(Hard Dance)-bileiden järjestyshäiriöt ja niihin puuttuminen

369 posts, 19 pages, 102,911 views

shaderna

Posts: 157

#361 • • shaderna
Hyvvvvä

--
just tryin` not to give a fuck

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#362 • • Edited Aziz Combat Fighter
Niinjoo, itse aiheeseen. Pari neuvoa konfliktitilanteeseen ravintolassa:

ÄLÄ PUUTU ITSE TILANTEESEEN. Hae paikalle järjestyksenvalvoja. Varsinkaan, jos olet humalassa, todennäköisesti ainoastaan pahennat tilannetta. Ravintolan järjestyksenvalvojalla on lain suoma oikeus ja kokemus vastaavista tapauksista, hän hoitaa ongelman pois päiväjärjestyksestä parhaaksi katsomallaan tavalla. Ihan oikeasti, vaikka kuinka tuntisi että pystyy itse handlaamaan sen juntin joka alkaa lähmimään omaa naista, kannattaa silti antaa ammattilaisen hoitaa se poisto. Pahimmassa tapauksessa tilanne menee tappeluksi, eikä jurrissa olevien kavereiden NÄIN SE MENI!-lausunnoista ole mitään hyötyä silloin kun tuijottaa syytepapereita.

ANNA JÄRJESTYKSENVALVOJAN TEHDÄ TYÖNSÄ. Järjestyksenpidollisen työn ehdottomasti vittumaisin puoli on täysin sivullinen henkilö, joka änkee nokkansa tilanteeseen tarjoten joko apua tai neuvoja. Yleensä avusta ei ole mitään käsitystä, koska tilannetta ei ole seurattu alusta saakka. Järjestyksenvalvoja on todennäköisesti painanut jo aikaisemmin häirikön naaman ja käytöksen mieleensä, ja osaa suhtautua tilanteeseen varautuneemmin. Useimmiten poke varmaankin panee merkille porukasta ns. mahdollisia häiriköitä, nämä oppii tunnistamaan yllättävän nopeesti. Se on oikeasti ihan hillitöntä miten sivulliset usein änkee mukaan tilanteisiin minkä kehittymistä he eivät ole havainneet. Muutama minuutti sitten tuoppeja heitellyt erittäin aggressiivinen satakakskytkilonen bodari joka makaa raudoissa maassa ei ehkä ole se kohde johon oma hoivavietti kannattaa sillä hetkellä kohdistaa. Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen on sitäpaitsi sekä rikos että kiinniottoperuste. Jos päätät joka tapauksessa lähteä puolustamaan "viatonta" kaveria raakalaismaisen portsarin epäreiluilta otteilta, varaudu viettämään yö putkassa ja maksamaan sakkoja.

ÄLÄ JÄÄ JÄNKKÄÄMÄÄN OVELLE. Mikäli sinut poistetaan, etkä tunne että sinua on kohdeltu oikeudenmukaisesti, ota yhteyttä järjestyksenvalvontaa suorittavaan firmaan, tai itseasiassa mielummin suoraan kyseisen ravintolan ravintolapäällikköön. Kerro rehellisesti ja suoraan mitä tapahtui, mieluiten kirjallisesti. Jos tunnet, että lakia on rikottu, tee rikosilmoitus tai ainakin uhkaa tekeväsi mikäli et saa joko anteeksipyyntöä tai hyvitystä. Pokeista löytyy mitä ihmeellisempää viheltäjää, enkä usko että yksikään legitiimi yritys haluaa näitä sankareita ovilleen yrityksen tai ravintolan mainetta tuhrimaan. Joskus voi olla, että huonosti käyttäytynyt portsari on yhden varoituksen päässä irtisanomisesta, ja työnjohto odottaa kieli vyön alla lipsahdusta. Tämä ei kuitenkaan vähennä sitä asiaa, että on silti parempi hakea poke paikalle kuin alkaa itse tunaroimaan. Portsarilla on aina asemansa ja ammattinsa suoma auktoriteetti, joka yleensä riittää rauhoittamaan tilanteen. Sinulla ei ole.

TEE NIINKUIN SANOTAAN. Jos portsari käskee poistumaan, poistu. Vaihda baaria. Mene kotiin nukkumaan. Yleensä tilanteessa jossa portsari katsoo parhaimmaksi heittää sinut ulos, olet tehnyt jo jotain niin tyhmää että se on kaikille parhaaksi. Ole kriittinen omista teoistasi ja yritä ymmärtää, että säännöt ovat pääasiassa olemassa kaikkien turvallisuuden takia. Vaikka jokin sääntö ei välttämättä olekaan itsestäänselvä, se ei tarkoita sitä, ettei sitä tarvitse noudattaa. Esimerkiksi savuton alue saattaa olla kaikkea muuta kuin paloturvallinen, jonka takia siellä tupakoimiseen saatetaan suhtautua erityisen vakavasti. Edelleen, jos tunnet että sinua on kohdeltu väärin, reklamoi myöhemmin ja selvinpäin. Oma käytös kannattaa käydä askel askeleelta läpi, paskaa on turha lähteä puhumaan. Pahimmassa tapauksessa oman "ylpeyden" puolustaminen saattaa maksaa rehelliselle ja taitavalle asiakaspalvelijalle hänen ammattinsa; käytä oikeuttasi valittaa kuuleville korville harkiten. Älä anna kostonhimon sumentaa arvostelukykyä, tai varsinkaan itsekriittisyyttäsi.

OTA PAPERIT ESIIN ENNEN KUIN NIITÄ PYYDETÄÄN, mikäli ovella on pitkä jono. Säästää kaikkien aikaa. Jos sinulla ei ole henkilöllisyystodistusta tai ikää, jatka muualle. Jos poke sanoo kerran, ettei kuvattomalla kela-kortilla pääse sisään, jänkkääminen ei auta asiaa. Jos ei pääse, ei pääse. Ketään ei kiinnosta tunnetki Kimi Räikkösen tai Sedu Koskisen.

Kirjotin tän nyt sen takia, ettei ihmiset ottais sellasta turhaa, ongelmia aiheuttavaa machoasennetta noihin "jos mä nään jonkun sorkkivan naista ni ainaki meen väliin"-postauksiin. Oikeesti, ravintolassa (tai missä tahansa järjestyksenvalvonta/vartiointikohteessa) ei kantsi itse lähteä säätämään. Todennäköisesti et kuitenkaan tiedä, mitä olet tekemässä, tai mitä saattaa tapahtua. Portsari tietää, on selvinpäin ja osaa todennäköisesti hoitaa hommansa.

Tähän yksi poikkeus: Jos portsari tekee hommiaan ja näet, että joku yrittää käydä selustasta kimppuun, siihen kannattaa reagoida. Pelkkä "Varo!" riittänee.

Kiitos ja hyvää illanjatkoa ^__^
Howdy

Posts: 7,955

#363 • • Howdy Oldie

anis, 10.3.2005 09:38:
Minäkään en ole muuten nähnyt noita "piribodareita" mielestäni aikoihin. Pari vuotta sitten niitä oli joka paikassa.




Osa niistä alkaa olla vähän heikohkossa hapessa. .

--
Käpy vailla vertaa

rec

Posts: 2,923

#367 • • rec
Jone kun tämän avauspuheellaan mainitsi, niin on siihen mitään turha lisätä! OLEN ITSE HENKILÖKOHTAISESTI JONEN KANSSA 100% SAMAA MIELTÄ!!! *peukku -hymiö*
meisi

Posts: 327

#368 • • meisi maiu naki
Menipäs pari tuntia mukavasti tätä lukiessa. :D

Itse henk. koht. olen käynyt (nuoresta iästäni huolimatta) bileissä kohta neljä vuotta ja nyt alkaa silmät avautuun vihdoin kaiken maailman pöllöilylle mitä ympärillä tapahtuu.

Harvoin enää bileissä saa koko iltaa rauhassa olla (ihan yhtä lailla normibaarissa) Aina on joku äpärä saapunut paikalle, jolla on omasta mielestään oikeus tulla koskettelemaan.
Ensimmäisenä tietenkin käsken pitämään näpit erossa, mutta jos ei mee perille, niin mä kyllä hermostun helposti. Saatan päästää hyvinkin rumia sanoja suustani *iihhih*

Viimeisin sattui niin ikään hd-bileissä Tampereen Kivassa pari viikkoa sitten.
Yksin fiilistelin siinä tanssilattian reunalla, kunnes joku törppö silmät lautasina työntyy aivan muhun kiinni takaapäin ja painaa mut sitä aitaa vasten. Siinä sitten lensi mun juomat vieressä istuvan miehen syliin ja oon jumis aidas ja sen tyypin välis. Sain sen kuitenkin työnnettyä jotenkin pois ja tuli siihen väliin pari miespuolistakin. Kiitos vain heille.
Tää ko. törppö ei tajunnut yhtään mitään mitä hänelle sanottiin. Lievästi sanottuna kaveri oli pihalla. Ja kyllä mun täytyy sanoo et mua raivostuttaa tommonen siinä määrin et joutuu hetken aikaa kiristeleen hampaita ja menee fiilis itse bilettämiseen.

Ystäväni syntymäpäiviä oltiin muutama päivä tuota ennen juhlimassa normibaarissa ja meni tilanne jo vähän vaarallisemmaks. Istuttiin rauhassa isossa pöydässä ja juteltiin niitä näitä, kunnes viereen vaan tupsahti kaksi lähemmäks 30-vee miestä. Ei kiinnitetty niihin mitään huomioo ja jatkettiin omia juttujamme. Miehet istu pitkän aikaan vaan hiljaa ja tuijotti meitä. Jossain vaiheessa toinen miehistä veti tuolinsa ystäväni tuoliin kiinni ja alkoi vaan mitään sanomatta koskettelemaan. Kaverini ponkas tietty heti pystyyn ja me heti peräs. Mies otti kaverini käsivarsista tiukasti kiinni, eikä päästänyt irti vaikka meistäkin pari yritti siinä avittaa.
Lopulta tilanne oli yhtä kaaosta; me huudettiin ja se tyyppi huusi ja lopulta tilanne päättyi siihen kun toinen kaverini heitti miehen päälle kaljat, jonka jälkeen mies heitti sen tyhjän tuopin sellasella voimalla siihen pyödälle, että tuoppi meni tuhanteen osaan. Lasinsirut lenteli pyödässä istuneiden (sivustakatsojien) naamalle ja niitä löytyi paidan alta kotona.
Mies lähti tämän jälkeen nopeasti pois ja tottakai mentiin sitten selittämään pokelle tilannetta. Naurettavinta oli, että poke ei meinannut uskoa millään. Katseli meitä vaan tyhmänä ja jopa uskoi sitä miestä, kun se kiven kovaan väitti, ettei ole ikinä nähnytkään meitä (!)
Poke tarvitsi neljän (!) "pikkutytön" todistuksen tapahtuneesta ennen kuin uskoi ja mies lensi pihalle. Ja lisätäkseni vielä: olin selvinpäin.

Meni nyt vähän ot, mut pointti tuli toivottavasti selväksi näille tän topicin kahdelle sankarille.
Te ootte kitissy kun naispuoliset ei valita teidän perseille läpsimisestänne niin tässä tulee:
PITÄKÄÄ NYT HELVETTI NE NÄPPINNE EROSSA!

Kyllä musta ainakin olis mukavampi olla bileissä rauhassa. Piste.
Temazepam

Posts: 246

#369 • • Temazepam Forever N00B
Hooohhoi, oli paljon tekstiä, mutta myös paljon asiaa (Ainakin osan aikaa)... Pitää omakin lusikka soppaan heittää ja sanoa nyt 'asiaa' sieltä ja täältä mitä nyt enää muistan... Paljon tekstiä coming up ja jo kerran sanottua tekstiä tulossa myös *justjoo*

Kun kiinnostuin elektronisesta musiikista ja aloin kuuntelemaan sitä enemmältikin, ei ymmärretty miks kuuntelen pelkkää jumpsutusta (?!?)... Sitten kun ilmoitin meneväni jonkin sorttisiin bileisiin, ruvettiin kauhistelemaan 'kun siellä on niitä huumehörhöjä ja musiikki kovalla ja ihmiset on sekopäisiä jne jne..' En mie ainakaan oo törmänny vielä yhteenkään huomattavaan tapaukseen (no ei biletyshistoriaakaan oo vuottakaan, jääny enemmän kotikuuntelupuolelle). Kamalaa, mitä ihmiset oikeasti pienissä mielissään muodostavat vain muutamien ihmisten takia! Yleistäminen on asia, jota pitäs yrittää välttää, mutta se mistä ei tiedä mitään, kummittelee kummasti.

Suhtautuvatko ns. probilettäjät kaikkiin noobeihin jotenkin nuivasti, koska jotkut eivät osaa käyttäytyä (amatööriydestä johtuen)? Minä rauhaa rakastavana ihmisenä yritän vain saada sosiaalisia suhteita ja kuunnella vain musiikkia ja tanssia, mutta nämä muutamat mädät omenat pilaavat minunkin mahdollisuuteni? Ja eikö ns. 'kutsubileetkin' mene hukkaan, jos sielläkin tuhoutuu paikkoja tjsp?

En ole huumeiden kannattaja (mutta kukin käyttäköön miten haluaa) ja alkoholia tulee useimmiten käytettyä suht fiksusti, mutta tottahan se on, kummastakin aineesta saa aikaseks sekopäitä. Ihmisten pitäs oppia käyttäytymään tai ainakin vetää raja siihen mikä on liikaa ja siihen vaikuttaa sillä miten paljon ottaa! Kyllä itsellekin tullut keikkoja joita on hieman saanut hävetä jälkeenpäin (ei nyt sentään perseenpuristelua tai mitään pahaa/törkeää, mutta ois voinu jättää tekemättä), mutta niistäkin oppinut hieman juomistaan säännöllistämään! Muutamilta ihmisiltä tosiaan itsekontrolli puuttuu ja kaverit eivät välitä paskaakaan. Kyllä kavereiden sanomiset vaikuttavat joihinkin enemmän kuin poken/jv:n/ulkopuolisen ihmisen, jotka 'eivät tiedä asioista yhtään mitään ja jotka koetaan enemmän uhkana! Harmi vaan joskus kaverit vaan yllyttävät, vaikka tietävät ettei se ole muista hauskaa ja saattaa tulla jopa paskaa niskaan... *uuh* Kuten aiemmin mainittu keskustelussa, häirintää on puolin ja toisin ja merkkejä tulkitaan väärin, mutta minkä ihmeen takia ei voi käyttää sitä yksinkertaista puheen lahjaa ennen kuin alkaa hinkkautumaan takapuoleen tanssiessa? 'Törmäilijät' ovat myös hassu juttu, ruuhkassa iskeytyvät päin ja 'ohimennen' puristavat perseestä tai rinnoista! Sekin tilanne menee niin nopeasti, ettet ehdi mennä vaatimaan anteeksipyyntöä. Etenkinruuhkaiset paikat ovat ärsyttäviä (siksi varmaan vältänkin niitä)

Sekoilevien/häiriköivien tyyppien lisäksi minua suunnattomasti ärsyttää -se ennenkin mainittu asia; aivan oikein, tanssilattialta löytyvät tupakantumpit, klimpit, hajonneet lasit ja lista, joka jatkuu loppumattomiin ylimääräisitä asioista. Miksi ihmeessä se savukkeelle siirtyminen on niin hirveän vaikeaa? Savukkeen polttamiseen menee muutama minuutti, mutta savukkeella sohimisen seuraamuksien selvittelyyn kauan ja illasta menee into. Ja jos huono tuuri käy, tulee selkäsaunaa...

Kirahvi idea oli kyllä maanmainio, käyttöön ihan yleisesti *sydän*

--
-Your Lordy Mistress-