Klubitus - huonompi versio irkkigalleriasta?

229 posts, 12 pages, 82,792 views

Avatar
#181 • • Iceman Guest

Vprobe, 2.11.2005 12:01:
---
serotonot, 2.11.2005 11:58:

---

Ei mua häiritse se että ihmiset laittautuu ku ne lähtee reivaa, eikä varsinaisesti sekään et jotku päättää pukee yllensä ties mitä ihme rompetta. Loppujenlopuksi meikäläinen on hyvin vapaamielinen ihminen ja mun mielestä jokaisella on oikeus näyttää siltä kuin ne itse haluaa.
Mut mie vaan ihmettelen, et onko suomalaisen itsetunto nykyään todellkin niin huono, että omalta itseltä ei uskalleta enää näyttää? Ja et miks tosiaan pitää yrittää hakee hyväksyntää jollakin tommosella?



Johtuuko se nyt itsetunnosta tuo reiveihin pukeutuminen ?? *ding* ??

Itse pukeudun lähes aina erikoisemmin kun lähden ilakoimaan... Ja ne jotka mut tuntee, niin voi sanoa kyl 100% varmuudella et heikosta itsetunnosta ei ainakaan ole kyse?!?

Voisiko olla kuitenkin niin, että ihmiset haluavat ilmaista juuri itseään tällä tavoin? Reiveissä kun ei yleensä katsota kieroon kun vähän repäisee asusteillaan... Mutta meneppä esim. täyteen linja-autoon vaikkapa täyspitkä valkoinen turkki, UFO- Reisitaskureivihousut, valkoiset karvamoonbootsit ja tukka muotoiltu sinisellä UV- hiusgeelillä.

Reivessä nimenomaan voi mielestäni olla oma itsensä, näin ainakin itse yritän! (Tervetuloa Vprobe UV:na Rusheihin kattelemaan kun iceman pukeutuu "pelleksi" *iloinen* Ja ota vaik pari kuvaakin jos siltä tuntuu... *nauru*

Näin se homma etenee....
vaavu

Posts: 1,324

#182 • • vaavu vara-vana

genki, 3.11.2005 05:13:
---
no eikös vprobekin edusta sitä diversiteettiä omanlaisella kapealla näkemyksellään? samalla lailla kun klubbari-ihmisillä on (luonnollisestikin) kapea käsitys siitä mitä täällä voi sanoa ja mitä ei ilman että tulee täyslaidallinen pluria niskaan jos on eri mieltä asioista.




Nyt sä IMHO sekoitat kaksi asiaa: oikeuden sanoa mielipiteensä, ja sen, että kaikkien pitäisi olla siitä samaa mieltä. Vprobella on todellakin oikeus sanoa mielipiteensä täällä julki - se on tosiaan sitä diversiteettiä. Meillä on vastaavasti oikeus argumentoida takaisin. Sekin on sitä diversiteettiä. Jos näyttää siltä, että Vprobe ei pysty argumentoimaan kunnolla takaisin, too bad.

Ei täällä mielestäni kukaan (tai no ehkä muutamaa sivustahuutelijaa lukuunottamatta) ole kyseenalaistanut Vproben oikeutta olla jotain mieltä. Sen sijaan me olemme kyseenalaistaneet hänen tapaansa perustella tämä mielipide. Eikö tämä kuitenkin ole juuri keskustelufoorumien idea?



itse en pidä vproben kommentteja kummoisessakaan arvossa, mutta olen yhä sitä mieltä että nykyajan reivikulttuuri on hieman muuttunut niistä ajoista kun bileisiin ei tosiaan menty pääasiassa kuvaamaan ja olemaan kuvattavina. joskus reiveissä ei edes saanut kuvata (yleinen konsensus, ei sääntö), vaan kaikki pystyivät olemaan luonnollisessa tilassa koko bileiden ajan huolimatta siitä miltä näyttävät tai tanssivatko 'hassusti' tms.



Tämä on mielestäni heijastumaa yleisemmästäkin ilmiöstä nyky-yhteiskunnassa. Pauliina Seppälällä oli joku aika sitten hauska kolumni, jossa hän kirjoitti siitä, kuinka julkisuuden ja huomion kerääminen on noussut päähän muillekin kuin marikafingerrooksille. Ikään kuin monet tavalliset ihmisetkin olisivat koko ajan osana näkymätöntä reality-tv:tä, jossa pitää esittää itseään parhaalla mahdollisella tavalla.

Myös ulkonäön merkitys ja sen peilaaminen muiden kautta on noussut yhtä tärkeämmäksi. Mieti nyt vaikka mitä tahansa City:n peilikuvapalvelua, hotornot-saitteja, irkkigaltsua. Se, että muutama chicksi vetää pienet vaatteet päälleen bileisiin ja poseeraa kameralle, on aika pientä koko tämän ilmiön kontekstissa.
isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#183 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv
äh... ei ehdi lukea koko topicia läpi, mut pakko replytä silti.
voi siis tulla toistoa ja oon voinut missata jotain oleellista :P

Vprobe, 2.11.2005 12:23:
---

Mut osalla tuntuu menevän se homma niin äärimmäisyyksiin, et sitä tyyppiä ei enää tunnista itsekseen. Mikä tämmösel kaveril on tarkotus? Saadakseen huomiota?



mitä pahaa siinä nyt sitten on jos joku haluaa saada huomiota?
tai sillä, että on huono itsetunto, jota haluaa kohentaa pukeutumalla
kerran viikossa pelleksi ja poseeramalla suomen reivijulkkisten kans?

kyllä noissa kuvissa munkin mielestä on paljon noloja ja todella rumia
asuja (sekä aina samat naamat), mut olen oppinut elämään ton asian
kans... ei mun päivä mee pilalle siitä (eikä sunkaan päivän pitäisi mennä),
että jos tuol on kuva kiksukarvaan & muovipanssareihin pukeutuneesta
^plurMirzu90^:sta, joka poseeraa tyytyväisenä djMultiStaran kainalossa.

Vprobe, 2.11.2005 12:07:
---

Ja että osa näistä on vähän liikaa esillä klubbarissa ja se luo klubbarin ulkopuolisille ihmisille vähän vääränlaisen kuvan kaikista meistä bilettäjistä.



pitäisikö siis asettaa joku kiintiö, että kuinka paljon täällä saa 'olla esillä',
ettei klubbari ulkopuoliset ihmiset saa väärää kuvaa reivaajista?!
klubituksen kyllä varmaan pitäisi hommata pr-henkilö hoitamaan ulko-klubituksellisia suhteita tässä tapauksessa!

serotonot, 2.11.2005 12:17:
---
(... seppälästä ostetuilla tribaali-t-paidoilla)



*sydän* *sydän*

--
dasinoaisnvs

Juhgu

Posts: 7,921

#184 • • Juhgu Virnistelijä

mayah, 2.11.2005 19:35:
---
---
Luojalle kiitos Lahdesta. Missä olisimmekaan ilman sitä? *jeesus*



Kauniissa maailmassa jossa kenelläkään ei olisi paha mieli.


kosmo, 2.11.2005 23:37:
Pohojanmaalla,
teknoon
suhtaudutaan
vakavasti!


*lmao*


_mane_, 3.11.2005 03:43:
Väh. 55% ihmisistä näyttää aivan hirveiltä niissä tekeleissään.



Saisiko tiedustella mistä pääsit näin tarkkaan prosenttilukuun?

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

ville

Posts: 3,780

#185 • • ville olen oikeasti ujo

genki, 3.11.2005 05:13:
itse en pidä vproben kommentteja kummoisessakaan arvossa, mutta olen yhä sitä mieltä että nykyajan reivikulttuuri on hieman muuttunut niistä ajoista kun bileisiin ei tosiaan menty pääasiassa kuvaamaan ja olemaan kuvattavina. joskus reiveissä ei edes saanut kuvata (yleinen konsensus, ei sääntö), vaan kaikki pystyivät olemaan luonnollisessa tilassa koko bileiden ajan huolimatta siitä miltä näyttävät tai tanssivatko 'hassusti' tms.



Mä en tiedä ketään joka menee bileisiin vaan kuvaamaan, ellei kyseessä ole työkeikka, enkä myöskään tiedä ketään, joka menisi bileisiin olemaan kuvattavana. Tämä siitäkin huolimatta että olen aktiivisesti ottanut kymmeniä tuhansia kuvia ja tunnen hyvin suurimman osan niistä "samoista naamoista", jotka hyvin usein niissä kuvissa esiintyy.

Olen ollut kameran takana julmetun monta kertaa ja siltikin väitän, että jengi joka aktiivisesti pyrkii kuvaan, on erittäin pieni, ellei peräti olematon. Tottakai on välillä sitä jengiä jolla silmät tippuu päästä ja olo huutaa sosiaalista kontaktia, ja sitten lopulta homma johtaa "ota kuva" tilanteeseen, mutta väittäisin, että tätä jengiä ei oikeesti ole sen enempää kuin jossain normaalissa baarissa. Aina on kuitenkin olemassa se ihmisryhmä, joka tykkää näyttää naamaansa.

Suoraansanottuna nyt kun alan asiaa oikein miettiä, niin harvassa ovat ne kerrat kun joku nimenomaan tulee repimään kädestä ja sanomaan että ota kuva.

IMO on nurinkurista ajatella, et kuvaus on johtanut tilanteeseen, jossa näyttäytyminen olisi muuttunut itse bilettä tärkämmäksi. Mä sen sijaan väittäisin että pukeutumisen taustalla on juuri vaavun puhuma alakuluttuurin erottuminen. Silloin joskus dress-codeen saattoi kuulua kaasunaamari, pilli ja tikkari ja jos näitä ei ollut sen ajan "newbie" katsoi muita kieroon: "vitt* mikä urpo, sil ei oo kaasunaamaria mukana". Nykyisin dresscode on näkyvästi täysin erilainen, mutta ideologisesti sama: edelleen tavoitteena on alleviivata sitä kulttuuria johon itse kuuluu.

Mä olisin taipuvainen uskomaan, että kuvaus on yksi tapa alleviivata alakulttuuria. Kun itse alkoi kokemaan tiettyjä asioita leimalliseksi tälle kulttuurille oli näitä asioita kiva kuvata ja siten ikään kuin taltioida sitä kulttuuria jossa itse elää. Yksinkertaisesti voisi sanoa, että jos polkkakuvaaja kokee kultuuriin kuuluvaksi piikkikaulapannat, niin tottakai kuvaaja kuvaa piikkikaulapantaa. Hän yksinkertaisesti kokee kuvaavansa aidoimmillaan sitä asiaa mitä haluaa ikuistaa eli polkkabileitä.

Se, että kuvissa esiintyy aina sama jengi, johtuu mielestäni osittain samasta asiasta. Piirit on suomessa tajuttoman pienet ja siten aktivisella klubbauksella ja muutaman "oikean" tyypin tuntemisella voi aika äkkiä päästä tilanteeseen jossa omasta naamasta tulee "the naama". Jos tämä "the naama" on henkilö, joka pukeutuu alakulttuurille tyypillisesti, johtaa tämä taas tilanteeseen, jossa kuvaaja kuvaa "the naamaa" sillä kohde voi olla sekä persoonan, että vaatteiden kannalta alakulttuurin täydellinen ilmentymä. Täydellinen kohde siis.


Jos ihan rehellisiä ollaan, mä en edes ymmärrä mistä tämä "pukeutuminen on bileitä tärkeämpää" juttu tulee. Mun henkilökohtainen veikkaus on, että tällaista puhetta on ollut jo vuonna 5000 ekr kun joku uusi shamaani päättikin käyttää kaulakorussaan yhden hirvenluun sijaan kahta. Varmaan vanhat shamaanit totesi "vitt* mikä pyrkyri, kato nyt kun se kuvittelee tietävänsä jotain tästä kultuurista kun sillä on _kaks_ luuta" ....

Mun henkilökohtainen veikkaus on, että niissä jotka vetää päälleen robocop panssareita on täysin samanlaisia tyyppejä kuin niissä jotka aikanaan pisti ainostaan pillin suuhun. Osa robocoptyypeistä (tai pillityypeistä) jaksaa liikkua bileissä kaks vuotta, kokee sen ajan todella upeaksi, mutta sitten vanhenevat ja poistuvat takavasemmalle. Osa taas diggaa hommasta sen verran et bileissä tulee liikuttua seuraavat 10v jolloin robocoptyyppi kokee seuraavat kehitysvaiheet:

1) Vaiheen nimi: Nousu!

Bileet alkaa, silloin vedetään päälle parasta mitä löytyy kuten piikkikaulapanta. Hän kuitenkin diggaa musiikista täysillä.

2) Vaiheen nimi: Ymmärys

Robocop ymmärtää, että hän tuli mukaan 10v liian myöhään: "voi miksi en ehtinyt nähdä kun vuonna x tapahtui vuonna y". Hän kuitenkin diggaa musiikista täysillä.

3) Vaiheen nimi: Laskut

Robocop alkaa vähitelleen laantua pukeutumisessaa. Hän kuitenkin diggaa musiikista täysillä. Tämä on esimmäinen tila, johon robocop voi pysyvästi jäädä.

4) Vaiheen nimi: Katkeruus

Robocop ei enää jaksa pukeutua. Hän siirtyy katkeraan vaiheeseen: "nää uudet robocopit ei ymmärrä mitään, katso mitä tolla urpolla on päällä". Hän haaveilee nuoruuden ajasta kun "robocop oli vielä robocop eikä mikään avaruusmutantti". Hän kuitenkin diggaa musiikista täysillä. Tämä on vaihe johon valitettavan moni robocop jää.

5) Vaiheen nimi: Skene

Robocop ymmärtää, että jokainen käy läpi robocop vaiheen, vaikka se onkin jokaisella hieman erilainen. Hän hyväksyy sen että kulttuuri muuttuu, vaikka ei aina muutoksesta pidäkään. Hän kuitenkin diggaa musiikista täysillä. Tämä on vaihe jonne pääsevät vain harvat. Vaihe vaatii hyvää itsehillintää, ymmärrystä ja lähimmäisen rakkautta.

6) Vaiheen nimi: Täydellisyys

Robocop saavuttaa sisäisen rauhan. Hän nauttii kulttuurin monimuotisuudesta, hän antaa kaikkien kukkien kukkia. Tämä on täydellisyys. Tämä on vaihe jonne pääsevät vain harvat ja valitut. Tämä on vaihe, joka tuo tyydytystä koko loppuelämäksi. Tämä on vaihe, jossa robocop voi nauttia kireiden tp:n pyllyjen katselusta vielä silloin kun itsellä ei edes seiso, vain sen takia että "uusi kulttuuri on aina kaunista".


Ps jokainen voi itse miettiä missä oma sisäinen robocop menee. Topicin aloittajalla se taitaa olla vaiheessa 4, itse yritän siirtyä kohta vaiheeseen kuusi (ja huom en vain sen takia että voisi katsella tp:n pyllyjä)
Gilgamint.com

Posts: 2,258

#186 • • Gilgamint.com Making questions
helsinki on euroopan kouvola!

mun mielestä jengi vois oikeesti lakkaa soittamasta levyjä ja opetella kitaran ja trubadurian taidot!
mehukatti

Posts: 335

#187 • • mehukatti dude
naulan kantaan kyllä toi villen kirjotus. tosin kyllä kai tossa alkuperäsessäkin kirjotuksessa oli joku totuuden jyvänen. mun mielestä tohon bilekuvaamisen yleistymiseen vaikutti eniten digikamerabuumi, joka sai aikaan sen, että yleisesti ottaen aika monet uudet tyypit kiinnostu valokuvaamisesta. tavallaan kyllä jopa harmittaa, että jostain vanhemmista bileistä ei niin hyvin löydy kuvamatskuu.
Gilgamint.com

Posts: 2,258

#188 • • Gilgamint.com Making questions
haha tota villen vaiheita =D

mut voisin kans kertoa omat vaiheet:

1. naskina ollaan ehdottomasti hippejä, tuholaisia ja separeita... bofferimiekat blackmetal psyke ja qbertin mixtapet... bommaaminen kaljan juonti bongi... kaikki on yhtä separeita

2. separi vaihe menee joillain överiksi... kuumottavimmat kaverit boikottiin

3. separointi jatkuu pitää alkaa juonittelemaan ja pitämään salaliittoja ihmisiä vastaan ettei niitä näkisi kirveellä koska hullut jotka myyvät persettä sedille NO GOOD AS MONKEYS I SAY BITCH

4. täydellisyys undercovervaihe... tässä vaiheessa tytöt ilmaantuvat kuvioihin... nuorempana ne karttoivat kuin ruttoa nyt pillumagnetismin tuleminen on yhtä väistämätöntä kuin jeesuksen tuleminen

t. separiepari
ezzy

Posts: 8,060

#189 • • Edited ezzy Droid-pappa

Freja, 3.11.2005 01:32:
---
kosmo, 2.11.2005 23:37:
Pohojanmaalla,
teknoon
suhtaudutaan
vakavasti!

---


Nyt kyl yleistät, sillä Keski-Pohojammaalla mihinkään ei suhtauduta vakavasti! *nauru* Me osaamme nauraa itsellemme.



ja me etelässä nauramme teille esim Kalevaa lukiessamme (ja muutenkin) :)
Juhgu

Posts: 7,921

#190 • • Juhgu Virnistelijä

mahjong,
mut voisin kans kertoa omat vaiheet:



Ööh... *ding*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Claquesous

Posts: 3,206

#192 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

Takyon, 2.11.2005 19:16:
tässä pari-kolme viimeistä vuotta on näyttäny lähinnä siltä että 90% bilettäjistä käy samasta kaupasta ostamassa samanmerkkiset kuteet



Suomi on oikeasti pieni maa ja elektronisen musiikin skene on oikeasti pieni. Helsingissäkin on tähän skeneen sopivien vänkyrävaatekauppojen lukumäärä laskettavissa yhden käden sormilla. Lisäksi skenessä on tosi paljon opiskeljoita ja muita nuoria henkilöitä, joilla nyt ei pankkitilit näytä kovin suurta katetta. Näin siis emme voi välttyä siltä, että bileissä nyt sattuu näkymään ihmisillä samanlaisia vaatteita.


ja kaikki ihme sotamaalaukset ymsyms.. Tehkää vaikka itse tai teettäkää kaverilla/äipällä/ammattilaisella, keksikää jotain omaperäistä.. Ja ei, sen ei tarvitse olla mahdollisimman monipuolinen (=miljoonia erivärisiä piikkejä tjsp) vaan paremminkin yksinkertainen on kaunista.



Kaikilla nyt ei ole oikeasti osaavia kavereita tai äippiä, joita voisi pyytää tekemään noita "ihme sotamaalauksia". Ammattilaisetkin maksavat myös rahaa ja kaikilla ei aina ole sitä ylimääräistä 20e:n seteliä taskussa sopivasti juuri tähän tarkoitukseen (en siis tiedä paljonko "ammattilainen" oikeasti maksaa... heitin lonkalta).

Yksinkertaisuuden kauneudesta sen verran, että kauneus on katsojan silmässä.

--
32. of December

Android

Posts: 3,908

#193 • • Android

mahjong, 3.11.2005 13:07:
---
Juhgu, 3.11.2005 13:06:
---
mahjong,
mut voisin kans kertoa omat vaiheet:
---


Ööh... *ding*

---


IT'S MAHJONG BIAATCH



Amerika'da bulunan serve omurga yapısının tam üzerindedir, bu nedenle çok hızlı T3 hat yapısına sahiptir. Bilindiği gibi E-Ticaret bir global teknolojidir, bu nedenle h&ksek performansa sahip bir alt yapıya ihtiyaç duyar. Þar verður hægt að skoðaum stuðningsaðili mun í þessum tilgog lykilorros gobiernos, así como la ampliación y as relaciones que mantienen nuestros países". Palabras del Presidente Vicent zdevība par ļoti piemērotu cenu iegādāties pārnēs&##2li piemērotas entuziastiem, servisa darbiniekiem, automātikas speciālistiem &&#¤&=)?023432 ?=) ====2 23 243249832490888/&%¤%.

Noin. Tuossa on about yhtä paljon järkeä kuin sun kirjoituksissa.
AnderS

Posts: 470

#194 • • AnderS KävyttömänKesänOravanPoika

kosmo, 2.11.2005 23:37:
Pohojanmaalla,
teknoon
suhtaudutaan
vakavasti!



Jep! Vieläki tulee vesi silmistä ku
muistelee aikoja Clockworkien*nauru*
genki

Posts: 872

#195 • • genki

Individual, 3.11.2005 08:32:
Eli jos toinen tulee suorastaan haukkumaan, ( niin kannattaa lukea tuo eka posti uudelleen ) ja mainitsemaan nimeltä, siihen pitäisi joko a) olla kommentoimatta ollenkaan b) hymistä jotain vastaukseksi c) kiitellä tätä huikeaa, uutta näkökulmaa, koska jos ei tee näin on pahoista pahin ja sillee niinkuin nihkee tyyppi, joka ei suvaitse muitten mielipiteitä. Eikö suvaitsemattomuus ja asiasta keskusteleminen ole kuitenkin kaksi eri asiaa.

Jos mä sanoisin vaikka, että junkka on paskaa musaa ja kaikki junkkatyypit on pilveä polttavia tylsimyksiä, niin onko se sellainen asia, mihin sinä et haluaisi edes vähän kommentoida tyyliin: "No eihän se ihan noinkaan ole." Vai onko mulla oikeus tähän näkemykseen ja mä saan sitä julistaa tuolla tai täällä foorumissa julkisesti ilman, että mun tarttee koskaan joutua sitä väitettäni millään tavalla perustelemaan?



jos joku tulee stealthille sanomaan että junkka on paskaa musaa ja kaikki jotka tykkää siitä on aivokuolleita blossiaddikteja, sanoisin että onhan tuossa totuutta osa, mutta ihan kuin en tietäisi sitä osuutta jo - en lähtisi saman tien lyttäämään henkilöä vaan ehkäpä kysyisin että mikä mahtaa olla tällä ihmisellä motiivina ilmoituksessaan... hieman ehkä samaan sarkastiseen tyyliin kuin veljeni serotonot aiemmin tässä threadissa (tosin en ehkä lähtisi kaivelemaan ko. henkilön lapsuudentraumoja tms.).

ei mua satu sellaset kommentit, ymmärrän kuitenkin että musiikki on 'vain' musiikkia ja mieltymykset vain mieltymyksiä, ja jos vaikka kaikki maailman klubit suljettaisiin yhtenä iltana, ei elämäni siitä kovinkaan järkkyisi. ymmärrän kyllä senkin jos se harrastus on ihmiselle tärkeä ja hän ottaa siitä nokkiinsa kun joku lähtee parjaamaan hänen omaa viiteryhmäänsä (varsinkin kun ruvetaan mainitsemaan nimiä joka on mun mielestä tyylitöntä jopa fleimeissä)..

pääasiassa halusin vain herättää kärjistetyllä kommentillani keskustelua, ja olen tyytyväinen niihin vastauksiin joita siihen sain.

--
crop circles in the carpet

genki

Posts: 872

#196 • • genki

vaavu, 3.11.2005 09:14:


Nyt sä IMHO sekoitat kaksi asiaa: oikeuden sanoa mielipiteensä, ja sen, että kaikkien pitäisi olla siitä samaa mieltä. Vprobella on todellakin oikeus sanoa mielipiteensä täällä julki - se on tosiaan sitä diversiteettiä. Meillä on vastaavasti oikeus argumentoida takaisin. Sekin on sitä diversiteettiä. Jos näyttää siltä, että Vprobe ei pysty argumentoimaan kunnolla takaisin, too bad.

Ei täällä mielestäni kukaan (tai no ehkä muutamaa sivustahuutelijaa lukuunottamatta) ole kyseenalaistanut Vproben oikeutta olla jotain mieltä. Sen sijaan me olemme kyseenalaistaneet hänen tapaansa perustella tämä mielipide. Eikö tämä kuitenkin ole juuri keskustelufoorumien idea?



armoitettu kanssa-espoolainen,

mielestäni monet vprobea vastaan heitetyt argumentit ovat aika pitkälti pelkkiä lyttäyksiä, joiden tarkoituksena on kohottaa kirjoittajan omaa itsetuntoa ja varmuutta asiansa suhteen. tämä sotii kovasti sitä tunnelmaa vastaan mikä tällä boardilla syntyy kun porukka on 'klikkiä' ja kehuu toisiaan monin sanankääntein + tunnustaa rakkauttaan omiaan kohtaan. miksei eksynyt lammas saa samanlaisella tunteella sävytettyä armollisempaa kohtelua jos (correct me if im wrong) bilekulttuurin perimmäisiä voimia on kuitenkin yhdessä eteneminen ja toisten tukeminen henkisellä 'talkoohengellä'. onko mielestäsi järkevämpää heitellä epäilevää tuomasta kivillä ja karkottaa hänet siten lopullisesti eedenistä, vai ottaa polvelle ja kertoa kuinka asiat aivan oikeasti ovat ja kuinka tämän lampaan ei tarvitse olla peloissaan siitä että muut ovat erilaisia kuin hän?

mitä minä täällä huutelen, on että saisimme aikaan rakentavaa ilmapiiriä sekä hyvässä että pahassa, ja etenkin juuri jälkimmäisessä.


vaavu
Tämä on mielestäni heijastumaa yleisemmästäkin ilmiöstä nyky-yhteiskunnassa. Pauliina Seppälällä oli joku aika sitten hauska kolumni, jossa hän kirjoitti siitä, kuinka julkisuuden ja huomion kerääminen on noussut päähän muillekin kuin marikafingerrooksille. Ikään kuin monet tavalliset ihmisetkin olisivat koko ajan osana näkymätöntä reality-tv:tä, jossa pitää esittää itseään parhaalla mahdollisella tavalla.

Myös ulkonäön merkitys ja sen peilaaminen muiden kautta on noussut yhtä tärkeämmäksi. Mieti nyt vaikka mitä tahansa City:n peilikuvapalvelua, hotornot-saitteja, irkkigaltsua. Se, että muutama chicksi vetää pienet vaatteet päälleen bileisiin ja poseeraa kameralle, on aika pientä koko tämän ilmiön kontekstissa.



hyvin laajennettu, tämä on tosiaan ehdottomasti vaikutusta koko mediakulttuurin eksponentiaalisen rankasta visuaalistumisesta, etenkin juuri digitaalisten kuvien pakkauslaatutekniikan kehityksestä ja sen mahdollistamista innovaatioista johtuen. itse esim. kannan nokian n90 puhelinta mukanani, jossa on erityisen hyvä kamerafunktio ja videokuvaan kaikenlaista matkojeni varrella (tällä hetkellä esim. pekingissä ja huh mitä pätkiä saanut taas) + nautin joka hetkestä. muistojen visualisoiminen on minulle uusi asia, olen aina aiemmin jakanut niitä enemminkin verbaalisesti, joten olen yksi tämän 'boomin' uhreista.

on kuitenkin paikkoja tai tilanteita, joissa en välitä kuvata, ja minusta kamera voi olla kovastikin häiritsevä esine väärällä hetkellä laukaistuna. näen usein ammattikuvaajia joilla ei ole minkäänlaista häpyä siinä mitä he kuvaavat, ja enemmänkin hakevat juuri sellaisia tilanteita jossa kuvattava joutuu epämiellyttävään tilanteeseen tajutessaan häntä kuvattavan. tietenkin on kaikenlaisia harrastajia tällä alueella, enkä halua yleistää mitään, vaan enemmänkin valottaa sitä vastuuta (jonka sinä + ville etenkin hyvin tunnette - propsit siitä) joka kuvaajalla on mennessään ihmisten henkilökohtaiselle alueelle. bileissä on yleensä niin intiimi tunnelma, että tällaisia tilanteita on tuhkatiheään, ja sen takia pidän arveluttavana sitä että joka jampalla on kamera siellä ja kuvia räiskitään joka kulmasta sen enempää asiaa miettimättä.

hyvä tapa olisi mielestäni taitavien kuvaajien palkkaaminen bilekuvaajiksi, kuvauksen yleinen kieltäminen muuten ja näiden sääntöjen rento noudattaminen AKA järjen käyttö eri tilanteissa järjestäjien puolelta.

--
crop circles in the carpet

Avatar
#197 • • Edited ALIEN Guest

genki,
hyvä tapa olisi mielestäni taitavien kuvaajien palkkaaminen bilekuvaajiksi, kuvauksen yleinen kieltäminen muuten ja näiden sääntöjen rento noudattaminen AKA järjen käyttö eri tilanteissa järjestäjien puolelta.



Näinhän ne tekevät myös ulkomailla, miksi ei myös täällä näissä suosituimmissa ja isoimmissa? Muutenkin ihan hyvä idea, kun nykyään ei tiedä jos jostain kulmasta hyppää ties mikäkeiju kameran kaa ja räpsäsee huonon kuvan. Palkatkaa ammattilaisia[o] potkikaa amatöörejä![/o] :)
random

Posts: 226

#198 • • random
Tämä topicci on parasta antia sitten taannoisen SoundChilds-hässäkän *nauru* *nauru*
genki

Posts: 872

#199 • • genki

ville, 3.11.2005 09:37:
---selvitys---



armoitettu kanssa-tapiolalainen,

hauskasti kirjoitettu teksti, vaikkakin itse hieman karsastan tuollaisia yleistysrooleja (lähinnä sen takia että sellaisten tunnistaminen synnyttää niitä lisää - ja maailman ihmiset eivät tarvitse enempää rooleja itselleen..;).

tunnistan kuitenkin kipeällä tavalla itseni stereotypiastasi, muistan myös goa-aikani jolloin piti testata sitä että miltä tuntuu kun laittaa tosiaan bilevaatteet erikseen päälle kun lähtee kemuihin ja loistaa kuin kiiltomato uv putkien hohkassa. no, needless to say tunsin oloni pidemmän päälle epämiellyttäväksi niissä vetimissä ja siirryin aika nopeilla liikkeillä sinne leuanhypistelijöiden huppariryhmään sulkien bilevaatefetissini huoneen perällä olevaan pieneen kaappiin jota ei enää avattu.

bileissä saa mielestäni pukeutua, ja nautin siitä että muut panostavat juhlavaatteisiinsa, kunhan homma on tyylillä hoidettu ja pysyy järkevyyden rajoissa (millos se oli kun näin jonkun jampan jossain kauheessa haarniskassa kuumuuskuoleman partaalla jossain bailujen nurkassa huohottamassa..). kun 98 pyörin puolisen vuotta australian bileskeneä ympäriinsä, näin niin uskomattoman hienoja bilevaatteita että suoraan sanottuna juuri mikään ei ole sen jälkeen säväyttänyt samalla lailla. etenkin japanilaiset (joita siellä on aika kasa) olivat puuhanneet niin uskomattomia kybersoturi-gundam pukineita että en osaa edes kuvailla. niissäkään bileissä ei ikinä kuvattu, mutta toisaalta ne ihmiset eivät juurikaan pukeutuneet eri lailla sellaisina päivinä kun itse bileitä ei ollut, joten luulen että heille se ei loppujen lopuksi ollut niin iso juttu. myöskin siellä oli ihmisiä jotka pitivät näitä shinjuku nightlife-warrioreita aivan kahjoina, mutta nämä henkilöt eivät tehneet myöskään asiasta sen kummempaa numeroa julkisesti. kaikin puolin minulla oli siellä sellainen olo että kaikki saivat olla mitä halusivat ilman että kukaan kiinnitti asiaan sen enempää huomiota.

olihan se kivaa aina kun bileissä oli ne muutamat nudistitkin.. nude aint rude! :D

--
crop circles in the carpet