Saako teitä kuvata bileissä?

90 posts, 5 pages, 36,853 views

onni3mk

Posts: 3,973

#1 • • onni3mk Onni on.
Jossain joskus keskusteltiin, että saako bilettäjiä kuvata bileissä ilman, että asianomaiselta kysytään lupa. Mitä mieltä olette? Itsestäni tuntuu tyhmältä mennä keskeyttämään toisen tanssiminen vain kysyäkseen, saako häntä kuvata. Kun huomaatte, että teitä kuvataan, millä tavalla annatte kuvaajan ymmärtää, ettette halua itseänne kuvattavan?

Itse olen enemmänkin kiinnostunut videokuvauksesta, joten haluaisin tietää kantanne myös tähän asiaan. Valokuvakameroihin kai suurin osa bilettäjistä on jo tottunut ja on ihan mielissään, jos pääsee kuvaan. Onko liikkuva kuva eri asia kuin still kuva?

Kyse on nyt enemmänkin yhteen henkilöön kohdistuvasta kuvauksesta, ei massaan.

--
Onni on.

lostgone

Posts: 2,493

#2 • • lostgone
EI saa!*dissaa* Kamera on saatanasta minua kuvattaessa.*hmph*

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#4 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Tää on muakin joskus mietityttänyt kun olin enemmän kiinnostunut tosta kuvaamisesta. Ihmiset nimittäin usein (mm. itse oon tällanen) onnistuu paljon paremmin spontannisti otetuissa kuvissa, kuin sellasisissa joissa varta vasten poseerataan. Tällaset tilannekuvat tuntuu muutenkin olevan paljon kivempia..

onni3mk, 12.7.2005 20:09:
Kun huomaatte, että teitä kuvataan, millä tavalla annatte kuvaajan ymmärtää, ettette halua itseänne kuvattavan?



ihan toimiva keino on mun mielestä pistää käsi kasvojen eteen *joo*

ps. mua saa kyl kuvata *nauru*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Howdy

Posts: 7,955

#5 • • Howdy Oldie
kaipa se vähän riippuu siitä mis kunnos sitä on .. jos on ihan plexit ni ei ehkä välttis siistii nähdä omia kuviaan jossain *nauru*

--
Käpy vailla vertaa

pietari

Posts: 337

#6 • • pietari -..-
Jos joku jostain kummallisesta syystä haluaisi kuvata minua, hän saisi tehdä sen.
Useimmat pelkäävät, että kameran linssi halkeaa "kauneuteni" edessä...
Tietysti kuvaamisellakin on rajansa.

eli ei haittaa..
Kantani saattaisi olla eri, jos minua yleensä kuvattaisiin bileissä. Tällä suosiolla kuvatuksi tuleminen on viel ihan hauskaa.


PS. tietysti olisi asiallista edes jollain tapaa tulla ilmi mihin kuvat tulevat.. :)

--
...umdah...

Orfeus

Posts: 5,872

#7 • • Orfeus
Itse en oo ainakaa koskaan kokenut mitää tuskaa tulla kuvatuksi, tilannekuvat kyllä toimii paremmin kun poseeraukset! Ainahan voi jälkikäteen pyytää poistamaan jonkun mielestään epäonnistuneen otoksen*hymy*
jarps

Posts: 28

#8 • • jarps
Antaa kuvata vaan kunhan kuvaajalta löytyy pikkasen jonkinlaista filtteriä ja sensuuria *heiii**slurps*
anthocyan

Posts: 1,511

#9 • • anthocyan Kohti valoa...
Miksi ei.... *hymy*

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

Rocca

Posts: 3,064

#10 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew
joo kyllä saa kuvata jos niin haluaa vaan... mutta ymmärrän hyvin miksi jotkut ihmiset ei halua tulla kuvatuksi ja jne.. videosta niin en tiiä mut jos jtn isoa ihmis määrää ottaa kuvaan ni luulisin et eipä se niin väliä ole sitten koska sieltä ei niin tarkaan ihmistä välttämättä erota..ö

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!

Quu

Posts: 334

#12 • • Quu Mole RAM!
Sehän on klubeilla käynnin päämäärä, että vaikka jone taikka villevaavu ottaa JUST SUSTA kuvan. Sit tietää olevansa joku ja niitä vonkaajia saa sen jälkeen hätistää huutamalla ja läpsimällä vähän poskille.
Bio

Posts: 4,429

#13 • • Bio The Bullies / Pinky
Kyllä mua saa kuvata.. sen kuvan voi lisätä jonnekin kauhugalleriaan :)
Juhgu

Posts: 7,921

#15 • • Juhgu Virnistelijä
Saa kuvata. Tosin häiritsee vähän kun kaikenlaisia kammo-otoksia pärstästäni sitten päätyy klubbariin ym *hih*.

Mutta minun mielestäni joo, kunhan arkaluontoisen näköisistä kuvista sitten kysyy kuvattavalta, saako ne laittaa nettiin. Ja myös jälkeenpäin tuntee vastuunsa ja välittömästi poistaa kuvat urputtamatta jos kuvassa oleva sitä pyytää.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Caro²

Posts: 5,301

#16 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Saa. Joskin epäilen, ettei kukaan halua kuvata. Tosin esille ei sitten tarvi laittaa surkeita ja paskoja otoksia.
Tosin, sekin ihan kuvaajan näkemys :)
Yallu

Posts: 1,910

#17 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi
Siis massakuvathan on ihan Ok koska siinä ei Keskitytä kenenkää rumiin vaatteisiin taikka isoihin tisseihin..
Mutta,
mun mielestä kun kuvataan jotain yksittäistä ihmisen tapaista olentoa, olisi HYVIN suotavaa kysyä, joko ennen, tai jälkeen kuvan: anteeksi häiriöni, mutta ettekai te pahastu jos julkaisen tämän kuvan miljoonille katsojille?

Elipä, musta saa aina ottaa kuvan..
leka

Posts: 373

#18 • • Edited leka anteeksi olen eläin
Jos optiikka kestää!

Kysymys yksittäisen henkilön kuvaamisesta bileissä on kinkkinen, koska tässä tapauksessa ei välttämättä ole kyseessä ns julkinen tila (tilaa verrataan about kotirauhaan). Siis oikaisten julkisella paikalla voi kuvata aika vapaasti. Toki asia muuttuu jos tapahtuman järjestäjä tilaa/myöntää jollekin kuvaus oikeudet johonkin tapahtumaan ja tästä ilmoitetaan etukäteen, tällöin ko henkilöllä/yrityksellä/tai yhdistyksellä on kuvaaminen täysin sallittua. Kannattaa tutustua myös tarkemmin laki kirjaan (siltä varalta, että joku alkaa kuitenkin valittamaan jotakin)
-phuh loppu oliki topicin vierestä*justjoo*

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

Garo

Posts: 446

#19 • • Garo #jake
Jos kuvaaja ottaa kuvan etukäteen hieman kauempaa ja kohde huomaa kuvan ottamisen jälkeen ja ilmaisee rajusti mielipiteensä luvattomasta valokuvaamisesta, niin kuvaajalla voisi olla taskussa A4 jossa lukee isolla selvällä tekstauksella "Anteeksi, poistan kuvan" =)

Saa kuvata, luotan siihen, että kuvaajalla on tarpeeksi kriittinen silmä mikäli en näytä edustavalta otetussa valokuvassa =)

- Garo
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#20 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Musta on ehkä otettu tuhansia täysin turhia kuvia mutta eipä haittaa ja ottakaa pois jo kiinostaa. Olen itsekkin aika monta kuvaa bileissä räpsinyt ja vain muutaman kerran on käynyt niinkin hassusti että on pyydetty poistamaan tai ei ole suostunut kuvattavaksi. Jos ei oma perse kestä nähdä itseään jossain niin en voi muuta kuin *sääli*:ä teitä. Toivottavasti selviätte omatunnon ongelmista.

En minäkään valita vaikka musta on otetta tälläsiäkin kuvia *ding* http://www.klubitus.org/kuva.php?id=11147

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?