Vähemmän esiintyjiä ja pidemmät setit, kiitos

30 posts, 2 pages, 7,032 views

Esa

Posts: 947

#1 • • Esa
Lineupeja seuraamalla ja 2-4 bileissä per viikko käyvänä huomioni on kiinnittynyt seuraavaan asiaan:

'Ison bileen' mittari tuntuu valitettavan usein olevan se, kuinka monta DJ:tä samaan lineupiin ollaan saatu mahdutettua. Tämä "jokaiselle jotain" -periaate näkyy sitten lyhyinä (esim. <1 h) setteinä per DJ, lineupien sillisalaattimaisuutena ja musiikillisen jatkumon puutteena.. erityisesti tietyissä genreissä ilmiö on huomattava.

Pitkien DJ-settien etuna voi pitää sitä että (moni) DJ pystyy rakentamaan illasta musiikillisesti toimivan kokonaisuuden. 'Pitkällä setillä' tarkoitan väh. 2-3 h soittoaikaa per DJ, miksei tosin vaikka 6+ h mikäli DJ näin toivoo / tähän pystyy.. Vastaavasti ½ - 1½ tunnin seteillä on usein taipumus painottua jonkinasteiseen hittikimaraan.

Ulkomaanartisteista on vaikea ymmärtää, mitä pointtia on lennättää DJ Suomeen jonkun 1½ h kestoisen setin takia, ellei kyse sitten ole artistin omasta toiveesta setin maksimipituudeksi. Onko kyse bilejärjestäjän kyvyttömyydestä koostaa toimivaa lineupia? Kenties (tappioiden) pelosta, ettei asiakkaita tule riittävästi jos ns. takuuvarmat kotimaiset jättää lineupista pois?

Useimmissa tapauksissa voisin melkein veikata jälkimmäistä. (Ulkomaannimien buukkaaminen on tunnetusti huomattavan työlästä ja kulutkin helposti 100-kertaiset kotimaannimien keikkaliksoihin nähden..)

Toivomukseni bilejärjestäjille olisi ettei illan kokonaisuutta ja musiikillista jatkumoa enää liikaa säröytettäisi pelkästään näennäisen isobilehenkisyyden tavoittelun nimissä. Less is more -ajattelu kunniaan. Tehdään ennemmin laadukkaita iltoja pienemmällä esiintyjäkaartilla; dj-kuluissa säästyvät rahat voi sit käyttää vaikkapa dekoihin.

'Isoja lineupeja' voi vastaavasti olla bileissä a) joissa on monta stagea ja/tai b) jotka ovat kestoltaan poikkeuksellisen pitkiä. Mahdollisille ulkomaanvieraille olisi hyvä antaa soittoaikaa bileissä vähintään se 2-3 h (tai 4-5 h..?), vaikka tämä sitten tarkoittaisikin parin kotimaisen pudottamista pois.

Bileissäkävijöiden/asiakkaiden toivoisi entistä enemmän kiinnittävän huomiota kokonaisuuteen. Jokainen voi toki aivan valita ihan vapaasti ne bileet missä käy, mutta bileiden esiintyjämäärä ei silti useinkaan ole suoraan verrannollinen bileiden laatuun.

[ 22 April 2002: Message edited by: Esa ]
Avatar
#2 • • lauri Guest

Originally posted by Esa:
Mahdollisille ulkomaanvieraille olisi hyvä antaa soittoaikaa bileissä vähintään se 2-3 h (tai 4-5 h..?), vaikka tämä sitten tarkoittaisikin parin kotimaisen pudottamista pois.



Tiesitkö muuten Esa, että joillain dj:llä "keikkaliksa" = 2h setti, 3h setistä maksat esim. 1,5* jos artisti suostuu soittamaan niin pitkään.

Enkä tiedä oliko postaus kirjoitettu kritisoiden esim. ensi kuun kaapelitehtaan bileitä kohtaan, mutta siellä kaikki ulkomaalaiset artistit soittavat juuri niin pitkän setin kun ovat toivoneet. Esim. Jan Johnston 30 minuuttia, Astral Projection ~2 tuntia.

T: Lauri / Devotion
Esa

Posts: 947

#3 • • Esa

Originally posted by lauri:
Tiesitkö muuten Esa, että joillain dj:llä "keikkaliksa" = 2h setti, 3h setistä maksat esim. 1,5* jos artisti suostuu soittamaan niin pitkään.



Ainakin ulkomaalaisten suhteen tällaista toki esiintyy, tiedän, mutta joillain on tietysti eri asia kuin kaikilla.

Originally posted by lauri:
Enkä tiedä oliko postaus kirjoitettu kritisoiden esim. ensi kuun kaapelitehtaan bileitä kohtaan



Ei ollut. Kuten ehkä huomasit, puhuin sillisalaatti-lineupeista ja näennäisesti suurista bileitä, joiden kummankaan joukkoon ensi kuun Kaapelibileet eivät nähdäkseni kuulu. Tapahtumien erittelyä olennaisempaa on mielestäni herättää aiheeseen liittyvää keskustelua, sillä en ymmärtääkseni ole ihan ainoa joka ajattelee näin.

[ 22 April 2002: Message edited by: Esa ]
des

Posts: 118

#4 • • des
tunti on usein liian vähän.
mutta kyllä siinä ajassa pystyy rakentamaan tomivaakin settiä.
itse tykkään eniten 2 tunnin seteistä.
4 tuntia on kyllä aivan liikaa, eihän moni jaksa keskittyä kuunteluun/tanssimiseen yhtäjaksoisesti paria tuntia enempää.
chillit on juttu erikseen.
Avatar
#5 • • ERROR Guest
Parasta mitä suomessa yleensä saa kuulla on Orkidean 6 tunnin setit. Samaa toivon aina kun jotain ulkomaista staraa ollaan maahan tuomassa. Tunnin setissä aika harvoin mitään ihmeempää rakennetaan.

Muutenkin voisi hieman miettiä tarkemmin mitä artisteja kannatta tuoda, jos ei ole varaa maksaa pitemmästä setistä.

Vanhalla usein järjestettäviä MEGA-bileitä vaivaa aina maailman laajin line-uppi ja 45 minuutin soittoajat. En moisia paljon enää jaksa käydä katsomassa.

Livet ovat eri asia, vajaan tunnin live saattaa sopia hyvinkin asiaan, mutta dj-settiä on tylsä kuunnella jos siihen joutuu valitsemaan pelkkiä hittejä (kuten usein käy lyhyiden settien yhteydessä!).
Avatar
#6 • • yana Guest

Originally posted by des:
4 tuntia on kyllä aivan liikaa, eihän moni jaksa keskittyä kuunteluun/tanssimiseen yhtäjaksoisesti paria tuntia enempää.



huh? sulla on kovinkin laaja gallup tästä. väittäisin kyllä ihan muuta..
tolla perusteella bileidenkin pitäis sit kestää vaan pari tuntia kun eihän monet jaksa bilettää sitä kauempaa

[ 22 April 2002: Message edited by: yana ]
Avatar
#7 • • Homegrove Guest
Omasta mielestä sillisalaattibileissä puoltoista tuntia olisi ihan hyvä. Warm up deejiille aikaa vois antaa vaikka pari tuntia, kun eka tunti menee kuitenkin tyhjälle lattialle soittaessa. Isommissa jutuissa deejiille voisi antaa enemmänkin aikaa. Screenin kolmen tunnin setit ovat hyvä esimerkki tästä.
Avatar
#8 • • SAMi Guest
paras vedätys oli ku Sven Väth soitti kokoillan 21-03 [6 tuntia meni siivillä, oon samaa mieltä Yanan kans] , enemmän iltoja jossa on max 2h lämmitystä ja päätähti soittaa loppuun.. [22-24 läm.][24-end]

aina saa toivoa..
des

Posts: 118

#9 • • des

Originally posted by yana:
huh? sulla on kovinkin laaja gallup tästä. väittäisin kyllä ihan muuta..
tolla perusteella bileidenkin pitäis sit kestää vaan pari tuntia kun eihän monet jaksa bilettää sitä kauempaa

[ 22 April 2002: Message edited by: yana ]



sanoin yhtäjaksoisesti
tanssitko itse 5 tuntia putkeen?
enpä usko.
kyllä enemmistö menee tunnin kahden välein:
juomaan,
lepäämään,
chilliä kuuntelemaan,
vessaan, yms.
itse en tuntia enempää jaksa jumpata. siinä välissä pidän 10-30 min taukoja.
kyllä 4 tuntia on liikaa, silloin tavallisen illan aikana ehtisi soittaa kaksi dj:tä.
mitäs jos molemmat olisi useamman mielestä paskoja?
jos soitto on minulle mieleen, soikoon sama dj levyjä vaikka 8 tuntia
näin ei kuitenkaan aina käy.
ikävän usein, hieman yli puoleta ajasta bileissä soittaa
musiikki, jota kohtaan en tunne mitään, niin yksitoikkoista se on.
ei, en ole mitenkään melodisen konemusan perään, aivan jokaisesta ala-genrestä löytyy loistavia biisejä

noh, mä en ainakaan jäisi sinne siinä toivossa, että dj vaihtaisi musiikkia/tyyliä.
en väitä että niitä soittajia pitää olla mahdollisimman monta. mielestäni kaksi tuntia on sopivin aika.
yksi tunti on melkein aina liian vähän.

[ 22 April 2002: Message edited by: des ]
Avatar
#10 • • Ozie Guest

Originally posted by des:
...kyllä 4 tuntia on liikaa, silloin tavallisen illan aikana ehtisi soittaa kaksi dj:tä.
mitäs jos molemmat olisi useamman mielestä paskoja?
....



Eh..sillon voi valita toisen tapahtuman?
Avatar
#11 • • patis Guest
Ois tosiaan kiva kuulla pidempiä settejä muiltaki ku Tapsalta.

Järkkärit, keksikää jotain.
Avatar
#12 • • Chipie Guest

Originally posted by lauri:

Enkä tiedä oliko postaus kirjoitettu kritisoiden esim. ensi kuun kaapelitehtaan bileitä kohtaan, mutta siellä kaikki ulkomaalaiset artistit soittavat juuri niin pitkän setin kun ovat toivoneet. Esim. Jan Johnston 30 minuuttia, Astral Projection ~2 tuntia.

T: Lauri / Devotion



Onko sitten järkeä maksaa artistille joka suostuu soittamaan vain puoli tuntia?
Itse en maksaisi (kun kyseessä on ulkomaan olento, jolle oletettavasti tulee maksaa matkakuluja, majoitusta ymsyms).

¤C
Avatar
#13 • • lauri Guest

Originally posted by Chipie:
Onko sitten järkeä maksaa artistille joka suostuu soittamaan vain puoli tuntia?
Itse en maksaisi (kun kyseessä on ulkomaan olento, jolle oletettavasti tulee maksaa matkakuluja, majoitusta ymsyms).



Kyseessä ei ole artisti, joka soittaa, vaan artisti joka laulaa. Ja jotta esiintymisestä saa kaiken irti, on tuo 30 minuuttia aika optimaalinen aika.

Ja miksi tuollainen artisti on lineupissa? Siksi, että itse satun pitämään kyseisen tädin tuotannosta ja muutenkin se on mielestäni erinomaista vaihtelua normaaleihin tapahtumiin.

// L
Avatar
#14 • • 029 Guest
mun mielipide on kyl et maksimissaan 1,5-2 h per DJ...

juontunee siitä et jos bileissä ei tuu vaan yhtä tyyliä saattaa jollakin kyrvähtää jos ei haluu jorata eka kolmee tuntia progee ja venata kun DJ rakentaa 6 tunnin setin...

Itse tykkään jos 1,5 h välein DJ vaihtuu kun on itse siellä tanssilattian puolella.

Mulla on vaan niin paljon pahoja kokemuksia tosta kun joku DJ haluu soittaa yli 2 tuntii (tanssijana sekä bilejärjestäjänä) et ehkä se on toisaalta vaikuttanut mun objektiivisuuteen mut ...kuitenkin.
des

Posts: 118

#15 • • des

Originally posted by 029:
mun mielipide on kyl et maksimissaan 1,5-2 h per DJ...

juontunee siitä et jos bileissä ei tuu vaan yhtä tyyliä saattaa jollakin kyrvähtää jos ei haluu jorata eka kolmee tuntia progee ja venata kun DJ rakentaa 6 tunnin setin...

objektiivisuuteen mut ...kuitenkin.



mä olen samaa mieltä. ja lisäisin vielä, että mikään dj IMHO ei ole niin hyvä, että se onnistuisi aina rakentamaan pitkiä, mutta hyvin toimivia settiä.
liian lyhyt on vieläkin hankalampi.
jotkut soittavat tosi harvoin hyvin, vaikka kuinka kuuluisia olisivat, jotkut harvat ehkä korkeintaan vähän yli puolet soittokerroista pystyvät tarjoamaan menevempää settiä.

en tarkoita tällä mitenkään tyylien valintoja eikä mitään. liiallinen tasapaksuisuus on kyllä useimmiten pahaa.
Avatar
#16 • • Samus Aran Guest

Originally posted by 029:
mun mielipide on kyl et maksimissaan 1,5-2 h per DJ...

juontunee siitä et jos bileissä ei tuu vaan yhtä tyyliä saattaa jollakin kyrvähtää jos ei haluu jorata eka kolmee tuntia progee ja venata kun DJ rakentaa 6 tunnin setin...



koko maailmassa ei ole (prosentuaalisesti) kovin montaa DJtä, jotka oikeasti saisivat kuuden- tai useamman tunnin setin pysymään koko ajan mielenkiintoisena, edes DJn edustaman musiikkityylin ystävälle. tämän olet siis huomannut

mielestäni vikaa ei kannata etsiä ainoastaan tarjotuista soittoajoista, ennemminkin DJn ja/tai promoottorin kyvyistä. hyvätasoinen pidempi (5h+) setti vaatii, lähes vapaat kädet ja kaikinpuolin hyvät soitto-olosuhteet. yhä edelleen joutuu kohtaamaan promoottereita, jotka kokemuksestaan huolimatta eivät pidä näistä asioista huolta, tai vaihtoehtoisesti ymmärrä niiden tärkeyttä.

vielä siitä setin rakentelusta. sehän ei tarkoita, että alkuun pitää soittaa väkisin jotain puuduttavaa soundia, "välibiisejä", tai muuta sellaista. materiaalia ja kykyä pitää vaan yksinkertaisesti löytyä koko illan kestävään ykkösmatskun fiksuun esilletuomiseen.

olin tässä viikonloppuna vähän kauempana soittamassa 5h settiä, siellä oikeesti eräs klubin promoottoreista sanoi etkäteen suurinpiirtein näin: "älä sit soita parhaita biisejä heti alkuun, jengi tulee yleensä vast kahentoista jälkeen..." et sitä rataa, eikä tää ees loppujenlopuks ollut kuin tunnin päässä stadista. joutu taas miettimään entistä tarkemmin missä jamassa homma oikein onkaan...
Avatar
#17 • • jUSSi Guest

Originally posted by Samus Aran:
vielä siitä setin rakentelusta. sehän ei tarkoita, että alkuun pitää soittaa väkisin jotain puuduttavaa soundia, "välibiisejä", tai muuta sellaista. materiaalia ja kykyä pitää vaan yksinkertaisesti löytyä koko illan kestävään ykkösmatskun fiksuun esilletuomiseen.



totta. esimerkiksi Sven Väthin keikka nosturissa oli jatkuvaa muutosta. Setin rakenne meni suunnilleen näin:

älykäs tekno - kovempi tekno - deeppi tekno - älykäs tekno - kovempi tekno - jne

setti pysyi hyvin kasassa ja rakenne onnistui kun koko aikaa ei menty täysillä eikä koko aikaa chillailtu. sitä settiä voi välillä viedä ihan eri suuntaan josta hyvän esimerkkinä Derrick May kermassa. Teknosta kunnon houseen vaihtui ihan tyylikkäästi pari kertaa.
Apo

Posts: 1,574

#18 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut


koko maailmassa ei ole (prosentuaalisesti) kovin montaa DJtä, jotka oikeasti saisivat kuuden- tai useamman tunnin setin pysymään koko ajan mielenkiintoisena



Tämä on aika mielestä vähän "kumpi oli ensin, muna vai kana"-ongelma. DJ:t eivät saa riittävästi kokemusta pitkien settien rakentamisesta kun kukaan ei ota heitä soittamaan sellaisia settejä. Sitten kun joku järjestäjä päättää ottaa riskin niin setti menee päin mäntyä kun dj:llä ei ole kokemusta eikä järjestäjä ota enää samanlaista riskiä tulevaisuudessa.

Bilettäjänä kuultelisin(=tanssisin) mielelläni yli kolmen tunnin settejä, jos soittajilla on riittävät setinrakennustaidot. On kyllä totta ettei siihen kovin monella riitä rahkeet, mutta niiden harvojen dj:den kohdalla jotka siihen pystyvät, pitkät setit ovat yleensä erinomaisia kokemuksia.

Olisikin hienoa jos järjestäjät alkaisivat kysellä dj:ltä että miten pitkän setin haluavat soittaa (propsit laurille ja muille jotka tuota tekevät) ja koordinoisivat soittolistat ja musiikkityylit siten että illan musiikkitarjonta etenisi saumattomasti.


vielä siitä setin rakentelusta. sehän ei tarkoita, että alkuun pitää soittaa väkisin jotain puuduttavaa soundia, "välibiisejä", tai muuta sellaista. materiaalia ja kykyä pitää vaan yksinkertaisesti löytyä koko illan kestävään ykkösmatskun fiksuun esilletuomiseen.



Mielestäni erittäin hyvä pointti.

[ 23 April 2002: Message edited by: Apo ]
Avatar
#19 • • Samus Aran Guest

Originally posted by Apo:
Olisikin hienoa jos järjestäjät alkaisivat kysellä dj:ltä että miten pitkän setin haluavat soittaa (propsit laurille ja muille jotka tuota tekevät) ja koordinoisivat soittolistat ja musiikkityylit siten että illan musiikkitarjonta etenisi saumattomasti.



samaa mieltä. järjestäjällä pitäisi aina olla selkeä tavoite minkälaisen musiikillisen sisällön bileilleen haluaa luoda. jos promoottori ei tiedä mihin DJt pystyvät, sitä voi aina kysyä, samalla selvittäen DJlle mitä teemoja järjestäjä haluaa bileillään tuoda esille. tämä tietysti vaatii järjestäjältä -keskimääräistä- laajempaa tajua bile/DJ-asioista, sinänsä koomista.

muutenkin toivoisi bileiden järjestäjiltä suurempaa vastuuta. kaiken tän kakkimisen vois tietty lopettaa ja pitää huolta vain omista jutuistaan. mut mun mielestä ois jees jos mainstream undergroundkin ottais tekemisistään isomman vastuun järkevien bileiden luomisessa, sitä kautta avaamalla ihmisille ovia laajempaan/pitkä-ikäisempään tapaan ymmärtää näitäkin asioita, vähintäänkin laadukkaan toteutuksen kautta -> ala Hallmark ja Devotion.

kuten mm. tämä topic, puheet bileisiin "kyllästymisestä, useat valitukset liian lyhyistä seteistä + huonosta produktiosta jne. osoittaa, jengi alkaa pikkuhiljaa avata silmiään. hyvä homma.

[ 23 April 2002: Message edited by: Samus Aran ]
Avatar
#20 • • Wayne G Guest

Originally posted by lauri:
Kyseessä ei ole artisti, joka soittaa, vaan artisti joka laulaa. Ja jotta esiintymisestä saa kaiken irti, on tuo 30 minuuttia aika optimaalinen aika.
// L





Tuleeko Jan Johnstonin live olemaan semmoinen, että joku (dj?) soittaa levyjä, joilla Jan on laulanut ja Jan laulaa livenä päälle??
Vai miten?