Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 515,374 views

Avatar
#681 • • Rujo Mutantti Guest
Itse 9v tupakoineena ja nyt vajaa 2v tupakoimattomana olen kyllä vahvasti tuon täyskiellon kannalla. Lähinnä kipinä tohon lopettamiseen lähti ainaisesta pinttyneen tupakan hajusta ja näin jälkeenpäin huomattuna hengitysvaikeuksista. Baarielämä on vähentynyt juuri tuon ylettömän haisemisen ja jatkuvan tupakansavun naamalle puhaltelun vuoksi, eikä veroalekaan ollut haittana moiselle baareista pois jäämiselle.

Oma lopettamiseni meni onneksi niin päin että tajusin yhtäkkiä tupakan haisevan aivan saakelin pahalle eikä ole tullut sen jälkeen mitään "uu tupakka haisee tekee mieli" vaan lähinnä tupakka haisee, oksettaa. Tupakoinnista olen päässyt irti mutten nikotiinistä ja siinä onkin aikamoinen demoni.
Neophyte

Posts: 43

#682 • • Neophyte

nuance, 15.4.2005 13:33:

Kysytääs tätä asiaa nyt näin päin: minkä sä katsot antavan sulle oikeuden savustaa muiden keuhkoja? Minkä takia tupakoimattomien pitää taipua?


As I said..snore. Mut vastataan nyt vielä tähän.
Mistä sä päättelet että minä savustan muiden keuhkoja? Hyppäsit taas aika nopeeta omiin päätelmiisi sen vuoksi, että en kannata täyskieltoa. Poltan kyllä, mutta aika harvoin muulloin kuin kaltaisessani seurassa.

Sinulle ilmeisesti (?) kaikki tupakoijat kuuluvat ryhmään jotka puhaltelevat savunsa toisten kasvoille, mutta koska kyse on nyt MINUN oikeudestani "savustaa" sinun keuhkojasi, vastaan omasta käyttäytymisestäni näin:
Jos istun esim pubissa jossa 100% asiakkaista polttaa, laitan itsekin palamaan hyvin omatunnoin. Sinne tuskin eksyy seuraan henkilöä, joka ei voi kestää savua, tai sitten hän menee viereiseen kuppilaan istumaan. Näitä peruskuppiloita onneksi riittää vaikka muille jakaa.
Ja vaikka itse poltankin, poistun vauhdilla mestoista joissa savun voi leikata veitsellä. Ne ketkä tuota savua kestävät saavat puolestani rauhassa tuprutella tupakoitaan siellä.

Ravintoloissa pysyn tupakoivien puolella jos seurassani on muita röökaajia ja koskaan en ole kuullut valitusta savuttoman puolen asiakkailta tupakoinnistani. Jos seurani on savuton, niin olen minäkin. Hyvissä ravintoloissa airconit toimii hyvin niin kuin pitääkin.

Tässä holhotaan taas koko ryhmää sen vuoksi, että joukossa on näitä sosiaalisesti retardeja ketkä eivät katso aikaa tai paikkaa tupakalleen Ja käsittäisin, että siksi juuri olet niin raivoissasi, vai onko ongelma tupakoitsijat in general?


Tupakka kuuluu osan ihmisiä elämään ja tottakai voitte odottaa että noustaan samalla voimalla barrikaadeille kuin te ,ketkä ajatte täyskieltoa ravintoloihin. Ja tottakai terveys on tärkeä, bla bla läpä läpä. Ei me polteta rafloissa teille vituillaksemme.


Itse toivon edelleen, että osa ravintoloista siirtyy yksityisklubi käytäntöön jos täyskielto tulee, koska silloin on edes muutama paikka avoin meille röökaajillekin. Kyllä te savuttomat varmaan sen kestätte?

Ja omasta puolestani mulla ei ole aiheeseen muuta sanottavaa. Täällä on tuotu kaikki näkökulmat aika hyvin esille ja nyt keskustelu uhkaa lähteä eipäs/juupas /yööök rööki linjalle.
Now excuse me, lähden tässä röökille.

--
And did they get you to trade? Your heros for ghosts?
Hot ashes for trees? Hot air for a cool breeze?
Cold comfort for change?And did you exchange,
Walk on part in the war,for lead role in a cage?

kilobitti

Posts: 2,419

#683 • • kilobitti 1-2-3 techno
Ruotsi tumppaa keskiyöllä

Ruotsin uusi tupakkalaki ajaa tupakoivat ravintola-asiakkaat pihalle tänään, tasan keskiyöllä.

Monet ravintolat varautuvat lainmuutokseen mm. asentamalla nuuskakuppeja asiakkaiden käyttöön ja hankkimalla lisää jääkaappitilaa nuuskan säilytykseen.

Ruotsi siirtyy näin savuttomiin ravintoloihin kivuttomammin kuin uudistuksen aiemmin tehneet EU-maat. Helpotusta ruotsalaisten nikotiininhimoon tuo Ruotsin ainoana EU-maana sallima nuuskan myynti, jonka uskotaan entisestään kasvavan.

- Meillä on aluksi myynnissä vain yhtä nuuskamerkkiä, mutta olemme tarvittaessa valmiit lisäämään valikoimaamme, kertoi Tukholman Södermalmilla sijaitsevan Kvarnenin apulaisravintolapäällikkö Dan Karlsson eilen IS:lle.

Kahdessa kerroksessa sijaitsevassa ravintolassa on keskiyöhön asti muutama paikka tupakoiville. Sitten kaikki muuttuu.

Laki kieltää tupakoinnin ravintoloissa, kahviloissa ja pubeissa. Ravintolan omistaja voi sallia tupakoinnin erillisessä tupakkahuoneessa, johon ei kuitenkaan tarjoilla, eikä sinne voi viedä ruokaa tai juomaa. Lisäksi huoneen on sijaittava siten, ettei asiakkaiden tarvitse kulkea sen läpi.

Ulkotiloissa voi tupakoida ja sinne saa myös tarjoilla.

IS

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Freja

Posts: 8,774

#684 • • Freja Sihteeri
Hmm missäköhän vaiheessa tämä Suomen tilanne tällä hetkellä on? Oon ollu vähä ulkona uutismaailmasta niin en oo oikeen ajan tasalla. Osaako joku kertoa? *täh*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Miksan

Posts: 1,464

#685 • • Miksan
Luin jostain että isot herrat miettis tätä asiaa, mut ei viel kovin virallisesti.
Ilmeisesti aika myönteisiä oltais kieltoa kohtaan.
terho

Posts: 117

#686 • • terho
uusin mitä olisin kuullut Suomen tilanteesta on se, että tupakoinnin täyskieltoa ravintoloihin tuskin tulee mutta ravintoloihin tulisi tuppakopit mihin ei olisi tarjoilua. Että tämmöstä olen kuullut
Cloud

Posts: 2,162

#687 • • Cloud Game Freak
Kyllä pitäisi baarin pitäjän saada valita asiakkaansa ja pitää ns. savullisia baareja joihin ei tupakoimattomat pääse, ilmsn että heti haastetaan oikeuteen syrjinnästä. Onhan tuo tupakan kieltäminen tietynlaista syrjintää sekin.

Henk kohtaisesti perustaisin saman tien vain tupakoitsijoille tarkoitetun baarin jos se olisi mahdollista. Ja todellakaan ketään jolla ei ole tupakka suussa ei sisään päästettäisi.

Itse en polta, mutta tajuan markkinat hyvin.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Cloud

Posts: 2,162

#688 • • Cloud Game Freak

serotonot, 15.4.2005 15:37:
---
innae, 15.4.2005 15:33:
---
serotonot, 15.4.2005 15:25:


Sitä paitsi siel baaris on ihmisiä töissä mitkä on pakotettuja olemaans siel savus vaik ei ite polttais...

---


Ei niitä siellä ole pakotettu työskentelemään*vink*

---

ei olekaan. mut jos ne on töissä siel ne on pakotettu olee siel savus, niinku kirjoitinkin. *vink*



So whot? Entäs sitten ei se minua ainakaan kiinnosta baarityöläisenä. Itse olen ammatini valinnut ja aivan varmasti jokainen ei polttava baarissa työskentelevä tai alalle haluava tajuaa että joutuu elämään tupakan savussa. Kuten ylempi sanoi ei meitä sielä pakoteta työskentelemään. Ja koska meitä ei pakoteta sielä työskentelemään ei meitä pakoteta olemaan savussakaan. Itse me sinne menemme duuniin ja itse me päätämme olla savussa.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Cloud

Posts: 2,162

#689 • • Cloud Game Freak


Edelleen, koska tapani aiheuttaa muille ihmisille terveydellisiä ja kosmeettisia haittoja. Heidän tupakoimattomuutensa ei aiheuta minulle mitään. Siinä varmaankin se suurin syy.



Mutta aiheuttaahan se! Sehän aiheuttaa tupakoitseville, Mielipahaa, elämäntapa muutoksia tms. Kyllähän se aiheuttaa. Ja kuten sanottu eihän kukaan pakota menemään ja imemään savua. Oma päätös. Jos nyt puhutaan tupakoinnista baareissa.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Avatar
#690 • • HRDance Guest
Ensinnäkin nämä tupakoivat ihmiset ovat tehneet päätöksensä tuhota elimistönsä ja lompakkonsa sisällön tupakalla. Fiksua sanon minä! *hahjust* Samalla valitsevat tupakoimattomien puolesta myös sen, että hekin saavat osansa savuista keuhkoihin. Puhumattakaan sitä kuinka usein siitä tupakan tulipäästä moni ihminen on saanut/tulee saamaan päällensä kun varomattomasti tupakan kanssa ollaan tekemisissä.

Miettikää tilannetta jossa olisitte puolisonne/kumppaninne kanssa romanttista iltaa viettämässä jossain hienossa ravintolassa. Ilta olisi mennyt hyvin kaikin puolin, mutta sitten lähipöydistä alkaisi tulemaan äärettömän vahva sikarin haju pilaamaan tunnelmaa. Ilmastoinnista huolimatta se haju olisi siellä ja vaikka pyynnöistä huolimatta sen lähipöydän asukit eivät suostuisi lopettamaan polttamista vain koska heillä on siihen täysi oikeus. Millaisia tunnelmia tämä toisi teille?
koo

Posts: 379

#691 • • koo

Cloud, 17.6.2005 21:47:
Mutta aiheuttaahan se! Sehän aiheuttaa tupakoitseville, Mielipahaa, elämäntapa muutoksia tms. Kyllähän se aiheuttaa. Ja kuten sanottu eihän kukaan pakota menemään ja imemään savua. Oma päätös. Jos nyt puhutaan tupakoinnista baareissa.



Eli tupakoimaton ihminen, jota ei kiinnosta saada karsinogeenejä keuhkoihinsa ei saa käydä baareissa? Esim minä en ole mitenkään erityisen kiinnostunut hengittämään tupakansavua. Silti joskus haluan mennä baariin juhlimaan.

Tupakoijat aiheuttavat minulle terveydellisiä haittoja. Se, että minä en tupakoi, ei aiheuta heille mitään haittoja. Se, että joku lopettaa polttamisen siksi, että minä en polta, on oikeastaan lottovoitto tämän polttajan elämälle. Ja enemmän minä siinä saan mielipahaa, kun joku heiluu palavan röökinsä kanssa tuhoten miljoonan dollarin tekokuitu-kuteeni.

Samalla tavalla kun baarityöläinen "on alansa valinnut ja siksi saa kärsiä!!!", voisi ajatella joka alalla. Jokainen on ite työnsä valinnut, joten miksi edes yrittää parantaa työoloja? Kuolkoot kaikenmaailman myrkytyksiin, itsehän sitä halusivat! (Esimerkkinä tulee mieleen jotkut asbestin kanssa työskentelevät). Miksei voi mennä ulos polttamaan? Tai sit jotain röökikoppeja. En mäkään saa kusta keskelle baarin lattiaa, vaikka mieli tekiskin.

--
Backstagella on paratiisi.

Progress

Posts: 955

#693 • • Progress
joo, mul on muuttunu mielipiteet...Eli poltan kyl edellee, mut tääl Ruotsis asuessani oon huomannu, että toi baareissa tupakoimattomuus on vaan hyvä asia. Tulee poltettuu vähemmä ja vaatteet ei haise hirveelle aamulla. Kyl sitä ainaki näin kesäaikaan jaxaa sinne ulos/terassille/sisäpihalle itsensä kammeta. Kattoo ny sit, et miten muuttuu mielipiteet ku tuloo talviaika... *hih* Mut saattaa olla, että tää lopettaa sauhuuttelun ennen sitä. *hymy*
Tervetuloo tänne savuttomaan Ruåtsiin! *hihu*

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Cloud

Posts: 2,162

#694 • • Edited Cloud Game Freak




Eli tupakoimaton ihminen, jota ei kiinnosta saada karsinogeenejä keuhkoihinsa ei saa käydä baareissa? Esim minä en ole mitenkään erityisen kiinnostunut hengittämään tupakansavua. Silti joskus haluan mennä baariin juhlimaan.

<- no mene sellaseen missä ei polteta.. jos sellaisia ei ole niin tee sellanen älä pakota ihmisiä lähtemään pois koska sinä halaut sinne mennä, sillä et sinä sen parempi ole.

Tupakoijat aiheuttavat minulle terveydellisiä haittoja. Se, että minä en tupakoi, ei aiheuta heille mitään haittoja. Se, että joku lopettaa polttamisen siksi, että minä en polta, on oikeastaan lottovoitto tämän polttajan elämälle. Ja enemmän minä siinä saan mielipahaa, kun joku heiluu palavan röökinsä kanssa tuhoten miljoonan dollarin tekokuitu-kuteeni.

<- Kuka sinä olet sanomaan mikä on mulle tai jollekin lottovoitto.. anna ne rahat ni sit puhutaan lottovoitosta. Kuka pakottaa sut sinne menee miljoonan dollarin vaatteissas. Tosin ohace totta ettei tansilattial tms tarvis polttaa, mutta asia erikseen. Mutta imo mua ainakin vittuttaa aivan saatanasti kun en enää saa polttaa rauhassa mun sigaariani ja vetää viskiä ja vaan chillaa ja nauttia koska sun vaatteet saattais kärsiä.. Ei ainakaan mun käsissä kärsi ellet päälle hypi

Samalla tavalla kun baarityöläinen "on alansa valinnut ja siksi saa kärsiä!!!", voisi ajatella joka alalla. Jokainen on ite työnsä valinnut, joten miksi edes yrittää parantaa työoloja? Kuolkoot kaikenmaailman myrkytyksiin, itsehän sitä halusivat! (Esimerkkinä tulee mieleen jotkut asbestin kanssa työskentelevät). Miksei voi mennä ulos polttamaan? Tai sit jotain röökikoppeja. En mäkään saa kusta keskelle baarin lattiaa, vaikka mieli tekiskin.

<- todellakin olen alani valinnut ja tiesin tarkalleen mitä odottamani piti. Ei mua todellakaan ole kukaan pakottanut joten mitä sitä itkemään. Mitä vitun työ olojen parantamista.. keksin miljoona parempaa työ olojen parannus juttua ennen tupakansavun poistamista.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Riku

Posts: 3,187

#695 • • Riku The Little Prince
Edelleen tähän ongelmaan löytyisi varmasti muitakin inhimillisempiä ratkaisuvaihtoehtoja kuin tupakoinnin täyskielto. Esim ne tupakointikopit.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#696 • • Riku The Little Prince

koo, 18.6.2005 01:13:
---
Cloud, 17.6.2005 21:47:
Samalla tavalla kun baarityöläinen "on alansa valinnut ja siksi saa kärsiä!!!", voisi ajatella joka alalla. Jokainen on ite työnsä valinnut, joten miksi edes yrittää parantaa työoloja? Kuolkoot kaikenmaailman myrkytyksiin, itsehän sitä halusivat! (Esimerkkinä tulee mieleen jotkut asbestin kanssa työskentelevät). Miksei voi mennä ulos polttamaan? Tai sit jotain röökikoppeja. En mäkään saa kusta keskelle baarin lattiaa, vaikka mieli tekiskin.

Asbestityöläiset käsittääkseni saavat hommistaan varsin runsaat vahingonkorvaukset, ehkä tätä mallia sitten kannattaisi käyttää baareihinkin? Ulkona polttaminen on varsin nihkeää portsarien kannalta. Mut noi röökikopit ois kyl rok.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Progress

Posts: 955

#697 • • Progress

pHaze, 18.6.2005 04:01:
Edelleen tähän ongelmaan löytyisi varmasti muitakin inhimillisempiä ratkaisuvaihtoehtoja kuin tupakoinnin täyskielto. Esim ne tupakointikopit.



ne kopit ei oo oikein hyvä, koska vaatteet haisee silti..kun ihmiset tuo hajun tullessaan...Tai sit kopeissa pitäis olla ETEINEN, jossa erittäin hyvä tuuletus. Ja kopissakin ilmanvaihdon pitäisi olla ainaki parempi ku junissa...*nauru* (helposti, koska niis ei oo lähes ollenkaa)
*hymy* *piis*

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Progress

Posts: 955

#698 • • Progress
ja siis tääl ruåttis on siis tupakkapaikat joko sisäpihal(jos löytyy) tai oven ulkopuolelle on aidattu alue. Ei tarvii poken NIIN paljon pitää silmällä tupakalle menijöitä, ku on oma alue. *hihu* Mut edelleenki parempi toi kielto, koska tulee poltettuu vähemmä ja keuhkot toimii paremmi. *iloinen*

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Cloud

Posts: 2,162

#699 • • Cloud Game Freak

Progress, 18.6.2005 04:11:
---
pHaze, 18.6.2005 04:01:
Edelleen tähän ongelmaan löytyisi varmasti muitakin inhimillisempiä ratkaisuvaihtoehtoja kuin tupakoinnin täyskielto. Esim ne tupakointikopit.

---


ne kopit ei oo oikein hyvä, koska vaatteet haisee silti..kun ihmiset tuo hajun tullessaan...Tai sit kopeissa pitäis olla ETEINEN, jossa erittäin hyvä tuuletus. Ja kopissakin ilmanvaihdon pitäisi olla ainaki parempi ku junissa...*nauru* (helposti, koska niis ei oo lähes ollenkaa)
*hymy* *piis*



Paari vaan keskeltä kahtia. joku lasiseinämä tms keskelle ja kunnon tuuletus tietty.. ovelta pääsis joko oikealle tai vasemmalle puolelle.. Jos tämmönen olis tehtävis ni näkispähän ainakin et kummalla puolel sitä väkeä lopulta olis..

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Riku

Posts: 3,187

#700 • • Riku The Little Prince

Progress, 18.6.2005 04:11:
---
pHaze, 18.6.2005 04:01:
Edelleen tähän ongelmaan löytyisi varmasti muitakin inhimillisempiä ratkaisuvaihtoehtoja kuin tupakoinnin täyskielto. Esim ne tupakointikopit.

---


ne kopit ei oo oikein hyvä, koska vaatteet haisee silti..kun ihmiset tuo hajun tullessaan...Tai sit kopeissa pitäis olla ETEINEN, jossa erittäin hyvä tuuletus. Ja kopissakin ilmanvaihdon pitäisi olla ainaki parempi ku junissa...*nauru* (helposti, koska niis ei oo lähes ollenkaa)
*hymy* *piis*

Eihän mikään oo täydellistä, mutta varmasti vähentäisi sekä polttamista että siitä kärsimistä, eikä kuitenkaan aiheuttaisi mitään sietämättömiä käytännönongelmia suurimassa osassa paikoista. Mut siis tietty hyvä tuuletus on A ja O tossakin. Mutta toi on mun mielestä kaikkein järkevin kompromissi niin että kaikki ovat tyytyväisiä. Jos tupakoimattomat rupeavat valittaa siitäkin että jonkun ohikulkevan vaatteet haisevat tupakalta, niin luovutan :P

--
Kyseenalaista aina kaikki.