Näyttölaite seuraavan sukupolven pelikonsoleille

16 posts, 1 page, 3,163 views

Avatar
#1 • • Funkatronik Guest
Uusi Xbox/Pleikkari/Nintendo kolkuttelee kohta puoliin jo ovea tai ainakin kurkistelee vaivihkaa ikkunasta. Hienoa, kivaa, upeeta yms. Kehitys on vaan kehittynyt jo siihen pisteeseen että noiden uusimpien laitteiden teknisestä suorituskyvystä ei käytännössä ole mitään hyötyä jos omistaa ns. normaalin television. Grafiikka paranee edelliseen sukupolveen verrattuna korkeintaan marginaalisesti ilman kunnollista näyttölaitetta.

Hakusessa onkin siksi jonkinlainen optimaalinen näyttölaite tulevaisuuden pelikäyttöön. Vaihtoehtoina on lähinnä LCD-tv, plasma-tv tai videotykki. HDTV-tasoinen resoluutio on tietysti pakollinen, noin nyt tulevaisuuden televisionkatsomistakin ajatellen.

Tällä hetkellä olen aika vahvasti kallistumassa tuon plasma-tv:n suuntaan. Ainoa miinus tuntuu olevan todella korkeiden resoluutioiden puute muuten kuin yli viiden tonnin hintaluokassa, joka on vähän liian paljon. Lähinnä olen ajatellut Panasonicin TH-42PV500-mallia. Eihän tuonkaan hintaisen teeveen ostamisessa oikeasti mitään järkeä ole, mutta ajattelin panostaa kunnolla.

Argumentteja puolesta/vastaan otetaan vastaan.
Avatar
#3 • • ville Guest

Uusi Xbox/Pleikkari/Nintendo kolkuttelee kohta puoliin jo ovea tai ainakin kurkistelee vaivihkaa ikkunasta. Hienoa, kivaa, upeeta yms. Kehitys on vaan kehittynyt jo siihen pisteeseen että noiden uusimpien laitteiden teknisestä suorituskyvystä ei käytännössä ole mitään hyötyä jos omistaa ns. normaalin television. Grafiikka paranee edelliseen sukupolveen verrattuna korkeintaan marginaalisesti ilman kunnollista näyttölaitetta.



Oon tästä kyllä hiukan eri mieltä.

Resoluution kasvu tuo kuvaan merkittävästi lisää yksityiskohtia ja tarkkuutta, mutta tämä ei kuitenkaan lopulta ole täysin sama asia kuin "pakko olla HD-näyttölaite". Merkittäviä parannuksia grafiikassa tehdään esimerkiksi piirtoetäisyydessä ja varjoissa ja nämä parannukset näkyvät about samalla tavalla oli näytön resoluutio mikä tahansa.

Lisäksi pitää muista, että mitä suurempi resoluutio sitä suurempi vaatimus kuvasignaalin suhteen. Esimerkiksi meillä kotona anaginen tv-kuva oli oikeesti tykillä katselukelvotonta. Digitaalinen kuva sen sijaan alkaa olla tasolla ok, varsinkin jos saisi kuvan skaalattua kunnon skaalaimella.

Tällä hetkellä olen aika vahvasti kallistumassa tuon plasma-tv:n suuntaan. Ainoa miinus tuntuu olevan todella korkeiden resoluutioiden puute muuten kuin yli viiden tonnin hintaluokassa, joka on vähän liian paljon. Lähinnä olen ajatellut Panasonicin TH-42PV500-mallia. Eihän tuonkaan hintaisen teeveen ostamisessa oikeasti mitään järkeä ole, mutta ajattelin panostaa kunnolla.



Jos tarkkoja ollaan, toi laite ei ole täysin HD resoluutioon pystyvä sillä vaakaresoluutio on 1024 eikä 1280. Siten vaakaresoluutiota tarvittaisiin 25% lisää jotta natiivi HD täyttyisi. Lisäksi pystyreso on 768, joka vastaavasti on 6% liikaa. Yhdessä nämä aiheuttavat sen, että kuvalähteen kuvaa joudutaan skaalaamaan sekä pysty- että vaakasuunnassa, joka prosessoinnista riippuen heikentää kuvaa asteikolla "ei huomaa" - "kylläpäs häirtisee". Jotta tuosta voisi sanoa tarkemmin, pitäisi kuvaa päästä vertaamaan natiivipaneelin kanssa.


Jos nyt kuitenkin ajatellaan, että olisi tuhlaamassa tuon hieman yli 3000e näyttölaitteisiin (joka IMO on täysin järkevää), niin en itse lähtisi tuolle pelkän plasman linjalle.

Tällähetkellä voit ostaa saksasta n. 1500e hintaan vaikka panasonicin HD-natiivitykin, jolla pääset oikeasti nauttimaan elokuvatunnelmasta, toisin kuin "pienellä" 42" plasmalla. Efektiero tuollaiseen 42" on kuin yöllä ja päivällä ja kerran kun on tykkiä päässyt kokeilemaan ei pienempää enää suostu kelpuuttamaan.

Jos nyt kuitenkin silti haluat tuhlata tuon 3000e, voit ostaa tykin 1500e ja pistää tuon lopun 1500e vaikka 27"-32" LCD:n, joka ei ole aivan parasta huippua. Ts joku HD-yhteensopiva 1000:1 kontrastilaite, josta kelpaa katsoa päivänvalossa uutiset tai pelata pari minuuttia jotain peliä. Etuna myös on, että tässa tilanteessa älyttömän hyvää kontastia ei edes kannata vaatia, sillä niin kauan kun huonetta ei ole pimennetty et kuitenkaan voi edes erottaa kovin suuria kontrastimääriä. Jos oikein pihistelet onnistut tuolla 3000e saamaan tykin, kankaan, 32" LCD:n.

Tai siten jos kotona on ihan ok-tason töllö, voi hyvin ostaa tykin ja laittaa tuon 1500 e monikanavaäänentoistoon. Nykyisissä peleissä äänimaailma alkaa kuitenkin olla erittäin suuri osa koko konseptia ja siten stereotoisto ja pikkuvahvari jäävät jälkeen siitä mitä kokemus voisi lopulta olla. Ja tällä tavalla saisi sitten lopulta ihan ok-tason kotiteatterin :)


Lopulta nämä ovat tietysti henkilökohtaisia valintoja, mutta itse en voisi kuvitella että pelaisin kotona tietokonetta/konsolia yhdenkään tv-ruudun kautta. Suurempi vaan on parempi, ja suuri on suuri vasta kun aletaan olla siellä 60"->.
Avatar
#5 • • mekaanikko Guest
Mitens, saiskohan Applen Cinema Displayn jotenkin helposti naitettua DVD/konsoli/jne. -tyyppisten signaalilähteiden kanssa? 30-tuumainen maksaa vajaa 3 200 euroa ja siinä on kevyesti paras kuva mitä itse olen livenä nähnyt missään näyttölaitteessa, poislukien projisointi suoraan filmiltä. Sama näyttö siis palvelisi helposti myös ammattikäyttöön soveltuvana tietokoneen näyttönä ja 2560x1600 reso luulis riittävän useimpiin tarkoituksiin muutenkin. =) Onhan 30" tietysti pieni vaikka projisoituun kuvaan verrattuna mut pienessä kämpässä mielestäni ihan riittävä.
Avatar
#6 • • pie Guest
En kyllä nyt ostaisi lcd/plasmaa, jos vehje olisi tulossa lähinnä tuota xbox360 ajatellen. Sen julkistukseen mennessä ehtii vielä hinnat tippua. Toisekseen monessa noissa HDTV-readyna mainostetuissa malleissa on ihmeelliset resoluutiot. Itse laittaisin tuon 3000e about Villen tyyliin videotykkiin ja johonkin perustelkkariin tai äänentoiston parantamiseen.
Avatar
#7 • • ville Guest

Mitens, saiskohan Applen Cinema Displayn jotenkin helposti naitettua DVD/konsoli/jne. -tyyppisten signaalilähteiden kanssa?



Apple taitaa ottaa sisälle vaan DVI signaalia, mikä sinällään ei onneksi ole kovin harvinainen. Varmaa on, että ainakin tulevaisuudessa konsolit tulevat tukeman DVI tai HDMI lähtöjä, jotka ovat vaihdettevissa päittäin halvalla adapterilla. Tosin XBOX 360 taitaa tukea aluksi vain komponenttia, DVI on tulossa myöhemmin (korjatkaa jos meni väärin)

En nyt ulkoa muista mitä kaikkea nykyiset konsolit pukkaavat pihalle. Voisin kuvitella, että pelkkää analogista signaalia eli tarvittaisiin joku A/D palikkamuunnin. Melkein veikkaan, että vaikka näitä olisi, ne eivät ainakaan kykene pukkaamaan kovin suurta resoa ulos eli oleellista olisi applen skaalaimen laatu. Lisäksi tuollaset purkit saattavat helposti maksaa enemmän kuin nämä nykyiset konsolit :(


30-tuumainen maksaa vajaa 3 200 euroa ja siinä on kevyesti paras kuva mitä itse olen livenä nähnyt missään näyttölaitteessa, poislukien projisointi suoraan filmiltä. Sama näyttö siis palvelisi helposti myös ammattikäyttöön soveltuvana tietokoneen näyttönä ja 2560x1600 reso luulis riittävän useimpiin tarkoituksiin muutenkin. =) Onhan 30" tietysti pieni vaikka projisoituun kuvaan verrattuna mut pienessä kämpässä mielestäni ihan riittävä.



Mä en ole kovin tarkkaan noiden laatua katsellut, lähinnä muutamilla messuilla stillikuvia, joiden reso on optimoitu noita varten. Niiden kanssa näyttöjen kuva on ollut jokseenkin täydellinen.

Speksien mukaan noiden näyttöjen kontrasti on lopulta yllättävän heikko: 400:1. Käytännössä itse sanoisin, että näin heikkotasoista kontrastilaitetta en ostaisi jos ammattina olisi kuvankäsittely, sillä näytön kontrasti ei yksinkertaisesti ole riittävä. Nykyisin on kuitenkin saatavilla esim 19" TFT joissa kontastisuhde 1000:1, väritoisto erittäin laadukas ja hintaa alle 700e.

Resoluution puolesta noi taas ovat aika omassa luokassaan ja uskoisin, että väriavaruus on laaja ja kalibroitavuus myös huippuluokkaa. Toisaalta varsinkin tuo suuri resoluutio aiheuttaa ongelmia heikkoresoluutioisen materiaalian kanssa sillä skaalaimelta vaaditaan huikeata suoritustasoa. Esimerkiksi PAL DVD jonka resoluutio on 720*430 on vain 1/13 tuon näytön resoluutiosta. Kun näyttö sitten yrittää skaalta kuvaa noin huikeita määriä, on täysin varmaa että ongelmia tulee.

Mutta toisaalta onhan toi niin helvetin hieno, että muulla ei ole mitään väliä :D
Avatar
#8 • • mekaanikko Guest

Speksien mukaan noiden näyttöjen kontrasti on lopulta yllättävän heikko: 400:1. Käytännössä itse sanoisin, että näin heikkotasoista kontrastilaitetta en ostaisi jos ammattina olisi kuvankäsittely, sillä näytön kontrasti ei yksinkertaisesti ole riittävä.



No, itse en tee kuvankäsittelyä, mutta graafiseen suunnitteluun toi Cinema Display on just unelma (meillä on siis koululla 23" CD:t geefemmojen kavereina) nimenomaan siks että kuva ei ole niin tolkuttoman kontrastinen vaan vastaa paremmin painetun paperin värimaailmaa. Tota näyttöä katsellessa silmätkään eivät kipeydy samaan tapaan kuin useimmilla muilla monitoreilla.
Avatar
#9 • • Funkatronik Guest


Tällähetkellä voit ostaa saksasta n. 1500e hintaan vaikka panasonicin HD-natiivitykin, jolla pääset oikeasti nauttimaan elokuvatunnelmasta, toisin kuin "pienellä" 42" plasmalla. Efektiero tuollaiseen 42" on kuin yöllä ja päivällä ja kerran kun on tykkiä päässyt kokeilemaan ei pienempää enää suostu kelpuuttamaan.



Panasonic PT-AE700 on tällä hetkellä kakkosvaihtoehtoni. Käyn tässä syksyn aikana noita laitteita testailemassa, saa nähdä mihin päädyn. Tykkiä vastaan puhuu se, etten oikein mitenkään keksi mihin sen saisi pienehkössä yksiössäni mahtumaan. Eihän se varsinaisesti mitään tilaa vie, mutta sellaista sopivaa seinänpätkää mihin kuvan projisoisi ei oikein ole, enkä oikein pidä siitä ideasta että tv-kuva olisi esim. sängyn tai levysoittimien päällä, tai ylipäänsä kovinkaan korkealla.
Avatar
#10 • • osm Guest

Panasonic PT-AE700 on tällä hetkellä kakkosvaihtoehtoni. Käyn tässä syksyn aikana noita laitteita testailemassa, saa nähdä mihin päädyn. Tykkiä vastaan puhuu se, etten oikein mitenkään keksi mihin sen saisi pienehkössä yksiössäni mahtumaan. Eihän se varsinaisesti mitään tilaa vie, mutta sellaista sopivaa seinänpätkää mihin kuvan projisoisi ei oikein ole, enkä oikein pidä siitä ideasta että tv-kuva olisi esim. sängyn tai levysoittimien päällä, tai ylipäänsä kovinkaan korkealla.



Esim. kangas kattoon kiinni ikkunan eteen ja tykki kattoon. Hyvin mahtuu yksiöönkin eikä vie tilaa muilta kamoilta lainkaan. :) Tollanen ratkaisu mulla on ja oon ollut todella tyytyväinen.

Mullakin on suunnitelmissa vaihtaa Plasmatöllöön mahdollisesti sitten joskus kun laadukkaita 50" (vähintään 720p) plasmoja saa edullisesti, mutta ihan tässä vaiheessa en vielä plasma-/lcd-töllöön (ainakaan isoon sellaiseen) laittaisi rahaa kiinni.
Avatar
#11 • • Funkatronik Guest



Esim. kangas kattoon kiinni ikkunan eteen ja tykki kattoon. Hyvin mahtuu yksiöönkin eikä vie tilaa muilta kamoilta lainkaan. :) Tollanen ratkaisu mulla on ja oon ollut todella tyytyväinen.



Ja ikkuna pimeäksi pimennysverholla?

Vaikka ei tuo minulla toimisi kun sohvan asettaminen ikkunaa vastapäätä on mahdotonta.
Avatar
#12 • • :t:c: : : Guest
Kyl se pitää olla se Panaocope 360!!

http://www.quentecafe.com/index.asp?id=803

The Panoscope 360 (cost $100,000) ...and what it does is take a computer image and projects it on to the walls in a spherical room. The effect is intense as you are fully immerged into the environment that it creates. The applications of this sort of thing is almost limitless, everything to space exploration to marine biology to video games.
Avatar
#13 • • J-P Guest


Esim. kangas kattoon kiinni ikkunan eteen ja tykki kattoon. Hyvin mahtuu yksiöönkin eikä vie tilaa muilta kamoilta lainkaan. :) Tollanen ratkaisu mulla on ja oon ollut todella tyytyväinen.



jep, toi on testattu ja toimii! :)
Avatar
#15 • • osm Guest



Esim. kangas kattoon kiinni ikkunan eteen ja tykki kattoon. Hyvin mahtuu yksiöönkin eikä vie tilaa muilta kamoilta lainkaan. :) Tollanen ratkaisu mulla on ja oon ollut todella tyytyväinen.



Ja ikkuna pimeäksi pimennysverholla?

Vaikka ei tuo minulla toimisi kun sohvan asettaminen ikkunaa vastapäätä on mahdotonta.



Mulla on ihan tavalliset puuvillaverhot valkokankaan takana, päästävät valoa läpi mutta se ei haittaa kun valkokangas ei kuitenkaan isommin päästä valoa läpi. Olisihan se toki kätsympää ja saisi paremmin pimennettyä jos olis esim. sälekaihtimet ikkunoissa.