Breikkaus

6 posts, 1 page, 4,939 views

b_boy5050@hotmail.co

Posts: 2

#1 • • [email protected]
moro
onko täällä ketää joka tietää breikkauksesta mitää?
Esa

Posts: 947

#3 • • Esa
Mä tiedän sen verran että oon käyny vajaan vuoden breikkaustunneilla. Kivaa se kyl oli ja siinä sivussa aloin ymmärtää hiphop-musaa ja -kulttuuria aiempaa paremmin. But that's about it.
Fyrisch

Posts: 4,525

#4 • • Fyrisch
(b-boying) on hip hop -kulttuuriin kuuluva näyttävä ja vauhdikas tanssilaji. Tanssiin sisältyy runsaasti akrobaattisia liikkeitä, jotka on tehtävä musiikin tahtiin, kullekin tanssijalle ominaiseen tyyliin. B-boying on lähtöisin Bronxin New Yorkista, jossa se syntyi 1970-luvulla. Itse tanssi koostuu toprockeista, footworkeista, powermoveista ja freezeistä. Tanssilla on runkona foundationit eli perusliikkeet, jotka opittuaan voi laajentaa liikerepertuaariaan itse keskityillä liikkeillä, kunhan ne ovat tanssin liikekielelle uskollisia ja ne tehdään musiikin tahtiin.


Breakdance on alun perin kehittynyt funk-kappaleiden lyömäsoitinkohtia toistavien breaksien pohjalta. Syntyjään jamaikalainen, mutta myöhemmin New Yorkissa vahvasti varhaisissa hip hop -piireissä vaikuttanut DJ Kool Herc tuli tunnetuksi toistamalla edellä mainitun kaltaisia breakseja jameissaan. Tämänkaltaiset tapahtumat kasvattivat suosiotaan New Yorkissa 1970-luvun lopussa ja 1980-luvulla. Breakseihin tanssivat b-boyt kasvattivat pikkuhiljaa liikerepertuaariaariaan ottaen vaikutteita muun muassa elokuvista ja muista tanssilajeista.



Pikkuhiljaa breakseihin perustuva tanssi alkoi eriytyä omaksi lajiksi pukukoodeineen, normeineen ja perusliikerepertuaareineen. Myöhemmin b-boying levisi ympäri maailmaa 1980-luvun alussa ilmestyneiden hip hop -elokuvien, kuten Wild Stylen ja Beatstreetin suosion siivittämänä. Media otti uuden tanssilajin tarkastelun kohteeksi ja antoi sille selkeyden vuoksi nimen breakdance. B-Boyingin uusi tuleminen ajoittuu 90-luvun loppuun kun jo kuolleeksi lyöty tanssi sai edelläkävijätanssijoiden, kuten saksalaisen Stromin ja tämän ryhmän, Battle Squadin ruohonjuuritason työskentelyn myötä statuksensa hip hopin kantavana voimana takaisin. Tämä näkyi mm. isommissa globaaleissa tapahtumissa, breikkaajien vierailuissa musiikkivideoissa ja breikin arvostuksen kasvussa hip hop -piireissä. Tätä nykyä b-boying on globaali ja elinvoimainen urbaanin tanssin muoto.


Ja sit breikki video:
&mode=related&search=