Täydellinen DJ-läppäri

33 posts, 2 pages, 37,400 views

m1kk3

Posts: 5,560

#21 • • m1kk3 no-life

Replying to Täydellinen DJ-läppäri:

Mites cd/levari toimi soitteluun? Voiko niillä oikeesti soittaa?

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

golem

Posts: 1,395

#22 • • golem Golem

Replying to Täydellinen DJ-läppäri:

Jos ultrabookkeja tms. erittäin kevyitä koneita etsitään, niin Samsung Series 9 on myös vaihtoehto, 1400-1600e verkkokaupassa tällä hetkellä. On SSD (ei hybridi) ja integroitu HD4000-näyttis, joskin myös tuo a:n mukaan lämpimämpi i7-prossu, mutta meni ainakin kaksi kolmesta oikein DJ:tä ajatellen. :p Varauksetta ei voi suositella ilman kunnollista kokemusta, mutta mitä vähän pääsin hiplailemaan duunipaikan demotilaisuudessa niin oli kyllä lupaavan oloinen vehje. Ja kun siis duuniin noita meille harkitsevat, niin (toivon mukaan) ei kai ole mikään ihan helposti hajoava lelukone.



Tos on vaan sama ongelma et 512GB kapasiteettia, niin koneen hinta on jo todella kova (jos edes saa niin paljoa)
a

Posts: 1,480

#23 • • Edited a
Mä en nyt oikein ymmärrä golem mitä sä haluat.

Jos sä haluat ultrabookin, niin "ultrabook" on Intelin alustamääritelmä. Se spec on päivitetty Intelin valmistamaan uusimpaan <20W Ultra Low Voltage-alustaan ja prosessoriin, eli Ivy Bridge (tehokkaimpana i7 3517U) ja Intel HD 4000. Kaikki ennen Haswellia julkaistavat ultrabookit tulee maksimissaan tällä kokoonpanolla. On ihan sama ostatko Macbook Airin, Asus Zenbookin tai Lenovo Ideapadin, koska laitealusta on Synapticsin touchpadia myöten sama. Tän jälkeen ei tuu muuta kuin hinkkausta: Apple päällystää Synapticsin touchpadin lasilla, kun muut laitevalmistajat päällystää sen muovilla.

Kuvitteellisesta käyttökokemuksesta voi keskustella loputtomiin mutta tosiasia on se, ettei näillä laitteilla ole eroja teknologiassa.

Mitä mä olen yrittänyt sanoa on se, että benchmarkit kertoo teoreettisen maksimitehon eikä pysyvää laskentatehoa, joka 3517U:lla putoo keskimäärin 2,1GHz rajoihin, koska Turbo Boost eli ylikellotus nostaa Ivy-prosessorin lämpötilan niin korkealle. Sandy Bridge (esim. 35W i5 2430M) laskee pitkällä aikavälillä ihan yhtä hyvin, ellei paremmin Ivyn korotetuista väylätaajuuksista huolimatta, koska sillä ei tapahdu alikellotusta samassa mittakaavassa. Silloin sä hyväksyt alemman resoluution ja HD 3000 -näyttiksen. Haluatko sä laskentatehon ja pitkäikäisemmän laitteen, vai HD-resoluution?

Sivujuonne tässä on se, että saman luokan lisälämpöä kehittävää ydintä (dedicated GPU a la Zenbook) ei kannata laittaa ultrabookiin ylipäätään. Tän takia sun threadin alkuun esittelemä Zenbook UX32VD ei ole ideaalinen yhtään mihinkään, koska se on lämpösyistä jatkuvasti alikellotetussa tilassa. Silloin se on kaukana täydellisestä DJ-läppäristäkin.

Jos haluat SSD:n (joka on suhteessa halvin ja nopein tapa nostaa laitteen teholuokkaa kertaheitolla eli haluat), niin se maksaa noin 100e/100GB. Hinnasta on ihan turha kitistä. Joko se on läppärissä valmiiksi ja läppäri on saman verran kalliimpi, tai ostat sen erikseen ja se on saman verran kalliimpi. Hintaluokka on pysynyt saman päälle vuoden. Jos haluut 500GB halvalla ostat mekaanisen kovalevyn, joka pudottaa datasiirtoa ja on jälleen kerran kaukana "täydellinen DJ-läppäri" -teknologiasta.

Eli summarum kun sä haluat esim. jouluksi uuden ultrabookin sä saat hintaluokan mukaan:

Siedettävän tehokkaan ja pitkän elinikäodotteen omaavan ultrabookin (Lenovo Thinkpad E3xx, Acer Aspire V5, n. 500-700e), mutta siinä on paska näyttis ja huono resoluutio.

Upouuden ULV-ultrabookin siedettävällä näyttiksellä ja HD-resoluutiolla (Asus Zenbook, Macbook Air, n. 1200-1600e), mutta siinä on lämpö- ja teho-ongelma "by design".

Yritysmarkkinoille tarkoitetun pro-laitteen jossa on 35W alusta (Vaio SVS/Z, Lenovo X1, Macbook Pro, Toughbook SX2 n. 2400e-3000e), jolloin tulee järjettömimmillään quad core tehot, dedicated GPU ja HD-reso samassa paketissa, ilman mahdottomia lämpöongelmia.

Tai sitten sä et osta ultrabookia jouluksi ollenkaan.
Juhgu

Posts: 7,921

#24 • • Edited Juhgu Virnistelijä
En ole varma kuinka paljon toi erillisen näytönohjaimen lämpö merkitsee käytännön tasolla, mutta jos se on niin merkittävä asia kuin a:n viesteistä sain käsityksen, ja jos Series 9 on liian kallis, niin sit DJ-käyttöön voisi nurinkurisesti suositella mieluummin jotain Zenbookin ensimmäisistä (siis vanhemmista) kuin uudemmista malleista, eli esim. UX31E. Niissä vanhemmissa ei ole erillistä näyttistä (vaan HD 3000), ja kiintolevy on paremmin kolinaa kestävä SSD (siis ei hybridi). Vanhempi malli myös ehkä irronnee satasen tai pari halvemmalla.

Sanoin "nurinkurisesti suositella", koska kenelle tahansa muulle (kuin DJ:lle) kuitenkin suosittelisin ehdottomasti uudempaa mallia, koska niissä on vanhan mallin näppiksen ja touchpadin ärsyttävät vammailut korjattu.

Eri mallien nimeämisessä ei sit taaskaan ole viitsitty käyttää yhtään järkeä että ne erottais selvästi toisistaan, vaan esim. yksi vanha malli on nimeltään UX31E ja uusi UX31A. *justjoo*


Ja "ultrabook" on tosiaan tuo Intelin määritelmä, mutta kai se puhekielessä helposti sekoittuu tarkoittamaan samaa kuin "ultraslim", "ultraportable", tms, eli siis erittäin ohut ja kevyt läppäri tyyliin Zenbook/Series 9/Air/jne, mutta kuitenkin selvästi tehokkaampi ja näytöltään isompi kuin "miniläppäri"/netbook. En tiedä miten noita nyt määrittelisi, mutta ainakin niille on yhteistä se, että ovat niin ohuita ettei tavallinen verkkopiuhan paikka mahdu mukaan. *nauru*





---
Tos on vaan sama ongelma et 512GB kapasiteettia, niin koneen hinta on jo todella kova (jos edes saa niin paljoa)



No joo, 512GB SSD-kiintolevyt maksanee sen 400-500 egee tällä hetkellä ihan riippumatta koneesta. En itse sellaista kyllä kaipaa näillä nykyisillä hinnoilla. Mutta eiköhän nekin ajan kanssa halpene.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

a

Posts: 1,480

#25 • • a
Kyllä se kone GPU:nkin kanssa pystyssä pysyy x) mutta tosiasia on se, että tänä vuonna julkaistu peli pyörii niin dedikoidulla GT 620M:llä kuin integroidulla HD 4000:lla jouhevasti ainoastaan low-asetuksilla heti, kun kamaa on enemmän ruudulla. Turbo Boostin tarkoitus on reagoida näihin laskentahyppyihin mutta käytännössä homma ei toimi, koska overheadia ei ole tiukan lämpökuurin takia. Turbo Boostia voitaisiin käyttää enemmän, jos GPU ei olisi syömässä tuota overheadia.

620M tukee Optimusta, eli kone vaihtaa integroituun piiriin kun näytönohjainta ei tarvita. Tämä on hieno juttu. Se ei tarkoita sitä, etteikö GPU saisi virtaa ja tuottaisi lämpöä, mutta tilanne on selkeästi parempi kuin ilman Optimusta (siinä vaiheessa ei ylikelloteta prosessoria ollenkaan).

Joka tapauksessa GT 620M:llä ei miellyttävästi pelata Battlefield 3:a tai Civilization 5:ttä sen enempää, kuin käytetä Photoshopia tai CAD/CAM-ohjelmia vaikka näin paperilla teholuokka on joku 30-40% HD4000:ä korkeampi. Ainoa syy ostaa uusi UX32VD yli UX31A:n on se, että jostain syystä 31 maksaa muutaman huntin enemmän vaikka siinä ei ole tätä pitkälti hyödytöntä näytönohjainta. Se on myös syy harkita vaihtoehtoja Zenbookille (halvempi HP Folio 13, M-prossuinen Dell XPS 13...)

Intel hakee trademarkia sanalle ultrabook, ettei se todellakaan mikään ISO-standardi ole :)

Jos se reso ei ole niin tärkeä, niin mä en näe syytä laittaa ~800e lisähintaa ihan vaan uudempaan laitteeseen. Jos se ei ole rahasta kiinni, hyppäisin suoraan pro-luokkaan ja ostaisin laitteen, jossa ei ole oiottu vähän joka mutkassa. Jos taas budjetti on vaikka max. 1,5 kiloeuroa, kannattaisi myös tarkastella uusia hybriditabletteja.

Esim. tän kuun lopussa tulee Suomeen Lenovo Ideapad Yoga, joka on 13", HD-resoluutio ja jälleen kerran i7-3517U integroidulla näytönohjaimella ja vakiona SSD:llä. Siinä on kuitenkin kosketusnäyttö jonka voi taivuttaa 180 astetta, jolloin sitä voi käyttää tablettina tai näyttöständinä. Laitetta pitäisi päästä kokeilemaan, mutta mä näen tuolle ohjaustekniikalle oikein lupaavia mahdollisuuksia kontrollerikäytössä semminkin, kun laitteen hinnaksi pitäisi tulla "vaan" 1200e. Käyttömahdollisuuksiltaan sen siis pitäisi olla killeri saman hintaluokan ultrabookeille.

Mitä tästä nyt lähinnä jää käteen on vissiin se, että mun mielestä UX32VD (ja vastaavan luokan Ivy Bridge -laitteet) on ylisuunniteltuja ja alitoimittavia. Mä mieluummin hyväksyisin lisäpainon ja hankkisin laitteen jolla pystyy oikeasti tekemään töitä tai jotain luovaa sen sijaan, että mun Airbookissa on kromipinta.
Juhgu

Posts: 7,921

#26 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Tuosta ideapadista tuli mieleen, että DJ:lle hyvä vaihtoehto voisi olla myös ihan tablet PC. Yllätyin itse siitä, että windows-tabletteja saa nykyään myös ihan kunnollisilla, lähes ultrabookkia vastaavilla spekseillä - ei siis tarvitse olla mikään atom tai kännykkäprosessori. En ole ihan varma mikä se malli oli mitä pääsin kokeilemaan, mutta taisi olla Samsung Series 7. Tuollainen kosketusnäyttö saattaa olla keikalla hiirtä hauskempi vaihtoehto, ja tabletin voinee asetella keikkapaikalle läppäriä helpommin niin ettei se ota lämpöä. Koneen mukana tulee myös irroitettava näppäimistö, mutta keikallehan sitä ei tarvitse ottaa mukaan.

Näyttäisi maksavan 1650e (Jimm's), ja speksit siis Core i5-2467M/4GB ram/64GB SSD/HD 1000 GPU/1366x768 reso ja 11.6" näyttö. Harkitsisin kyllä tuotakin DJ- tai reissukoneeksi, jos olisin uutta sellaista vailla (ja rikas).

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

hrdkvr

Posts: 3,929

#27 • • Edited hrdkvr KURGO

Replying to Täydellinen DJ-läppäri:



Joka tapauksessa GT 620M:llä ei miellyttävästi pelata Battlefield 3:a tai Civilization 5:ttä sen enempää.



No Edelleen pitää hehkuttaa mun "halpis" G75VW xxx asusta.

gtx 670m (3 gb) Pyörittää bf3 ja civ 5 TÄYSILLÄ RESOILLA ilman kaatumista!
Tän läppärin oston jälkeen pöytäkone lens roskiin

--
-keep it hard-

LJ123

Posts: 148

#28 • • LJ123
Ehkä jopa tämän topikin innoittamana, taidan vaihtaa OSX:stä takaisin Windowsiin. Tää UX32VD vaikuttaa mun tarpeisiini lähes täydelliseltä. Erityisesti tuo näyttöreso ja hybridi-asema kallistuttaa mut pois Applen tekeleistä. Applen kevytkannettavissa samassa kokoluokassa (13" MBA ja rMBP) ei voi päivittää massamuistia, kun taas Asuksessa voin nyt alkuun pistää sisään 7200RPM:n levyn ja kun 512GB SSD:n hinta tulee satasella/kahdella alas, niin voin sellaiseen päivittää. Vaikka laittaisin heti 512GB SSD:n +8GB:n muistilaajennuksen, niin koneen hinta olisi halvempi kuin Macbook Air 8GB/256GB.
a

Posts: 1,480

#29 • • Edited a

Replying to Täydellinen DJ-läppäri:


No Edelleen pitää hehkuttaa mun "halpis" G75VW xxx asusta.

gtx 670m (3 gb) Pyörittää bf3 ja civ 5 TÄYSILLÄ RESOILLA ilman kaatumista!
Tän läppärin oston jälkeen pöytäkone lens roskiin



Mä en ole käyttänyt pöytäkonetta kymmeneen vuoteen, eikä mun mielestä esim. parin grafiikkadetaljin masturboiminen ole tekosyy jollekin jumalattomalle kaapille pöydän alla :) Nyt mä tosin tarkastelen pieniä ITX-pönttöjä NAS-palvelimeksi, mutta se onkin eri threadin keskustelu.

Mistä täällä on väännetty koski puhtaasti ultrabookeja, koska siinä koko- ja painoluokassa tehdyt lämpöratkaisut on hyvin rajalliset. Yli 15 tuuman kokoluokassa työ- ja viihdeohjelmien vaatima suorituskyky ei enää tuota ongelmia, tai kyseessä on yksinkertaisesti paska laitemalli.

Kevytkannettava, joka on tehokas ilman ongelmia taas ei ole itsestäänselvys. Tätä keskustelua on käyty siitä syystä, että esim. G75WV on 17,3" (tämä on siis puoli metriä kulmasta kulmaan) ja painaa lähes viisi kiloa. Se ei ole kone, jota raahataan selkärepussa DJ-keikalle.

LJ123: Tän vuoden Zenbookilla ja Airilla ei pitäisi olla minkäänlaista eroa suorituskyvyssä (Airilla on ministi alempi kellotus), eli jos nahkea touchpad ei haittaa niin siitä vaan. Ton suhteen en ole tutkinut, onko vaan ajurit ryssitty ja korjaantuuko tilanne. Mahdollisuus edes vajaasti päivittää muisteja on mun mielestäni aika perusedellytys nykyaikana, tai konetta voi huoletta kutsua leluksi.

Edit: matikkapää.
hrdkvr

Posts: 3,929

#30 • • hrdkvr KURGO
jos pari kiloa on kynäniskoille liikaa, niin sitten takas jumppatunnille!
Miksi muutenkaan dj pitää olla mahdollisimman pieni ja energiatehokas kone käytössä?
Niinkuin mainitsit, niin näissä on lämpeneminsongelmia ja se tuo epävakautta ja sitähän dj ei nykypäivänä suvaitse. Mikä sen kivempi kun pistää 2000-3000e geeariin ja mennä keikalle ja kone kaatuu :D

Nyt kiltisti vaan isot teho "siirrettävät" kainaloon tai peräkärryyn niin ei tartte pelätä keikoilla

--
-keep it hard-

a

Posts: 1,480

#31 • • a
Köh, 3000e geariin (esim. 13-tuumaiseen Sony Vaio SVZ:hen) tuskin laitetaan neljäydinprosessori, ellei se olisi teknisesti mahdollista. Kukaan ei ole myöskään väittänyt, että lämpö mukamas tekisi laitteesta epävakaan. Lämpö ei tee laitteesta epävakaata Sandy/Ivy Bridge-alustoilla.

Mun kokemuksen mukaan 14" ylittävä laitekoko ei enää oo kannettava vaan parhaimmillaan raahattava, ja se on ollut pointtina tässäkin keskustelussa. Testokin tajuaisi homman nimen jos sen työkuvaan kuuluisi kantaa läppäriä aina mukana :)
VicTor miKe

Posts: 268

#32 • • VicTor miKe

Replying to Täydellinen DJ-läppäri:

jos pari kiloa on kynäniskoille liikaa, niin sitten takas jumppatunnille!
Miksi muutenkaan dj pitää olla mahdollisimman pieni ja energiatehokas kone käytössä?
Niinkuin mainitsit, niin näissä on lämpeneminsongelmia ja se tuo epävakautta ja sitähän dj ei nykypäivänä suvaitse. Mikä sen kivempi kun pistää 2000-3000e geeariin ja mennä keikalle ja kone kaatuu :D

Nyt kiltisti vaan isot teho "siirrettävät" kainaloon tai peräkärryyn niin ei tartte pelätä keikoilla



Hahaa, hyvin on porukalla erinlaiset vaatimukset keikkakoneelle. Itselle riittää ettei rupee pykimään kesken illan, kestää menossa mukana ja on sopivan kompakti. Mulle ei se roudaus ole ongelma, mutta suoraan sanottuna ketuttais käyttää jotain saakelin isoa muovirihveliä keikkumassa tiskin reunalla mikä menee tilttiin pienistä kaljaroiskeista.

Nyt käytössä ollut jonkin aikaa, 14" "nuhapumppu" HP 6930p eli, intel 2,53GHZ tupla core, 2G ram ja 160G:n kovo ja käyttiksenä Win 7, sekä Serato. Tosta kun sammuttaa langattoman ym. turhakkeet ennen soittelua, niin hyvin on pelittänyt ja latensi pysynyt kurissa. Kovo vaihtuu kyllä ihan justiinsa isompaa, niin mahtuu muutakin kuin vain biisit sinne ja eipä siitä rammin tuplaamisesta mitään haittaakaan olisi.

Musan teossa ton saakin sitten välillä kyykytettyä , mutta soitteluun ollut enemmänkuin riittävä.

--
Bäng bäng!