Ravekokemuksesta...

26 posts, 2 pages, 7,870 views

Avatar
#1 • • violet Guest
Moi ihmiset!

Oon tekemässä pienimuotoista tutkimusta ravekokemuksesta..Keskityn lähinnä tarkastelemaan kokemusta visuaaliselta ja keholliselta (tanssi,liike) näkökannalta.

Haluaisin "ammattilaisten" mielipiteitä ja kokemuksia kyseisestä asiasta joten päätin tulla tänne.. eli olkaapa ihania ja vastatkaa pariin kysymykseen..KIITOS!

*Kerro omin sanoin ravekokemuksesta/kokemuksista:
Millainen kokemus oli? (mielentila, fiilikset ym.)

*Mitkä (audio)visuaaliset asiat (esim. musiikki, strobot, laserit, savu, tila, decot...jne.)
myötävaikuttivat todellisen ravekokemuksen syntymiseen?
ja MITEN nämä asiat vaikuttivat/vaikuttivatko?

*Lopuksi, kuinka kauan olet käynyt reiveissä?


Muistakaa, että saatan siteerata kommenttejanne tutkimuksessani, mutta käsittelen vastaukset luottamuksella ja nimet jätän mainitsematta!

Voitte vastata joko tänne tai sähköpostilla.
Suurkiitos avustanne ja rave on!

[ 19 April 2002: Message edited by: violet ]
Avatar
#2 • • Roosa Guest

Originally posted by violet:


Muistakaa, että saatan siteerata kommenttejanne tutkimuksessani, mutta käsittelen vastaukset luottamuksella ja nimet jätän mainitsematta!

Voitte vastata joko tänne tai sähköpostilla.
Suurkiitos avustanne ja rave on!



Olisi hyvä, jos esiintyisit omalla nimelläsi jne, jää hieman epämääräiseksi nuo tarkoitusperäsi asian suhteen.
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest
Voimakas äänentoisto
+Ihmiset
+STROBO!
+Energinen musiikki
+Pienehkö nousuhumala (<>känni)
= helvetin hyvä fiilis

[ 12 February 2002: Message edited by: CosmicMan ]
Avatar
#4 • • Edited Vesa Guest
...
Ante

Posts: 16

#5 • • Ante
Tutkijalle tosiaan tiedoksi, että ihan reilun pelin nimissä kerro avoimesti kuka olet ja mihin tarkoitukseen keräät materiaalia. Tämä kait kerrotaan siellä teidän koulussanne, vai onko se osuus luennosta ja kirjoista jäänyt tutustumatta? Kerro nyt ainakin, että mikä yliopisto, mikä laitos, mikä tutkimus ja miksi! Ehkä vielä, jos tutkimustuloksen laitat jakeluun, niin infoa siitä myös tänne. Oma näkemykseni sitten kun pää on selvinnyt...
Avatar
#6 • • violet Guest
Heip.

Tutkimus käsittelee ravekulttuuria ja lähinnä se keskittyy, kuten jo mainitsin, kokemukseen, kehollisuuteen ja visuaalisuuteen.
Haluaisin lisätä tutkimukseeni ravekulttuurin "sisällä" olevien ihmisten näkemyksiä ed. viestissä mainituista asioista. Teidän kommenttinne tulisivat olemaan vain hyvin pieni osa tutkimustani, lähinnä sitaatteja, ja tarkoitus olisi niiden avulla elävöittää tekstiä ja tuoda se lähemmäs "käytäntöä".. Tutkimus tulee olemaan rento, kysymys ei todellakaan ole mistään tyhjentävästä esityksestä. Joten toivoisin teiltä yhtä rentoa suhtautumista..

Miksi sitten teen tutkimusta ravekulttuurista? Lähinnä siksi, että minua kiinnostaa tämä kulttuuri ja haluan tutkia jotain puolta siitä, mistä ei ole niin pajon kirjoitettu: valaista tämän ainutlaatuisen kulttuurin uudesta näkökulmasta tutkimuksessani.

Valitsin ehkä monimutkaisen aiheen mutta toivottavasti autatte minua selviämään siitä.

[ 19 April 2002: Message edited by: violet ]
Avatar
#7 • • Mrrshan Guest
Jos kyseessä on kunnon "reivit", haen jonkinlaista transsitilaa: hitaasti muuttuva, paljon toistoa sisältävä mutta ei liian monotoninen musiikki, ja toisaalta se hypnoottinen efekti, jonka saa aikaan strobovalossa vellova ihmismassa saavat aikaan ikäänkuin ajan loppumisen ja bileiden ulkoisen maailman katoamisen: on vain musiikkia ja valoja. Tällöin tanssiminen tuntuu hyvältä ja pelkkä biisin vaihtuminen saa hymyilemään. Pidän myös savusta. Jo sen tuoksukin nostaa fiiliksiä.

Tämän toteutuminen asettaa bileille tiettyjä vaatimuksia, jotka harvemmin täyttyvät. Ei humalatilaa, (no pari tuoppia ehkä), ei väsymystä, musan oltava hyvää, 140-150 bpm, ei liikaa valoa, suvantokohtia musiikissa tai jengiä seisoskelemassa tuoppi kädessä ja rööki toisessa keskellä lattiaa.

Meniköhän vähän överiksi. No, siinä on kuvaus optimaalisesta "reiv"kokemuksesta.

Olen käynyt bileissä '96 Planet of Lovesta lähtien, ensimmäiset ja viimeiset pari vuotta melko harvakseltaan.
Luin uudestaan tuon Vesan mainitseman artikkelin, joka muiden fi-rave -sivulla olevien hypetystekstien ohella sai minut aikoinaan kiinnostumaan reiveistä. Juttu on ehkä enimmäkseen asiaa mutta sellainen yliampuva postmodernistinen paskanjauhantatyyli ja kyberhype käy nykyään ärsyttämään. Huumeita siinä tekstissä pidetään myös välttämättöminä.
Avatar
#8 • • Zak Guest
Terwep

Luinko väärin, että se ei ole tarkeää kuka olet. Ja kummiskin tiedät ketä me olemme.

Harmi, että takerruin pikkujuttuun, koska me emme ole anonyymejä......
Avatar
#9 • • loistava Guest
aiva vitusti douppia ja sitte eksyy jonneki mis kaikki on niin kauniita ja kaikilla on pupillit isoja. selvänä on kyllä hauskempaa ja hiukan pienimuotoisemmissa tapahtumissa vaikka niinku siis on siis ollu aiva vitu hauskaa olla vitu sekaasi vähä isommiski tapahtumis.
Avatar
#10 • • TomiS Guest

Originally posted by loistava:
aiva vitusti douppia ja sitte eksyy jonneki mis kaikki on niin kauniita ja kaikilla on pupillit isoja. selvänä on kyllä hauskempaa ja hiukan pienimuotoisemmissa tapahtumissa vaikka niinku siis on siis ollu aiva vitu hauskaa olla vitu sekaasi vähä isommiski tapahtumis.



Siinähän se sitten tulikin. Valmis lainaus tutkimukseen.

Mutta tosissaan...

Bileissähän itse koen mukavaksi sen että musa on sellaista jota juuri minun tekee mieli tanssia. Sitä myös soitetaan niin kovalla että basarin aiheuttama syke helpottaa fiilikseen pääsyä. Valot, dekot ja ihmisten pukeutuminen ovat minulle toisarvoisia mutta tuovat toki kivan lisän ja omaperäisen leiman verrattuna jonkin muun sorttisiin bileisiin. Siinäpä se.

ps. Jatkaakseni Zakin aloittamaa hedelmällistä pilkunviilauslinjaa... Sillähän ei oo väliä ollaanks me täällä nimettömiä vai ei, vaan sillä ettei tutkimuksessa sitten mainita edes Platinumia, koska sehän rajais vaihtoehdot meihin 3000 rekisteröityneeseen.

[ 19 February 2002: Message edited by: TomiS ]
Avatar
#11 • • Jay Logic Guest

Originally posted by violet:
Olen itse ollut aktiivinen reivaaja vuodesta -94, joten aivan newbie en ole kyseisissä asioissa..



Reivejä? Missä?

Originally posted by violet:
*Kerro omin sanoin ravekokemuksesta/kokemuksista:
Millainen kokemus oli? (mielentila, fiilikset ym.)



Mulla oli uutenavuotena reiveissä niin paha kaatokänni ettei oikeesti pystyis löytään mitään eroa johki lätkänpelaajien saunailtaan. Mielentilakin oli sen mukainen. Kristo voi todistaa jos se muistaa.

Originally posted by violet:
*Mitkä (audio)visuaaliset asiat (esim. musiikki, strobot, laserit, savu, tila, decot...jne.)
myötävaikuttivat todellisen ravekokemuksen syntymiseen?
ja MITEN nämä asiat vaikuttivat/vaikuttivatko?



Musa, hyvä äänentoisto ja tutut. Lopuilla ei sinänsä ole väliä. Paras deco on hyvännäköiset ihmiset. Miehille kauniit naiset, naisille hyvännäköset kundit, joillekin kundeille taas toiset kundit, joillekin naisille naiset ja lopuille joku kumilelu.

(Täh?)

Savu ja pimeys ovat ehkä nihkeimpiä asioita mitä bileissä puitteiden puolesta voi olla.

Mikä ihme on "todellinen ravekokemus", oi anonyymi? Vedetään nipsuja enemmän kuin suuhun mahtuu kerralla ja halataan vaaleanpunaiseen ja neonkeltaiseen pukeutuneita kavereita? Sitten reivataan ja juodaan vesipullosta vettä ja halataan taas uusia kavereita ja sanotaan "plur".

Tästä kyl saa hyvii lainauksia.
Avatar
#12 • • HardS Guest

Originally posted by Jay.Logic:
Mulla oli uutenavuotena reiveissä niin paha kaatokänni ettei oikeesti pystyis löytään mitään eroa johki lätkänpelaajien saunailtaan. Mielentilakin oli sen mukainen. Kristo voi todistaa jos se muistaa.


Kyllä minä Juha jotain sentään muistan. Musta tuntuu etteivät edes lätkäpelaajat olisivat pystyneet tähän. Oli aikamoista menoa.
Avatar
#13 • • funkyboy Guest

Originally posted by TomiS:


Bileissähän itse koen mukavaksi sen että musa on sellaista jota juuri minun tekee mieli tanssia. Sitä myös soitetaan niin kovalla että basarin aiheuttama syke helpottaa fiilikseen pääsyä. Valot, dekot ja ihmisten pukeutuminen ovat minulle toisarvoisia mutta tuovat toki kivan lisän ja omaperäisen leiman verrattuna jonkin muun sorttisiin bileisiin. Siinäpä se.

[ 19 February 2002: Message edited by: TomiS ]
[/QUOTE

En voisi olla enempää samaa mieltä kanssasi tässä asiassa.

Lisäisin vielä että muhun vaikuttaa myös se että mikä on mulle tärkeiden ihmisten fiilis bileissä. Jos mulle tärkeet ihmiset on hyvissä fiilareissa niin se tarttu pakosta muhunkin.

Avatar
#14 • • -=aave=- Guest

Originally posted by TomiS:
[qb]

Bileissähän itse koen mukavaksi sen että musa on sellaista jota juuri minun tekee mieli tanssia. Sitä myös soitetaan niin kovalla että basarin aiheuttama syke helpottaa fiilikseen pääsyä. Valot, dekot ja ihmisten pukeutuminen ovat minulle toisarvoisia mutta tuovat toki kivan lisän ja omaperäisen leiman verrattuna jonkin muun sorttisiin bileisiin. Siinäpä se.[/QUOTE

Originally posted by funkyboy:
En voisi olla enempää samaa mieltä kanssasi tässä asiassa.

Lisäisin vielä että muhun vaikuttaa myös se että mikä on mulle tärkeiden ihmisten fiilis bileissä. Jos mulle tärkeet ihmiset on hyvissä fiilareissa niin se tarttu pakosta muhunkin.




Täytyy yhtyä näihin kahteen täydellisesti!


[ 19 February 2002: Message edited by: HiVoltage ]
Avatar
#15 • • lauri Guest
Yks tärkeimmistä on, että baarista saa Sollia tai Coronaa!

(lue: suurin osa pysyy hiljaa niin kauan kuin tutkijan nimi on tiedossa)

// L
Avatar
#16 • • pakana Guest
Jay Logic pudotti mut tuolilta:

Vedetään nipsuja enemmän kuin suuhun mahtuu kerralla ja halataan vaaleanpunaiseen ja neonkeltaiseen pukeutuneita kavereita? Sitten reivataan ja juodaan vesipullosta vettä ja halataan taas uusia kavereita ja sanotaan "plur".





ei pysty... toi plur pitää viel sanoo hopeehilehuulet ihan tötteröllä ja simmut sikkurassa hellästi toisten poskille

plurplur plur
Avatar
#17 • • Edited Vesa Guest
...
des

Posts: 118

#18 • • des
mä käyn reiveissä musiikin takia.
ennimäkseen...
rakastan konemusaa. silloin kun reiveissä soittaa joku kappale, josta todella tykkään, olen aivan transsissa, ja iho menee kananlihaksi. silloin unohdan kaiken, ja on olemassa vain minä ja tämä ihana virtaus.
en käytä huumeita.
myös tanssiminen työläisen opiskeluviikon jälkeen tuntuu ihanalta. välillä vain seison silmät kiinni ja kuuntelen.
toisinaan hyppään musiikin tahtiin kuin hullu

on myös ihanaa katsella kauniita vastakkaisen sukupuolen kauniisti tanssivia edustajia
Avatar
#19 • • khatt Guest

Originally posted by Vesa:
Silti propseja et joku viitsii nähdä noin paljon vaivaa proseminaarin eteen. No voihan sitä kätevästi laajentaa graduksi, ja kyselytutkimus on erittäin toimiva graduaihe.



Minulla ei ainakaan olisi pokkaa laittaa graduni lähdeluetteloon:
  • Platinum-foorumissa käyty keskustelu, topicit "reivaamiskokemus", "missä on plur-henki? " ja "KOHELTAJAT / ONNETTOMAT LIIKENTEESSÄ AJAJAT"
ei hyvin menisi

[ 05 April 2002: Message edited by: khatt ]
Avatar
#20 • • lauri Guest

Originally posted by Vesa:
Tieteellisten tutkimuksien hyvä puoli (verrattuna esim. journalismiin on), ettei niitä voi käyttää mihinkään ... siis tarkoitin mihinkään vahingolliseen



Eikös tieteellinen tutkimus yritä perustaa faktoihin?

No enivei, olkoon proseminaari tai vaikka kukkahattutädin päiväkirja, mitä syytä on esiintyä anonyymisti, jos haluaa tehdä tutkimusta?

T: Lauri