Jos olisin DJ...?

337 posts, 17 pages, 127,250 views

Ober

Posts: 587

#281 • • Ober Dog shit taco
Jos oisin dj sanoisin mun kavereille että tää on mun biisi mitä soitan nää on vaan pitkiä sampleja jota yhdistelen että saan mun biisin valmiiks... sitäpaitsi dj:t saa pillua ja bäkstage passeja vipeistä puhumattakaan.
dani

Posts: 11

#282 • • dani
Jos oisin DJ niin itkisin verta ja nauraisin itseni kuoliaaksi tämän threadin aloittajalle.
"joo eihän ne deejiit teekkään muuta kun odottaa ekan biisin loppua jotta voi laittaa toisen soimaan".. Ootkohan koskaan kuullut mixaamisesta.. dork..
LXT

Posts: 4

#283 • • Edited LXT
Had a good time reading this thread! :DD

--
We work Hard
We play Hard

hrdkvr

Posts: 3,929

#284 • • hrdkvr KURGO

serotonot, 12.5.2005 09:47:
mul ois yks pieni kysymys tän topicin luettuani...


Missä on Ihan A?!?!




classixxx

--
-keep it hard-

Lionel Tiger

Posts: 719

#285 • • Edited Lionel Tiger [Blow! TIIKERI]
Aah Ei vit. haloo ja huh huh *aplodit* keep on going! täytyy tallentaa tää koko paska tulevaisuutta varten. Jos joskus tuntuu siltä ettei oo elämää... Niin missä on ihan A
rjv

Posts: 731

#286 • • rjv neuron tuoppi kiitos
Tupladroppaisin joka vitun välissä.
Amuck

Posts: 2,396

#287 • • Amuck dub-i-dub

serotonot, 12.5.2005 09:47:
mul ois yks pieni kysymys tän topicin luettuani...

Missä on Ihan A?!?!



http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=47724

Onnellinen ihan A, pääsi pois näiden vittupäiden joukosta. :)

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

-P

Posts: 4,972

#288 • • -P

rjv, 25.2.2006 19:44:
Tupladroppaisin joka vitun välissä.



kuvittele sitä kostuvien pikkareiden määrää!

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Amuck

Posts: 2,396

#289 • • Amuck dub-i-dub
[avautuminen]

Tuntuu ehkä hiukan turhauttavalta kirjoittaa näinkin vanhaan threadiin, mutta alkoi niin paljon ärsyttämään ihmisten keskustelutaidot, tai niiden puuttuminen.

Joo, aloitus oli kirjoitettu todella ärsyttävällä tyylillä, ja monet tarttuivat nimenomaan tähän Ihan A:n tökeröön tyyliin sivuuttaen itse kysymyksen. Onko se nyt hippiparan vika ellei kehtaa/tiedä yrittävänsä/osaa perustaa threadia "Kertokaa mullekin" ja kysellä asiallisesti miten paljon dj:n hommassa on oikeastaan luovuutta & taitoa. Siis taas kerran tämä "artisti vai jukeboksi" -keskustelu. Tosin, jo toisessa kommentissaan hän jo vähän nöyrtyi ja pyysi pHazea kertomaan lisää, mutta siinä vaiheessa jengillä oli jo niin paljon niskakarvat pystyssä että asiallisesta keskustelusta oli turha uneksiakaan.

Tästä pääsenkin taas siihen, mikä mut sai nyt kirjoittamaan. Porukka alkoi vaan nillittää sivuseikoista ja hihitellä, miten happopäät on ikuisella tripillä. Välillä juttu meni täysin offtopiciksi, ja pahimmat pässit eivät edes lukeneet koko threadia, alkoivat vaan varailemaan dj-nimiä. (Tässä vaiheessa mun pitäisi lyödä itseäni ranteille ja huutaa "tyhmä ämmä, mitä tämä teksti sitten on ellei offtopicia xD) Eivätkä ihmiset edes tajunneet Displacerin läppää läpäksi kun eivät vaivautuneet vilkaisemaan aiempia kommentteja, voi jeesus ja kaverit.

Ei, oli tässä threadissa yksi (1) asiallinen kommentti, kirjoittajan Jr, 25.7.2003 01:39, sivulla 6.

[/avautuminen] ja asiaan

Mä itse en tiedä diitseilystä hevon hittoakaan, enkä ole koskaan kuvitellutkaan yrittäväni tehdä itse musiikkia, mutta silti muakin kiinnostaa tietää (alkuperäinen aihe pinnalle nostaen) miten te kaikkitietävät ( *vink* ) erotatte hyvät dj:t huonosta. Enkä nyt tarkoita tunnelmanluontia, lavakarismaa, hyviä biisivalintoja tai rytmin kohdalleen saantia, ne jopa tällainen aloittelija tajuaa.

ps. Kehuin kerran kaverilleni erästä dj:tä, jota olin kuulut bileissä. Kaveri mua viisaampana vastasi "Ai hyvä painaan play vai."

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

antonsonin

Posts: 2,712

#290 • • antonsonin laserpoint.

Amokk, 27.2.2006 17:22:

mutta silti muakin kiinnostaa tietää (alkuperäinen aihe pinnalle nostaen) miten te kaikkitietävät ( *vink* ) erotatte hyvät dj:t huonosta. Enkä nyt tarkoita tunnelmanluontia, lavakarismaa, hyviä biisivalintoja tai rytmin kohdalleen saantia, ne jopa tällainen aloittelija tajuaa.



Niinkuin eräs vanha ja viisas ihminen kertoi minulle ; "Sillä ei ole mitään väliä saatko sä levyt biittiin vai meneekö ne tahdissa kunhan se kuullostaa hyvältä" :)
z

Posts: 1,146

#291 • • z
hyvän dj:n voi heittää vaikka diskolevyjen kanssa tuhatpäisen hevariporukan eteen lavalle ja se saa ne tanssimaan.

keskiverto-dj on aika hyvä väistelemään pulloja.
Quu

Posts: 334

#292 • • Quu Mole RAM!

Amokk, 27.2.2006 17:22:

Mä itse en tiedä diitseilystä hevon hittoakaan, enkä ole koskaan kuvitellutkaan yrittäväni tehdä itse musiikkia, mutta silti muakin kiinnostaa tietää (alkuperäinen aihe pinnalle nostaen) miten te kaikkitietävät ( *vink* ) erotatte hyvät dj:t huonosta. Enkä nyt tarkoita tunnelmanluontia, lavakarismaa, hyviä biisivalintoja tai rytmin kohdalleen saantia, ne jopa tällainen aloittelija tajuaa.



Hyvä Dj soittaa parempaa musiikkia, mitä kuuntelija odottaa kuulevansa.
Ober

Posts: 587

#293 • • Ober Dog shit taco

as, 27.2.2006 17:26:
---
Amokk, 27.2.2006 17:22:

mutta silti muakin kiinnostaa tietää (alkuperäinen aihe pinnalle nostaen) miten te kaikkitietävät ( *vink* ) erotatte hyvät dj:t huonosta. Enkä nyt tarkoita tunnelmanluontia, lavakarismaa, hyviä biisivalintoja tai rytmin kohdalleen saantia, ne jopa tällainen aloittelija tajuaa.


---


Niinkuin eräs vanha ja viisas ihminen kertoi minulle ; "Sillä ei ole mitään väliä saatko sä levyt biittiin vai meneekö ne tahdissa kunhan se kuullostaa hyvältä" :)



!!!!!
mastream

Posts: 549

#294 • • mastream

Amokk, 27.2.2006 17:22:

ps. Kehuin kerran kaverilleni erästä dj:tä, jota olin kuulut bileissä. Kaveri mua viisaampana vastasi "Ai hyvä painaan play vai."



Siis nämä tyypithän ovat aivan ehdotonta juttuseuraa. *vink*
Kerroin kahdelle, pääasiassa heviä kuuntelevalle, hyvälle ystävälleni jostain hyvistä bileistä ja DJ-hommasta, niin kaverit sitten totesivat että "no eihän se DJ ite tee niitä biisejä, se vaan soittaa niitä". *justjoo*
Caro²

Posts: 5,301

#295 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Jiimo, 3.3.2006 23:01:
"no eihän se DJ ite tee niitä biisejä, se vaan soittaa niitä". *justjoo*


Oisit vaan todennu takasin, että "no sehän tässä kato onkin yhdistävä tekijä bändeihin - soitetaan yleensä toisten tekemää musiikkia! Dj ei vaan soita niitä oikeestaan koskaan väärin..".
pirpeli

Posts: 5,533

#296 • • pirpeli
..soittaisin pienissä savuisissa klubeissa we want bass- mätkettä ja nykytystä....kilkatusta ja narinaa..keinuvia peppuja ja hymynaamoja....nostatuksen kohdalla jokainen huomais varmasti, mistä ois kyse....Oisinpa DJ.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

mastream

Posts: 549

#297 • • mastream

Caro², 3.3.2006 23:06:
---
Jiimo, 3.3.2006 23:01:
"no eihän se DJ ite tee niitä biisejä, se vaan soittaa niitä". *justjoo*

---

Oisit vaan todennu takasin, että "no sehän tässä kato onkin yhdistävä tekijä bändeihin - soitetaan yleensä toisten tekemää musiikkia! Dj ei vaan soita niitä oikeestaan koskaan väärin..".



Heh, tämä täytyy muistaa, kiitos!

---

Ja itse aiheeseen: soittaisin semmoista musaa josta itse tykkäisin. Valitettavasti se tuskin on vielä tässävaiheessa tarpeeksi ug:tä, että sinne tulisi ketään kunnon porukkaa, enkä omista laitteita enkä levyjä tarpeeksi. Jostain syystä aina tälläisiä ajatellessa mietityttää, että omat valinnat ovat liian mainstreamia tai kuluneita kunnon yleisölle *hmph*
kolina

Posts: 315

#298 • • kolina

Amokk, 27.2.2006 17:22:
[avautuminen]

Mä itse en tiedä diitseilystä hevon hittoakaan, enkä ole koskaan kuvitellutkaan yrittäväni tehdä itse musiikkia, mutta silti muakin kiinnostaa tietää (alkuperäinen aihe pinnalle nostaen) miten te kaikkitietävät ( *vink* ) erotatte hyvät dj:t huonosta. Enkä nyt tarkoita tunnelmanluontia, lavakarismaa, hyviä biisivalintoja tai rytmin kohdalleen saantia, ne jopa tällainen aloittelija tajuaa.



Muutama vuosi sitten en itsekään oikein ymmärtänyt mikä tekee hyvästä deejiistä niin hyvän. Nyt mulla on kuitenkin joitain pointteja, joiden perusteella osaan arvostaa hyviä deejiitä.

Ensinnäkin dj:n tehtävä ei oo tehdä musaa (vaikka monet dj:t ovat myös tuottajia) ja niin niihin ei pitäisi suhtautua samoin kuin artisteihin. Dj siis voi soittaa mitä tahansa musiikkia jota haluaa eikä siihen paljon tarvita mitään musikaalisia lahjoja. Niinpä monet ajattelevatkin, että kuhan osaa biittimiksata ja pistää biisejä peräkkäin, niin kelpaa dj:ksi. Sitten kun on vielä kuunnellut jonkun huippudj:n miksauksen ja pistää samat biisit soimaan vaan, niin eikös sillä pärjääkin jo pitkälle? Vielä helpommalla pääsee, kun pistää suoraan sen staran miksauksen soimaan ja sitten ite heiluu vaan dekkien takana ja on soittavinaan... Tämä kuitenkin vastaa samaa juttua kuin että joku bändi soittais playbackkinä jonkun toisen bändin musiikkia suoraviivaisesti.

Miten siis erotan hyvän dj:n huonosta? Tässä joitain asioita:

Hyvä dj on bileiden tunnelmassa täysin mukana. Eli, hän siis on läsnä tilanteessa ja pystyy aistimaan tunnelman millä fiiliksillä ihmiset ovat tulleet paikan päälle. Koko homman idea on siis että, dj tietää miten saa jengin viihtymään mahdollisimman hyvin paikan päällä ja osaa nostaa fiilistä illan mittaan. Hyvä dj näkee ihmisten määrästä, liikkeistä, eleistä, tyylistä yms. piirteistä mitä niille pitää soittaa ja on aina tilanteen hermoilla. Juron näköisenä koko ajan mikseriin tuijottava dj, joka on suunnitellut settinsä etukäteen, eikä yhtään seuraa ihmisten reaktioita aika harvoin saa yleisöönkään eloa. Lisäksi hyvä dj tajuaa että sama resepti ei toimi kovin pitkään. Eli jos hän on jokin ilta soittanut setin joka sai ihmiset liekkeihin, niin sama juoni ei varmaan toimikaan enää seuraavalla kerralla. Pitää keksiä aina jotain uutta kivaa ja tuoda uusia fiiliksiä.

Joitain perusvinkkejä yleisön reaktioiden lukuun. Alkuillasta kun jengiä ei vielä kiinnosta tanssia eikä paikalla ole vielä tungosta ei hyvä dj pistä vielä kuumimpia hittejään soimaan, vaan hän pistää ns. tunnustelevia biisejä ja testailee millainen soundi yleisöön uppoaa. Jos näyttää siltä että jengi alkaa vetäytymään sivutiloihin ja ettei oikeen musa kolahda, niin pitäis koittaa muuttaa juttua jotenkin. Siinä vaiheessa kun jengiä alkaa kerääntymään tanssilattian ympärille suupielet korvissa hytkymään, niin dj on oikeilla jäljillä ja pitäis koittaa jotenkin jatkaa samaa rataa että jengiä kerääntyis enemmän tanssilattialle. Kun jengi on sitten saatu tanssilattialle, pitäis ne saada vielä pysymään siellä. Tässä vaiheessa hyvä dj tajuaa, että "kohta ne saattaa kyllästyä". Niinpä dj tarkkailee ihmisten reaktioita siinä mielessä että koska soundia pitää vähän muuttaa toiseen suuntaan ettei jengi kyllästy. Toisaalta voi käydä niin, että ihmiset ovat jo kerääntyneet tanssilattialle, mutta tuijottavat dj:tä odottavasti, eivätkä juurikaan näytä hirveän innostuneilta. Miten tähän pitäisi suhtautua? Mielestäni tässä vaiheessa dj:n pitäisi tajuta että ihmiset ovat valmiita vastaanottamaan jo niitä kuumimpia hittejä ja haluu nostaa fiiliksen kattoon.

Tiivistelmä: DJ on paikan isäntä musiikillisessa mielessä ja pitää huolen siitä että muut ihmiset saavat kuulla sitä mitä haluavat. Voi olla että paikalla olevat ihmiset haluavat kuulla vanhoja hittejä tai toisaalta he haluavat kuulla jotain uutta ja erikoista. Mutta hyvä dj osaa hoitaa homman kotiin omalla omalaatuisella tavallaan.

Nämä ovat sellaisia ominaisuuksia jotka kehittyvät huippudj:lle useiden vuosien kokemuksen myötä. Siksi ne ovat niin hyviä kuin ovat ja nämä piirteet niissä tajuaa vasta kun käy kuuntelemassa niiden settejä livenä. Äänitetyn miksauksen kuunteleminen kotona ei useinkaan kerro kuin murto-osan dj:n taidoista.
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#299 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

kolina, 7.4.2006 14:01:
---
Amokk, 27.2.2006 17:22:
[avautuminen]

Mä itse en tiedä diitseilystä hevon hittoakaan, enkä ole koskaan kuvitellutkaan yrittäväni tehdä itse musiikkia, mutta silti muakin kiinnostaa tietää (alkuperäinen aihe pinnalle nostaen) miten te kaikkitietävät ( *vink* ) erotatte hyvät dj:t huonosta. Enkä nyt tarkoita tunnelmanluontia, lavakarismaa, hyviä biisivalintoja tai rytmin kohdalleen saantia, ne jopa tällainen aloittelija tajuaa.

---
Muutama vuosi sitten en itsekään oikein ymmärtänyt mikä tekee hyvästä deejiistä niin hyvän. Nyt mulla on kuitenkin joitain pointteja, joiden perusteella osaan arvostaa hyviä deejiitä.

Klip---



Huh, olipa tyhjentävä vastaus :)
Tarsu

Posts: 2,449

#300 • • Tarsu
..tekisin ihan sikana päkspinnei!

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham