Ensiapu bileissä

32 posts, 2 pages, 17,000 views

Avatar
#21 • • Individual Guest
Mielenkiintoinen topikki ja tuli mieleen, että onko Suomessa ollut missään bileissä koskaan mitään niin vaarallista tilannetta, että suuri joukko ihmisiä olisi välittömässä vaarassa?
Mekaanikko sanoikin, että suurimmilta paloilta on vältytty, mutta onko tosissaan Suomen klubihistoria niin onnekasta, että koskaan ei olisi käynyt edes lähellä jonkin suuremman luokan katastrofin toteutuminen?

Siinä mä olen samaa mieltä, että jos joku bileissä flippaa niin sen verran ainakin pitää auttaa, että hankkii paikalle apua jos ei muuta osaa.
"Vitun tyhmä, mitäs menit öyskäilemään"-asenteesta ei liene siinä tilanteessa mitään hyötyä ja tuskin kovin monelta meistä heti sen tarkan diagnoosin määrittäminen onnistuu, luulen ma.
Avatar
#22 • • Hempp@ Guest
Itse olen käynyt ensiapukurssin läpi, joten osaan tekohengitystä ja muuta,ainakin teoriassa.

En sitten tiedä miten se menee tositilanteen sattuessa, mutta todennäköisesti menisin hääräilemään paikalle jos huomaisin jonkun verissäpäin makaavan tanssilattialla ja huutaisin henkilökuntaa paikalle.

Pari viikkoa sitten jouduin paikallisen diskon tanssilattialla porukkaa siirtelemään kun pari mustalettistä karjua (ihan selvästi hevareita) erehtyivät luulemaan tanssilattiaa mosh-kuopaksi ja rupesivat tuuppimaan vähän kaikkea.
Siinä piti kaivella pari likkaa jätkäkasan alta ja tsekkailla ettei kenelläkään mitään mennyt rikki.

Pari minuuttia myöhemmin meninkin juttelemaan portsarille siitä näyttääkö tanssilattia hänestä mosh-kuopalta.
Ei näyttänyt.
Avatar
#23 • • r.pete Guest
Keskustelusta tulee mieleen Studio 54 elokuva, jossa mummo sai kohtauksen tanssilattialla ja kuoli. Tuli vaan mieleen, että sairaskohtaustilanteessa voisi olla hyvä katkaista se musiikki, laittaa saliin valot päälle ja pyytää ihmisiä tekemään tilaa ea-henkilöille ja tarvittaessa kohtauksen saaneen henkilön siirtoa varten.
Avatar
#24 • • dixoff Guest

Mielenkiintoinen topikki ja tuli mieleen, että onko Suomessa ollut missään bileissä koskaan mitään niin vaarallista tilannetta, että suuri joukko ihmisiä olisi välittömässä vaarassa?
Mekaanikko sanoikin, että suurimmilta paloilta on vältytty, mutta onko tosissaan Suomen klubihistoria niin onnekasta, että koskaan ei olisi käynyt edes lähellä jonkin suuremman luokan katastrofin toteutuminen?



No periaatteessahan sellaisessa normaalin kokoisessa klubitilassa ei tarvitsisi polttaa kuin yksi sohva, niin savua olisi tarpeeksi koko paikalle saapuneen juhlakansan hengenlähtöön. Niin että ei se hirmuisia vaatisi, jotta saataisiin kunnon katastrofin ainekset kasaan. Tulipalot kun eivät ole sellaisia kuin elokuvissa: ilmilieskat ja talonromahdus eivät ole se mikä käy sisätiloissa hengen päälle, vaan savu, jota irtoaa uskomattomia määriä varsin pienestäkin palosta.

Jos nyt kävisi niin, että jossain bileissä syttyisi tulipalo, ykköshuolenaihe olisi saada kaikki ihmiset ulos. En ole seurannut, miten varauloskäynnit on nykyisissä bilemestoissa hoidettu, ehkä kannattaisi. Lisäksi jengin pitäisi tosiaankin mennä suoraan pihalle, ei siis narikan kautta. Tässä surullisen kuuluisassa Göteborgin diskopalossa ainoa uloskäynti oli liian ahdas, ja siellä olikin sitten eniten ruumiita, kun se meni ihmisten tungeksiessa tukkoon. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että toiseksi eniten ruumiita oli narikassa - jengi kun oli ilmeisesti ottanut asiakseen yrittää sankarillisesti pelastaa takkinsa tulipalon alta. Voidaan kysyä, onko se takki ihan niin arvokas...
Avatar
#25 • • Individual Guest
Myös joskus on ei niin suuren ravintolatilaan yritetty mahduttaa noin kärjistäen sen seitsemän soittohuonetta polkasta houseen. Sellaisesta mestasta poistuminen hätätilanteessa onkin sitten varmaan ihan oma taiteenlajinsa. Varsinkin jos on "hieman" huppelissa yms. Oma kuntohan on tietenkin aina omalla vastuulla, mutta silti.
Mutta tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö bileissä tulisi jatkossakin tarjoilla ihmisille useita musiikkivaihtoehtoja nautittavaksi. Ehkä aina kun bileisiin menee pitäisi pistää mieleen varauloskäynnit sun muut poistumisreitit hätätilanteen varalta, mutta milloinpa se tulee niissä biletäpinöissä ihan ekaks mieleen, jos ollenkaan.
Avatar
#26 • • mizzione Guest

Jep EA-1 hallinnassa ja esiteiniydestä muutaman vuoden SPR kokemus. Tuon kortin omaaminen sitten lisää sitä _velvollisuutta_ mennä auttamaan. Sanoisin kyllä että siihen hampaitten väliin olisi laitettava jotain just esim lompakon kulma tai taitettu vyön pätkä. Ei siinä voi kenenkään huomaamatta tukehtua, jonkun sitä hampaitten katkeemista estävää pehmikettä on pidettävä. Ei sitä lompakkoo kai kokonaan suuhun oo tarkotus tunkee? tarkistan jahka parempi puolisko liskoilee kotiinsa.



Kuten tuolla aiemmin jo todettiin, niin sinne suuhun ei tosiaan saa pistää yhtään mitään. Taitaa olla jääny noi tavaroiden suuhun tunkemiset mieleen jostain 80- luvun leffasta.
Anyway on paras soittaa apua paikalle jos ei nyt ole ihan 100% varma siitä mitä on tapahtumassa, eikä omaa koulutusta ja tietoa asiasta.
Avatar
#27 • • Uinajainen Guest
Kyllä tossa pärjää ihan maalaisjärjellä. Jos tilanne on se että potilas selkeesti jauhaa suutaan ja kouristelee hitosti niin sinne suuhun ensimmäisten hampaitten väliin tosiaankin pistetään jotain. Kuten sanoin aiemmin niin nyt ei ole tarkoitus koittaa deepthroattia lompakolla vaan lähinnä niin että kieli ei pääse hampaitten väliin ja katkea. Esim 4 etummaista hammasta jo riittää ettei kieli ainakaan katkea. Tuokin on niin tilannekohtainen ja tosiaan riippuu kouristusten voimakkuudesta.

Meikä pysyy kannassani, tappakoon se sitten vaikka teistä jonkun.
Avatar
#28 • • lauri Guest
Olisko mitään, jos ihmiset tajuaisivat olla heittämättä mitään mutuja
ja varmaa tietoa asioista, joista eivät ole varmoja. Nytkin tämä
topic sisältää jo monta ristiriitaista tietoa.

Epileptikoille >>> pitäkää se infolappu esim. taskussanne bileissä
niin ei tule a) väärinkäsityksiä liian helposti b) tilanteen tiedostaminen
helpottuu huomattavasti.

Suuri osa kaupallisista järjestäjistä omaa jonkinnäköisen EA-pohjan
ja pystyy ainakin tulkitsemaan tilanteen huomattavasti tehokkaammin,
kuin sekaisin/kännissä oleva kaveri.

http://www.redcross.fi/opi_ensiaputaidot/hataensiapuohjeet/hatailmoitus/

http://www.redcross.fi/opi_ensiaputaidot/hataensiapuohjeet/auta_tajutonta/

http://www.redcross.fi/opi_ensiaputaidot/hataensiapuohjeet/verenvuoto/


// L
Avatar
#29 • • Ana-- Guest

Kyllä tossa pärjää ihan maalaisjärjellä. Jos tilanne on se että potilas selkeesti jauhaa suutaan ja kouristelee hitosti niin sinne suuhun ensimmäisten hampaitten väliin tosiaankin pistetään jotain. Kuten sanoin aiemmin niin nyt ei ole tarkoitus koittaa deepthroattia lompakolla vaan lähinnä niin että kieli ei pääse hampaitten väliin ja katkea. Esim 4 etummaista hammasta jo riittää ettei kieli ainakaan katkea. Tuokin on niin tilannekohtainen ja tosiaan riippuu kouristusten voimakkuudesta.

Meikä pysyy kannassani, tappakoon se sitten vaikka teistä jonkun.



Eiks tässä just joku epileptikko itse sanonut, ettei sinne suuhun laiteta
mitään? Mä oon taipuvainen uskomaan sitä.
Avatar
#30 • • dixoff Guest


Eiks tässä just joku epileptikko itse sanonut, ettei sinne suuhun laiteta
mitään? Mä oon taipuvainen uskomaan sitä.



Sen verran mitä aiheesta olen lukenut, kyse on siitä, että yli-innokkaat vieraiden esineiden suuhuntunkijat aiheuttavat enemmän vaaraa ja vammoja kuin epileptikon omat kouristukset. Siis: on se hurjan näköistä, mutta pidetään silti näpit irti leukaperistä, jookos? :)
Avatar
#31 • • Uinajainen Guest
Eli rautalanka(.ogg):ista väännettynä.

Jos se suu jauhaa niin että kielellä on oikeesti vaaraa katketa. (esim. suu aukeilee ja sulkeutuu laajoin liikkein niin (ainakin sairaanhoitaja avovaimoni sanoin) siihen (etu) hampaitten väliin laitetaan joku em. pehmeä mutta tarpeeksi jämäkkä juttu väliin. Samalla vahditaan siinä vieressä ettei ko. lärpäke tuki hengitystä, mahdollista oksennusta tahi pakota kieltä kurkkuun. Jos taas kouristelu on lähinnä pientä nykimistä tai poissaolokohtaus niin sitten ei toki sinne suuhun mitään juttuja tungeta. Analogiaa ja maalaisjärkeä kaipaa moinen tilanne.

Vielä kerran. Jos leuat jauhaa kuin pirijyrällä konsanaan, suu aukeilee paljon ja kieli koittaa työntyä suusta ulos. Niin sitten katsotaan se lärpäke sinne (etu)hampaitten väliin. Kumman itse ottaisit katkenneet hampaat vai irtipoikki kielen? Hampaat saa liimalla kasaan mutta kieltä ei niin vaan korjatakkaan. Missään tilanteessa uhria _EI JÄTETÄ_ vahtimatta! Tukehtumisen todennäköisyys vahdittuna ja kylkiasennossa on häviävän pieni.
¡ Previous post a few years ago !
Duukkis

Posts: 627

#32 • • Duukkis dj PoikkiTieteellinen
Tässä on ihmisille uutta tietoa. Erityisesti kiinnostuin ensiapuohjeista kouristeluun.