Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,388,880 views

Avatar
#12001 • • REivaaja Guest

Jutu, 14.8.2008 22:06:
Miks mulla särkee päätä aina kun on vähääkään ukkosta ilmassa? Ja miks mua väsyttää ukonilmalla?



Ja sit aiheesta toiseen. Mulla on paljon aikaa kotona, niin tulee mietittyä kaikkea tyhmää. Kummassa leipä säilyy paremmin; paperipussissa vai muovipussissa? Oon tehnyt kenttätutkimusta ja tullut siihen tulokseen, että leipää kuivaa paperisessa pussissa nopeemmin. Miks?


Kuinka kauan näön pitää pysyä tasasena, että silmäleikkaus voidaan tehdä?

Sulla voi olla sähköyliherkkyyttä

Paperi on huokoisempaa materiaalia ja siten kosteuden haihtuminen on nopeampaa. Paperipussissa leipä ei taasen homehdu niin helposti ja kuori pysyy rapeana. *namnam*

Ei mitään hajua.
juska

Posts: 89

#12002 • • juska
Saako sellasia lakritsipiippuja mistään muualta kuin laivalta ja jos niin mistä?
jusqu

Posts: 762

#12003 • • jusqu pilipalipilotti
Kyselin tätä tuolla t-paitafriikahtamistopikissa jonkin aikaa sitten, mutten saanut vastausta. Tässä siis kysymykseni:

jusqu, 23.7.2008 14:21:
Hoi, onko kellään omien printtien painatuksesta mitään kokemusta? Lähinnä että kenellä/missä kannattaisi painattaa? Toinen että onko kallista, millainen laatu (riippuen toki varmasti paikasta) jne jne?

--
*pupu**piis*

Lyylikki

Posts: 2,975

#12004 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Jutu, 14.8.2008 22:06:
Kuinka kauan näön pitää pysyä tasasena, että silmäleikkaus voidaan tehdä?



Silmälääkäri tuossa itselleni totesi pari viikkoa sitten, että: "Sun ei sitten kannata haaveilla leikkauksesta vielä muutamaan vuoteen."

Kuulemma näön pitäisi olla pysynyt samalla tasolla ainakin 3-4 vuotta. Että kiitti vaan ja moi.

T: Rillipiru
Nelli

Posts: 127

#12005 • • Nelli

Lyylikki, 15.8.2008 12:43:
---
Jutu, 14.8.2008 22:06:
Kuinka kauan näön pitää pysyä tasasena, että silmäleikkaus voidaan tehdä?

---


Kuulemma näön pitäisi olla pysynyt samalla tasolla ainakin 3-4 vuotta.



Ääh, iteki oon miettiny tota samaa kysymystä ja toi vastaus ei kauheen kivalta kuulosta. *igor* En oo kyllä hetkeen ees käyny lääkärissä ja samoilla linsseillä on porskutettu jo muutamia vuosia, mut luulen et näkö on hiukan huonontunu.. Ihan ekaks täytyis varmaan käydä tsekkaamassa tilanne.
Jutu

Posts: 3,054

#12006 • • Jutu Blondi

juska, 15.8.2008 11:08:
Saako sellasia lakritsipiippuja mistään muualta kuin laivalta ja jos niin mistä?


Saa, ainakin täällä Lahdessa Prisma myy noita.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Jutu

Posts: 3,054

#12007 • • Jutu Blondi

Lyylikki, 15.8.2008 12:43:
Silmälääkäri tuossa itselleni totesi pari viikkoa sitten, että: "Sun ei sitten kannata haaveilla leikkauksesta vielä muutamaan vuoteen."

Kuulemma näön pitäisi olla pysynyt samalla tasolla ainakin 3-4 vuotta. Että kiitti vaan ja moi.

T: Rillipiru


Eli tolla menolla mä oon sokee ennen kuin pääsen siihen leikkaukseen :(

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

turquoise

Posts: 732

#12008 • • turquoise e-ra2co
Nyt tulee mulle tosi tärkeä kysymys:

Meillä on työpaikalla ollut sääntö, että nettiä ei saa käyttää jotteivät "madot" pääse sotkemaan kassajärjestelmää.

Mä (ja muutkin) olen siellä kuitenkin surffailtu silloin tällöin, ja nyt vasta olen saanut tietää että nämä pääjehut pystyvät pääkonttorista käsin (500 km:n päässä) seuraamaan kaikkea, mitä sillä koneella tehdään. Saatiin se selville, kun yksi tyttö oli surffaillut Iltalehden sivuilla ja "joku" oli vain napsauttanut sen kiinni. Meille ei ole annettu ymmärtää missään vaiheessa, että "netin tarkkailu" tapahtuisi tuolla lailla!

Tämä asia kuitenkin häiritsee minua tosi paljon, sillä oon kirjotellut niitä näitä esim. galleriassa, klubbarissa ja jopa sähköposteja ja olen varmuuden vuoksi salasanatkin vaihtanut. Eikö tämä ole yksityisyyden loukkaamista vai onko se oma mokani, kun kiellosta huolimatta olen surffaillut...?

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

Takyon

Posts: 2,945

#12009 • • Takyon Möwkö
Yritin etsiä netistä vastausta tuloksetta joten tänne :)

Mulla olis koneessa äänikorttina SB Audigy 2 ZS josta haluaisin kolmeen eri kaiutinjärjestelmään saman stereosignaalin ulos (olohuone, tietokoneen saippuarasiat sekä kuulokkeet). Kortissa on ulostulot etu-, taka- sekä subi-/keskikaiuttimille, mutta en ole löytänyt mistään asetusta jolla vaikka etu- ja takakaiutinliitännät saisi toimimaan dual-stereo modessa. Softat siis automaattisesti olettaa että jos mä liitän neljä kaiutinta niin niiden pitäisi toimia jossakin surround-järjestelmässä, joka ei vain käy.

Eli onko tiedossa kikkakolmosia? Jotain erikoissoftia? Ihan mitä vain?

Tietty voisin rakentaa yhden haarottimen jossa olis kolme liitäntää mut en sitten tiedä olisko sillä jotain merkittäviä haittavaikutuksia?

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

hemuz

Posts: 2,178

#12010 • • hemuz kätevä emäntä

Jutu, 15.8.2008 14:20:
---
juska, 15.8.2008 11:08:
Saako sellasia lakritsipiippuja mistään muualta kuin laivalta ja jos niin mistä?

---

Saa, ainakin täällä Lahdessa Prisma myy noita.



ja ääsmarket *joo*
ramsau

Posts: 403

#12011 • • ramsau chuck my norris

sativa, 15.8.2008 16:54:
Nyt tulee mulle tosi tärkeä kysymys:

Meillä on työpaikalla ollut sääntö, että nettiä ei saa käyttää jotteivät "madot" pääse sotkemaan kassajärjestelmää.

Mä (ja muutkin) olen siellä kuitenkin surffailtu silloin tällöin, ja nyt vasta olen saanut tietää että nämä pääjehut pystyvät pääkonttorista käsin (500 km:n päässä) seuraamaan kaikkea, mitä sillä koneella tehdään. Saatiin se selville, kun yksi tyttö oli surffaillut Iltalehden sivuilla ja "joku" oli vain napsauttanut sen kiinni. Meille ei ole annettu ymmärtää missään vaiheessa, että "netin tarkkailu" tapahtuisi tuolla lailla!

Tämä asia kuitenkin häiritsee minua tosi paljon, sillä oon kirjotellut niitä näitä esim. galleriassa, klubbarissa ja jopa sähköposteja ja olen varmuuden vuoksi salasanatkin vaihtanut. Eikö tämä ole yksityisyyden loukkaamista vai onko se oma mokani, kun kiellosta huolimatta olen surffaillut...?



Olen käsittänyt sen lain menevän niin, että työnantajalla on oikeus kieltää ja valvoa käytäntöä yksityisyyttä loukkaamatta. Sähköpostit kuuluvat yksityisyyden puolelle ja niitä ei missään nimessä saa lukea.

"Säännöksellä ei luoda valvontaa koskevia oikeuksia, jotka määräytyvät muun lainsäädännön mukaan, vaan se edellyttää, että työpaikoille laaditaan menettelytavat ja pelisäännöt valvonnan järjestämisessä. Näin avoimuus lisääntyy ja pelisäännöt selkiintyvät.

Laissa on lisäksi todettu, että työnantaja ei saa toimenpiteillään vaarantaa työntekijän yksityisluonteisten luottamuksellisten viestien salaisuutta sähköpostin ja tietoverkon käytössä."

Mutta taas toisaalta, pallo on työnantajalla mikäli olet rikkonut sääntöä.
Pallo tulee sinulle mikäli työnantaja on rikkonut yksityisyyttäsi.
IInesAnkka

Posts: 656

#12012 • • IInesAnkka
Mikä piru on katosvuode/pylvässänky englanniksi?
sapeli

Posts: 11,768

#12013 • • sapeli jokukukamikä?

IInesAnkka, 18.8.2008 15:03:
Mikä piru on katosvuode/pylvässänky englanniksi?



Katosvuode on ainakin canopy bed, en oo varma onko sitten pylvässänky erikseen.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Avatar
#12014 • • Edited Annakins Guest

IInesAnkka, 18.8.2008 15:03:
Mikä piru on katosvuode/pylvässänky englanniksi?



four-poster bed. Siis se sellainen missä on neljä pylvästä.

edit: samoin tuli myös mieleen tuo canopy bed.
IInesAnkka

Posts: 656

#12015 • • IInesAnkka
Kiitos Sapeli ja Annakins, molemmilla hakusanoilla löytyi muikeita kuvia puusepän piirustuksia varten *hihu*
Avatar
#12016 • • astaroth Guest
nyt muuten jälkeen jääneen kyssäri :D

nyt kun kotimaan rahaliikennettäkin ohjataan iban-koodeilla, niin onko noissa ihan samat maksutavat, kuin vanhoja tilinumeroita käyttämällä? en oo vielä kotimaan maksuja joutunu noilla suorittamaan. ainoastaan ulkomaille, ja niille on pankilla oma palvelu

näin siis oko-pankilla...
pirpeli

Posts: 5,533

#12017 • • pirpeli

Jutu, 14.8.2008 22:06:
Miks mulla särkee päätä aina kun on vähääkään ukkosta ilmassa? Ja miks mua väsyttää ukonilmalla?

Ja sit aiheesta toiseen. Mulla on paljon aikaa kotona, niin tulee mietittyä kaikkea tyhmää. Kummassa leipä säilyy paremmin; paperipussissa vai muovipussissa? Oon tehnyt kenttätutkimusta ja tullut siihen tulokseen, että leipää kuivaa paperisessa pussissa nopeemmin. Miks?



Ekaan kyssäriin vastaus: (maalaisjärkipohjalta :D)
Tässä on kyseessä ilmiö nimeltä matalapaine. Se jotenkin sekoittaa kropan, luultavimmin aineenvaihdunnan. Sama ilmiö mulla, ipellä ja varmasti miljoonilla muilla ihmisillä. Korkeapaineella ts. aurinkoisessa kelissä tätä ei tapahdu. Ja matalapaineellakin yleensä särky helpottaa heti, kun varsinainen ukkonen alkaa.

Terveyskirjasto.fi kertoo:
Migreenikohtauksia voivat laukaista mm. stressi, stressin laukeaminen (viikonloppu), syömättömyys, voimakas fyysinen rasitus, kuukautiset, tupakansavu (erityisesti sikari), eräiden hajuvesien hajut, kirkkaat valot, alkoholijuomat (etenkin sherry, madeira, makea kuohuviini, liköörit ja eräät punaviinit), pitkään nukkuminen ja säänmuutokset (matalapaine, ukonilma).

Samasta syystä väsyttää, keho reagoi voimakkaasti matalapaineeseen, jolloin se "kuluttaa" voimia.

Toka kyssäri:
Leipä kuivaa paperipussissa sen takia, että paperipussi päästää lävitseen ilmaa. Ilma-->kuivattava vaikutus. Muovipussissa leipä taas ollessaan tuoretta ts. kosteaa, homehtuu helposti. Itse pidän leipää mieluummin muovipussissa, mutta niin, että se ei ole kokonaan tiukasti suljettu.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

kotivalo

Posts: 190

#12018 • • kotivalo
Oli sitte jääny jääkaappiin kaikenlaista pilaantuvaa sapuskaa, ku olin reissussa...
Haju on aika kauhea, millä sen saa pois? :D
pirpeli

Posts: 5,533

#12019 • • pirpeli

kotivalo, 19.8.2008 19:25:
Oli sitte jääny jääkaappiin kaikenlaista pilaantuvaa sapuskaa, ku olin reissussa...
Haju on aika kauhea, millä sen saa pois? :D



Peset jääkaapin etikan ja veden sekoituksella, kokonaan, kunnolla. Lisäksi sitruspohjaiset pesuaineet toimii aika hyvin. Mutta toi etikkaliuos on aika lyömätön. Sen jälkeen laitat vielä kaappiin pienelle lautaselle ruokasoodaa, kun olet latonut sinne ruokatarvikkeet. Lautanen saa olla siellä viikonkin, imee hajuja.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

ezzy

Posts: 8,060

#12020 • • ezzy Droid-pappa

pirpeli, 19.8.2008 19:31:
---
kotivalo, 19.8.2008 19:25:
Oli sitte jääny jääkaappiin kaikenlaista pilaantuvaa sapuskaa, ku olin reissussa...
Haju on aika kauhea, millä sen saa pois? :D

---


Peset jääkaapin etikan ja veden sekoituksella, kokonaan, kunnolla. Lisäksi sitruspohjaiset pesuaineet toimii aika hyvin. Mutta toi etikkaliuos on aika lyömätön. Sen jälkeen laitat vielä kaappiin pienelle lautaselle ruokasoodaa, kun olet latonut sinne ruokatarvikkeet. Lautanen saa olla siellä viikonkin, imee hajuja.



eiks halkaistu sitruuna toimi kans hajujen imijänä? muistelisin jotain tollasta.