Millä systeemillä tulostatte tarrat levyihin yms?

8 posts, 1 page, 3,422 views

iam

Posts: 3,085

#1 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
Olisi kiva kuulla miten kukakin askartelee CD-casensa, ehkä samalla saataisiin toisiltamme jotain vinkkejäkin.

Tässä oma tapani prosessoida biisit levyille. iTunes on tässä ainakin mulle kullanarvoinen työkalu, jota ilman tuskin tulisin enää toimeen.

- Teen ensin playlistejä iTunesissa ja nimeän ne tyyliin CD1, CD2 jne. ja sen jälkeen raahailen biisit näihin listoihin. Tämän jälkeen poistan playlisteistä näkyvistä kaikki muut sarakkeet paitsi "artist" ja "song".

- Playlistit voi sitten viedä copy+pastella exceliin, jolloin artistit ja biisien nimet tulevat siellä automaagisesti omiin sarakkeisiinsa. Tämä excel toimenpide on hyvä myös siihen, että voin vaihtaa siellä helposti sarakkeiden järjestyksen niin, että esittäjä on ensin ja biisin nimi vasta sen jälkeen. Ei pysty ymmärtämään miksi iTunes ei anna tehdä tätä järjestystä jo valmiiksi??

- Excelistä sitten copy+pastean jokaisen levyn listan freehandissä olevaan tarrapohjaan ja tulostan tarrat siellä. Tässä välissä pitää myös naputella biiseille järjestysnumerot ja editoida esittäjän ja biisin väliin " - " merkit..

- Sitten poltan iTunesissa kaikki playlistit levyiksi ja liimaan tarrat paikalleen.

- Bonuksena mulla on neljä eri väristä yliviivaustussia. House, proge, kiksu ja tech omilla väreillään. Yliviivaus on helpottanut biisien löytämistä keikalla huomattavasti. Jostain syystä käsin kirjoitetut jutut löytää paljon nopeammin kuin koneen tulostamat yksitoikkoiset tarrat :) Ainiin ja jos joku biisi on vaikka hyvä soittaa housen ja progen välimaastoon, niin voi käyttää kahta eri väriä. Kätevää?

Myös radiomiksauksien ja muiden settien suunnitteleminen iTunes playlisteissä on aika kätevää. Jos vaivautuu vielä laittamaan labelien nimet "comment" kenttiin, voi biisilistan napata iTunesista muualle copy+pastella todella iisisti, eikä koko listaa tarvitse kirjoittaa manuaalisesti.

Voi olla että mun tapani on yksi maailman typerimmistä.. ainakin askarteluun voi mennä joskus paljonkin aikaa, etenkin jos on jäänyt paljon hommia rästiin. Mutta olisi kiva kuulla muitakin tapoja :)
Miksan

Posts: 1,464

#2 • • Miksan
Mulla toimii teksti dokumentti arkistona jonne manuaalisesti kirjottelen kaikki cd:t ja niiden sisällön ylös (Artisti, biisi, bpm). Tuolta sitte tiedot copy+pastella exel dokumenttiin, jonka väsäsin (tällä hetkellä lokerot artistille, biisille ja bpm:lle). Sitte vaan printtiä ja pientä askartelua saksilla ja sleevet cd-caseen. Poltettuun levyyn tietenki tussilla cd:n nimi (löytyy tietenky myös sleevestä) ni ei mee sekasin.

Ehkä suhteellisen työläs mutta pysyy aika hyvin järjestyksessä ja helposti luettavissa ku kaikki tiedot on isolla tekstillä.
iam

Posts: 3,085

#3 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Miksan, 4.3.2006 16:12:
Mulla toimii teksti dokumentti arkistona jonne manuaalisesti kirjottelen kaikki cd:t ja niiden sisällön ylös (Artisti, biisi, bpm). Tuolta sitte tiedot copy+pastella exel dokumenttiin, jonka väsäsin (tällä hetkellä lokerot artistille, biisille ja bpm:lle). Sitte vaan printtiä ja pientä askartelua saksilla ja sleevet cd-caseen. Poltettuun levyyn tietenki tussilla cd:n nimi (löytyy tietenky myös sleevestä) ni ei mee sekasin.

Ehkä suhteellisen työläs mutta pysyy aika hyvin järjestyksessä ja helposti luettavissa ku kaikki tiedot on isolla tekstillä.


Mulla ei ole ollut enää energiaa tehdä niitä papereita siihen CD:n kaveriksi. Siinä olisi kyllä enemmän tilaa piirrellä jotain söhröjä, joka taas helpottaisi biisien etsimistä.
Miksan

Posts: 1,464

#4 • • Miksan

sxx, 4.3.2006 16:14:
Mulla ei ole ollut enää energiaa tehdä niitä papereita siihen CD:n kaveriksi. Siinä olisi kyllä enemmän tilaa piirrellä jotain söhröjä, joka taas helpottaisi biisien etsimistä.


Mulla taas ei oo cd:ssä mitään muuta tietoa ku numero, biisit löytyy vaan paperista.
Mun mielestä parempi noin ni näkee et mitä biisejä on mahollisesti pesässä sisällä*Hymy*
iam

Posts: 3,085

#5 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Miksan, 4.3.2006 16:16:
Mulla taas ei oo cd:ssä mitään muuta tietoa ku numero, biisit löytyy vaan paperista.
Mun mielestä parempi noin ni näkee et mitä biisejä on mahollisesti pesässä sisällä*Hymy*


Juu, mun systeemillä joutuu välillä painelee eject nappulaa :) Tein itse myös aluksi noin, mutta kerran leväytin lattialle levyt ja meni hyvän aikaa kun etsin jokaiselle levylle sen oman paperilapun. Varmaan paras olisi jos tekisi molemmat, mutta laiskuus voittaa.
Miksan

Posts: 1,464

#6 • • Miksan

sxx, 4.3.2006 16:21:
Juu, mun systeemillä joutuu välillä painelee eject nappulaa :) Tein itse myös aluksi noin, mutta kerran leväytin lattialle levyt ja meni hyvän aikaa kun etsin jokaiselle levylle sen oman paperilapun. Varmaan paras olisi jos tekisi molemmat, mutta laiskuus voittaa.


Niinhän se ois.
Äkkiäkös tekis uuden taulukon tarra-arkille ja sinne vois sitte samalla copata ku tekee noi muutki, samalla vaivalla sitä printtaa 2 sivuu ku yhenki*hymy*

Mut hyvin ainaki tähän asti toimunu tällä tyylillä, ni ei jaksa vaivautuu*Nauru* Ehkä sit ku ilmenee jotain ongelmia (lue: leväytän levyt lattialle*Vink*)
villelope

Posts: 2,846

#7 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Yhteen aikaan kirjoitin biisit levyn pintaan ohuella tussilla (artisti - biisi - remix), jonka lisäksi tein photarilla kannet, jossa oli edellä mainittyjen tietojen lisäksi label.

Yhdessä vaiheessa tulostin meni epäkuntoon, joten siittyin pelkkiin tussi-CD:iin. Tarkoituksena oli kuitenkin pitää "talkoot" jossain vaiheessa, mutta se on vaan aina jäänyt.

Tän threadin myötä vois harkita kyllä tarkkojen printtailuun.

Ja niinkuin tossa aiemmin sanottiin, olisi hyvä pitää ne infot myös sen levyn ulkopuolella (CD-folderissa), sillä mulla on taipumus unohtaa pikkuasioita, kuten soitettavan biisin numero. ;)
remotion

Posts: 5,283

#8 • • remotion nostatus guru
teen kannet fotarilla ja sit vaan asettelen silloisella käytössä olevalla ohjelmalla kuvat oikeille paikoilleen ja print!
Itse lättyihin oon kirjotellut vain levyn nimen.
biisithän lukee etu tai takakannessa.
jos haluu jotain visuaalisuutta niihin cd:siin ni oon sitten sellaisella pinnalla varustetuille levyille tulostimella suoraan tehnyt.