Musantekijät : Mitä softia käytätte musantekoon?

79 posts, 4 pages, 17,985 views

Radarski

Posts: 182

#61 • • Edited Radarski

mä oon tässä fiilistellyt viime viikkoina ableton liveä, vielä enemmän nyt kun femma tuli ulos. ei oo paljoo nyt tullut logic pro 6:seen koskettua ja seiskaan päivittämisen sijaan ostin ton liven.

kyllä se seiskakin pitää varmaan jossain vaihees poistaa jos sattuu rahat riittää enkä mä oo luopumassa logicista ja renoisesta mutta tos livessä on ilahduttavan suoraviivanen hands on-meininki ja läjä kivoja featureita joiden ansiosta pitkästä aikaa huomaa taas saavansa biisejäkin valmiiks.



Jep, itekin oon tykänny kovasti tosta abletonista, että sen vois
nyt melkein ostaa.
Niin Reasonista tuli vielä mieleen, että siinä ei tainnu olla vst-plugari tukea?
Avatar
#62 • • JussiS Guest

Niin Reasonista tuli vielä mieleen, että siihen ei tainnu vst-plugari tukea?


Ei tue. Kolmoseen tota jo kaikki odotti "pakollisena featurena", mut kun ei niin ei :(
Avatar
#63 • • Tuppu_ Guest
Ehkä ropelipäät on ajatellu, että pidetään Reason suljettuna softana, jotta vakaus ja nopeus säilyisivät. vst-tuki toisi Reasoniin lisää cpu kuormitusta ja mahdollista epävakautta ja ainakin koodattavaa löytyisi paljon enemmän. Lisäksi Reasonin kaikki laitteet graafisine käyttöliittymineen sopivat nyt olemassaolevaan räkkiin hienosti ja vst-plugit puolestaan eivät kävisi siihen, joten se taistelisi Reasonin alkuperäistä räkkiteemaa vastaan. Ehkä se vain halutaan pitää simppelinä ja monet ovat siihen jo varmasti nyt tyytyväisiä. Tosin äänen nauhoituksen voisivat lisätä, vai joko se kolmos-versiossa on?
Avatar
#64 • • gerry Guest

Tosin äänen nauhoituksen voisivat lisätä, vai joko se kolmos-versiossa on?




Eipä kuulema oo vielä.... Mutta totta, se olisi kyl hieno ominaisuus. Tosin se vaatiis efetejäkin samalla lisää. Ainakin jonkinlaisen (noise)gaten sekä kunnollisen kompuran.

VST. Syntikoiten tuki voisi olla niin että ne saisi ladattua johonkin erilliseen räkki vermeeseen. Joka niputtaisi ikäänku kaikki käytettävät VST instrumentit yhteen, eli niitä ei voisi sirotella sinne tänne. Toimis ikäänku nykyinen combinator yhdistelmä josta sitten lähitis yksi masterpiuha mikseristä joka ne niputtaa yhteen.

VST efektituki olisi mielestäni hankalamppi toteuttaa, mikäli se räkkimäisyys halutaan mukaan......
Avatar
#65 • • aleksivirta Guest
mä oon kelaillut reasonia aika lailla just tolta kantilta kuin mitä tuppu sanoi. se on nimenomaan räkki niiden omia virtuaali-instruja + simppeli seku niiden ohjaamiseks eikä siitä yritetäkään tehä varsinaista suoraa kilpailijaa ja vaihtoehtoa vst-softille.

syinä on varmasti just esimerkiks toi että propsilla tunnutaan olevan aika hanakoita nätin ja selkeen modulaarisen koodin + käyttöliittymäsuunnittelun perään ja reason vetää kyllä just gui-osastolla pisteet kotiin imo. jos ne alkais implementoimaan siihen vst-tukea niin sekä koodi että käyttöliittymä leviäis käsiin ja muuttuis erittäin helposti reikäseks ja epäloogiseks.

käyttöliittymäpuolella vstissä on niin paljon erilaisii ja eri kokosii ratkasui että niihin varautuminen tarkottais luultavasti koko kälin suunnittelua uusiks ja koodipuolella... no. vst-plugareissa voi olla todella paljon erilaisia purkkavirityksiä, jekkuja ja ihan vst-specin mukasia juttuja jotka pitää ottaa huomioon. kiireellä ulos pistetyssä live 5.0.1 finalissa kusee edelleen joillain osa vst-plugareista ja oman kokemuksen mukaan mikään tänhetkinen hosti ei toimi kunnolla ihan jokikisen virityksen kanssa. kuuntele siinä sitten kahen kuukauden debuggaussession päätteeks turhautuneen muusikon valitusta siitä että venäläisen hakkerin assyllä pirin voimalla koodaama monsterisyna ei skulaa kun se tekee jotain mihin vst-plugareita hostatessa ei todellakaan pitäis varautua :)

aika monethan tekee sillai että ne rewirettää reasonin johki toiseen sekuun sillai että reasonissa on yks vakiokokonen räkki haluttua sälää ja toisessa sekussa templatessa/autoloadissa kanavat niille valmiina. kelailin itekin että vois testata demolla tai "kokeiluversiolla" (hyihyi) miten tommonen natsais kun oikeesti se mikä siinä softassa inhotti ei tod olleet ne äänilähteet tai edes kakkosen heikko miksausengine vaan se seku josta en millään oppinut diggaamaan.
Avatar
#66 • • gerry Guest



aika monethan tekee sillai että ne rewirettää reasonin johki toiseen sekuun sillai että reasonissa on yks vakiokokonen räkki haluttua sälää ja toisessa sekussa templatessa/autoloadissa kanavat niille valmiina. kelailin itekin että vois testata demolla tai "kokeiluversiolla" (hyihyi) miten tommonen natsais kun oikeesti se mikä siinä softassa inhotti ei tod olleet ne äänilähteet tai edes kakkosen heikko miksausengine vaan se seku josta en millään oppinut diggaamaan.



Tottahan toi mitä täällä on mainittu VST:sta... Mielummin tekee vakaan softan hyvillä/monipuolisilla synilla josta saa vaikka mitä irti kun antaisi tuen VST synille jotka toimisivat miten sattuisivat.

Ääh, mitä mä täällä itsestään selvyyksii latelee... nuccuu--->
Avatar
#67 • • Eeroville Guest
Toimiiko Reason 3.0 - Evolution USB-kiipparilla (jotakin sotkua on kuulemma ollut propelipäidenkin puolesta?) Quote!
Avatar
#68 • • anbz Guest

Toimiiko Reason 3.0 - Evolution USB-kiipparilla (jotakin sotkua on kuulemma ollut propelipäidenkin puolesta?) Quote!



Toimii ainakin tolla mun USB-MK249C (tms) -mallilla oikeinkin hienosti.
Avatar
#69 • • 029 Guest

Musantekijöille kysymys, että mitä softia käytätte tekiessänne musaa? Erityisesti olen kiinnostunut tekemään Hardtrancea ja Hardhousea, joten haluisin lisää tietoa, että millä ihmiset sitä väsää?

Itselläni on Reason 1 ja pitänee ostaa päivitys tässä tulevalla viikolla, Fruityloops 3, Sonar, Korg Karma ja Andromeda synat.



Mä teen nykysin aika pitkälti softapainotteisesti (olosuhteiden pakosta oikeestaan, ku joutu edellisen kokoonpanon kamat vähän niinku jakaan).

Käytän nykysin myös Fostex MODEL 450 analogideskiä Cubasen "External FX-plugarina". Tolla saa esim. kickkeihin ja bassolinjoihin sen plugari / VirtaaliAnalogeista puuttuvan lämmön - jota itse ainakin niin kovasti kaipaan tähän musatyyliin bäkkiin.

2 kanavaa menee lämmitykseen siis tohon fostexiin ja 2 kanavaa menee sit gainit tapissa perkeleelliselle särölle - which is nice :):)

Eron plugarisäröön kuulee kyllä samantein - lähiaikoina ois muuten tulossa klippii jossa sit vähän vertailuu noist plugareista ja tosta oikeesta analoogisäröstä.


HW Synista vois mainita ainakin seuraavan...

"Roland Jp-8080" (helkutin hyvä hardhouseen btw. "dfg aikoina" mä tein tolla about kaikki hooverit meidän hardimpaan matskuun ja todella hyvii HH bassoja tolla saa kans aikaseks).

Oon huomannu, että esimerkiks. JP 8080:n paneeli on aivan ultimate työkalu kun noita plugareita käyttelee. Kun ottaa pari pätevänkuulosta korgia ja vaikkapa arturian minimoogin tms. ja opettaa noi napit vaan niille ni ei terve miten soundin muokkaus myös vst-plugeilla rupee tuntuun just sille miltä sen pitää.

Tosiaan softana mulla käytössä Cubase SX 3 ja noi hw synat on sit vaan routattu cubasen kanaville.
Avatar
#70 • • Welt Guest
Täällä haukuttiin ekoissa viesteissä Acidia miksauskäytössä. Mikä olisi parempi?
Avatar
#71 • • gerry Guest

Tosiaan softana mulla käytössä Cubase SX 3 ja noi hw synat on sit vaan routattu cubasen kanaville.




Oletko kytkenyt suoraan synan outista äänikortin eri inneille?

Itse kokeilin muutama päivää takaperin 2:hta vaihtoehtoa.


1.Hardiksen outputit tavalliseen mikseriin kiinni (sent efekteinä käytin virtuaaliefektejä kiertämällä cubasen kautta, senti 1 kaiku ja 2 deläy)


2.Hardis kiinni äänikortin eri sisäänmenoille. Kätevä ja näppärä tapa tosin jäin hiukan kaipaamaan sellaista "näppituntumaa" jonka voin käden käänteessä anta saundeille esim EQ:lla sekä efektimäärällä.


Ekassa vaihtoehdossa tosin on tullut todella usein myös ongelma siinä että tahtoo noi hardiksen saundit hukkua taustalle... Vaikka Cubasen mikserista vääntää input potikat täysille ääni on hiljaisella.

Kun hardis on kytketty mikseriin, äänebalanssin säätäminen on helpomppaa, aina voi ruuvata gainista tai volumesta lisää/pienemälle...

Mut täytyy jatkaa kokeiluja;) varmaan päätyin kaikesta huolimatta siihen että hardis menee suoraan äänikortin eri sisäänmenoille....

Mut jonkun basarin/basson voisi kyllä reitittää hardismikserin läpi jolloin sais sitä lämpöä hiukan...
Avatar
#72 • • 029 Guest

Tosiaan softana mulla käytössä Cubase SX 3 ja noi hw synat on sit vaan routattu cubasen kanaville.




Oletko kytkenyt suoraan synan outista äänikortin eri inneille?



joo suoraan äänikorttiin.
Avatar
#73 • • Tuppu_ Guest

Tosiaan softana mulla käytössä Cubase SX 3 ja noi hw synat on sit vaan routattu cubasen kanaville.


Oletko kytkenyt suoraan synan outista äänikortin eri inneille?


joo suoraan äänikorttiin.


Varmaankin järkevin ja nykyään myös yleisin tapa kytkeä synat on suoraan äänikortin inputteihin ja voi sitten efektoida jokaista synan outputtia erikseen softalla. Jos haluaa käyttää hardis-efuja vielä lisäksi send-efuina, niin hommaa niin paljon inputteja ja outputteja äänikorttiin, että voi kierrättää sitten sekvensseristä niille ulkoisille efuille ja returnit voi vaikka miksata sitten analogisella ulkoisella mikserillä, niin ei mene liikaa sisääntuloja, joita voi käyttää synille. Mulla on synat kytketty suoraan 18 sisääntuloon ja kaikille kanaville on monitoroinnit päällä logicissa. Ulkoisien efujen käytölle ei vielä ole ollut tarvetta.
Avatar
#74 • • gerry Guest
Tuli tuos testattua Reason 3 mosta ja pakko sanoa et todella hyvään suuntaan ollaan menty. Nyt jälkikäteen ajateltuna tuntuu mahdottomalta että 1.0 versiossa oli synina pelkästään Subtractori...

Propelleri pojat laittavat päivityksiin aina niukasti uutuuksia mutta sitääkin tarpeellisimppia sellaisia! Nyt mukaan on saatu todella hyvä EQ joka osaltaan ennen on vaikuttanut saundin tukkoisuudeen (ennen vaan 2 alueinen hyvin rajattu sellainen), equn lisäksi on IHKA oikea sitechain kompura joka tuskin esittelyä kaipaa, maximizer (jota voi basariin käyttää) sekä compinator hässäkkä josta lähtee aivan tajuttomat saundit.
Avatar
#75 • • attic Guest
aika laaja kysymys, mutta kumminkin
eli siis
cubase sx3 vaiko reason 3.0?
Avatar
#76 • • bulk Guest

aika laaja kysymys, mutta kumminkin
eli siis
cubase sx3 vaiko reason 3.0?



Varmaan riippuu vähän siitä mitä itse haluat?

Molemmat on käypiä omanlaiseensa toimintaan. Reason on "suljettu pussi", se ei tue kolmansien osapuolien toimittamia laajennuksia ja on siis tyytyminen sen omiin moduleihin. Idea onkin ohjelman modulaarisuudessa, minkä tahansa mokkulan voi tunkea minne tahansa väliin, joka mahdollistaa mitä kummallisimman häröilyn.

Cubase on taas perinteisempi ja suoraviivaisempi audiosekvensseriympäristö, joka tukee kaikkia mahdollisia ja mahdottomia vst- ja dx- kikkuloita omien plugariensa lisäksi.

Mutta valinta on jokaisen oma ja varmaan kannattaa pistää speksit vierekkäin ja testailla vaikka demoversioita, niin saa jonkun käsityksen. Hinta on suurinpiirtein samalla sektorilla, Cubaseen joutunee ehkä täydentämään VST-moduleita joka osaltaan nostaa hintaa.
Avatar
#77 • • anbz Guest

aika laaja kysymys, mutta kumminkin
eli siis
cubase sx3 vaiko reason 3.0?



Se perustavanlaatuinen erohan niissä on, että reason ei tue vst/vsti:tä eikä sillä voi nauhoittaa audiota. Lisäksi reason ei osaa lähettää midiä koneesta ulos (eli ohjata esim syntsaa).

Eli käytännössä, jos sun tarvii pelata vaikkapa bändiäänitysten kanssa niin reason on no go. Toisaalta rewire-tekniikan ansiosta cubase ja reason pelaa aika hyvin yhteen, jolloin saat edut kummastakin sovelluksesta. Tietty hintaa tulee...
Avatar
#78 • • bulk Guest


Se perustavanlaatuinen erohan niissä on, että reason ei tue vst/vsti:tä eikä sillä voi nauhoittaa audiota. Lisäksi reason ei osaa lähettää midiä koneesta ulos (eli ohjata esim syntsaa).

Eli käytännössä, jos sun tarvii pelata vaikkapa bändiäänitysten kanssa niin reason on no go. Toisaalta rewire-tekniikan ansiosta cubase ja reason pelaa aika hyvin yhteen, jolloin saat edut kummastakin sovelluksesta. Tietty hintaa tulee...



Joo tää on ihan totta, tosin tota pystyy kiertämään Reasonin samplerilla ja ulkoisella nauhoitussoftalla. Cubasella moinen toiminta on tietysti helkkaristi helpompaa.
Avatar
#79 • • Boneless one Guest
Screenshotteja parista softasta joita mä käytän. Kyseessä on Polyphon Shinzo X-PenKreator v.1 ja v.2. jossa plugarit ei kaadu ja ne kuulostaa oikein vakuuttavilta vähän hifimpäänkin korvaan, joksus jopa aidoilta. Käyttis on kieltämättä vähän vaivalloinen, mutta menettelee. Päivityksiä on saatavilla aika nihkeästi.

patterneiacopy3fj.jpgpatterneibcopy5hx.png

:excellent: