In-ear monitorikuulokkeet DJ-käytössä

4 posts, 1 page, 2,762 views

Sami de Sousa

Posts: 1,221

#1 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]
Luin toissapäivänä Ean Goldenin artikkelin tinnituksesta, jossa Ean ehdotti ongelmaan ratkaisuksi mm. in-ear kuulokkeiden käyttöä.

Orastavan tinnituksen vuoksi jotain pitäisi tehdä, että ei ainakaan pahemmaksi etenisi. Mielelläni kuulisin siis kokemuksia in-ear kuulokkeiden käytöstä sekä suosituksia merkeistä ja malleista.

Shure, Ultimate Ears, Etymotic, T-bone...?
darudevil

Posts: 427

#2 • • darudevil Darude
Mulla on Shuren in-earit lähinnä lentokoneessa duunaamista varten. Melun blokkaus on todella hyvä, mutta en niitä levyjä soittaessa käytä, koska ne blokkaa yleisön niin "hyvin" pois, ei saa mitään fiilistä. Itellä on 15dB filtterit ja Pioneerin luurit ja tykkään siitä kombosta todella paljon. Kun korvissa on -15dB tulpat, niin luurien ja ulkomaailman signal-to-noise ratio paranee huomattavasti, ja luureja voi soittaa vähän kovempaa (muttei tarvitse lähellekään tuota 15dB ottaa kiinni), jolloin kuulee miksaamisensa paremmin. Noi Pioneerit blokkaa aika mukavasti myös melua, ja usein olen huomannut, että oma luurien vola on usein sama tai jopa hiljaisempi kuin monella ilman tulppia soittavalla, ja monitorien tasot myös kohtuulliset. En väitä, että mun korvat on priimat, mutta tulppien kanssa soittaminen mun mielestä on hyvä tapa säästää korvia, kannattaa koittaa, jos et vielä ole koittanut.
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#3 • • Edited Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to In-ear monitorikuulokkeet DJ-käytössä:

Mulla on Shuren in-earit lähinnä lentokoneessa duunaamista varten. Melun blokkaus on todella hyvä, mutta en niitä levyjä soittaessa käytä, koska ne blokkaa yleisön niin "hyvin" pois, ei saa mitään fiilistä. Itellä on 15dB filtterit ja Pioneerin luurit ja tykkään siitä kombosta todella paljon. Kun korvissa on -15dB tulpat, niin luurien ja ulkomaailman signal-to-noise ratio paranee huomattavasti, ja luureja voi soittaa vähän kovempaa (muttei tarvitse lähellekään tuota 15dB ottaa kiinni), jolloin kuulee miksaamisensa paremmin. Noi Pioneerit blokkaa aika mukavasti myös melua, ja usein olen huomannut, että oma luurien vola on usein sama tai jopa hiljaisempi kuin monella ilman tulppia soittavalla, ja monitorien tasot myös kohtuulliset. En väitä, että mun korvat on priimat, mutta tulppien kanssa soittaminen mun mielestä on hyvä tapa säästää korvia, kannattaa koittaa, jos et vielä ole koittanut.



Ok, kiitos vinkistä! :)

Minkä merkkiset plugit ja filtterit sulla on käytössä? Löytyykö näihin jotain "budjettiratkaisua", jolla selviäisi about samalla panostuksella kuin kohtuuhyvissä in-ear kuulokkeissa (200 euron pintaan)? Entä mahtaako plugit istua korvaan nykyisten Senkun HD 25 II:n kanssa?
darudevil

Posts: 427

#4 • • darudevil Darude
Filtterit on ER15 (mulla on 25:t kanssa, mutta ne on mulle liikaa soittoon), eli Etymotic Research -nimisen firman, ja muotit tehtiin Turun Korvacenterissä tai mikä se nykyään onkaan, sitten muistaakseni Finfonic tekee ne plugit, kestää viikon-pari tai enemmän riippuen niiden kiireestä. Kannattaa tsekata vastaavien hintoja muualtakin, en tiedä itse onko hinta nykyään kilpailukykyinen vai ei. 200€ ne suurinpiirtein kustantaa.

Plugit ei tule korvasta ulos about yhtään, eli luulisin, että yhtä lailla Senkuilla soittaa kuin Pioneereilla, mutten uskalla varmaksi sanoa.

Jos hommaat noi plugit, niin muista pari asiaa, helpottaa elämää ja tottumista niihin:
1) laita ne päähän 15-30 min ennen keikalle menoa, että korvat ehtivät tottumaan, niin maailma ei tunnu liian hiljaiselta
2) älä ota (mitään) plugeja pois koskaan kovassa metelissä (eli boothissa tai tanssilattialla), koska korvat ovat tottuneet siihen vaimennettuun soundiin ja yhtäkkinen melu vahingoittaa niitä todella helposti (koska korvan oma suojelumekanismi ei kerkeä mukaan)
3) ei kannata syödä purkkaa soittaessa, suun ja kurkun ja sitä kautta korvakäytävän liike vaikuttaa tulppien tehoon, jos nyt ei vahingoittavasti, niin ainakin vituttavasti... Joka kerta kun puraisee, niin soundi muuttuu :)