Lemmikit ja allergiat

3 posts, 1 page, 1,824 views

Jone

Posts: 8,258

#1 • • Jone Archibald Haddock
Koska ystäväni ei itse saa tätä aikaiseksi, mutta höpisee neljä kertaa viikossa siitä kuinka olisi kiva ottaa kissa, niin postaanpa hänen puolestaan.

Siperiankissat ovat ainakin legendan mukaan myös allergikoille sopiva rotu. Itse en osaa asiaan allergioista vapaana ihmisenä sanoa yhtään mitään, mutta olisi hauskaa kuulla onko jollain klubituslaisella näitä omistuksessaan tai kokemuksia niiden sopivuudesta allergikoille?

Nimim. "Kallella on kissakuume"
Mokwai

Posts: 25

#2 • • Mokwai Wannabe
Kissa kun kissa.. Siperiankissa ei sinänsä sano mitään. Mutta kissoille voi tulla immuuniksi vaikka olisi allerginen. Minun perheessä ollut kissoja aina ja kaksi veljeä ja äiti ja isä ovat kaikki allergisia.. Jos on hinku niin siedätyshoitoa. Aina hetki pidempään jossain kaverilla on kissa.. Ajan kanssa se "kuolee"..

Thou.. En lähtis kokeileen jos allergia on joku hurjan paha.

--
Aina ei voi voittaa.

Mokwai

Posts: 25

#3 • • Mokwai Wannabe
SOPIIKO SIPERIANKISSA ALLERGISELLE?

Siperiankissa esitetään useissa yhteyksissä hypoallergeeniseksi roduksi, jonka iholta puuttuu FeLD 1 -proteiini. Tämän proteiinin katsotaan olevan juuri se, joka aiheuttaa useimpien ihmisten allergiset reaktiot kissalle. Asiaa ei ole kuitenkaan tieteellisesti todistettu, ja myös allergisten henkilöiden kokemukset puhuvat sekä puolesta että vastaan. Allergia on hyvin yksilöllinen reagointitapa, ja sen oireita laukaisevat tekijät vaihtelevat suuresti. Eläimen karvan pituudella ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, sillä allergia on elimistön vastareagointia vieraisiin proteiinihiukkasiin.

Joidenkin kasvattajien kanssa voi sopia testivierailuista, joiden aikana tai jälkeen usein selviää allergisen henkilön herkkyys siperiankissalle. Testikodissa ei luonnollisesti saa olla muita kuin vain siperiankissoja. Yhdistys suosittelee harkintaa, mikäli kissoille allergiseksi todettu henkilö toivoo siperiankissaa lemmikiksi. Mahdollisuus onnistua on olemassa, mutta mikäli oireet kissan kanssa kuitenkin alkavat, sen palauttaminen kasvattajalle tuottaa suurta murhetta niin perheelle kuin älykkäälle ja omistajaansa kiintyneelle kissallekin.

www.siperiankissat.net

--
Aina ei voi voittaa.