Konsoli / Tietokonepelit

55 posts, 3 pages, 13,884 views

Avatar
#21 • • osenoko Guest

Hienompaa on siis (vrt. Grandia tm mainitsemasi) katsoa palikkaukkojen seisovan paikallaan, kun keskustelua käydään tekstilaatikossa? No, makunsa kullakin ;)


Jep. :cool: Graafinen puoli on mielestäni toisarvoinen itse pelillisen substanssin rinnalla.

Sitäpaitsi FF:t käynnistyvät hitaasti, ja jos ei jaksa pelata muutamaa tuntia pidempään, ei voi sanoa omaavansa kokemusta ko peleistä.


Öööh..? En nyt jaksaisi kehittää tästä asiasta mitään kinastelua :scared: mutta sanoinko että en jaksanut pelata ko. peliä muutamaa tuntia pidempään? (Vastaus : "En.") Pelasin kyseistä FF:ää about toisen discin puoliväliin. Lisäksi kyseessä on toki vain oma mielipiteeni. Toisekseen, ei ole minun, vaan lähinnä asianomaisen pelivalmistajan ongelma jos jokin peli ei saa mielenkiintoani pysymään yllä.

Useassa japsiropessa taistelut tulevat tyhjästä. Muutamissa FF:ssä on myös itemsejä, joilla satunnaiset taistelut voi poistaa.


Nimenomaan. Useassa, vaan ei kaikissa.

Odotatko, että pelien tapahtumat generoituvat jotenkin satunnaisesti? Enpä keksi montaa sellaista peliä. Joku nethack taitaa olla ainoa, mutta sehän on enemmän taulukkolaskentaa kuin peli.


Aivan sama miten ne generoituvat, pääasia että mulla on hyvä fiilis! :) Kuluttajana koen oikeudekseni istua valmiiksi katettuun pöytään ja nauttia pelaamisesta ilman sen kummempia pohdintoja.

Ja taulukkolaskennastahan en tiedä mitään, mutta Nethack on kyllä pelinä yksi parhaista. Ihmettelenkin miksi ei vastaavanlaista näennäisen toiminnanvapauden konseptia ole hyödynnetty juurikaan kaupallisessa julkaisussa - toimii toki muissakin kuin vain rpg-genressä kuten David Brabenin mahtavat Elite ja Frontier aikanaan näyttivät.

Missä peleissä saat tuon fiiliksen, että saat itse päättää pelin tapahtumista? Suosittelen urheilupeleihin siirtymistä.


On lukuisia pelejä jossa pelaajalle kerrotaan alkuasetelma, annetaan varusteet ja itse tehtävän saa hoitaa miten haluaa, tai mikä tärkeintä - ainakin tällainen tunne pelaajalle välittyy. Esimerkiksi Syphon Filter -pelisarja PSX:llä oli erinomainen, lineaarisuudestaan huolimatta.

Argh, kyse on genrelle ominaisesta piirteestä. Juoni on usein lineaarinen. Tällä ei ole mitään tekemistä "interaktiivisen elokuvan" kanssa. Jos haluat sellaisen kokea, niitä myyvät mm video.seksi.net :right:


Minun mielikuvani FF:stä on tolkuton määrä pätkiin jaettua rendattua animaatiota joita katsomaan päästäkseen pitää katsella tolkuton määrä rumaa polygonianimaatiota ja kärsiä tolkuton määrä satunnaisia taisteluita. Tämä on siis vain minun täysin subjektiivinen näkemykseni joka perustuu yhden FF:n pelaamiseen PSX:llä. Kyseisen pelin tahkoaminen karkoitti samalla - kaikesta hypetyksestä huolimatta - kiinnostukseni investoida lisää rahaa Squaren kassaan. On hyvin mahdollista että jos nyt pelaisin PS2:lla jotain sarjan toista osaa niin mielipiteeni muuttuisi, mutta kuten sanottua : kallis hinta + huono kokemus = ei kiinnosta.

Näin puhtaista makuasioista ei mielestäni ole mitään järkeä vääntää kättä. Vastasin kuitenkin postiisi koska siitä välittyi hieman ikävähkö "olet väärässä" -asenne, vaikka näin triviaaleissa vapaa-ajankysymyksiin liittyvissä mielipideseikoissa kaikki ovat oikeassa. Piis. :cool:
Avatar
#22 • • akir0 Guest
Mäkään en oo konsolien ystävä, niille ei vaan löydy sellaisia pelejä, joita haluaisin pelata.

Nimenomaan oikea strategia (civ3), rts(c&c), rpg(baldur's gate, nethack, fallout) ja hyvät fps-pelitkin loistavat poissaolollaan. Nettipelitkään eivät ole toistaiseksi vakuuttaneet.
Avatar
#23 • • djsakke Guest

rts(c&c), ja hyvät fps-pelitkin loistavat poissaolollaan.


rts aka "paniikkinaksuttelu" on ihan mahdotonta niilla konsoleitten ohjaimilla, samoten kuten fps:kin.. hiiri ja nappis on ehdottomia ohjaimia tollaseen missa tarvitaan nopeutta seka tarkkuutta.
Avatar
#24 • • JsL Guest


Ainoa poikkeus, ja ainoa peli jota PC:llä pelaan on Championship Manager, mutta se nyt onkin enemmän elämäntapa kuin peli.



Kyllä!! Vasta jossain 2075 vuodessa menossa. :D Ei pysty lopettaa.
:panic:
Aika vähän tulee muuten pelailtua. Konsolin ostoa harkitsen.
Avatar
#25 • • mekaanikko Guest


Ja taulukkolaskennastahan en tiedä mitään, mutta Nethack on kyllä pelinä yksi parhaista. Ihmettelenkin miksi ei vastaavanlaista näennäisen toiminnanvapauden konseptia ole hyödynnetty juurikaan kaupallisessa julkaisussa - toimii toki muissakin kuin vain rpg-genressä kuten David Brabenin mahtavat Elite ja Frontier aikanaan näyttivät.



No, korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös esimerkiksi Diablo ole Nethackin tapaan satunnaisesti generoitaviin ympäristöihin perustuva hack'n'slash "rpg"? Itse kun toivon crpg:iltä muutakin kuin toimintaa tai preferably mahdollisimman vähän toimintaa ja mahdollisimman paljon juonta, dialogia, ongelmanratkaisua ym., niin on Diablot ja kumppanit jääneet väliin. Nethackista tosin diggaan.

Suosittelen muuten Nethackin ystäville Ragnarok-nimistä shareware (vai olikohan peräti freeware) -peliä joka on käytännössä Nethack siirrettynä melko vapaasti tulkittuun norjalaiseen mytologiaan perustuvaan maailmaan.

Mutta joo, siis itseänikin nimenomaan crpg:eissä kiehtoo toiminnanvapauden illuusio. Enimmäkseen peliharrastukseni on suuntautunut seikkailupeleihin, mutta niissä eniten riivaa juuri se ilmeinen lineaarisuus, kun taas hyvä rpg antaa mahdollisuuden hyvinkin erilaisten polkujen kulkemiseen.

Siitäpä pääsenkin usein esittämääni kysymykseen. Jatkakaa joku tätä listaa:

Fallout I & II
Arcanum
Worlds of Ultima: Savage Empire
Worlds of Ultima: Martian Dreams
Planescape: Torment

Eli hyvin kirjoitettuja, yhden pelaajan (as opposed to MMPORPG) CRPG:itä, plussaa jos ne sijoittuvat muuhun kuin kliseiseen perusfantasiamaailmaan. Nykyisten pelien supernäteillä graffoilla ja äänillä hemmotellulle plussaa olisi jos visuaalisesti ei ihan CGA-grafiikan ja PC-piipperin aikoihin tarvitsisi mennä, mutta 3D:stä ei saa plussaa jos se on päälleliimattua eikä tuo mitään merkittävää uutta peliin (kuten valitettavasti useimmiten asianlaita on). Kyllä se isometrinen 2D on edelleenkin itselleni sykähdyttävin rpg-grafiikan muoto.

Listaan mahdollisesti sopivista voin karsia alkuun muutaman veks:

- Star Wars: Knights of the Old Republic on tällä hetkellä työn alla, liian aikaista vielä muodostaa mielipidettä mutta alkuvaikutelma on positiivinen, joskin 3D-pelien tyypillinen ongelma eli liian pieni maailma (vrt. esim. Arcanum) näyttäisi hieman vaivaavan.
- Baldur's Gatea on useammankin kerran yrittänyt aloittaa, mutta käyttöliittymä on tuskaisen hankala ja kaiken lisäksi peli on ainakin mun w2k:lla ikävästi kaatuiluun taipuvainen. Ei ole ainakaan vielä onnistunut vakuuttamaan.
- Neverwinter Nights edustaa just sitä 3D:n itseisarvoista käyttöä pahimmillaan. Myös moninpelin, josta itse en ole kiinnostunut, vuoksi on tehty tyhmiä kompromisseja ja tähän kun yhdistää mätkintäpainotteisen lineaarisen juonen ja kornin dialogin niin ei oikein lämmitä. Tosin Nights of Undrentide -laajennus näyttäis vähän paremmalta kuin alkuperäinen, sitä olen hieman aloitellut.
Avatar
#26 • • Edited ipe Guest
Mulla oli joskus vuonna 1981 vähän aikaa tällänen Pong-klooni.
pong.gif

Aloitin varsinaisesti pelaamisen vuonna 1983 Atari 2600:lla johon eka peli oli tietty Space Invaders! Sen jälkeen on ollu seuraavia: Commodore 64, Nintendo Gameboy, Sega Megadrive + MegaCD + 32X, Sega Saturn, PSX ja vielä toistaseks PS2 josta olis tarkoitus luopua kun ei oo aikaa pelailla.

Suosikki pelejä on ollu EA:n lätkät joita oon pelannu vuodesta 1991 saakka jolloin ensimmäinen EA-Hockey ilmestyi Sega Megadrivelle:

EA%20Sports%202-in-1%20(EA%20Hockey)%20(GS).png

Jos nyt pitää valita joku suosikkialusta niin ehkä Sega Saturn oli aikoinaan jotain todella mullistavaa kun sen ostin keväällä 1995. Sain hankittua japsi-importin ennen virallista euro julkaisua ja mukana tuli mm. Virtua Fighter ja Daytona USA. Ei tullu muutamaan viikkoon nukuttua juurikaan kun kaikki aika meni pelaamiseen.

vfr-02.jpg

daytona-01.jpg
Avatar
#27 • • djsakke Guest


No, korjatkaa jos olen väärässä mutta eikös esimerkiksi Diablo ole Nethackin tapaan satunnaisesti generoitaviin ympäristöihin perustuva hack'n'slash "rpg"?


hack'n'slash kylla, ja mainio siina, mutta eipa siina ole kovin montaa erilaista kenttaa.. muutamassa kentassa taisi olla eroja riippuen hahmoluokasta. (nain ainakin diablo 2:ssa, ykkosesta en muista kyl enaa mitaan, en muista pelasinko koskaan edes lapi ekaa osaa)
Avatar
#28 • • xybo Guest
PC:llä pelataan ja tuota..

EVE-Online taitaapi olla yksi niistö harvoista
mitä tulee pelattua päivittäin.

-- xybo
Avatar
#29 • • Hempp@ Guest
Sanoiko joku Diablo?

Syntiä,sanon minä!

*Hmmggffp* Fresh meat....
Avatar
#30 • • Edited OSC8 Guest
edit: tuplaah..
Avatar
#31 • • OSC8 Guest


Commodore C-64 olisi myös kiva olla, sille kun on parhaimmat pelit ikinä, kuten Laser Squad, International Karate, Barbarian ja Bubble Bobble.



Commando! :heart:




Ei ehkä ne pelit enää niin iskis, mutta ne musiikit...!! :hearts: Rob Hubbard! :D


Commandon musa on kyllä vieläkin ihan mahtisonnimainio. Onkohan tuosta olemassa mitään elektro-covereita tms..?
Avatar
#32 • • HydroGen Guest
PC tietenki..ei oo ehkä pelaamiseen tarkotettu mut on sillä silti mukava pelata.... Pelejä esim. Battlefield 1942 + Desert Combat, GTA - Vice City, Need For Speed - Underground, Warcraft 3, C&C - Generals + Zero Hour, Halo, Call Of Duty, Splinter Cell..... lisää tulossa!!
Avatar
#33 • • Roz Guest
Uujea. Löytyihän vielä joku uusi peli mihin wanhakin jää koukkuun.. Silent Stormia on tullut mätettyä monta päivää hullunkiilto silmissä PC:llä!
Avatar
#34 • • A-E Guest
Olen omistanut tietokoneen vuodesta nakki lähtien, mutta ekan pelikonsolin hommasin vasta kun Playstation tuli markkinoille. Nykyään mulla on himassa tiekoneen lisäksi Xbox pelaamista varten.

Mun mielestä on kiva, että on konsoli urheilu pelejä varten ja tietokone jolla voi pelata sitten kaikkia muita kunnon pelejä (kuten CS, Max Payne, GTA, jne.).

Omat suosikki pelini ovat tietokoneella Counter-Strike ja Max Payne ja sitten Xboxilla mä tykkään pelata futis-, lätkä- ja autopelejä.
Avatar
#35 • • akir0 Guest
Tein vaarantavan virheen elämässäni. Asensin Civ3+Conquestin ja viime aikoina yöunet sekä sosiaalinen elämä ovat jääneet hyvin vähiin.

(..vielä yks turn..)
Avatar
#36 • • Hugo Guest

(..vielä yks turn..)


Toimii monissa peleissä, mutta Civilizationissa ehkä parhaiten = pahiten :scared: Ei ole uskaltanu tohon III-versioon nyt koskeakaan pitkään aikaan, joten jos nyt sen kunniaks kokeilis kepillä jäätä ::p:
:D

Posts: 3,707

#37 • • :D
Pc:lla en juuri muuta pelaile kun Heroes 4:sta. Älyttömän hyvä peli imo.
Varsinkin kavereiden kesken rokrokrok.
+ joku pari vuotta sitten tuli Q3:sta tykitettyä kans pc:l vuorokauden
ympäri. :)


Xboxilla on tullut pelailtua nfs ug:ta ja veljen kanssa tuo Halo läpi.

Eipä ole pelaaminen mun juttu.
Avatar
#38 • • Uinajainen Guest
Game Cube, GBA sp ja PC

Nintendon parissa puuhastellu jo 17v.
Avatar
#39 • • miikkaL Guest

Pc:lla en juuri muuta pelaile kun Heroes 4:sta. Älyttömän hyvä peli imo.



Mun mielestä toi 4 vei tuota sarjaa vähän huonompaan suuntaan.. Grafiikka on jotenkin..ööö.. ei niin karkkimaista.. liian epäselvää! Muut muutokset on pelissä suht onnistuneita, mutta nuo grafiikat on tosi suttuiset, sen vuoksi pelailen mielummin HOMM 3:sta, vaikka kaikkea siinä onkin vähemmän.

Tuon nelosenhan taisi tehdäkin joku toinen tiimi verrattuna kolmeen aikaisempaan osaan.
Avatar
#40 • • :t:c: : : Guest
Ei kaikki Final Fantasyt ole pelkästään lineaarisia.. Esim alku voi olla lineaarinen ja sit aukee.

Nimim. Dark Yojimbo on aika vittumainen, Panacea toinen :)

Pysytään ny aiheessa viä sen verran, et listataas mistä meitsin parhaat rpg fiilikset noin yleensä on irronnu (kronologisessa järjestyksessä):

Hobbitt (C64)
Enmuistamikätxtpohjanen (C64)
Kaikki Sierran early produktio (PC)
Final Fantasy II (GBA)
Cyberpunk (GURPS)
Final Fantasy VII (PS1) *eka japaniks tokan ceedeen puoliväliin :]
FF Tactics (PS1) *tätä ei ihan voi laskee mut silti tuli hakattua
Final Fantasy X (PS2)
Final Fantasy X-2 (PS2) *Vähän viä vaiheessa, tuomio not clear