Tähtien Sota : Kloonien Hyökkäys

73 posts, 4 pages, 12,195 views

Avatar
#61 • • Sampson Guest

Originally posted by Spaze:
Mielestäni se Tatooinen kohtaukset olivat tarinan yksi tärkeimmistä kohtauksista, koska Shmin kuoleman takia Anakin antoi vihalleen tietä ja näin matka Voiman pimeälle puolelle alkoi. Periaatteessa tuossa kohtauksessa syntyi Darth Vader.




Itse kun näin tämän kohtauksen mulle tuli heti mieleen kohtaus Jedin Paluusta missä Luke näkee kapinallisten hyökkäyksen epäonnistuvan ja luulee että kaikki ystävänsä kuolevat ym. ja keisari kehoittaa Lukea käyttämään vihaa hyväkseen. Luke ei ottanut tätä askelta mutta Anakin otti.
Avatar
#62 • • Anonymous Guest

Originally posted by Sampson:

Itse kun näin tämän kohtauksen mulle tuli heti mieleen kohtaus Jedin Paluusta missä Luke näkee kapinallisten hyökkäyksen epäonnistuvan ja luulee että kaikki ystävänsä kuolevat ym. ja keisari kehoittaa Lukea käyttämään vihaa hyväkseen. Luke ei ottanut tätä askelta mutta Anakin otti.



Itse asiassa Luken pääsy piemälle puolelle ei ollut kovinkaan kaukana. Luke kuitenkin otti valomiekan voimallaan ja yritti lyödä vihalla Keisaria miekallaan, mutta Vader tuli väliin. Myöhemmin kun hän oli haavoittanut isäänsä, hän luopuikin vihastaan ja jäi voiman valoisalle puolelle.

Eli Lukestakin olisi saattanut tulla paha setä, mutta niin ei käynyt koska Luke rauhoitti vihansa.

Lähde: starwars.com - Luke Skywalker biography

"...the Emperor planned to turn Luke to the dark side by goading his hatred and forcing the young Jedi to kill his father, thus sealing his future as the Emperor's student. The Emperor almost succeeded; in a fit of rage, Luke viciously wounded Vader. His thoughts and feelings recollected, Skywalker refused the Emperor's promised power."

ps. Muistaakseni Jedin Paluun jälkeen Lukesta kumminkin tuli pahan keisari, seuraten isänsä jälkiä... korjatkaa jos olen väärässä.

[ 23 May 2002: Message edited by: Spaze ]
Avatar
#63 • • KarriN Guest

Originally posted by Spaze:
ps. Muistaakseni Jedin Paluun jälkeen Lukesta kumminkin tuli pahan keisari, seuraten isänsä jälkiä... korjatkaa jos olen väärässä.



En ole lukenut ko. kirjallista tuotosta, oli sitten kirja tahi sarjakuva, luullakseni Dark Horsen sarjis Dark Empire (1)? Anyhoo, Luke käsittääkseni käy pimeällä puolella ja on jonkin aikaa uudelleensyntyneen (=kloonatun. näitä kloonejahan on reilusti) Palpatinen palveluksessa, mutta voittaapi pimiän pualen lopulta ja palaa Valoon.

t:KarriN
Avatar
#64 • • Mark Guest

Originally posted by jUSSi:
äh, antakaa mun kylpeä rauhassa omassa purismin ammeessani. IMO SW vain on todella huonosti kirjoitettu ja se ei ole kovin uskottavaa tavaraa ja se ei kipua kovin korkealle jos sitä sanotaan scifiksi. Kutsutaan sitä mieluummin viihteeksi niin se saa minultakin paremman arvosanan.



scifi = science fiction ? paino sanalla fiction.. inhorealismi on syvältä
Avatar
#65 • • Homegrove Guest
Olin ihan intona kun teatterista viime sunnuntaina ulos kävelin! En nyt jaksa jauhaa tästä tämän enempää kun kaikki hyvät pointit on melkein kerrottu, mutta kolme juttua täytyy sanoa.

1. (enemmänkin anekdootti). Musta oli hauskaa lukea joltain toiselta message boardilta yhden tyypin kirjoitusta. Taisi olla ameriiikkalaiinen ja kertoili, että Dookun ja Yodan matsia edeltävässä kohdassa, jossa Yodan varjo näkyi seinällä puolet teatterista alkoi hurrata. Oli musta hauska juttu.

2. Taisin olla ainoa, joka hörähti nauramaan (päätellen katseista, joista sain) Kenobin kommentille Anakinille: "I honestly believe that someday you'll be the death of me".
Ummikoille kerrottakoon, että Anakin Darth Vaderina tosiaan tappaa Kenobin nelosessa.

3. YODA KICKS ASS!!!!!
Avatar
#66 • • keijo imailija Guest

Originally posted by Mucking Fagician:
Jos meette kattomaan pätkän, niin menkää EHDOTTOMASTI Kinopalatsi 2:een. Siellä pyörii digiversio pätkästä ja kuvanlaatu on ihan ehdoton!
Puurokorville negatiivista on tosin tekstityksen puute...


joo kuva oli älyttömän tarkka, suosittelen :).

ihan kiva leffa, melkein päihitää sw-sarjassa imperiumin vastaiskun. miljoonien kloonien valmistaminen oli sairas idea ja leffa jätti pari visaisaa kysymystä seuraavasta osasta. hienoja maisemia ja efektejä, paitsi kohtaukset joissa ratsastettiin olioilla (niitty ja areena) näytti joiltain 70-luvun tekniikalla tehdyiltä :). miinusta vielä veren puutteesta (padmen selkään taisi tulla punaisia skraiduja sen rotan kynsistä?), mutta pitäähän 11-vuotiaidenkin päästä kattoon kun pää ja käsi katkaistaan ilman verta :P...

Originally posted by Homegrove:
Taisin olla ainoa, joka hörähti nauramaan (päätellen katseista, joista sain) Kenobin kommentille Anakinille: "I honestly believe that someday you'll be the death of me".
Ummikoille kerrottakoon, että Anakin Darth Vaderina tosiaan tappaa Kenobin nelosessa.


vader ei tapa kenobia, vaan ben muuttuu yhdeksi voiman kanssa ;)...

edit: quote

[ 23 May 2002: Message edited by: keijo imailija ]
Avatar
#67 • • Jay Logic Guest

Originally posted by Spaze:
Mielestäni se Tatooinen kohtaukset olivat tarinan yksi tärkeimmistä kohtauksista, koska Shmin kuoleman takia Anakin antoi vihalleen tietä ja näin matka Voiman pimeälle puolelle alkoi. Periaatteessa tuossa kohtauksessa syntyi Darth Vader.



Elokuvan jälkeen ensimmäinen kommenttini oli: "Ihan hieno leffa, mutta se Tatooine-episodi oli kyl perkeleen turha"

Olisi sentäs voinut vähän käyttää mielikuvitusta tossa pimeän puolen tielle astumisessa. :/ Sit tost mehustettiin kaikki irti että tyhmimmätkin ymmärtää. "I killed them all! Not just men, but also women and children. I hate them!", itkutuhersi Anakin. Muutenkin toistettiin kokoajan, ettei jedi saa antaa tunteilleen valtaa, ja sit Anakin hokee ihan ääneen kokoajan, kuinka se vihaa, rakastaa jne jne.. Olisi saman voinut hoitaa esim. hyvällä näyttelyllä tai ohjauksella.

Muutenkaan kovin älylliseksi tätä leffasarjaa ei voi sanoa.

Viihdyttäviä ovat, kuitenkin.
Avatar
#68 • • mekaanikko Guest

Originally posted by jUSSi:
ööh, mä en kyllä luokittelisi Star Warsia scifiksi en sitten kirveelläkään. Star Wars on vain kiva toimintadraama sijoitettuna jonnekkin ihmepaikkaan, jonka asukkaat sattuvat hieman muistuttamaan ihmistä ja meitä ympäröivä galaksia. Todellinen scifi on kaukana tästä.



Vaikka itsekin olen hardcore-scifin kannattaja, todettakoon että kyllä Star Warsinkin edustama ns. avaruusooppera on scifi-genre. Scifihän on yleiskäsite jonka alle mahtuu ties mitä, ei pidä omia sitä. =)

Mutta joo, lisää hardcore-scifi-leffoja (siis "täysin" tieteellisesti uskottavia rainoja) kehiin! Onko muuten ko. genrestä suosituksia? 2001 ja Contact tulevat äkkiseltään ainoina mieleen, jos nyt esim. A Clockwork Orangea ym. ei lähde scifiksi luokittelemaan.
Avatar
#69 • • Jay Logic Guest

Originally posted by mekaanikko:
Mutta joo, lisää hardcore-scifi-leffoja (siis "täysin" tieteellisesti uskottavia rainoja) kehiin! Onko muuten ko. genrestä suosituksia?



Kunpa olisikin. :/

Aina niihin tunkee jotkut aliavaruus-laitteet jotka tekee kaikkea mistä newton&einstein sanoi ettei millään kävis.

Hyvä homma, jos joku tosiaan kykenis kertomaan.
Avatar
#70 • • jUSSi Guest

Originally posted by mekaanikko:
Mutta joo, lisää hardcore-scifi-leffoja (siis "täysin" tieteellisesti uskottavia rainoja) kehiin! Onko muuten ko. genrestä suosituksia? 2001 ja Contact tulevat äkkiseltään ainoina mieleen, jos nyt esim. A Clockwork Orangea ym. ei lähde scifiksi luokittelemaan.



ei niitä paljoa ole. Kunnollisia ja uskottavia kirjoja on paljon, mutta ei niistä kukaan tee elokuvaa koska leffoista tulisi ihan liian pitkiä ja varmasti kalliita. Usein muuten uskottavien scifi-kirjojen takana on ihka oikea fyysikko tai muun matemaattisen tieteenalan osaaja, jolloin kirjat ovat joskus todella uskottavia. Esimerkiksi Greg Egan - Diaspora -kirjassa mä olin myyty niiden Kozuch-teorialle, jossa jokainen atomi on perusluonteeltaan madonreikä (wormhole) ja rinnakkaisia todellisuuksia on rajaton määrä (en tosin tiedä Greg Eganin opintotaustaa). Kaikki tämä perusteltiin uskomattoman uskottavasti.
Avatar
#71 • • Encoder Guest
No niin, nyt olen sitten minäkin nähnyt ko. leffan.
Tässä muutamia mietteitä:


+ Jango Fettin tyly ja nopea kuolema ilman turhia lässytyksiä

+ Uudet hienot elukat

+ Vesiplaneetta

+ Anakinin saldo: -1 käsi

+ Ei pahemmin naurettavia pellejä kuten Jar-Jar tai Darth Maul

+ Elokuvan viimeinen minuutti kun Imperial March soi ja kloonit marssii aluksiin täydellisissä muodostelmissa stromtroopereiden kaltaisissa varusteissa

+ Jätti hyvät odotukset episode 3:n suhteen

- Areenakohtaus: Toisinto Gladiatorista

- Mättö: Areenalla kaatui droideja ja jedejä (!) ihan liikaa, taistelukentällä myös

- Anankinin ja Padmen hempeilyt esim. kukkaniityllä

- C3PO:n pään ja ruumiin vaihtuminen

- Anakinin altistuminen pimeän puolen vaikutuksille: Tästähän meuhkattiin jo episode 1:n ilmestymisen jälkeen että tämä olisi episode 2:ssa selvästi nähtävissä. Ja vähän turhan selvästi olikin. "I slaughtered them like animals"

- Anakinin äidin koominen kuolema Anakinin syliin juuri oikealla hetkellä (No, kyllähän Yodakin kuoli melkein Luken syliin). Alkaa jo väsyttää kaikki "juuri oikealla hetkellä"-kohtaukset kuten esim. jedit astuu areenalle... kait ne vaan kuuluu asiaan, mutta minä en tykkää.

- Aluksissa ei vieläkään ole tyyliä niin kuin kunnon Sienar Fleet Systemsin TIE Fightereissä

- Ajan taju on vielä hakusessa

- Yoda: Sanokaa mitä sanotte mutta minuun Yoda ei tehnyt hirveetä "Kicks ass"-vaikutelmaa


Overall: IMO 4-/5
Avatar
#72 • • vartio Guest

Originally posted by jUSSi:
ei niitä paljoa ole. Kunnollisia ja uskottavia kirjoja on paljon, mutta ei niistä kukaan tee elokuvaa koska leffoista tulisi ihan liian pitkiä ja varmasti kalliita. Usein muuten uskottavien scifi-kirjojen takana on ihka oikea fyysikko tai muun matemaattisen tieteenalan osaaja, jolloin kirjat ovat joskus todella uskottavia.



.. tai jos he ovat vain pirun hyviä kirjailijoita.

starwarsien luokittelu science fictioniksi on ihan käypää,
sillä starwars on seikkailufantasiaa ja fantasia on scifiä.

kirjana starwars olisi/on melkosta höttöä, elokuvana se on pinnallista ja visuaalista viihdettä.
minkäänmuotoisesta sense-of-wonderista ei ole pelkoa. juonikuviot ja henkilökuvaukset
ovat lapsellisen mustavalkoisia.

scifiä ja mielipiteitä on moneksi.

[ 25 May 2002: Message edited by: vartio ]
Avatar
#73 • • Paarma Guest
Noniin, ensin taustatietoa kirjoittajasta: Itse kasvoin sw-leffojen parissa, orkkistrilogia on katsottu kymmeniä ja kymmeniä kertoja, hyllystä löytyy n. 100 action figurea, aluksia yms. oheiskamaa, lasken itseni siis keskitason faniksi. Saavuin jonottamaan ennakkolippuja 05:30 päivänä jolloin myynti alkoi, en kuitenkaan saadakseni ensi-iltapaikkoja, vaan saadakseni parhaat mahdolliset istumapaikat yli kahdenkymmenen hengen seurueellemme myöhempään ajankohtaan.

Nyt leffa on katsottu viikon sisään kolme kertaa (kukin kerta eri salissa) ja voin rehellisesti sanoa että maistuu kybällä. Henkilökohtainen rankingini tätä edeltäneissä sw-leffoissa on seuraava:

1.Empire
2.New Hope
3.Jedi
4.Menace

AOTC sijoittuu tuolla asteikolla Jedin rinnalle jaetulle kolmossijalle, eli lasken elokuvan ehdottomasti starwars-universumin olennaiseksi osaksi. Perusteet näkemykselleni:

Käyn katsomassa paljon elokuvia, varmasti enemmän kuin suurin osa tällä foorumilla, saati sitten perusjamppa perähikiältä, eli yli 100 leffaa teatterissa/vuosi, näistä n. 40% erinäisillä festareilla. En myöskään koskaan käy katsomassa elokuvia josta en pidä, seuraan ulkomaisia alan julkaisuita ja olen riittävän perillä niin tulevien leffojen sisällöstä kuin omista mieltymyksistäni osatakseni valita elokuvia jotka kiinnostavat itseäni ja joista tulen pitämään. En koskaan lähde leffaan hakemaan elokuvasta vikoja, vaan hyviä puolia enkä myöskään kasaa elokuville lainkaan ennakko-odotuksia. Näin en myöskään koskaan poistu elokuvateatterista pettyneenä. Elokuvat jotka eivät itseäni kiinnosta jätän katsomatta.

Eri elokuvista pidän eri syistä. Toiset saattavat esim. olla erittäin ajatuksiaherättäviä, toiset tolkuttoman hyvää huumoria sisältäviä, jotkut yksinkertaisesti äärimmäisen viihdyttäviä. Star Wars-elokuvat ovat itselleni aina kuuluneet viimeksimainittuun kategoriaan. Viihdettä, ja tätä Kloonien Hyökkäys tarjosi meikäläiselle yllin kyllin. Pimeä Uhka viihdytti sekin, mutta tämä viihdytti selkeästi enemmän. Ihmiset tuntuvat liittävän alkuperäistrilogiaan jotain tolkutonta nostalgia-sokerikuorrutusta, ja jättävät huomioimatta että Lucas itsekin on kuvaillut sw-saagaa avaruuteen sijoittuvana saippuaoopperana jota se ehdottomasti onkin, ja erittäin toimivaa sellaista. Tästä näkökulmasta ei AOTC:n käsikirjoitus ole mitenkään aiempia osia heikompi, itseasiassa väitän tämän osan tarinan olevan jopa yllättävän monimutkainen huomioiden aiempien osien erittäin selkeästi seurattavat tapahtumaketjut.

Sitten teknisiin seikkoihin, voin nyt suorittaa hieman vertailua eri salien ja esityskopioiden kesken. Parhaan mahdollisen kuvanlaadun tarjoaa tällä hetkellä Kinopalatsi 2:n digitaaliprojektio, jonka kuvantarkkuus ja väri-intensiteetti on filmikopiota parempi. Huomasin eilen katsoessani viikon vanhentunutta filmikopiota kuvaan tulleen selkeästi lisää kohinaisuutta, tämä on myös tipotiessään kulumattomassa digimuodossa.

Muutenkin täysin digitaalisesti kuvattu Episode 2 on vielä tässä vaiheessa ennen kameroiden yleistymistä harvinaisuus, sillä digitaalikopio on siis tehty käyttämättä kuvamateriaalia välissä lainkaan filmillä, joten digiprojektiosta saadaan näin kaikki mahdollinen irti. Toisin on filmille kuvatuista ja jälkikäteen digitoiduista uutuuselokuvista, joita tuolla tullaan myös myöhemmin esittämään. Suosittelen siis digikopiota lämpimästi kaikille, lisäboonuksena on tekstityksen puuttuminen, teksteihin nimittäin tulee väkisinkin kiinnitettyä huomiota vaikka sitä yrittäisi kuinka välttää, tällä tapaa pystyy paremmin seuraamaan kankaan tapahtumia ja viliseviä ykstyiskohtia.

Itse en esim. ensimmäisellä kerralla huomannut lainkaan Palpatinen "toimistossa" taustalla vartioivia "punakaartilaisia" eli Jedin Paluussakin nähtäviä Imperial Guardeja. Lisäksi esim. Anakinin ja Padmen saapuessa Naboolle on kuvan aivan vasemmassa reunassa nähtävissä parkissa kaksi Falcon-luokan alusta, jotka erottuvat nekin selvemmin digikopiossa.

Vielä eräs mielenkiintoinen lisä:Bristolissa näkemässäni kopiossa leffan alkuskrolli oli suomenkielinen kun taas Tennarissa se oli alkuperäiskielellä tekstityksen kera. En käsitä tuon kokonaan suomeksi kääntämisen järkeä, itse suositan siis noista kahdesta ehdottomasti tennari ykköstä (tosin en mene takuuseen etteikö sielläkin saattaisi olla vaihtelevia kopioita..)

Jeps, vielä olisi tarkoitus käydä vilkaisemassa leffa Maximissa ja vielä kerran digitaalisena, elokuvat on kuitenkin tehty katsottavaksi kankaalta joten otan hommasta kaiken irti ennenkuin siirryn dvd-katseluun ;) Kolme vuotta odotusta taas edessä, toivon että 2005 saadaan kaikki kuusi episodia takaisin kankaalle jotta voisin käydä katsomassa ne perän jälkeen. Viihdettä ei koskaan ole liikaa :)

ps. ainakin yhdeltä osin uusi trilogia päihittää alkuperäisen: Natalie Portman pesee kyllä meikäläisen kirjoissa Carrie Fisherin 10-0 ;)

pps. Vaikken itse juuri arvosteluja luekaan, enkä varsinkaan tee katsomispäätöstä muitten mielipiteitten perusteella, silmiini sattui Ain't it cool news-saitin ylläpitäjän Harry "self-proclaimed movie-übergeek" Knowlesin tulkinta Episode kakkosesta. En itse jaa kaikkia äijän näkemyksiä (Harrykin tuntuu ottavan koko homman piirun verran liian vakavissaan) mutta suurin piirtein samoilla linjoilla tuntoni leffasta ovat. Kiinnostuneet voivat lukea arvostelun täältä (HUOM! sisältää SPOILEREITA):

http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=12260

[ 27 May 2002: Message edited by: Paarma ]