Ebay kokemuksia?

8 posts, 1 page, 2,616 views

Avatar
#1 • • kosmo Guest
Onko kukaan ostanut Ebayn kautta mitään? Miten onnistu ja onko ebaylla mitään varokeinoa sinisilmäisten suomalaisten huijaamisen varalta? ;)
Avatar
#2 • • Ryvon DJ Guest
Oon ostanut paljon levyjä Ebaystä, eikä oo tullu kun muutama "ikävämpi" juttu matkaan.

Yksi oli tapaus jossa myyjä oli laittanut tuotekuvaukseen levystä väärää tietoa (ilmeisesti kuitenkin omaa tietämättömyyttään?):
Mä biddasin alkup. prässistä Lil' Louiksen "French Kiss"istä Diamond-lafkalla ja voitin, mut postissa tuli FFRR-lafkan prässi!!! Joka ei tod. oo alkuperäsen arvonen...

Toinen keissi oli myyjä jolta ostin levyn suoraan suoraostos-optiolla, maksoin, eikä levyä ole vieläkään kuulunut. Se on kusettanu montaa muutakin (käyttis Ebays "rare_collection").

Kolmas kerta oli itse asiassa Saksan tai Suomen postin kovakouraisuudesta johtuva levyn halkeaminen, myyjä oli ehkä pakannu lätyn vähän liian kevyesti ja perkele paketti oli rusahtanu keskeltä. Sain kyllä rahat takasin diileriltä BTW.

Oon ostanu Ebaystä paljon levyjä ja noi on ainoot vastoinkäymiset.
Ebayllä on jotain "varokeinoja", mutta en tiiä miten ne sitten tositilanteessa toimii jos jotain todella isoa skämmiä tulee.
Mutta asiakkaan puolesta ne ala mitään perimään.
Pääosin Ebay toimii käyttäjien itse -ja valvontakontrollin ansiosta niinkin hyvin kun se nyt toimii.

Kannattaa aina tsekkaa myyjän (tai ostajan) feedbakki, siitä näkee aika hyvin mikä on miehiään ja uskaltaako alkaa mitään kauppoja tekemään. Samoin jos myyjä tai ostaja on vaihtanu monia kertoja tietojansa, sillä on sheidit tai tiedot muuten "salattu", kannattaa hieman varoa ja selvitellä.

Jos huomaat että joku muu on voittanu ja ostanu joltain, kannattaa aina kysellä meilin välityksellä siltä tietääkö se tästä diileristä tai muusta jotain, usein saat tietävää vastausta.
Ebay-tyypit (ainakin jenkit, britit & saksalaiset) on melko rentoa väkeä ja auttavat mielellään kyselyihin.

BIDDAUKSESTA:

ÄLÄ biddaa jos tuntuu että myyjä on vilunki tai maksutavoissa on epäselvyyttä. Jos sitten kuitenkin satut voittamaan, "joudut" maksamaan tuotteen. Kauppaa ei voi perua muuten kuin tekemällä oharit!!!
Siten saa vain negatiivistä palautetta.
Monet myyjät ei suostu edes myymään sulle jos on yksikin negatiivinen palaute, heillä on siihen täysi oikeus!

Jotkut jenkkiläiset myyjät ei suostu myymään Eurooppaan, ei kannata biddaa niiltä mitään ellei oo mailannu ja kysyny onnistuuko poikkeus ääritapauksissa. En usko että monikaan enää kieltäytyy jos voitat levyn summalla $347.00, ne näkee sillon vaan profitit silmissä tottakai.

Ja maksusta: SELVITÄ MAKSUTAVAT ennen kun biddaat, ettei sitten tuu skismaa maksun suorittamisesta tai tavasta kun on aika maksaa, siitäkin voi saada negatiivistä palautetta.
Ja maksu suoritetaan aina mahd. nopeasti.
Poikkeusjärjestelyistä kannattaa aina kysyä. Esim. melkein jokainen suostuu venaamaan maksua jonkun aikaa jos vielä biddaat sen muusta levystä parin päivän päästä jne.. ja lähettää kaikki levyt sitten samassa paketissa jne... Kaikissa tapauksissa kannattaa kuitenkin aina mailata ja kysyä ettei tuu väärinkäsityksiä.

Luottokorttihässäköistä mulla ei oo omakohtasta kokemusta, muutama tyyppi kuulemma maksaa koko ajan korteilla ja kehuu kuinka kätevää (ja addiktoivaa) se on.
Meikäläinen on maksanu kaikki diilit kirjatussa kirjekuoressa lähetetyllä CASHillä, ja ihan muutaman diilin Western Unionin transferillä.

Ja vaikka myyjä ei sivuillaan aina ilmotakaan käteistä hyväksytyksi maksutavaksi, kannattaa aina kysyä. Useimmille se on ihan jees. Noista shekki ja muista lippu-lappu maksujutuista mä en tiiä mitään.

Jenkeistä isoja eriä / paketteja tilattaessa kannattaa huomioida että ne yleensä jää tulliin. Mitään ohjesääntöä en nyt osaa sanoa, riippuu myös siitä arvosta joka pakettiin on laitettu. Mutta muutama, jopa kymmenenkin levyä tulee yleensä ilman että sitä tullataan.

Hope this helps.
Avatar
#3 • • espoo_rumpshaker Guest
well we could pretty much close the thread at this point, that's the entire story of ebay in one posting right there. :D
¡ Previous post about a year ago !
Avatar
#4 • • R Guest
entäs kellään minkäänlaisia kokemuksia tosta paypal-hommasta?
ajattelin tollaset n500e maksaa(saksan ebay)
Avatar
#5 • • Adam t Guest
Paypalin kautta on tullut makseltua joitain ebay huutoja ja muita ostoksia. Mitään suuria summia en ole siirellyt (max.300 euroa)

Ihan hyvin on omalta osalta homma toiminut, tosin välillä kuulee kauhutarinoita miten Paypal tililtä on kadonnut rahaa, tilejä on lopetettu mielivaltaisesti yms. Mutta vastaavia tarinoitahan liikkuu lähes joka palvelusta.

Eurooppaan maksaessa itse suosin pankkisiirtoa, ainakin Saksassa porukka aika nihkeästi vastaanottaa Paypal maksuja. Kummastakin maksutavasta jää "periaattessa" edes jonkinlainen todiste maksusta, jos tästä tulee ongelmaa. Paypal veloittaa siirroista jonkinverran ja on myyjäkohtaista joutuuko huutaja maksamaan nämä kustannukset vai ei.
Esim aika yleinen 4% lisä saattaa isossa ostoksessa jo vaikuttaa maksutavan valintaan.
¡ Previous post about a year ago !
Radarski

Posts: 182

#8 • • Radarski

Paypal veloittaa siirroista jonkinverran ja on myyjäkohtaista joutuuko huutaja maksamaan nämä kustannukset vai ei.
Esim aika yleinen 4% lisä saattaa isossa ostoksessa jo vaikuttaa maksutavan valintaan.



Kuulemma nykyään huutaja ei joudu maksamaan mitään Paypal
juttuja vaan vastaanottaja maksaa? Vissiin nykyään on Ebayn
sääntöjen vastasta siirtää noi kulut huutajalle?