Kuinka säädetään bileet kasaan?

30 posts, 2 pages, 7,925 views

Avatar
#21 • • Palm3 Guest
Eli rahaa ja jeesusteippiä!

Nyt eikun fiksaamaan täydelliset pileet jahka rullaan muutaman mummon...

Hey anyone?! Lisää infoa ja ideoita people...

Mekaanikko? Peled bros? Kotkan pohjasakka? Rovaniemeläiset? Viikottaisten/kuukausittaisten klubi-iltojen järjestäjät? Turku/Tampere? Udmurtialaiset?

Sormet juoksemaan siellä näppiksillä... Eiks porukkaa hävetä kun Jokke vertaa teitä jo chattiäpäriksi...
Avatar
#22 • • Sampson Guest

Originally posted by Mucking Fagician:
Kotkan pohjasakka?



No vastailenpa nyt sitten, kun kerran ihan kutsuttiin ;)

Ne bileet missä olen ollut mukana/järjestänyt on ollut aika vaihtelevia.

Yhdet ainoat bileet olen järjestänyt missä itse hoidin kaikki luvat ym. virkavallan kanssa kuntoon. Tilaa oli silloin tällöin käytetty bileisiin mutta (puhun siis viime Meripäivien bileistä, jotka meni ristiin Koneiston kanssa)ensimmäistä kertaa lupia lähdin kyselemään. Jos bileet järkätään tilassa johon ei ole vielä lupia niin ehdottomasti suosittelen lupien hankintaa. Ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin "kutsuvieras" tyyli. Bileet on mukavempi järjestää niin, ettei ole pelkoa virkavallasta. Jos asian esittää oikein niin poliisi-, ympäristö- ja paloviranomaiset ovat varmasti avuliaita. Hiukan yllätyin itse kuinka paljon paperisotaa siinä kaiken kaikkiaan oli.

Itse bileistä on vaikea lähteä jaottelemaan mikä tekee niistä hyvät. Enkä lähdekkään mitään yksityiskohtia luettelemaan. Tärkeimpiä ominaisuuksia hyvällä bilejärjestäjällä on taito delegoida. Innokkaita apureita riittää aina, se on selviö. Ilman heitä ei varmasti hyviä bileitä synny. Heitä tosin pitää osata käyttää tehokkaasti ettei 10 ihmistä turhanpäiten seisoskele, kun bilejärkkääjä teippaa johtoja. Jos sama porukka järjestää useammin bileitä niin yleensä se menee omalla painollaan. Jokaisella on omat hommat mitä he tekevät ja esim. meillä menee normaali bileiden pystytykseen noin tunnin verran (tarkoittaen ääni ja valot) koska ollaan se jo yhdessä niin monta kertaa tehty.

Nyt alkaa työaika loppumaan kesken joten jatkuu... (kai?)
Avatar
#23 • • op Guest

Originally posted by Sampson:
No vastailenpa nyt sitten, kun kerran ihan kutsuttiin

Ne bileet missä olen ollut mukana/järjestänyt on ollut aika vaihtelevia.

Yhdet ainoat bileet olen järjestänyt missä itse hoidin kaikki luvat ym. virkavallan kanssa kuntoon. Tilaa oli silloin tällöin käytetty bileisiin mutta (puhun siis viime Meripäivien bileistä, jotka meni ristiin Koneiston kanssa)ensimmäistä kertaa lupia lähdin kyselemään. Jos bileet järkätään tilassa johon ei ole vielä lupia niin ehdottomasti suosittelen lupien hankintaa. Ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin "kutsuvieras" tyyli. Bileet on mukavempi järjestää niin, ettei ole pelkoa virkavallasta. Jos asian esittää oikein niin poliisi-, ympäristö- ja paloviranomaiset ovat varmasti avuliaita. Hiukan yllätyin itse kuinka paljon paperisotaa siinä kaiken kaikkiaan oli.



Tätä lupakäytäntöä on muistaakseni puitu Plattarilla jo aiemmin. Yhteenvetona sanottakoon että mitään täysin yhtenäistä linjaa lupien myöntämiseen ei Suomessa ole. Tämä voi vaihdella jopa sen mukaan kuka hakemuksen tarkastaa.
Tässä ainakin pari juttua jotka on syytä muistaa:
-Ei alkoholinmyyntiä (Itse tehtyjen leipien myyntikin voi olla kyseenalaista)
-n kappaletta järjestyksenvalvojia joista osalla JV-kortti

Nämäkään eivät välttämättä takaa että lupa myönnetään suoraan viiteen vaan viranomaiset voivat edellyttää että bileet loppuu esim. kahdelta. Kannattaa siis hoitaa lupa-asiat ajoissa (ts. ennenkuin alkaa edes mainostaa bileitä)
ettei tule ikäviä ylläreitä.


Itse bileistä on vaikea lähteä jaottelemaan mikä tekee niistä hyvät. Enkä lähdekkään mitään yksityiskohtia luettelemaan. Tärkeimpiä ominaisuuksia hyvällä bilejärjestäjällä on taito delegoida. Innokkaita apureita riittää aina, se on selviö. Ilman heitä ei varmasti hyviä bileitä synny. Heitä tosin pitää osata käyttää tehokkaasti ettei 10 ihmistä turhanpäiten seisoskele, kun bilejärkkääjä teippaa johtoja. Jos sama porukka järjestää useammin bileitä niin yleensä se menee omalla painollaan. Jokaisella on omat hommat mitä he tekevät ja esim. meillä menee normaali bileiden pystytykseen noin tunnin verran (tarkoittaen ääni ja valot) koska ollaan se jo yhdessä niin monta kertaa tehty.



Aika hyvä jos saa tunnissa bileet kasaan. Meillä uppoaa bilepäivänä normaalibileiden rakenteluun helposti 10 tuntia ja purkuun vielä 4 tuntia. Myös dekojen rakentelu on yleensä aika huomattava projekti. (riippuu tietenkin kuinka paljon haluaa panostaa)

Toi delegointitaito on todellakin tärkeä. Bilevastaavan kannattaa myös pyrkiä pitämään positiivinen asenne vaikka hommat hieman kusisikin. Turha pessimismi/epävarmuus vaan tappaa motivaation koko järkkäriporukalta.
Avatar
#24 • • Sampson Guest

Originally posted by op:
Aika hyvä jos saa tunnissa bileet kasaan. Meillä uppoaa bilepäivänä normaalibileiden rakenteluun helposti 10 tuntia ja purkuun vielä 4 tuntia. Myös dekojen rakentelu on yleensä aika huomattava projekti. (riippuu tietenkin kuinka paljon haluaa panostaa)



No, eilen meni kokoamiseen klo 17:00 - 22:00 ;) Mutta tällä kertaa olikin vähän spesiaalijuttuja.
Avatar
#25 • • George Shield Guest
On muuten jännä, miten bileitten purkamisajankohta vaikuttaa purkamisen kestoon.

Esim. Club Target:

Jos bileet puretaan heti niiden loputtua, purkaminen kestää max 2h. Ja tähän aikaan päästään, vaikka yli puolet porukasta on yli 2 promillen humalassa...

Jos bileet taas puretaan vasta esim. klo 14->, purkaminen kestää min 3h. Aikamäärä ei vähene yhtään, vaikka kaikki olis olleet edellisen illan ihan vesiselviä ja nukkuneet yönsä hyvin...

[ 17 May 2002: Message edited by: George Shield ]
Avatar
#26 • • fish Guest
Näin niinkun ulkopuolisena, ja aika usein töissä paikassa jossa on järjestetty jos jonkinlaisia bileitä olleena, voisin todeta pari asiaa:

*Koita kaikesta huolimatta pitää lipun hinta alhaisena. Olen ollut töissä talon puolesta bileissä joihin olisi tarvittu 350 henkeä jotta oltaisiin päästy omilleen + tietty baaritakuut. Paikalla kävi 70 ja risat maksanutta. Lipun hinta oli 100mk:n korvilla. (oletus: lippu maksaa 20e, paikalle tulee 50 henkeä. Lippu maksaa 10e, paikalle tulee 150 henkeä. Lippu maksaa vain 5e, paikalla on 400 bilettäjää. Mikä olikaan kannattavaa?)

*Jos porukkaa kääntyy/alkaa kääntyä ovelta, on se merkki siitä että lipun hinta on liian korkea/sisällä on huono meininki. Tee asialle jotain.

*Pidä itsesi pomona/aseta joku pomoksi. Henkilö joka on kaikkien järkkäreiden herra ja jota kaikki järkkärit (myös sulkemisaikaan nelinkontin-kännissä olevat) kunnioittaa, tietää kaikesta lähes kaiken (tai ottaa ainakin selvää) ja jolla on päätösvaltaa, on talon henkilökunnalle korvaamaton. Oikeesti. Aikuisten oikeesti.

*Pyri pitämään lipunmyynti 1-2:n henkilön käsissä koko illan.

*Hommaa asiantuntevat ammattimaiset järjestyksenvalvojat jollei ravintola/biletyspaikka niitä tarjoa. Asiansa osaava järjestyksenvalvoja voi olla korvaamaton apu hätätilanteessa. (Tässä kaikki ajattelee, että eihän MEIDÄN bileissä mitään tapahdu, mutta mitä enemmän on decoja ja sähkölölaitteita samassa tilassa, sen suurempi tulipalon riski). Narikan voi myös hoitaa ammattimaisesti (mahdollisimman vähän takkeja hukkuu) ja ystävällisesti (portsarin ei tarvitse olla kaksi sanaa osaava lihapää)

Tuossa nyt muutama joka tuli mieleen...
Avatar
#27 • • Sleeper Guest
Se oli joskus vuonna 5,
kun meikäpoikakin järjesti
tänne kylänpahaseen pienet pippalot.
Ne bileet ei kyllä oo varmaan
sellaset mitä olit suunnitellu.

Ensin kävin kysymässä kunnalta luvan niihin ja
sen jälkeen hommasin tilan (Koulun liikkasali)
Sitten pyysin paikalle Ns.Järkkäreitä
Ja bileiden aikana pidin pientä kioskia, jolla
korvasin rahalliset-menot.
Mulla ei tosin ollu sielä ketään live-esiintyjiä / dj:tä,
mutta diskovalot lainasin ja kaiuttimet...
omat stereot kylläkin.
Sitten panin vollat kaakkoon ja
aloin popittaa legendaarista Matti Nykäsen - V-Tyyliä
Elin nimittäin siinä ajassa silloin kun Haddaway ja TwoUnlimited ruletti... aika koomista kun nyt ajattelee
ja CatCat-Tytöt oli kova sana.
Mut tollai järjestelin semmoset ns.inside bileet.
Vielä koomisempaa oli se että musiikki soi kasetilta ja
jouduin välillä vaihtaa puolen.

Suuremmis bileis onkin sitten kaiken maailman ihme maksuja,
joista tämmönen juntti ei mitään tajuakkaan.

Pidettiin myös parivuotta sitten kaverin pihalla bileet...
mutta siihen ei pyydetty kun poliisilta soitto-lupa.
Ne antoi aikarajan muistaakseni 12:sta asti.
Näis bileis meillä oli myös Bändi
("Celeste" tai "Celesty"... tai jokin, ei muista)
Mut se oli sen kaverin oma bändi joten siitei maksettu mitään. Mun äiteekin käväisi laulamas "Born To Be Wild":n
yhtäkkiä, mut se bändi ei oikeen hallinnu sitä...
hevibändi kun oli peijakas. Mut SeMmOsTa. Keep it Goin'.

By Tö Vei... lueskelin noita muiden juttuja,
ja tuli mieleen et
hommaa ihmeessä Down By The Laituri-Peli netistä...
sehän on juuri nimenomaan bileiden järkkäämis peli jossa
joudut sijoittaa oikean bändin oikeaan paikkaan oikeaan aikaan ja säätää lippujen hinnat ja soitella säätiedotuksiin ja vuokrata paikkoja jne...
aika kehittävä peli sinänsä... ja tarttuva.

[ 17 May 2002: Message edited by: Sleeper ]
Avatar
#28 • • khatt Guest

Originally posted by George Shield:
Jos bileet puretaan heti niiden loputtua, purkaminen kestää max 2h. Ja tähän aikaan päästään, vaikka yli puolet porukasta on yli 2 promillen humalassa...



Pitää täysin paikkansa... Mutta kun usein myös tämä järkkääjäporukka haluaa päästä jatkoille, jotka saattaa kestää aamuyhdeksään. Siinä sitten nukutaan klo14 asti ja purkamaan ehditään joskus klo16, jolloin tilataan pitsaa ja jumitellaan... pois päästään klo 20.

Tähän vaikuttaa tietysti se työmäärä mitä esim. Pimiöklubissa tehdään bileiden eteen - chilliä tullaan rakentamaan edellisenä päivänä (toki kaljan kanssa mut silti) ja sitä puuhataan yleensä klo 19-03 jonka jälkeen nukutaan yö ja mennään kasaamaan mestaa klo 13.. sit bileiden jälkeen valot alas ja jatkoille. Chillin purkamiseen menisi joka tapauksessa 4 tuntia.
Avatar
#29 • • tenor Guest

Originally posted by khatt:
Pitää täysin paikkansa... Mutta kun usein myös tämä järkkääjäporukka haluaa päästä jatkoille, jotka saattaa kestää aamuyhdeksään. Siinä sitten nukutaan klo14 asti ja purkamaan ehditään joskus klo16, jolloin tilataan pitsaa ja jumitellaan... pois päästään klo 20.



Yhdessäkään paikassa missä oon ite järkänny bileitä ei aikataulu veny talon puolesta noin paljoa.. Yleensä kamat pitää olla purettuna seuraavana aamuna/puolenpäivän maissa, ja kun bileet jatkuu aamuun ei siinä kauheesti ehdi välissä nukkua. Sen siivoomisen jälkeen onkin kahta hauskempi lähteä jatkoille kun bileet on onnellisesti saatettu loppuun..
Avatar
#30 • • yana Guest

Originally posted by tenor:
Yhdessäkään paikassa missä oon ite järkänny bileitä ei aikataulu veny talon puolesta noin paljoa.. Yleensä kamat pitää olla purettuna seuraavana aamuna/puolenpäivän maissa, ja kun bileet jatkuu aamuun ei siinä kauheesti ehdi välissä nukkua. Sen siivoomisen jälkeen onkin kahta hauskempi lähteä jatkoille kun bileet on onnellisesti saatettu loppuun..



sulla on vaan ollut huono tsäkä. noi riippuu ihan mestasta ja päättäjistä ja koska seuraavat vuokralaiset tulee mestoille. ei o mitenkään harvinaista ettei paikkaa tarvii putsata ennenkuin joskus seuraavalla viikolla..

jossei purkamiseen ole jotain hyvää motivaatiota kuten jatkoille/nukkumaan pääsy niin tottakai purku kestää kauemmin... enkä mä sanois huonoimmaks mahdolliseks ajanvietteeks kuluttaa muutamia tunteja extraa kun hengailee kavereitten kanssa ja roudaa tavaroita niin että ne menee hyvään järjestykseen eikä ens kerralla tartte taas hajoilla epämääräisissä paikoissa oleviin rojuihin

[ 19 May 2002: Message edited by: yana ]