Klubitus: Utopia

112 posts, 6 pages, 48,267 views

Claquesous

Posts: 3,206

#41 • • Claquesous viidettä kolonnaa

anqqa, 24.2.2008 15:53:
Tähän vois ihmiset ottaa osaa että onko klubituksen suunta tosiaan teidän mielestänne kohti holhousyhteisöä missä ei saa tehdä mitään rangaistuksen pelossa?



Kyl mä luulen, et holhousyhteiskuntaan tämä homma menee. Jos tää saitti keikkuu siellä suosituimpien sivujen joukossa Suomessa, rupee jengi olee aika sekalaista, joilla _kaikilla_ on erilaiset, toki yhteneväisyyksiä käyttäytymisessä ja näkemyksissä löytyy, pakostakin, katsantokannat siitä mikä on siistiä, kivaa ja sitä suuresti haikailtua PLUR:ia. Tämän johdosta vaaditaan yleisiä sääntöjä, joita rikotaan, jotka johtavat sääntöihin sääntöjen rikkomisen seurauksista, joita rikotaan, jotka taas johtavat aina uusiin sääntöihin. Noidankehä kasvun ja ihmisten erilaisuuden vuoksi on väistämätön. Ellei modet pala loppuun ja tule kertomaan kuinka niitä ei enää kiinnosta tehä juttuja täällä.

Niin, ja tääl on kuitenkin ihmisii, jotka kuuluttaa rotia ja toisii, joiden mielest intarnet iz not serious bizniz. Tää on aika perustavanlaatuinen ongelma. Tätä pahentaa se tosiseikka, että nimimerkin kautta netissä voi helposti huudella mitä tahansa, siksi ihmisillä vaihtelee asennoituminen päivittäin tai jopa tunneittain. Yhtenä hetkenä vaaditaan ryhtiliikettä tai tuetaan rotin tuomista, mutta toisena hetkenä käyttäydytään kuin apinat ja kustaan joukolla jonkun muroihin. Täällä se on jopa helpompaa kuin ala-asteella. Ihminen on kuitenkin vain opportunistinen paska.

Mun mielestä tää homma klubbarissa on ollut samanlaista niin kauan kuin mä oon täällä notkunu. Vähemmän on mielenkiintoisia topikkeja ku ennen, mut se ei oo saitin tai edes ihmisten vika. En oo vaan jaksanu paneutuu näihin juttuihin toviin.

--
32. of December

sapeli

Posts: 11,768

#42 • • Edited sapeli jokukukamikä?

Caro², 24.2.2008 16:27:
EDIT: ainiin.. yks ongelma lienee myöskin se, että #klubitus elää ihan omaa elämäänsä ja irc-kanavan vaikutus näkyy myös itse saitilla. Ehdotus tuohon: Sanomaboksi pois ja tilalle klubitus-chat (= #klubitus), joka toimii saitin oman irc-clientin alla.



Luulen että meikäläisen lisäksi on suht suuri joukko käyttäjiä jotka eivät irkkaa, mutta jotka pitävät sanomaboksista.

Henkilökohtaisesti mun mielestä klubitus saisi olla sellainen kuin on - muttei se muutoskaan luultavasti pahaksi olisi. Kolme suurinta ongelmaa mitä itse näen ovat A) trollit sanomaboksissa sekä topikeissa, B) konemusiikkiin vasta tutustuvien mollaus, ja C) rönsyilevät, henkilökohtaisuuksiin käyvät keskustelut.

A: Trolleihin tehoaa ignore hyvin, jopa minäkin olen alkanut sitä käyttää kun alkoi sanomaboksiin tulemaan turhaa spämmiä ja linkkejä ja koodinpätkiä. Good riddens.

B: Tuo on jokaisen oma asia miten forumeille kirjoittelee ja jokainen sen päätöksen omalla kohdallaan tekee miten muiden kanssa kommunikoi. Tätä ongelmaa voi jokainen myös auttaa olemalla ystävällinen uusia jäseniä kohtaan jotta he huomaavat että ei täällä kaikki ole koppavia pilkunviilaajia.

C: Nämä taas on mun mielestä suht sutjakasti siirtyneet tuonne hampaankolo-topikkiin tai yksityisviesteihin, ja tästä osataankin huomauttaa asianomaisille nopeasti. Ja hampaankolo-topikissa saa mun puolesta puhua ihan mitä vaan. Kyllä sieltä varmasti loukkauksia ja asiattomuuksiakin satelee, mutta tämä on tätä hienoa sananvapautta ja "aikuisten" kommunikaatiota. Josta jokainen on itse vastuussa.

Kunhan kukaan ei saitin muuta toimintaa estä tai haittaa omalla toiminnallaan, ei tässä mun mielestä ole kovin suuresta ongelmasta kyse. Ei kiinnitetä huomiota häiriköihin jollei ne todella estä omien juttujen tekemistä täällä - eikä mulle ainakaan ole vielä näin käynyt (nothing a little ignore won't fix, anyway).

PS: ainoa juttu mitä oikeastaan isommin kaipaisin on se että pystyisi blokkaamaan yksittäisiä topikkeja jotka eivät kiinnosta. Mulle ainakin tuo uudet-boksi on erittäin kovassa käytössä, mutten halua joutua scrollaamaan paljoa, eli mitä tiiviimmin siihen saadaan ne topikit jotka mua kiinnostaa, sitä parempi. *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Caro²

Posts: 5,301

#43 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

sapeli, 24.2.2008 19:52:
Luulen että meikäläisen lisäksi on suht suuri joukko käyttäjiä jotka eivät irkkaa, mutta jotka pitävät sanomaboksista.


Tää onkin se perimmäinen ajatus joka miulla tuossa oli. Sanomaboksin käyttäjille näkyisi irkissä tapahtuva keskustelu ja irkissä taas näkyis sanomaboksiin kirjoittavat. Saatais yhdistettyä kaks täysin samanlaista keskustelupalstaa yhdeksi, jonka sisältö sen jälkeen olis tiiviimmin klubitus.org -saittiin sidoksissa. Sillä ei olis niinkään väliä, käyttääkö erillistä irc-clienttiä vai raapustaako klubituksen sanomaboksiin. Kuvat näkyy irc-clienteissä linkkeinä ja sanomaboksissa taas kuvina, jne :)


Kunhan kukaan ei saitin muuta toimintaa estä tai haittaa omalla toiminnallaan, ei tässä mun mielestä ole kovin suuresta ongelmasta kyse. Ei kiinnitetä huomiota häiriköihin jollei ne todella estä omien juttujen tekemistä täällä - eikä mulle ainakaan ole vielä näin käynyt (nothing a little ignore won't fix, anyway).


Täähän oliskin se ideaalinen tilanne. Uudet kasvot vaan ei osaa suhtautua välttämättä yhtä vapaamielisesti kaikkeen näkemäänsä kuin sellaiset, jotka ovat jo "kasvaneet klubitukseen sisään".


PS: ainoa juttu mitä oikeastaan isommin kaipaisin on se että pystyisi blokkaamaan yksittäisiä topikkeja jotka eivät kiinnosta.


Tää ois kyl vallan tervetullut ominaisuus. Myöskin "uudet viestit viime käyntisi jälkeen" olis ihan jees.
Kolera

Posts: 4,256

#44 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
olishan se sinänsä ihan jees mut olis suht hankalaa estää kummaltaki puolelta tulevat kekeilijät tuossa yhteisessä keskustelussa
ja tuo webirc ei oikeen tunnu toimivan. Itse en juuri koskaan saanut yhteyttä mihinkään servuun.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

akir0

Posts: 2,554

#46 • • akir0 idleRPG champion 2009

anqqa, 24.2.2008 15:53:
---
Tähän vois ihmiset ottaa osaa että onko klubituksen suunta tosiaan teidän mielestänne kohti holhousyhteisöä missä ei saa tehdä mitään rangaistuksen pelossa?



Mun mielestäni ei ole menossa. Päinvastoin, linjaa sais tiukentaa iha huolella ja (tekniikan salliessa) alkaa jakamaan lyhyt- ja pidempiaikaisia banneja kun tilanne siltä vaikuttaa ja lukottamaan threadeja. Tästäki threadista olis voinu jakaa muutaman varoituksen noista parista turhasta postauksesta.

Ja tietty tunkiolla olis sitten lupa vähän "irrotella".
domi

Posts: 7,069

#47 • • domi Työn sankari.
klubitukselle oma privaatti irc-serveri, mihin pääsee vain klubituksen webchatilla.
Admo

Posts: 54

#48 • • Admo

kuilun partaalla, 24.2.2008 23:32:
mm:
Sä teet IMO väärin ihmisiä kohtaan, ku pidät niitä modeina väen väkisin - vaarannat sillä niiden ihmisten terveyden.



[o]Do not feed the troll[/o]
Do not feed the idiot

Mua jaksaa aina vaan ihmetyttää miksi te haluutte päästä kuilun kanssa johonkin konsensukseen. Jos kaverin linja on se, että hyvä foorumi on sellainen missä ei ole mitään moderointia, niin aika turhaa on tuhlata aikaa ja energiaa siihen että saisi tän kaverin tyytyväiseksi/hiljenemään.
anqqa

Posts: 4,032

#49 • • anqqa tirehtööri

kuilun partaalla, 24.2.2008 23:32:
Jaaha. Kyl alkaa olee adminillaki itsetunto vähissä.., vai oiskos niin, et klubbarin "bisnespuoli" ei oikein ota tulta?

No se oli alkuperäinen idea, mut siitä on kyllä tultu aika matka. Ja aika vaikeeta uskoa, et sä tunnustautuneena "anarkokapitalistina" (huono ilmaus, parempi ehkä "äärikapitalisti") oisit tehny mitään silkasta hyväntekeväisyydestä. NYT sulla on rahasampo, tai noh, jotain mitä ehkä kuvittelit sellaiseksi, ja tietty kaikenlaiset veneenkeikuttajat sun muut "pätijät" saattaa laittaa kapulaa sun Klubbariin sidottuihin busineksiin, ja sehän on no-no.



Hyvä Vihjeetön, yhtiöni puolesta pyydän anteeksi että sivustollamme on maksullisia mainoksia vaikka 5 vuotta kaiken omasta pussista kustansikin jotta ilmainen saitti olisi mahdollista. Valitettavasti vaan ei enää ole edes mulla varaa maksaa reilusti yli 200e/kk ylläpitokustannuksia hyvää hyvyyttäni vaan oon joutunu alentumaan kapitalismin puolelle. Ilmeisesti oletat että otin mainokset riemusta kirkuen vastaan? Myönnän toki että se on lähes kerran kuussa kiva saada myös jotain rahallista tukea vuosien duunista tän eteen. Jos vaihtoehtoina on tehdä saitti jossain määrin maksulliseks tai pitää ilmaisena mutta näyttää muutama mainos, niin kumpi pahoista pitäisi valita? Ehkä uuden klubbarin myötä tarjoon mahdollisuutta ostaa kirjautuneena mainokset pois, jolloin täällä olis molemmat pahat.

IMHO toi sun rahanvastaisuus on vähän sama ku vaatisit et bileisiinki pääsis ilmaseks ja järkkäreiden velvollisuus ois maksaa kaikki omasta pussista? Eikö ne nytki jo sitä tarpeeks tee? Oletanko oikein että luulet klubbarin olevan hyväki bisnes? Oma henkilökohtainen miniunelma on että siitä saisin sen verran rahaa että pystyisin sitä kehittämään ihan päivätyönä nykyisen päivätyön ohella, mutta ilmeisesti se olis saitille vaan hallaa, sun mielestä?

"Yksikin virhe"? "Pienimuotoinen burnout"? Voihan ttu. Kyl niit on ollu ihan liikaa, ja aiemmin olen niistä sulle privassa ja naamatusten sanonu, mut ku mikään ei puheistasi huolimatta muutu, niin olen nyt vaihtanut kritiikkini jukiseksi. Pitääkö vielä muistuttaa kahdenkeskisistä jutusteluista, missä perustelit modevalintojas? Sä teet IMO väärin ihmisiä kohtaan, ku pidät niitä modeina väen väkisin - vaarannat sillä niiden ihmisten terveyden.

Toivonki, et moderaattorit tulee sit pakollisiks, ja niille pitää alkaa maksaa palkkaa, ni ehkä sitten seki hommaa selkiintyy. Tosin se voi olla koko saitin loppu. =')



Seison yhä modejeni takana ja niin kauan kun mun mielestä niistä on enemmän hyötyä kun haittaa niin en modeoikkia ole poistamassa. Mikään pakkohan niiden ei ole moderoida, omaavat ainostaan mahdollisuuden siihen, eli en ihan vois puhua väkisin pitämisestä. Uuden klubbarin myötä modemäärää ollaan tuplaamassa ja kenties niin ettei 'riviklubbarilainen' tiedä kenellä on modeoikat ja kenellä ei ellei mode itse halua sitä kertoa. Tämä sen takia että modetkin vois olla rauhassa 'taviksena' normaaliklubbaroinnin kanssa eikä heidän jokaista postausta otettaisi Virallisena Kantana.

Ja nyt kun mainoksista tosiaan tulee hilloketta vaihtelevissa määrin, oonki miettiny jos raaskis niistä miljoonista pari latia modeille heittääki, joskaan en tiedä miten se olis fiksuinta. Maksanko per moderointioperaatio? Kiinteesti per kk?

Puhut paskaa. Mä olen optimisti. Pessimistisesti kyl suhtaudun sun motiiveihis koko saitin ylläpitämiseen. Mä en vastusta kaikkea periaatteesta, vastustan mm syyhkyilyä, urpoilua ja tuplastandardeja. IMO on naurettavaa, et sä ite itket käytöksen perään, ku sun oma modes vittuilee laajalla rintamalla pitkin saittia. Jos luulit, et kaikki heittää hattuja ilmaan ja lyö käsiä polviin joka kerta ku sä suvaitset laskeutua norsunluutornistas rahvaan pariin, niin olet väärässä. Sä olet IMO vieraantunut riviklubbarilaisista aivan liikaa, ja vieraantuneesta johtamisestahan meillä on valtavat määrät huonoja esimerkkejä. Käy bileissä, juttele ihmisille, ni ehkä hiffaat, mitä tarkoitan.



:D Argh, hankala kyllä pokerinaamalla on vastata tähänki kun tunnen miten yksinäinen kyynel vierähtää poskellani.. Mikä on sun mielestä mun motiivi klubbarin ylläpitämiseen? Netota sivoiset summat rahaa sillä ja muuttaa Turkuun? Totta, viihdyn liian hyvin täysvarustellussa norsunluutornissa aitoine pandantaljamattoineen että tulee liian harvoin puututtua siihen mitä saitilla tapahtuu, oon jo aiemminki myöntäny sen ja itse pidän sitä mun suurimpana virheenä toistaseks/tällä hetkellä. Nyt kun yritän karsia vapaa-ajasta enemmän aikaa klubbariin niin yritän saada muutosta siihen, sen takia vielä jaksoin vaivautua vastatakin vaikka yleensä innostus lopahtaa varsin nopeesti tuulimyllyjä vastaan.

Kyselet mun mielipiteitä, mut itkeä pillität, ku niitä esittelen? Mitäs sä tällasen "kaikenmaailman kuilun partaalla" mielipiteillä teet? Koitahan nyt päättää, mitä sä halua? Mä aion olla piikkinä Klubbarin perseessä niin kauan, ku sä annat mun olla ja/tai siihen on tarvetta. Joku vois nähdä sen hyvänä asiana, siis et on olemassa eriäviä mielipiteitä.



Kyynelkanavien tulviessa olen vahvasti sen kannalla että erilaisia mielipiteitä tulee olla ja niitä tulee sallia esitettävän, ja niitä kyllä otan huomioon ku teen asioita saittiin liittyen. En silti aina ole ihan samoilla linjoilla sen esitystavan kanssa mitä täälläkin toisinaan harrastetaan.

Ja sori nyt kauheesti, jos mä kritisoin Klubbaria. Sul kyl on tun lyhyt muisti, ku et muista miten olen tätäki foorumia ja sua kehunu. En tosin enää pitkään aikaan. Ja syystä. Sullaki tainnu vähän kihahataa kusi päähän? Varmaan itkit tosi paljon aikoinaan plattarisodan jälkee ku mä ja muutama muu siiryttii klubbarille? Mites silloin kävi tänki "pikkukakkossaitin" kävijämäärille? Ja kehtaat siinä vielä urputtaa. Ja nyt sit olet itse samassa asemassa ku plattarin admin aikoinaan. Ja teet samat virheet. Näköjään se valta idaroi sittenki...



Alkaa jo sen kokoluokan vesivahingot syntyä että pitää hieman kiirehtiä. Kyllä, tiedän että omaan olemattoman lyhyen muistin, nyt kun sanoit niin hämäriä muistikuva tosiaan että joskus oot jotain positiivista myös sanonu, tunnustan. Sitä en kyllä muista että plattarisodan myötä sä oisit siirtyny sieltä tänne, tosin en ihan ymmärrä miten se liittyy tähän? Oisit voinu muotoilla ton hieman toisin, annat ymmärtää et sun ansiota tänne 'loikkas' porukkaa sieltä ja sen takia klubbarin kävijämäärät räjähti nousuun.. en oo vertailuja tehny mutten muista että se olis sillonkaan kasvanu normaalia enemmän, joka kuukaus klubbari kasvoi tasaisesti aina viime vuoteen asti jollon kasvu hidastui. Toivoisin myös hieman selvitystä tohon et millä tavalla kusi on kiehahtanu mulla hattuun? Ja mistä vallasta sä puhut? Oonko sun mielestä klubbarin kehittäjänä jotenki merkittävässä valta-asemassa? Kuvitteletko että pidän klubbaria korvaamattomana?

Eipä muuten taida enää olla Klubbarin käyttäjä- ja kävijätilastot ja kaaviot esillä Kubbaris, tai sit ne on vaa jossain tosi piilossa? ;) Miksi?



Siirtyny sivun alareunaan joku vuos tms sitte harvoin käytettynä sivuna pois ruuhkauttamasta yläreunan menua, kuis?

Ja mistä tusta sä tiedät, millä foorumeilla mä liikun? Luuletsä tosiaan, et Klubbari on ainoa foorumi maailmassa? =D Klubisokeus iski?



Olin just sitä kysyvinäni vastauksessani et missä forumeilla pyörit kun ovat parempia niin vois mennä hieman nuuskimaan ja ottaa oppia. Melko skutassa oot jos muka ymmärsit että pidän klubbaria ainoana :D Tuntuu vähä et hakemalla haet epäkohtia mun tekstistä, hmm?

Ja meitähän on hyvä syyttää, kun ei suju, sillee kato oma toiminta on virheetöntä. Käsittämätöntä kyl toi "kärkevimpien vastustajien" poistaminen. Haluatsä tosiaan tästä jonku tun anqqalammikon? Mä olen sit ilmeisesti ekana menossa, ku näin oikein mun kommentiin otit henkkoht kantaa, vaikka se ei sun tapaistas olekaan. =D Monta ääntä pitää kerätä, et saa bännätä? =DDD Toi kuulostaa ihan aikuisten oikesti DDR'ltä. Mut ei mitään ihmettä, justhan oli kysely, jos suurin osa suomalaisista sano, et ne vois tinkiä demokratiasta... Mukavaa, et sä anqqa komppaat antidemokraattisia voimia. Big up.



Alkaa hieman tympimään sun tapa laittaa sanoja toisten suuhun. Laitoin jo ekaanki vastaukseen ettei mun toiminta tosiaan oo virheetöntä, yrittäisit edes osan vastauksista lukea positiivisesti etkä vaan vetäis kaikesta jotain muuta? Tiedän että voittaisit kenet tahansa väittelyssä aiheesta kun aiheesta sun argumentoinnillas, mutta oot kyl alkanu vähän lipsumaan hutien puolelle välillä..

En suoriltaan osaa sanoa miten äänestys päättyis jos demokraattisesti äänestettäis esim sun saattamisesta pois klubbarista, mutta voiko klubbarin kaltaista saittia edes pitää demokratiana, eihän täällä juuri äänestetä kuka saittia kehittää tai ketkä sitä 'valvoo'? Miten ulosäänestäminen kuulostaa DDR:ltä? Kuvittelin sun aiemmista postauksista et DDR-viittaus oli sitä et valtaapitävät toimii niinku ite lystää o_O Eiks klubituski ois ennemmin monarkia ku demokratia ja meitsi sen itseoikeutettu kuningas o/ Vai onks se diktatuuri.. ei, diktatuuri ois sitä et kaikki eriävät mielipiteet tapettais?

"He that wrestles with us strengthens our nerves, and sharpens our skill. Our antagonist is our helper." - E Burke



"There are times when parenthood seems nothing but feeding the mouth that bites you." - Peter De Vries

Tää lause on kyl täysin käsittämätön, mut herää pahvi, luuletsä tosiaan, et olen jotai modeoikeuksia kärkkymässä? =D



Senki lauseen osasit lukee noin mustavalkoisesti o_O Luuletsä tosiaan, et mä luulen tosiaan, et sä oot jotain modeoikeuksia kärkkymässä? :D


Hävettää että tartuin alhaiseen provokaatioon, mutta myös hävettää että puutun liian vähän nykyään saitin sisäisiin asioihin.
---
Joo, tunnen myötähäpeää sun puolestas, molemmista syistä. Kyseessä tosin ei ollut "alhainen provokaatio", vaan rehellinen mielipiteeni, jonka takana seison. Sun kommenttis oli alhainen loukatun itsetunnon itkuvirsi, aikuista leikkivän pikkuvanhan pojan nielaisuääni.



No nyt ku ollaan molemmat sopivasti häpeissämme ja oot saanu ilmeisesti mut pillittämään. En tienny et luokkasit mun itsetuntoa sanoillas, mut tietty ois kiva tietää miten itsensä ja toimiensa sekä omasta mielestä asioiden parantamisen yrittämisen ja valintojensa puolustaminen on niin harmillisen ikävä asia?

Eli summa summarum, mä sanon et mun mielestä asiat ei toimi tällä hetkellä, koska, ja näillä toimenpiteillä yritän asioita parantaa. Sä sanot et mun aikomat parannukset on vaa huononnuksia, koska. Sitte kun meen erehtymään puolustelee mun aikeita ja mielipiteitä niin se on itkuvirsi, check. Kuvittelis silti et mun sanoissa ois edes joku positiivinen sivulause, ei?

JOS haluat esimerkin "alhaisesta provokaatiosta", voin mä sulle sellasenki heittää?



Ei tarvii, kiitos vain.

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

Karski

Posts: 6,049

#50 • • Edited Karski Pomon kätyri
Edit. antaa olla.

Olis helpompaa, jos ihmiset ajattelis välillä
muitakin forumin käyttäjiä.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

Posts: 6,049

#51 • • Karski Pomon kätyri

Ana-5000, 23.2.2008 23:25:
edit: Mulla on tällä hetkellä noin 5500 postausta tänne. Oisko mun viesti a) surkea riidanhaastotrolli b) sarkasmia?

Rasti toinen: [ ] A [ ] B



Klubbarissa on muutama tuhat käyttäjää.
Ei ne kiinnitä huomioo siihen, montako
postausta sulla on ja miten suuri osa niistä
on sarkasmia, ne näkee ton yhden postauksen
just nyt. Se että muutama aktiivikäyttäjä
tietää sut, ei tarkota sitä että kaikkien pitäis
tajuta että sun postaus oli hassunhauskaa sarkasmia
eikä aito aivopieru.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

Posts: 6,049

#52 • • Karski Pomon kätyri

Admo, 25.2.2008 09:53:
Mua jaksaa aina vaan ihmetyttää miksi te haluutte päästä kuilun kanssa johonkin konsensukseen.



Siks, että kuilu on yks niistä harvoista jotka
aktiivisesti osallistuu keskusteluun moderointi-
linjauksista ja jaksaa myös perustella näkemyksensä.
Ei se tarkoita sitä että me erikseen pyrittäis
konsensukseen just tän käyttäjän kanssa.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Avatar
#53 • • Edited REivaaja Guest

anqqa, 24.2.2008 15:53:
---
Voi myös olla että moderaattorina olon kiittämättömyys aiheuttaa pienimuotoisen burnoutin


Kiitos moderaattoreille että jaksatte ''kuunnella'' meidän reikäpäitten ainaisia lässytyksiä. Klubbari käy välillä vittuttamaa, mutta se ei ole teidän vika. Ilman tätä saittia olisi monet kemut
jäänyt väliin ja monet paskat jutut jäänyt naurattamatta. Pahoittelen ajoittaisia urpoilujani ja toivon sivustolle pitkää ikää. Long live Klubitus!!!*tanssittel*
(sarkasmi kerroin=0)
Niin ja sitten vielä tilastotaidetta...
    rekisteröityneitä yhteensä 14929, joiden profiileita katsottu yhteensä 44663662 kertaa.
    9881 rekisteröityneen keski-ikä on 24.61v.
    1893 (13%) androgyynin lisäksi löytyy myös 4092 (27%) naarasta ja 8944 (60%) urosta.
    käyntikertoja yhteensä 8171874, keskimäärin 547.38.
*joo*
Karski

Posts: 6,049

#54 • • Edited Karski Pomon kätyri

kuilun partaalla, 24.2.2008 15:18:

Tai no, jos tulee joku tun kalvinappula ja bännit, ni "ihan sama". IMO on vastenmielistä millään tavoin kannustaa ihmisiä valvomaan toisiaan, varsinkin, kun on aika epäselvää, mikä on oikein ja mikä väärin, se on moden hommaa. Jos modet on tyhmiä ja osaamattomia peeloja, ni ratkasu EI OLE kenen tahansa ylentäminen sheriffiksi, mieluummin sitten vaikka anarkia, jossa kukaan ei ole kenenkään ylä- tai alapuolella. Se on aina parempi ku pienen piirin mielivalta.



Kälvinappulan tehtävä on herättää
moderaattorin huomio, koska meillä ei
ole aikaa lukea jokaista topikkia. Kyse
ei ole siitä, etteivätkö moderaattorit
välttämättä ymmärtäisi moderoida, vaan
siitä että topikkeja on nykyään niin
paljon ettei niitä kaikki pystytä näillä
resursseilla seuraamaan.

Olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että
moderointilinjauksia pitäisi selkeyttää,
ja ennenkaikkea julkistaa, ja tähän liittyen
olen jälleen herätellyt aiheesta keskustelua
moderaattorien kesken. Aikoinaan lopetin
erään toisen forumin moderoinnin juuri
siksi, että luvattuja moderointilinjauksia
ei koskaan tehty, ja moderointi perustui
pelkästään tapauskohtaiseen tulkintaan
ja pahimmillaan ylläpidon mielivaltaan. Tällä
kertaa uskoisin, että saamme moderoinnin
isoimmat ongelmat yhdessä ratkaistua viimeistään
seuraavassa versiossa.

Palaan tähän moderoinnin kehitykseen kun
olemme keskustelleet aiheesta hiukan lisää
moderaattorien kesken.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Caro²

Posts: 5,301

#55 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

anqqa, 25.2.2008 09:54:
Uuden klubbarin myötä modemäärää ollaan tuplaamassa ja kenties niin ettei 'riviklubbarilainen' tiedä kenellä on modeoikat ja kenellä ei ellei mode itse halua sitä kertoa. Tämä sen takia että modetkin vois olla rauhassa 'taviksena' normaaliklubbaroinnin kanssa eikä heidän jokaista postausta otettaisi Virallisena Kantana.


Mielenkiintoinen ja erikoinen ajatus - joskaan ei välttämättä laisinkaan huono sellainen. Hyvien tapojen mukaisesti pitäisi toki olla aina joku, joka on vastuussa "tekemisistään", myös moderaattoripuolella. Mikäli mainitsemasi ajatus tulee käytäntöön, vastuunkantaja olisit varmaan sie itse.

Jostain syystä en kuitenkaan näkis tuota erikoista ajatusta laisinkaan pahana, se saattaisi olla jopa hyvinkin toimiva. Mukavan erilaista ajattelua nettiyhteisön ylläpidosta kyllä *joo*



Seuraava kommentti tulee näin "sivustakatsojan" roolista kuilun kirjoittalua kohtaan:

Melkosen alatyylistä, loukkaavaa, henkilökohtasuuksiin menevää tekstiä kuilulta. Tän lisäks "vielä näin sivustakatsojana" näkee kilometrien päähän kuinka kaveri saa kaikista asioista irti negatiivisen puolen, esittää anqqan isona pahana paskapäänä keksien milloin mitäkin (olemattomia) perusteluita anqqan paskapäisyyden "takaamiseksi". Kuilun tekstien vaikutus on vaan itselleni aivan päinvastainen kuin mitä kirjoittaja itse varmaan toivoo - ei niitä lukiessa sen enempää klubitus kuin anqqakaan saa yhtään huonompaa arvostusta, toisin kuin itse kirjoittaja.

Toinen mitä kovasti mietin, on se tapa, jolla kuilu ripottelee paskasaavista tavaraa ympäriämpäri tajuamatta yhtään mihin sitä edes pitäs kylveä. Kovasti mietin, mistä kuilu sen kaiken jakamansa paskan ammetaa. Ettei vaan löytyis omasta pesästä *ding*
Jussi Soro

Posts: 6,385

#56 • • Jussi Soro choon!
Nimettömänä moderointi on ehdottoman hyvä idea. Todennäköisesti uudetkin moderaattorit ovat pitkäaikaisia klubituksen käyttäjiä, jolloin jokaisella on enemmän tai vähemmän tuttuja joita pitäisi moderoida, myös erilaiset eturistiriidat (keikkoja vonkuva dj tuskin menee moderoimaan hyvän promoottorin kirjoituksia) saadaan näin ratkaistua.

Monesti itseni ja Individualin esilleottamassa Jatkoajassa moderointi on nimetöntä. Jokaisesta moderoinnista tulee ilmoitus itse topikkiin, sekä moderoinnin kohteelle. Moderointi hoidetaan yhdellä "moderaattorit" nimimerkillä. Ensimmäisestä rikkeestä yleensä varoitetaan, toisesta joutuu jäähylle (viikko minimi ja kuukausi maksimi). Jatkuvasta sääntöjen rikkomisesta käyttäjätili poistetaan. Kaikki jäähylle joutuneet ja poistetut nimimerkit löytyvät sticky-topikeista, perustelujen kera.

Systeemi on todella toimiva. Itse en ole joutunut kertaakaan jäähylle, mutta ainakin muutama klubbariinkin kirjoittava jatkoaikalainen on sinne joutunut. Jäähyllä olon jälkeen vakiokirjoittajat palaavat normaalisti kirjoittamaan, ilman sen suurempia tunteenpurkauksia.

Sääntöjä ei ole paljoa, mutta niitä noudatetaan erittäin tarkasti. Säännöt löytyvät täältä: http://keskustelu.jatkoaika.com/saannot.html

Noista omia suosikkeja, jotka tosiaankin helpottavat elämää kun haluaa keskustella oikeasti asioista:

4 §
Kirjoitetuilta viesteiltä odotetaan jotain uutta sisältöä keskusteltavana olevaan aiheeseen. Miettikää hetki ennen kuin painatte .lähetä.-nappulaa: onko viestissänne todellakin annettavaa ketjuun. Sisällöttömiin viesteihin puututaan erityisesti silloin, kun ne häiritsevät ketjun alkuperäistä keskustelua. Chattaamista ja muuta jutustelua varten on omat kanavansa, ne eivät kuulu keskustelupalstalle.


Tämän perusteella esimerkiksi Koleran postaus Eyes Wide Shut-biletopikkiin joutusi moderoinnin kohteeksi. Ja mielestäni ihan syystä. Samoin Anan postaus tähän topikkiin, täysin aiheesta.

9 §
Trollaaminen on kiellettyä. Tällä tarkoitetaan viestejä, joilla pyritään tietoisesti saamaan lukijoiden ja kanssakirjoittajien tunteet kuohumaan. Provokatiivisetkin viestit ovat sallittuja elleivät ne riko palstan muita sääntökohtia. Kiinnitä kuitenkin huomiota mihin ketjuun ja mille palstalle tekstisi kirjoitat.


Ei varmaan edes vaatine perusteluja.

Homma toimii sillä, että säännöt on ihan kaikille samat, ja kukaan ei ole erikoisasemassa. Homma on täysin läpinäkyvää, koko ajan kaikkien nähtävillä on bannatut henkilöt, syyt niihin ja perustelut. Ja kyseessä ei todellakaan ole mikään marginaalinen foorumi jossa pari lätkäfania kirjoittelee, vaan tälläkin hetkellä sisäänkirjaantuneena on 2904 käyttäjää (yli kymmenkertainen määrä klubitukseen verrattuna).
jUSSi

Posts: 1,377

#57 • • jUSSi äkäinen vanhus

Caro², 25.2.2008 14:29:
---
anqqa, 25.2.2008 09:54:
Uuden klubbarin myötä modemäärää ollaan tuplaamassa ja kenties niin ettei 'riviklubbarilainen' tiedä kenellä on modeoikat ja kenellä ei ellei mode itse halua sitä kertoa. Tämä sen takia että modetkin vois olla rauhassa 'taviksena' normaaliklubbaroinnin kanssa eikä heidän jokaista postausta otettaisi Virallisena Kantana.

---

Mielenkiintoinen ja erikoinen ajatus - joskaan ei välttämättä laisinkaan huono sellainen. Hyvien tapojen mukaisesti pitäisi toki olla aina joku, joka on vastuussa "tekemisistään", myös moderaattoripuolella. Mikäli mainitsemasi ajatus tulee käytäntöön, vastuunkantaja olisit varmaan sie itse.

Jostain syystä en kuitenkaan näkis tuota erikoista ajatusta laisinkaan pahana, se saattaisi olla jopa hyvinkin toimiva. Mukavan erilaista ajattelua nettiyhteisön ylläpidosta kyllä *joo*



Klubituksen oma salainen poliisi, Klubituksen Giga Boliisi :D

Ymmärrän erittäin hyvin, miksi kuilu pistelee täällä teitä aamupalaksi suihinsa, sen verran hurjia juttuja täällä viljellään, olkoonkin, että olemme intternjetissä. Eräiden toimintamallien hyväksyminen on erittäin vaikeaa, jopa mahdotonta, riippumatta toiminnan ympäristöstä (reaalimaailma vs. sähköinen, molemmista on hyvin lyhyt matka toiseen)

Caro², 25.2.2008 14:29:
Seuraava kommentti tulee näin "sivustakatsojan" roolista kuilun kirjoittalua kohtaan:



Alatyyliä täällä harjoittavat lähes kaikki, kuilussa ärsyttävintä on hänen kykynsä osoittaa toisten logiikoiden ja ulostantien vajavaisuus tai selkeä virheellisyys kohtuullisella ivan määrällä hösytettynä. Keskustelun tehokeinona tuollainen kirjoitustyyli on erittäin provosoivaa ja kertonee jotain sen käyttäjästä ;-)

Jos ei tunne henkilökohtaisesti keskustelun toista osapuolta jää oman arvion pohjaksi vain toisten kirjoitukset ja jos ne ovat epäselviä, ristiriitaisia, virheelliisiä, niin ei niiden pohjalta voi kovin kummoista mielikuvaa kirjoittajasta johtaa.

Imo, moderointia ei tarvitse lisätä, erilaisia sisällön suodattimia sen sijaan saa kehittää :)
Chadonna

Posts: 152

#58 • • Chadonna maksettu (avo)hoito.
Kyllähän tätä kelpaa odotellakkin. Parannus on parannusta. HIenoa hienoa.

--
I make love to music, and believe me, i can go all night!

Karski

Posts: 6,049

#59 • • Karski Pomon kätyri

Caro², 25.2.2008 14:29:

Toinen mitä kovasti mietin, on se tapa, jolla kuilu ripottelee paskasaavista tavaraa ympäriämpäri tajuamatta yhtään mihin sitä edes pitäs kylveä. Kovasti mietin, mistä kuilu sen kaiken jakamansa paskan ammetaa. Ettei vaan löytyis omasta pesästä *ding*



Millä tavalla koet eroavasi kuilusta?
Jos moderoinnissa mentäis siihen ääripäähän
jota monet täällä tuntuu toivovan, ni mm. tällaset
vittuilut joutuis moderointihaaviin.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

jUSSi

Posts: 1,377

#60 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

JussiS, 25.2.2008 14:52:
Nimettömänä moderointi on ehdottoman hyvä idea. Todennäköisesti uudetkin moderaattorit ovat pitkäaikaisia klubituksen käyttäjiä, jolloin jokaisella on enemmän tai vähemmän tuttuja joita pitäisi moderoida, myös erilaiset eturistiriidat (keikkoja vonkuva dj tuskin menee moderoimaan hyvän promoottorin kirjoituksia) saadaan näin ratkaistua.



Kuka moderoi tuntematonta moderaattoria?

JussiS, 25.2.2008 14:52:
4 §
Kirjoitetuilta viesteiltä odotetaan jotain uutta sisältöä keskusteltavana olevaan aiheeseen. Miettikää hetki ennen kuin painatte .lähetä.-nappulaa: onko viestissänne todellakin annettavaa ketjuun. Sisällöttömiin viesteihin puututaan erityisesti silloin, kun ne häiritsevät ketjun alkuperäistä keskustelua. Chattaamista ja muuta jutustelua varten on omat kanavansa, ne eivät kuulu keskustelupalstalle.



Jos nyt ensin vaikka pyritään omalla esimerkillä siihen, että paskapostaukset eivät olisi sosiaalisesti hyväksyttyjä? Klubitukseen on kehittynyt paskapostauksen kulttuuri, koska se on hiljaisesti sallittu käyttäjien toimesta ja sitä on jopa rohkaistu.

JussiS, 25.2.2008 14:52:
9 §
Trollaaminen on kiellettyä. Tällä tarkoitetaan viestejä, joilla pyritään tietoisesti saamaan lukijoiden ja kanssakirjoittajien tunteet kuohumaan. Provokatiivisetkin viestit ovat sallittuja elleivät ne riko palstan muita sääntökohtia. Kiinnitä kuitenkin huomiota mihin ketjuun ja mille palstalle tekstisi kirjoitat.



Tällaine varmaan toimii kun aihealue on erittäin rajattu, mutta miten trollaaminen määritellään klubituksen erittäin laajassa aihepiirissä? Jokaiseen foorumiin mahtuu monta ihmistä, joiden mielipiteet vastaavat joidenkin trollin määritelmää, tjeu: nimimerkkien -Loyal- ja kuilu (:-D) postaukset viime aikoina. Kumpikaan ei ole trolli, vaikka määritelmä näennäisesti saatta täyttyä.

JussiS, 25.2.2008 14:52:Homma toimii sillä, että säännöt on ihan kaikille samat, ja kukaan ei ole erikoisasemassa. Homma on täysin läpinäkyvää, koko ajan kaikkien nähtävillä on bannatut henkilöt, syyt niihin ja perustelut. Ja kyseessä ei todellakaan ole mikään marginaalinen foorumi jossa pari lätkäfania kirjoittelee, vaan tälläkin hetkellä sisäänkirjaantuneena on 2904 käyttäjää (yli kymmenkertainen määrä klubitukseen verrattuna).



Samat säännöt kaikille eli anarkia :-D Klubitus ilman moderaattoreita, eikös se ollut se kuilun yksi ehdotus?

Mielestäni parasta klubitukselle olisi toimiva postauksien arvottaminen a la slashdot. Jokainen voisi tämän jälkeen asettaa itse rajat kuinka alhaisen pistemäärän viestejä haluaa nähdä. Käyttäjät siis itse arvottaisivat viestit ja näin ollen pseudomoderoisivat keskustelua. Tällaista on moni muukin ehdottanut. Tähän kun vielä liitetään Karma (kirjoittajan viestien arvotuksen perusteella laskettu luku) voisivat käyttäjät ulottaa oman suodatuksensa myös käyttäjiin, jotka putoavat tietyn tason alapuolelle.

Pointtina siis, että jokainen vaikuttaisi itse tähän foorumiin ja näkemänsä keskustelun tasoon.

edit: klubituksen jäsenmäärällä viestien arvotus ei olisi edes ongelma vaan järjestelmä saataisiin toimivaksi erittäin nopeasti. Viestille plus- tai miinusäänen antaminen olisi siis suoraa vertaismoderointia.