • siveys lovely

kuilu:
---
Mikään ei ole varmaa.
---
Ootkos ihan varma?


En, mutta uskon tämän todennäköisyyden olevan hyvin korkea. Tästä syystä käytän vakiinutta tapaa ilmaista näkemykseni mukaan hyvin suuria todennäköisyyksiä omaavia asioita faktanomaisesti.

Esimerkiksi saattaisin sanoa, että phanatic on ihan vitun tyhmä, vaikka en voisikaan olla ihan varma siitä, ettei se ei olisi vaan tuhannen aineissa ja saattaisi jonain kauniina päivänä sopivan pitkän vieroituskuurin jälkeen esittää ihan älykkäitäkin näkemyksiä.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#302 • • Aziz Combat Fighter

siveys:
Esimerkiksi saattaisin sanoa, että phanatic on ihan vitun tyhmä, vaikka en voisikaan olla ihan varma siitä, ettei se ei olisi vaan tuhannen aineissa ja saattaisi jonain kauniina päivänä sopivan pitkän vieroituskuurin jälkeen esittää ihan älykkäitäkin näkemyksiä.



Vautsi et on makeeta ku ihmiset osaa olla kohteliaita ja sivistyneitä.
Juhgu

Posts: 7,921

#303 • • Juhgu Virnistelijä

Ana:
---
Vautsi et on makeeta ku ihmiset osaa olla kohteliaita ja sivistyneitä.



Äläs nyt, se vain oli hyödyksi lähimmäisilleen ja toi phanaticille hyvää mieltä jne.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

siveys

Posts: 2,492

#304 • • siveys lovely

Ana:
---
siveys:
Esimerkiksi saattaisin sanoa, että phanatic on ihan vitun tyhmä, vaikka en voisikaan olla ihan varma siitä, ettei se ei olisi vaan tuhannen aineissa ja saattaisi jonain kauniina päivänä sopivan pitkän vieroituskuurin jälkeen esittää ihan älykkäitäkin näkemyksiä.
---
Vautsi et on makeeta ku ihmiset osaa olla kohteliaita ja sivistyneitä.


Luonnollisesti - Enhän missään vaiheessa ilmaissut todella ajattelevani rakkaasta toveristamme tällä tavoin - esitin vain täysin fiktiivisen skenaarion, jonka tarkoituksena oli havainnollistaa ihmisten kommunikaatiossaan käyttämiä yleisiä tapoja.

Eihän minulla edes ole mitään syytä olla sitä mieltä mitä yllämainitussa fiktiivisessa skenaariossa väittäisin olevani. Miksi ihmeessä siis tekisin näin muualla kuin tässä fiktiivisessä skenaariossa, jolla ei luonnollisesti tarvitse ole minkäänlaisia yhtymäkohtia reaalimaailmaan.

On kuitenkin ikävää, mikäli sinä itse tunnistat tämänkaltaisia ominaisuuksia rakkaassa toverissamme siinä määrin, että sinusta on täysin luontevaa olettaa, että esittämäni skenaario ei olisi aivan täysin fiktiivinen ja että sillä tosiasiassa olisikin jokin perusta reaalimaailmassa.

*piis**hihu**piis*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#305 • • Edited Aziz Combat Fighter

siveys:
Luonnollisesti - Enhän missään vaiheessa ilmaissut todella ajattelevani rakkaasta toveristamme tällä tavoin - esitin vain täysin fiktiivisen skenaarion, jonka tarkoituksena oli havainnollistaa ihmisten kommunikaatiossaan käyttämiä yleisiä tapoja.
*piis**hihu**piis*



... ja ...

siveys:
En, mutta uskon tämän todennäköisyyden olevan hyvin korkea. Tästä syystä käytän vakiinutta tapaa ilmaista näkemykseni mukaan hyvin suuria todennäköisyyksiä omaavia asioita faktanomaisesti.



rollbarf.gif
jUSSi

Posts: 1,377

#306 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

siveys:
Mikä oikeus kenelläkään on riistää rikolliselta oikeus vapauteen? Loukkaushan tämä on itsemääräämisoikeutta kohtaan. Joitakin uhrauksia vain on tehtävä yhteiskunnan toimivuuden takaamiseksi.



Jo itse termi, rikollinen, toteaa kyseessä olevan henkilön rikkoneen muita vastaan. Muiden turvaamiseksi hänet on hetkeksi otettava kiinni. Rikollinen on omilla toimillaan antanut muille oikeuden riistää häneltä vapauden toimia tai vähintään rajoittaa sitä, mutta se ei anna meille oikeuttaa pakottaa häntä tekemään töitä, joita hän ei halua tehdä. Ihmiset, jotka ovat valmiita tekemään tällaisia perustavien oikeuksiensa uhrauksia, vievät kyllä yhteiskuntansa päin helvettiä.

Mitä muihin läppiisi tulee, niiin minä en ole ikinä ymmärtänyt yltiörationaalisia ihmisiä, joiden arvomaailma kumpuaa vain jonkin tuottavuudesta tai hyödystä. Näen sellaisen maailman erittäin tunnekylmänä paikkana ja toivon ettei kukaan tällainen pääse ikinä vaikuttavaan asemaan.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#307 • • Aziz Combat Fighter

jUSSi:
Mitä muihin läppiisi tulee, niiin minä en ole ikinä ymmärtänyt yltiörationaalisia ihmisiä, joiden arvomaailma kumpuaa vain jonkin tuottavuudesta tai hyödystä. Näen sellaisen maailman erittäin tunnekylmänä paikkana ja toivon ettei kukaan tällainen pääse ikinä vaikuttavaan asemaan.



Musta tuntuu et esim. Mannerheimin Lastensuojeluliitto allekirjoittaa tän lausuman...
siveys

Posts: 2,492

#308 • • siveys lovely

jUSSi:
Jo itse termi, rikollinen, toteaa kyseessä olevan henkilön rikkoneen muita vastaan. Muiden turvaamiseksi hänet on hetkeksi otettava kiinni. Rikollinen on omilla toimillaan antanut muille oikeuden riistää häneltä vapauden toimia tai vähintään rajoittaa sitä, mutta se ei anna meille oikeuttaa pakottaa häntä tekemään töitä, joita hän ei halua tehdä.
Ihmiset, jotka ovat valmiita tekemään tällaisia perustavien oikeuksiensa uhrauksia, vievät kyllä yhteiskuntansa päin helvettiä.


Eli sinun mielestäsi on täysin oikeudenmukaista, että rikkomalla muita vastaan ihminen pääsee tilaan, jossa hänen ei tarvitse tehdä mitään ja muut kustantavat hänen asumisensa ja ruokansa?

Edes työttömät eivät meidän yhteiskunnassamme ole tällaisessa tilassa, sillä heidän hyvin pienten avustustensa edellytyksenä on, että he aktiivisesti etsivät töitä.

Eritteletkö sä mulle, että mikä perustavanlaatuinen ero on sillä, että ihminen pakotetaan tekemään töitä elantonsa eteen (jos ihminen siis haluaa elää) ja sillä, että ihminen pakotetaan siirtymään vankilan tiloihin, pakotetaan maksamaan sakkoja ja korvauksia tai pakotetaan käymään armeijassa?

En selkeästi ymmärrä mihin sinä vedät viivan ”oikeuden rajoittamisen” ja ”pakottamisen” välillä?

Mitä muihin läppiisi tulee, niiin minä en ole ikinä ymmärtänyt yltiörationaalisia ihmisiä, joiden arvomaailma kumpuaa vain jonkin tuottavuudesta tai hyödystä. Näen sellaisen maailman erittäin tunnekylmänä paikkana ja toivon ettei kukaan tällainen pääse ikinä vaikuttavaan asemaan.


Jos asiaa tarkastellaan inhimillisestä näkökulmasta niin huomataan, että tähän ”tuottavuuteen ja hyötyyn” voidaan sisällyttää myös hyvin paljon tunteita ja tunteella mitattavia arvoja.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#309 • • Aziz Combat Fighter

siveys:
---
jUSSi:
Jo itse termi, rikollinen, toteaa kyseessä olevan henkilön rikkoneen muita vastaan. Muiden turvaamiseksi hänet on hetkeksi otettava kiinni. Rikollinen on omilla toimillaan antanut muille oikeuden riistää häneltä vapauden toimia tai vähintään rajoittaa sitä, mutta se ei anna meille oikeuttaa pakottaa häntä tekemään töitä, joita hän ei halua tehdä.
Ihmiset, jotka ovat valmiita tekemään tällaisia perustavien oikeuksiensa uhrauksia, vievät kyllä yhteiskuntansa päin helvettiä.

---

Eli sinun mielestäsi on täysin oikeudenmukaista, että rikkomalla muita vastaan ihminen pääsee tilaan, jossa hänen ei tarvitse tehdä mitään ja muut kustantavat hänen asumisensa ja ruokansa?



Vankeusrangaistuksen pointti on riistää vapaus. Se, että vanki saa silti perusylläpidon, ei tarkoita sitä että sillä ois jotenkin "kaikki hyvin" tai hyvät oltavat. Vapaus on se perusarvo, joka vangilta riistetään vankeusrangaistuksella, ei oikeus asunton, sosiaalitukeen tai ruokaan.

siveys:
Edes työttömät eivät meidän yhteiskunnassamme ole tällaisessa tilassa, sillä heidän hyvin pienten avustustensa edellytyksenä on, että he aktiivisesti etsivät töitä.



Mutta he ovat vapaita tulemaan ja menemään minne itse lystäävät. Ei työttömiä voi verrata vankeihin, sillä työttömällä on mahdollisuus menestyä ja toteuttaa itseään työn merkeissä, tai sitten voi vetäytyä asumaan maalle viljelemään itse oman ruokansa, jos tahtoo. Vangilla ei ole vapautta valita, joten vangille tarjotaan vähimmäisylläpito. Kaiken ylimääräisen vanki kustantaa omalla rahallaan, jota vanki saa tekemällä töitä vankilassa, vapaaehtoisesti.


siveys:
Jos asiaa tarkastellaan inhimillisestä näkökulmasta niin huomataan, että tähän ”tuottavuuteen ja hyötyyn” voidaan sisällyttää myös hyvin paljon tunteita ja tunteella mitattavia arvoja.



Esittelisitkö ystävällisesti tapasi mitata tunteita ja niiden sisältämiä arvoja? Onko esimerkiksi lapsen kiintymys aikuisen rakkautta tärkeämpää?
jUSSi

Posts: 1,377

#310 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

siveys:
Eli sinun mielestäsi on täysin oikeudenmukaista, että rikkomalla muita vastaan ihminen pääsee tilaan, jossa hänen ei tarvitse tehdä mitään ja muut kustantavat hänen asumisensa ja ruokansa?



Onko vankila sinulle jokin paratiisi? Haluatko sinä maata 23h päivästä pienessä 10 neliön kopissa tapaamatta muita ihmisiä ja pääsemättä ulos? Jos se on sinun mielestäsi kiva paikka, niin tee ihmeessä rikos! Maksan mielelläni hieman veroja siitä tiedosta, että väärintekijöiden toimimisen vapautta rajoitetaan.

siveys:Edes työttömät eivät meidän yhteiskunnassamme ole tällaisessa tilassa, sillä heidän hyvin pienten avustustensa edellytyksenä on, että he aktiivisesti etsivät töitä.



Työttömät ovat vapaita tekemään mitä haluavat, vanki ei.

siveys:Eritteletkö sä mulle, että mikä perustavanlaatuinen ero on sillä, että ihminen pakotetaan tekemään töitä elantonsa eteen (jos ihminen siis haluaa elää) ja sillä, että ihminen pakotetaan siirtymään vankilan tiloihin, pakotetaan maksamaan sakkoja ja korvauksia tai pakotetaan käymään armeijassa?



Sinun ei ole pakko tehdä elantosi eteen mitään, kukaan ei pakota sinua. Kysymys on nimenomaan itsemäärämisoikeudesta, ei muiden oikeudesta määrätä sinua. Ja toistetaan nyt vielä kerran: Ihmisen sulkeminen vankilaan tehdään ensisijaisesti rajoittamaan yksilön toimintavapautta, koska hän on rikkonut yhteiskunnan pelisääntöjä.

Minä en halua silti minimoida edes rikollisen itsemääräämisoikeutta niin kuin sinä. Viekö tehty rikos kaikki ihmisoikeudet kertaheitolla pois? Minusta ei, jonka takia vastustan vankien pakkotyötä sekä kuolemanrangaistusta. Perustavanlaatuisia ihmisoikeuksia ei saa viedä ihmiseltä. Vangitseminen on tekemisen oikeuden rajoittamista ja seurauksien luomista teoille, jotka rikkovat yhtisiä pelisääntöjämme vastaan, kuten vaikka koskemattomuutta.

siveys:En selkeästi ymmärrä mihin sinä vedät viivan ?oikeuden rajoittamisen? ja ?pakottamisen? välillä?



Pakottaminen tapahtuu muiden toimesta, ilman että olet antanut syytä, eli tehnyt esimerkiksi rikoksen. Rikoksella on oltava seuraamus, mutta en hyväksy vankien muuttamista orjiksi jonkun nimellisen hyödyn takia. Vapauden riisto on minusta niin ankara rangaistus, että muuta ei tarvita. Ja mitä kohtaa lauseesta ?Rikollinen on omilla toimillaan antanut muille oikeuden riistää häneltä vapauden toimia tai vähintään rajoittaa sitä? et ymmärtänyt, koska asia pitää näköjään vääntää rautalangasta?


siveysJos asiaa tarkastellaan inhimillisestä näkökulmasta niin huomataan, että tähän ?tuottavuuteen ja hyötyyn? voidaan sisällyttää myös hyvin paljon tunteita ja tunteella mitattavia arvoja.



LOL

Minä en ole kuullut sinun suustasi muuta kuin kylmää numerointia ja tuoton/hyödyn maksimointia. Sinä olet valmis tappamaan vammaisen ihmisen, jolta puuttuu huoltaja ja joka on kaiken lisäksi niin nuori, että ei pysty huolehtimaan itsestään.

edit: tää koko nikki alkaa vaikuttaa isolta trollilta
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#311 • • Edited Aziz Combat Fighter

siveys:
Lähden ehkä tämänsuuntaisesta lähtökohdasta: Ihminen itse ei ole itselleen vain väline. Kaikki muu ja kaikki muut on.



Eli ihminen on väline mihin? Omien tavoitteden saavuttamiseen? Oman nautinnon tavoittelemiseen?

siveys:
Tavallaan mä poljen kuntopyörää tarjotessani teille vaikkapa ylemmyydentunnetta selittäessäni ilmiselvästi vääriä näkemyksiäni. Luonnollisesti selittäessäni näkemyksiäni ja yrittäessäni lukea vastauksianne saatan jossakin vaiheessa tämän prosessin päätteeksi tajuta, että olin jossain ajatellut päin vittua ja korjattuani ajatusmaailmaani jatkan elämääni vielä entistäkin arvokkaampana välineenä muille ihmisille.



No ollaanpas sitä nyt alentuvia. Kyse ei ole ehkä siitä, että ajattelet päin vittua, vaan siitä, että lähdet täysin epäinhimillisistä lähtökohdista. Sellaisista, joissa ihmisillä on toisilleen vain välinearvoa, ja jossa hyödyttömät yksilöt voidaan terminoida. Ei tollasta ”logiikkaa” vastaan voi mitään väitelläkään, koska tollasesta ajatusmaailmasta löytyy aina joku absurdi ratkaisu joka ongelmaan, l. ”turhan” orpolapsen tappaminen.

siveys:
Kaikenkaikkiaan katson henksilökohtaisesti olevani yhteiskunnalle hyödyllinen yksilö ja nään minussa vielä paljon potentiaalia, joten en pelkää, että mikään kollektiivinen taho tulisi ja sanoisi, että ”Olemme todenneet, että sinä olet yhteiskunnalle välittömäksi vaaraksi ja poistamme sinut”.

Minä olen ihan tyytyväinen siihen, että minulla on välinearvoa läheisilleni ja tuttavilleni tuodessani heille hyvää mieltä tai jonkinlaista rahallista tai henkistä apua.



Jos haluat maksimoida välinearvosi, niin ensi kerralla kun sulla on vapaa-aikaa, niin mulla ois pihassa yksi auto odottamassa vahausta.

siveys:
Hei eivät ehkä halua nimetä minua välineeksi, mutta oman näkemykseni mukaan minä sitä heille olen - ja he ovat sitä minulle, vaikken sitä aktiivisesti jokapäiväisessä elämässäni ajattelekaan.



Hyvä kuulla että sun ystäväs ei sentään suhtaudu suhun omien tarkoitusperiensä tyydyttämiseen suunniteltuna välineenä.

siveys:
Ihminen on paljon monimutkaisempi olento, joten siitä on vaikeampi muiden olla yksimielisesti sitä mieltä, että se varmasti on kyvytön paahtamaan.

Oletetaan vaikkapa taas ääriesimerkki - ihminen on halvaantunut niin, että ei pysty liikuttamaan mitään osaa kehostaan ja lääkärit ovat varmoja, että tämä ei koskaan tästä muutu, mutta ihminen kuitenkin voidaan pitää elossa ulkoisilla laitteilla.

Emme tällaisessa tilanteessa voi vieläkään voi olla varmoja, että tämä ihminen ei paahda ennenkuin olemme kysyneet hänen läheisiltään onko tämän henkilön elämän ylläpitö tärkeä heidän henkiselle hyvinvoinnilleen.

Mutta jos omaiset ovat sitä mieltä, että on parempi ottaa johdot irti ja antaa halvaantuneen nukkua pois rauhassa niin silloin näin pitäisikin tehdä sen sijaan, että kulutettaisiin lisää ihmisten verovaroja, joilla voitaisiin palkata kouluun uusi tuntiavustaja ja lääkäreiden aikaa, joka voitaisin käyttää muiden ihmisten hoitamiseen.

Tai näin ainakin minun mielestäni pitäisi tehdä.



Väistit kysymykseni pointin aivan täydellisesti. En tarkoittanut, missä tilanteessa ihmisestä tulee tarpeeton, vaan sitä, onko sillä mitään merkitystä, onko ihminen tarpeeton, ja voiko ihminen koskaan olla tarpeeton. Sanoisin että ei, koska ihmisellä on omat tarpeensa, joten tarpeetonta ihmistä ei ole. Ihminen luo itse itselleen tarpeen omaan olemassaoloonsa. Jos ajattelet, että ihminen on vain väline muille ihmisille, et varmaankaan ymmärrä mitä tarkoitan. Ihminen on itsenäinen, ajatteleva ja minätietoinen yksikkö, joka on myös itseensä kohdistuva toimija. Tossa mielessä jokaisella ihmisellä on itselleen välinearvoa, jos halutaan viskellä tuota sanaa ympäriinsä. Jos muut eivät tarvitse ihmistä tai hänen elämäänsä, yleensä ainakin ihminen itse tarvitsee itseään, mm. elääkseen ja ollakseen ihminen. Se on sellanen aika perustarve, you know.

No, kuitenkin.

Otat eutanasiakysymyksen välinearvoajattelun tehokkuuden esimerkiksi? Aika rohkeaa. Miten läheisten hyvinvoinnille voi olla tärkeää se, että pidetään yllä illuusiota elossa olevasta kuolleesta ihmisestä? Vaikka läheiset katsoisivat, että lähes kuolleen ihmisen elintoimintoja pitää pitää yllä, taitaa päätös hoidon mielekkyydestä olla lääkäreitten päätettävissä, ja lääkärit luojan kiitos pääasiassa ajattelevat mikä on parasta potilaalle, ei ihmisille, jotka hyötyvät potilaasta välineenä. Tällaisessa tilanteessa potilaalle inhimillisintä olisi vetää töpseli seinästä, jos mitään mahdollisuutta parantua ei ole. Lopputulos olisi sama kuin sinun hypoteesissani, mutta teon syyt olisivat aivan toiset, ja inhimillisemmät.

Verovarojen laskeskelu tällaisessa tilanteessa on ihan sekundäärinen juttu, kun mietitään ihmisen henkeä koskevia toimenpiteitä.
JustinSan

Posts: 822

#312 • • Edited JustinSan Nullius in verba
Mutta mutta, mä olen kyllä osittain siveyden kanssa samaa mieltä tuosta vankien työnteosta.
En kannata mitään ihmisdynamosysteemiä, mutta kannatan kyllä vankien työntekoon panostamista, ihan vain vankien itsensä takia. Järkevästi toteutut ja suunnitellut työntekomahdollisuudet ovat monessa mielessä hyödyllisiä, pienin hyötyaspekti on tuo ”tuottavuus yhteiskunnalle” suurimmat taasen mm. työnteon selkeä vaikutus itsetuntoon & itseluottamukseen; työ jossa saadaan jotain konkreettista aikaan, varmasti antaa tuomitulle itselleen tunnetta ”En ole hyödytön hylkiö, osaan vielä jotakin, minusta on vielä johonkin”.
Voisin meinaan kuvitella, että tuolla nimenomaisella vapaudenriistolla voi olla aika rankkojakin psyykkisiä vaikutuksia, voisin kuvitella erinäisten ”olen epäonnistunut ihminen”-kelojen kehittymistä moisesta. (joka ei ole välttämättä hirveän vankka pohja jolle rakentaa tulevaisuus rangaistuksen jälkeen)
Puhumattakaan tietysti siitä, että työnteon avulla saadaan vangit pidettyä ”lähempänä yhteiskuntaa”, ts. ei karata sinne täysin työelämän ja arkiyhteiskunnan toimintojen toiselle puolella, eikä pudota vapauduttuaan ”tyhjän päälle”.

Luonnollisesti, tämä ei olisi pakollista, mutta edellä mainitsemieni välillisten hyötyjen lisäksi tulisi työnteosta antaa vielä selkeämpää ”konkreettista bonusta” vangille ts. työntekoon tulisi todellakin kannustaa (mut ei pakottaa).
Jos soveltuvaa työtä ei olisi mahdollista järjestää, toisen asteen ammatillinen tutkinto vaan kehiin (tai muuta opiskelua).

Kuolemanrangaistukseen kantani on muuttumassa, mutta näin muutoksen ollessa vielä kesken, en lähde sitä puimaan, mutta en myöskään näe järkeä vankeusrangaistuksessa jossa vanki vaan ”lojuu”. *piis*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

phanatic

Posts: 1,123

#313 • • Edited phanatic

siveys:
Esimerkiksi saattaisin sanoa, että phanatic on ihan vitun tyhmä, vaikka en voisikaan olla ihan varma siitä, ettei se ei olisi vaan tuhannen aineissa ja saattaisi jonain kauniina päivänä sopivan pitkän vieroituskuurin jälkeen esittää ihan älykkäitäkin näkemyksiä.



Tää on nyt toinen kerta kun selität mun mielipiteitä mun oletetulla huumeiden käytöllä. Miten ihmeessä mun päihteiden käyttö tai käyttämättömyys liittyy mihinkään tässä keskustelussa? Yrität mitätöidä mun argumentit mitätöimällä mut, mikä ei ole pätevää keskustelua. Ja voin nyt jännitystäsi lievittääkseni kertoa, että en ole ollut minkään huumaavan aineen vaikutuksen alaisena näitä viestejä kirjoitellessa, enintään kofeiinin silloin tällöin.

Sit aiheeseen: kuka on tämä yhteiskunta joka hyötyy ”tarpeettomien” eliminoinnista? Mä oon luullut, että yhteiskunta on me ihmiset, ja yhteiskunta jonka täytyy tappaa jäseniään pysyäkseen ”tehokkaana” on sairas. Kannattaa tutustua vaikka Neuvostoliiton tai Kambodzan tapahtumiin viime vuosisadalla. Toivon että joku rakastaa sinuakin muutenkin kuin välineenä omien tarpeidensa tyydyttämiseen, tosin ehkäpä juuri pyyteettömän rakkauden puute voi johtaa tuollaisiin persoonallisuuden ”ominaisuuksiin”.

Piis.
phanatic

Posts: 1,123

#314 • • phanatic

JustinSane:
Luonnollisesti, tämä ei olisi pakollista, mutta edellä mainitsemieni välillisten hyötyjen lisäksi tulisi työnteosta antaa vielä selkeämpää ”konkreettista bonusta” vangille ts. työntekoon tulisi todellakin kannustaa (mut ei pakottaa).
Jos soveltuvaa työtä ei olisi mahdollista järjestää, toisen asteen ammatillinen tutkinto vaan kehiin (tai muuta opiskelua).



Vankilassa on tällä hetkellä mahdollista tehdä työtä ja saada siitä palkkaa.
Vankilassa on tällä hetkellä mahdollista opiskella.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#315 • • Aziz Combat Fighter

JustinSane:
Mutta mutta, mä olen kyllä osittain siveyden kanssa samaa mieltä tuosta vankien työnteosta.

...

Luonnollisesti, tämä ei olisi pakollista, mutta edellä mainitsemieni välillisten hyötyjen lisäksi tulisi työnteosta antaa vielä selkeämpää ”konkreettista bonusta” vangille ts. työntekoon tulisi todellakin kannustaa (mut ei pakottaa).
Jos soveltuvaa työtä ei olisi mahdollista järjestää, toisen asteen ammatillinen tutkinto vaan kehiin (tai muuta opiskelua).



Juu, siis et ole Siveysin kanssa samaa mieltä, koska Siveys edustaa sitä kantaa, että vangit tulisi nimenomaan pakottaa työntekoon. Tietenkin työhön kannustamiseen ja esimerkiksi opiskeluun vankeja pitääkin kannustaa ja auttaa, tää on iso osa sitä yhteiskuntaan sopeuttamista, mitä Suomen vankiloissa käsittääkseni tehdäänkin. Tai ainakin pitäisi tehdä. Toiset taas tarttee aikaa ihan vaan oman päänsä selvittämiseen ja lepoon, ja terapiaan. Vankien keskuudessa mielenterveysongelmat on todella yleisiä, eikä niitä ratkaista työhön pakottamalla.
JustinSan

Posts: 822

#316 • • JustinSan Nullius in verba

phanatic:
---

Vankilassa on tällä hetkellä mahdollista tehdä työtä ja saada siitä palkkaa.
Vankilassa on tällä hetkellä mahdollista opiskella.



No uskaltaisin väittää, että tää nykyinen systeemi ei ihan toimi jos uusimisprosentti pyörii jossain yli 50% tienoilla.

Jos ei kunnollisten muutoksienkaan jälkeen saada aikaiseksi tilannetta jossa vankilaan ei yksinkertaisesti enää jouduta uudestaan, on syytä alkaa miettimään muita keinoja ja etsimään vikaa muualta.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

siveys

Posts: 2,492

#317 • • siveys lovely

Ana:
Vankeusrangaistuksen pointti on riistää vapaus. Se, että vanki saa silti perusylläpidon, ei tarkoita sitä että sillä ois jotenkin ”kaikki hyvin” tai hyvät oltavat. Vapaus on se perusarvo, joka vangilta riistetään vankeusrangaistuksella, ei oikeus asunton, sosiaalitukeen tai ruokaan.


Eli perustelet nyt näkemystäsi ”oikeasta tavasta toimia” sillä, että näin tehdään tällä hetkellä? Ilmeisesti natsitkin siis toimivat aikanaan oikein, koska ”Juutalaisvainojen pointtihan oli...”

Mikä sanelee, ettei olisi parempi muutta vankeusrangaistusta sellaiseksi, joka myös vapauden rajoittamisen lisäksi rajoittaa oikeuden sosiaalitukeen ja ilmaiseen ruokaan ellei vangilla ole rajoitteita, jotka estävät työnteon?

Mutta he ovat vapaita tulemaan ja menemään minne itse lystäävät. Ei työttömiä voi verrata vankeihin, sillä työttömällä on mahdollisuus menestyä ja toteuttaa itseään työn merkeissä, tai sitten voi vetäytyä asumaan maalle viljelemään itse oman ruokansa, jos tahtoo.


Vangeillakin on mahdollisuus menestyä ja toteuttaa itseään työn merkeissä. Suomessa voi avovankilassa oleva ihminen toimia jopa lukion opettajana!

Ja luonnollisesti vankilassa oleminen rajoittaa. Minun mielestäni vain voitaisiin rajoittaa vielä hieman enemmän siitä päästä, että poistettaisiin oikeus täysin pyyteettömään sosiaalitukeen, ruokaan ja asuntoon. Ei vankilassa lorviminen ole minun näkemykseni tavasta sopeuttaa ihmistä yhteiskuntaan, jonka perustana ovat yksilöt, jotka ansaitsevat oman elantonsa työnteolla.

Esittelisitkö ystävällisesti tapasi mitata tunteita ja niiden sisältämiä arvoja? Onko esimerkiksi lapsen kiintymys aikuisen rakkautta tärkeämpää?


Ei ole olemassa mitään kaavaa laittaa tunteita toisen edelle. Tunteiden arvo ei ole myöskään mitenkään sidottu suhteessa materiaalisiin arvoihin - Jos olet kuolemassa nälkään niin et käytä vapaa-aikaasi leikkiin ja iloitsemiseen vaan teet työtä saadaksesi ruokaa, jolloin selkeästi asetat yksilönä toimeentulon tunteiden edelle, mutta mikäli vatsasi on täynnä saatat hyvinkin valita leikin ja ilonpidon ylimääräisen työnteon sijaan.

Näkemykseni mukaan tarkoituksena on nimenomaan arvioida yhteiskunnassa elävän yksilön tyytyväisyyttä ja onnellisuutta (ja potentiaalia siihen) kokonaisuutena ja antaa arvoa toimenpiteille, jotka lisäävät tätä yleistä tyytyväisyyttä ja onnellisuutta yksilöiden tyytyväisyyden ja onnellisuuden kautta. Tähän vaikuttavat merkittävästi (joku voisi sanoa, että lähes yksinomaan) yksilön tunteet, joten niitä ei voi mitenkään sivuuttaa, kuten te jostain syystä kuvittelette minun tekevän.

Luonnollisesti onnellisuutta ja tyytyväisyyttäkin on vaikea mitata muuten kuin kyselemällä ihmisiltä itseltään ja tähänhän meidän demokraattinen yhteiskuntamme pyrkii koko ajan tekemään.

Kuten olen jo aikaisemmin tuonut selväksi: Loogisten ja rationaalisten päätösten tekemisen edellytyksenä ei ole se, että kaikki maailman arvot voitaisiin tarkkaan mitata.

Ja edelleen: Se että jotakin arvoa ei voida mitata tarkkaan tai edes asettaa niitä järjestykseen ei tarkoita sitä, etteikö niitä voitaisi käyttää loogisen ja rationaalisen päättelyn tukena.
Karski

Posts: 6,049

#318 • • Edited Karski Pomon kätyri

JustinSane:
---
phanatic:
---
Vankilassa on tällä hetkellä mahdollista tehdä työtä ja saada siitä palkkaa.
Vankilassa on tällä hetkellä mahdollista opiskella.
---
No uskaltaisin väittää, että tää nykyinen systeemi ei ihan toimi jos uusimisprosentti pyörii jossain yli 50% tienoilla.

Jos ei kunnollisten muutoksienkaan jälkeen saada aikaiseksi tilannetta jossa vankilaan ei yksinkertaisesti enää jouduta uudestaan, on syytä alkaa miettimään muita keinoja ja etsimään vikaa muualta.



Saattaiskohjan vikaa olla myös siinä yhteiskunnassa
jossa nää ihmiset on kasvanu ja johon ne palaa?

Mun mielestä jos kriminaalihuolto palauttaa yhdenkin
ihmisen yhteiskuntakelposeks, niin se on parempi
kuin johonkin 0-tulos kuritushuonejärjestelmään
siirtyminen. Esim. mä teen tälläkin hetkellä töitä
sellaisen henkilön kanssa jolla on vähän ns.
menneisyyttä, mm. omaisuusrikoksia, mutta
joka vankilassa sitten päätti vaihtaa suuntaa.
Mä en myöskään nyt istuis tässä duunissa ilman
ko. henkilön työpanosta.

50% uusimisprosentti on toki ikävä juttu, mutta
ei se torpedoi systeemiä: jos edes puolet saadaan
pysymään kaidalla polulla, niin minusta se on jo
hyvin.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

hrdkvr

Posts: 3,929

#319 • • hrdkvr KURGO
kuolemanrangaistus käytöön vaan niin saataisiin elinkautisvankien "hoito" maksuja pienemmäks ja lisää tilaa selleihin ettei tarvis kok ajan rakentaa uusia.

muutenkin elinkautisvangeilla on iiihan liian hyvät olot suomessa...


...jos murhaa niin maksat...

--
-keep it hard-

serotonot

Posts: 3,137

#320 • • serotonot Paul Easy

hardikaveri:
kuolemanrangaistus käytöön vaan niin saataisiin elinkautisvankien ”hoito” maksuja pienemmäks ja lisää tilaa selleihin ettei tarvis kok ajan rakentaa uusia.

muutenkin elinkautisvangeilla on iiihan liian hyvät olot suomessa...


...jos murhaa niin maksat...


ja sun mielestä kärsii enemmän ku lähtee henki hetkessä pois ku niin että oot loppuelämäs vangittuna vaikka ne olot nyt ei traumaattisen kauheat oliskaan? Entäs jos sä joutuisit syyttömänä sähkötuoliin murhasta kun satuit vaan olemaan paikalla ja oikea tekijä livisti? olisit valmis maksamaan syyttömällä hengelläs elinkautisvankien hoitomaksujen pienenemistä?