Saundeja ulkoavaruudesta

25 posts, 2 pages, 7,290 views

Avatar
#21 • • Miika Kuisma Guest

Kyllä, kaikesta mahdollisesta aaltoliikkeestä voidaan muodostaa ääniä tai kuvia, mutta on suorastaan typerää väittää, että kaikki aaltoliike olisi ääntä. Yhtälailla jos muodostetaan jostakin äänestä kuva, on virheellistä väittää että alkuperäinen ääni olisi kuva, koska se ei sitä yksinkertaisesti ole.


Enhän mä mitään tommoista ole väittänyt. Tarkoitin just sitä että kaikesta voidaan muodostaa ääniä tai kuvia, piste.

Mutta jos nyt muuttaisitkin äänen kuvaksi, niin eikö se muka sitten olisikaan kuva? Mikä se sitten olisi? Joo, ehkä parempi jättää tää nyt tähän :)
Avatar
#22 • • Miika Kuisma Guest

Jos siis puhutaan äänistä ulkoavaruudessa ja planeettojen möykkäämisestä, annetaan ymmärtää, että planeetat tuottavat ääntä (mekaanista värähtelyä, ei siis säteilyä), joka kulkee avaruudessa jotenkin mystisesti ilman välittäjäainetta.


Tämmöistäkään en ole koskaan väittänyt. Ihan aluksi tarkoitin, että kuvainnollisesti puhuen planeetat ikäänkuin möykkäävät tuolla avaruudessa. En tiennyt että mielikuvituksen käyttö voisi aiheuttaa näin paljon murhetta :)
Avatar
#23 • • kukaan Guest

Mutta voihan ääni liikkua mm. radioaaltoina. Eihän se siinä matkalla tavallaan ole ääntä (vain siksi ettei sitä voi kuulla), mutta kaikki äänen informaatio on siinä mukana joten hommahan riippuu nyt ihan siitä mihin kohtaa vedät rajan sen puuron ja vellin väliin.



Enhän mä mitään tommoista ole väittänyt. Tarkoitin just sitä että kaikesta voidaan muodostaa ääniä tai kuvia, piste.



Mä ainakin ymmärsin tuon ylemmän lauseen siten, että sinun mielestäsi ääni voi matkustaa radioaaltoina avaruudessa.

Saivartelu on mukavaa. :)
Avatar
#24 • • Edited Miika Kuisma Guest

Mutta voihan ääni liikkua mm. radioaaltoina. Eihän se siinä matkalla tavallaan ole ääntä (vain siksi ettei sitä voi kuulla), mutta kaikki äänen informaatio on siinä mukana joten hommahan riippuu nyt ihan siitä mihin kohtaa vedät rajan sen puuron ja vellin väliin.



Enhän mä mitään tommoista ole väittänyt. Tarkoitin just sitä että kaikesta voidaan muodostaa ääniä tai kuvia, piste.



Mä ainakin ymmärsin tuon ylemmän lauseen siten, että sinun mielestäsi ääni voi matkustaa radioaaltoina avaruudessa.

Saivartelu on mukavaa. :)


En tiedä pitäiskö tässä itkeä vai nauraa :hah:

Ääni matkustaa radioaaltoina joka kerta kun sukkula kommunikoi maan kanssa tai kuuntelet radiota. Mutta en ole väittänyt että se olisi siinä matkalla ÄÄNTÄ, kuten tämä yks ilmeisesti käsitti? Kyllä mä nyt sen verran tajuan että kuultavissa oleva ääni liikkuu väliaineen kautta.. En siis myöskään väitä että audiokaapelissakaan kulkisi oikeasti ääntä minkä voi kuulla jos painaa korvan kiinni siihen johtoon.

Mun puolesta saatte olla mitä mieltä vaan mutta IMO on vitun siistiä että jokaisella planeetalla on oma "äänensä", olipa se sitten missä tahansa muodossa kun se mittattiin. Happy?
Avatar
#25 • • Miika Kuisma Guest
btw. Näitä äänettömiä kaijuttimia saa jo kotistereoihinkin. Tuskin tämäkään silti tyhjiössä toimii :)

By TYPH TUCKER, Associated Press Writer

PORTLAND, Ore. - Elwood "Woody" Norris pointed a metal frequency emitter
at one of perhaps 30 people who had come to see his invention. The
emitter - an aluminum square - was hooked up by a wire to a CD player.
Norris switched on the CD player.

"There's no speaker, but when I point this pad at you, you will hear the
waterfall," said the 63-year-old Californian.

And one by one, each person in the audience did, and smiled widely.

Norris' HyperSonic Sound system has won him an award coveted by
inventors - the $500,000 annual Lemelson-MIT Prize. It works by sending a
focused beam of sound above the range of human hearing. When it lands on
you, it seems like sound is coming from inside your head.

google: "soundless soundsystem" tai "hypersonic sound"