määrittele genre

81 posts, 5 pages, 22,637 views

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#21 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
hmmm... mielenkiintoinen topikki *hih* Itse kykenen suurin piirtein erottamaan trancen, psyken, housen, hc:n jne. Mutta miten esimerkiksi hard trance ja hard NRG eroavat toisistaan *täh* Ja ”juustoisuuden” kiksusta puhuttaessa olen käsittänyt ikäänkuin kiksun ominaisuuksien liioitteluksi.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Riku

Posts: 3,187

#22 • • Riku The Little Prince

Pete Input:
Kiksu on kutsumanimi Trance:lle.

Anteeksi nyt jos sanon suoraan, mutta... ja askan vitut on. Kiksu on enintään yksi alalaji melodiselle trancelle, joka se taas on vain yksi trancen alalaji. Vähän sama kuin toteaisin että tekno on sama kuin monoraita hardcore sama kuin polkka.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Riku

Posts: 3,187

#23 • • Riku The Little Prince

Hyzenthlay:
Ja ”juustoisuuden” kiksusta puhuttaessa olen käsittänyt ikäänkuin kiksun ominaisuuksien liioitteluksi.

Ei-juustoisen ja juustoisen trancen ero on hieman kuin vertaisi jotain tyyliteltyä balladia Celine Dionin My Heart Will Go On:iin. Tehty varmasti niin sokeriseksi, valmiiksi pureskelluksi ja teennäisen mahtipontiseksi, että kolahtaa kaikkiin yhtä varmasti kuin Backstreet Boys 8v tyttöön, muttei kuitenkaan yleensä sisällä mitään omaperäistä tai uutta.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#24 • • Jussi Soro choon!

pHaze:Ei-juustoisen ja juustoisen trancen ero on hieman kuin vertaisi jotain tyyliteltyä balladia Celine Dionin My Heart Will Go On:iin. Tehty varmasti niin sokeriseksi, valmiiksi pureskelluksi ja teennäisen mahtipontiseksi, että kolahtaa kaikkiin yhtä varmasti kuin Backstreet Boys 8v tyttöön, muttei kuitenkaan yleensä sisällä mitään omaperäistä tai uutta.


Olin just kirjottamassa jotain samanlaista, mut ei voi kun todeta että onnistuit määritteleen juuston aika täydellisesti.
rec

Posts: 2,923

#25 • • rec

pHaze:
---
Pete Input:
Kiksu on kutsumanimi Trance:lle.
---
Anteeksi nyt jos sanon suoraan, mutta... ja askan vitut on. Kiksu on enintään yksi alalaji melodiselle trancelle, joka se taas on vain yksi trancen alalaji. Vähän sama kuin toteaisin että tekno on sama kuin monoraita hardcore sama kuin polkka.



Täähän on ihan naurettavaa touhua, sanoisin. Henk. koht. mulle ainakin kaikki mitkä kuulostaa ”perus-trancelta” on kiksua, melodista ja suht kevyttä mazkua, eli shittiä!!!!

Kivaa luettavaahan.. no ei.. huijasin! Naurettavaa, pätekää ihmiset, pätekää!!! *nauru**nauru**nauru*

[muokattu 12.11.2003 18:18]
Jussi Soro

Posts: 6,385

#26 • • Jussi Soro choon!

Charly RePanic:
Täähän on ihan naurettavaa touhua, sanoisin. Henk. koht. mulle ainakin kaikki mitkä kuulostaa ”perus-trancelta” on kiksua, melodista ja suht kevyttä mazkua, eli shittiä!!!!


Alun perin Tapsahan määritteli kiksun juurikin about tällaiseksi, mutta ei se silti tarkoita, että kaikki trance olisi kiksua. On myös tranaa [tm]
rec

Posts: 2,923

#27 • • rec

JussiS:
---
Charly RePanic:
Täähän on ihan naurettavaa touhua, sanoisin. Henk. koht. mulle ainakin kaikki mitkä kuulostaa ”perus-trancelta” on kiksua, melodista ja suht kevyttä mazkua, eli shittiä!!!!

---

Alun perin Tapsahan määritteli kiksun juurikin about tällaiseksi, mutta ei se silti tarkoita, että kaikki trance olisi kiksua. On myös tranaa [tm]



LUE SANAT: Henk. koht.! *piis*
rec

Posts: 2,923

#28 • • rec

Salla:
---
bansq:
b(mikkee se helvetin 4/4-tahti sit on? 4 iskua tahdissa? *ding*).
---

kyllä juuri näin. se on perustahti laji, toinen perus juttu on 3/4 tahtilaji, mikä taas on kolme iskua tahdissa, eli valssi *hymy*


---

Ja vielä, se proge. Progressiivista = edistyksellistä, mutta mistä sen huomaa tai kuulee?

[muokattu 12.11.2003 10:10]

---


olis kiva tietää minkä erikoisominaisuuden takia proge on juurtunut myös 'konemusiikkiin', koska sehän on kuitenkin lähtöisin rokkipuolelta jo kymmenien vuosien takaa.

Muuten tää kaikki genre brassailu on suhteellisen turhaa ja jopa ehkä sekoittavaakin jos mennään näiden perusgenrejen ohi, eli niiden mitkä on jo pitkällä aika välillä vakiinnuttaneet asemansa (trance, techno, hard house, house ja nää perusjutut).
Mun mielestä eri kutsumatyylit samalle musatyylille (tai siis mikä korvaan kuulostaa samalta musatyyliltä,mutta ehkä vain jotkut näihin näennäisgenreihin erikoistuneet osaavat eron tehdä) johtuu yksinkertaisesti siitä syystä, että eri ihmiset esim eri maissa (ja siellä vielä eri puolilla maata) kutsuu asioita eri nimillä. Esimerkkinä tästä, että siellä mistä mä oon kotoisin, se sokerilla kuorutettu, hilloa sisältävä lättänä munkin tapainen juttu mitä torilla myydään on MunkkiPossO ja näin tuskin on koko maassa *ding**pupu*



3/4 tai vastaavasti enemmän käytetty 7/8 on gabber tahti! *hymy* *pakkomaininta* *hih*
Avatar
#29 • • ALIEN Guest

Charly RePanic:
---
pHaze:
Anteeksi nyt jos sanon suoraan, mutta... ja askan vitut on. Kiksu on enintään yksi alalaji melodiselle trancelle, joka se taas on vain yksi trancen alalaji. Vähän sama kuin toteaisin että tekno on sama kuin monoraita hardcore sama kuin polkka.
---
Täähän on ihan naurettavaa touhua, sanoisin. Henk. koht. mulle ainakin kaikki mitkä kuulostaa ”perus-trancelta” on kiksua, melodista ja suht kevyttä mazkua, eli shittiä!!!!
Kivaa luettavaahan.. no ei.. huijasin! Naurettavaa, pätekää ihmiset, pätekää!!! *nauru**nauru**nauru*



here we go *iihhih*

kaikilla on varmaan omat käsityksensä kiksusta jne.. mut imo. jonkun astral projectionin voisin luokitella tranceks ja esim. Oakenfoldin joitain vanhempia settei mitä oon kuullut. Sit taas jotain AvB:n tai tieston tai varsinkin TAB:n uusimpia settei vois jo kutsua kiksuks. Eli melodista trancea, missä kuuluu myös usein nais vokaalia.

[muokattu 12.11.2003 18:35]
Jussi Soro

Posts: 6,385

#30 • • Jussi Soro choon!

Charly RePanic:

3/4 tai vastaavasti enemmän käytetty 7/8 on gabber tahti! *hymy* *pakkomaininta* *hih*


3/4 on valssin tahti, ja 7/8 on sitä, kun rumpali ei osaa laskea. Kumpaakaan ei voi vakavalla naamalla tanssia ilman nyrjähdyksiä *iloinen*
rec

Posts: 2,923

#31 • • rec

alien:
---
Charly RePanic:
---
pHaze:
Anteeksi nyt jos sanon suoraan, mutta... ja askan vitut on. Kiksu on enintään yksi alalaji melodiselle trancelle, joka se taas on vain yksi trancen alalaji. Vähän sama kuin toteaisin että tekno on sama kuin monoraita hardcore sama kuin polkka.
---
Täähän on ihan naurettavaa touhua, sanoisin. Henk. koht. mulle ainakin kaikki mitkä kuulostaa ”perus-trancelta” on kiksua, melodista ja suht kevyttä mazkua, eli shittiä!!!!
Kivaa luettavaahan.. no ei.. huijasin! Naurettavaa, pätekää ihmiset, pätekää!!! *nauru**nauru**nauru*


---


here we go *iihhih*

kaikilla on varmaan omat käsityksensä kiksusta jne.. mut imo. jonkun astral projectionin voisin luokitella tranceks ja esim. Oakenfoldin joitain vanhempia settei mitä oon kuullut. Sit taas jotain AvB:n tai tieston tai varsinkin TAB:n uusimpia settei vois jo kutsua kiksuks. Eli melodista trancea, missä kuuluu myös usein nais vokaalia.

[muokattu 12.11.2003 18:35]



Muukalainen, Muukalainen... Astral Projection on GOAaa.. ensimmäinen levy taisi tulla jo vuonna -96 ja silloin tunnettiin ”raskaamman trancen käsite”, vai miten sen nyt lehdestä luinkaan... goa ja trance poikkeaa monellakin tavalla, joku muu selittäköön sen, mutta ALIEN sulle sellanen, että esim. ”Astral Projection” ja ”Paul Oakenfold” rinnakkain, niin huomaat että AP:n saundi on paljon fätimpi ja raskaampi, kuin taas ”P.O.:n” joka on kliinistä ja kevyttä. Näin yhden esimerkin mainitakseni... joku muu saa jatkaa!

*piis*
rec

Posts: 2,923

#32 • • rec

JussiS:
---
Charly RePanic:

3/4 tai vastaavasti enemmän käytetty 7/8 on gabber tahti! *hymy* *pakkomaininta* *hih*

---

3/4 on valssin tahti, ja 7/8 on sitä, kun rumpali ei osaa laskea. Kumpaakaan ei voi vakavalla naamalla tanssia ilman nyrjähdyksiä *iloinen*



Tämä taas ei liittyny kys. asiaan millään tavalla! Valssi on valssia ja gabber konemusiikkia! Koneistettu gabbervalssi taitaakin olla toinen juttu! *nauru*

Pääpointtina onkin se, että gabberissa lasketaan 7/8, vaikkakin 8/8, mutta kompin trip-heitto tulee 7:n kohdalle (Esim. legenda; The Prodigy - Heat [part II])..!
Lost-Soul

Posts: 3,107

#33 • • Lost-Soul los pallos

JussiS:
---
Charly RePanic:

3/4 tai vastaavasti enemmän käytetty 7/8 on gabber tahti! *hymy* *pakkomaininta* *hih*
---
3/4 on valssin tahti, ja 7/8 on sitä, kun rumpali ei osaa laskea. Kumpaakaan ei voi vakavalla naamalla tanssia ilman nyrjähdyksiä *iloinen*


Kyl mä tosta JussiS määritelmästä enemmän pidän. Jos alkaa soittamaan pienoo tai jotain muuta kivaa soitinta, ni kyl helpommin löytää sieltä juuri tuon 3/4 tahdin kuin 7/8.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Avatar
#34 • • ALIEN Guest

Charly RePanic:

[jees poks] *piis**iloinen**piis*




joo, kyl mä sen tiesinkin, mut mullehan goa ja psyke ovat trancea ja siitä ”löysemmät” taas kiksua... miks lie kutsuiskaan noita. En ole lukenut pahemmin mitään noista oikeista nimikkeistä, joten vähän vaikea yleensä erotella niin tarkkaan.

Dance 2 Trance on kuitenkin ensimmäisiä, mitä olen kutsunut tranceksi.
rec

Posts: 2,923

#35 • • rec

Lost-Soul:
---
JussiS:
---
Charly RePanic:

3/4 tai vastaavasti enemmän käytetty 7/8 on gabber tahti! *hymy* *pakkomaininta* *hih*
---
3/4 on valssin tahti, ja 7/8 on sitä, kun rumpali ei osaa laskea. Kumpaakaan ei voi vakavalla naamalla tanssia ilman nyrjähdyksiä *iloinen*

---

Kyl mä tosta JussiS määritelmästä enemmän pidän. Jos alkaa soittamaan pienoo tai jotain muuta kivaa soitinta, ni kyl helpommin löytää sieltä juuri tuon 3/4 tahdin kuin 7/8.



*vääntää rautalangasta*
Se on sama asia, mutta ”puolet” pidempi.. suosittelen musiikin tekemistä. Gabberissa 3/4 ja 7/8 ei vaikuta, kuin rumpukomppeihin.. pääasiassa!

Ja jos alat soittelemaan niitä ”kivoja soittimia”, niin se on yhtä vaikea löytää kaikista 3/4-, kuin 7/8 tahti! *hmph*

[muokattu 12.11.2003 18:57]
Jussi Soro

Posts: 6,385

#36 • • Jussi Soro choon!

Charly RePanic:
*vääntää rautalangasta*
Se on sama asia, mutta ”puolet” pidempi.. suosittelen musiikin tekemistä. Gabberissa 3/4 ja 7/8 ei vaikuta, kuin rumpukomppeihin.. pääasiassa!


pilknus:

Ei se oo tuplasti pitempi, koska sillon toi kahdeksasosabiitti olis 6/8 joka kirjoitettais musiikin ja matematiikan sääntöjen mukaan 3/4. Itse on oo kyl 7-jakoiseen biittiin törmänny juurikaan missään (edes hardcoressa, jota sentään tuli kuunnelua vuonna miekka ja kirves aika paljon), eikä 7/8-osabiitin tanssiminen ainakaan onnistu ilman ekstratreeniä. (Koitapa itse tanssiessasi laskea yks-kaks-koli-neli-viis-kuus-seiska-yks-kaks...).

Sitä en oikein ymmärrä mitä tarkotat sillä, että toi tahtilaji vaikuttaisi vain ja ainoastaan rumpukomppeihin. Mä oon aina ymmärtäny et koko biisi on samassa tahtilajissa?

[muokattu 12.11.2003 19:10]
Avatar
#37 • • yana Guest

alien:
varsinkin TAB:n uusimpia settei vois jo kutsua kiksuks. Eli melodista trancea, missä kuuluu myös usein nais vokaalia.



tabihan o aina ollut esimerkillinen kiksu dj ;)

[muokattu 12.11.2003 19:16]
John

Posts: 1,384

#38 • • John Lauma

Neuro:
Käsitteen alkuperä on yksinkertaisesti tahtilaji 4/4. Joka on joskus musiikkiteoriaan perehtynyt, ymmärtää ton ihan helposti. Ehkä yksinkertaisimpia perusasioita musiikissa. Muiden on turha miettiä tollasta asiaa kun ei sillä oo mitään merkitystä.



Hitto, olinpas tyhmä.. kylla tuon nyt olisi pitänyt tietää *blush*

--
Fancy some cheese, Gromit?

John

Posts: 1,384

#39 • • John Lauma

Charly RePanic:
Pääpointtina onkin se, että gabberissa lasketaan 7/8, vaikkakin 8/8, mutta kompin trip-heitto tulee 7:n kohdalle (Esim. legenda; The Prodigy - Heat [part II])..!



Mikä on trip-heitto?

nimim. soittanut teininä sekä rumpuja että bassoa

--
Fancy some cheese, Gromit?

kilobitti

Posts: 2,419

#40 • • kilobitti 1-2-3 techno

JussiS:
Ei se oo tuplasti pitempi, koska sillon toi kahdeksasosabiitti olis 6/8 joka kirjoitettais musiikin ja matematiikan sääntöjen mukaan 3/4.



Juuri näin. Joko Repanic on kirjoittanut väärin tai ymmärtänyt tahtilajin käsitteet väärin.

Eli jos 3/4 lasketaan ääneen, vastaa yksi tavu 1/8-nuottia.
Yk - si Ka - ksi Kol - me
Vastaava 1/8-nuotteina:
Y Ka Ko Ne Vi Ku -> tahtilaji 6/8.

Muistan näin suoralta kädeltä referenssiksi vain yhden tunnetun 7/8-biisin eli Stingin \”Love is stronger than justice\”, ja siinäkin komppi kääntyy nelijakoiseksi kerrossa. Jazzin piiristä noita kikka-tahtilaijeja löytää ihan klassikoistakin, tyypillisin esimerkki ois Brubeckin \”Take 5\” tahtilajissa 5/8.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993