Mihin suuntaan klubitus on mielestäsi kallistumassa?

81 posts, 5 pages, 30,975 views

ville

Posts: 3,780

#61 • • ville olen oikeasti ujo
Mä en kyl käsitä miten suurin osa voi sanoa, että huonompaan suuntaan ollaan menossa.

Mä aloin lukemaan tätä forumia platinumin ohella hyvin myöhään, koska platinumilla alkoi olla tekstiä liian vähän ja täällä pelkän ihku-plur-hymiö-oksennuksen sijaan alkoi olla jopa ihan mukavaa pohdintaa. Nykyisin homma on mennyt siihen, että asiallisia kirjoittajia täällä on jo aika runsaasti joten forumia tulee seurattua aika ahkerasti.

Mä vierastan erittäin paljon tota: "miks ei enää olla yhtä perhettä" asennetta. Ensinnäkin miksi kaikkien pitäisi olla kaikesta samaa mieltä, julistaa sitä kovaan ääneen ja vielä korostaa tätä yltiöpäisellä hymiömerellä? Mitä vikaa on asiallisessa argumentoinnissa ja toisen väärän mielipiteen osoittamisessa?

Perusajatus mulla on, että forum on sellainen kun käyttäjänsä. Siten moderaattoreiden mahdollistama lukko tai muutama kipakka postaus ei tule muuttamaan klubitusta mihinkään suuntaan, vaan muutoksen on tapahduttava itse kirjoittajissa. Ongelmana tässä on, että kirjoittajien määrä kasvaa koko ajan ja koska jokaisen uuden pitää opetella nämä "tavat", ei koskaan päästä siihen tilanteeseen, että kaikki osaavat "ne 100 kirjoittamatonta sääntöä". (tai itseasiassa platinumilla on tähän päästy ja tuloksena on aika kuolema)

Tässä välissä mukaan astuu ne "poliisit"

Vaikka kuka sanoisi mitä niin kaikki ne tylyt postaukset, joita tänne lähetetään, ovat omalla tavallaan pakollisia. Jos niitä ei olisi, tämä forum hautautuisi paskaan, sillä kaikilla olisi mielikuva, että tänne saa postata vaikka mitä tuubaa, kunhan se itseään kiinnostaa. Nyt käy niin, että kun nämä uudet peelot, joilla ei ole mitään käsitystä nettietiketistä, oppivat poliisipostauksista mitä täällä voi tehdä ja mitä ei.

Varsinainen ongelma tulee, kun nämä nettipoliisit yleensä huomauttavat ensimmäisellä kerralla ihan asiallisesti. Sen jälkeen se jolle huomautetaan kokee, että häntä on luokattu normaalin käyttäjän toimesta ja hän puolustautuu. Jos tällöin ei osata (kuten yleensä) nettietikettiä, puolustautuminen on asiattomuuksiin menevää valitusta jossa ei ole varsinaista pointtia. Tässä tilanteessa nettipoliisi sitten yleensä lyttää lisää ja soppa onkin valmis.

Tätä ongelmaa on jokseenkin mahdotonta ratkaista. Asiaa auttaisi erittäin paljon se, että näistä poliiseista tehtäisiin virallisia moderaattoreita, jolloin heidän huomautuksillaan olisi enemmän valtaa. Lisäksi moderaattorina ei välttämättä kehtaa heittää lokaa, koska edustaa koko forumia. Peräänkuulutan siis moderaattoreiden määrän kymmenkertaistamista (joka sekään ei olisi paljoa kun aktiivisia käyttäjiä on uskomaton määrä).

Toinen suuri ongelma on vanhojen postaajien väittelyt, joissa ei tyydytä väittelemään asioista vaan mukaan pitää sotkea halventavia hymiöitä ja vihjailuja toisen tyhmyydestä/osaamattomuudesta. Yleensä asiaan liityy se, että vanhan parran mielipide on osoittautunut vääräksi ja hän puolustautuu epäasiallisesti tai sitten toinen vanhaparta on tehnyt postissaan virheen, johon on (pakko) puuttua . Tällaiseen käytökseen syyllistyy mielestäni _erittäin_ moni niistä, jotka ovat sitä mieltä, että he vain keskustelevat asiallisesti (myös minä).

Tälle ongelmalle on olemassa hyvin helppo ratkaisu: forumin vanhatparrat alkavat miettiä millä tavalla keskustelevat muiden kanssa. Toisaalta tämä on toivomuksena about samaa tasoa kuin "olisi kiva voittaa lotossa".


Uskon, että väistämätön tilanne on, että mielipiteiden kirjo lisääntyy, keskimääräisen käyttäjän nettietiketin tietotaso laskee sekä keskimääräisen käyttäjän "viisaus" laskee. Tämä tulee 100% varmasti lisäämään dissausta ja väittelyä. Kyse on lähinnä siitä, millä minimoida nämä negatiiviset keskusteluilmiöt.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#62 • • Aziz Combat Fighter

ville:
Mä en kyl käsitä miten suurin osa voi sanoa, että huonompaan suuntaan ollaan menossa.
---clip---



Niinpä. Näin se vaan on - kun yhteisön koko kasvaa, tarvittavien kontrollitoimenpiteiden määrä kasvaa. Tällä hetkellä klubituksen käyttäjäkuntaa ei filtteröi mikään, ja aktiivisesti moderoivia henkilöitä on pari. Tästä tulee väistämättäkin riitaa.

Mä arvostaisin suuresti jos joka foorumin yläreunassa ois sellanen POSTAUSOHJEET - LUE TÄMÄ ENNEN KUIN POSTAAT-topikki, mihin ois kerätty normaaleja postaamiseen liittyviä ohjeita ja neuvoja ja sellanen do/dont do-lista.

Mä voin ilmoittautua vapaaehtoseks kirjottamaan sellasesta vedoksen, jos moderaattoreilla on parempaa tekemistä.
jUSSi

Posts: 1,377

#63 • • jUSSi äkäinen vanhus

ville: forumin vanhatparrat alkavat miettiä millä tavalla keskustelevat muiden kanssa. Toisaalta tämä on toivomuksena about samaa tasoa kuin "olisi kiva voittaa lotossa".



vittuiletsä *hih*
ville

Posts: 3,780

#64 • • ville olen oikeasti ujo

mayah:
Mä haluaisin ainakin omalta osaltani ihan yleisesti muistuttaa, että klubbarissa tapahtuu paljon myös sellaista moderointia, joka ei muille käyttäjille näy. Kaikkia asioita kun ei aina selvitetä julkisesti, vaan myös kommenttien ja yksityis/ryhmäviestien välityksellä.



Ihan taatusti tapahtuu ...

Mutta jos käyttäjiä on 7000 ja moderaattoreita muutama, eikö suhde ole aika pieni? Jos ja kun moderaattorit esim lukisivat kaiken mitä tänne kirjoitetaan niin eihän teille jäisi edes nukkumiseen aikaan ....

Siinä vaiheessa kun moderaattori täällä ulvahtaa, asiat ovat yleensä menneet jo liian pitkälle.
ville

Posts: 3,780

#65 • • ville olen oikeasti ujo

jUSSi:
---
ville: forumin vanhatparrat alkavat miettiä millä tavalla keskustelevat muiden kanssa. Toisaalta tämä on toivomuksena about samaa tasoa kuin "olisi kiva voittaa lotossa".
---


vittuiletsä *hih*



Noin rauhallista insinööriä ei taida saada suuttumaan edes netissä :D (ja on sitä pari kertaa yritetty) :DD
jUSSi

Posts: 1,377

#66 • • jUSSi äkäinen vanhus

ville:
---
jUSSi:
---
ville: forumin vanhatparrat alkavat miettiä millä tavalla keskustelevat muiden kanssa. Toisaalta tämä on toivomuksena about samaa tasoa kuin "olisi kiva voittaa lotossa".
---
vittuiletsä *hih*
---
Noin rauhallista insinööriä ei taida saada suuttumaan edes netissä :D (ja on sitä pari kertaa yritetty) :DD



ala libertaariksi niin voit ehkä onnistua :D
Jussi Soro

Posts: 6,385

#67 • • Jussi Soro choon!

mayah:
Mä haluaisin ainakin omalta osaltani ihan yleisesti muistuttaa, että klubbarissa tapahtuu paljon myös sellaista moderointia, joka ei muille käyttäjille näy. Kaikkia asioita kun ei aina selvitetä julkisesti, vaan myös kommenttien ja yksityis/ryhmäviestien välityksellä.


Mun mielestä julkisesta pöljäilystä vois julkisesti näpäyttääkin, eli jos perustaa tyhmiä topikkeja, vastailee typerästi tai muuten käyttäytyy huonosti, olis siitä hyvä pistää myös julkinen ilmoitus kyseiseen topikkiin. Ihan vaan sen takia, että muutkin ihmiset tajuais, ettei niin saa tehdä.
akir0

Posts: 2,554

#68 • • akir0 idleRPG champion 2009

John:
Klubitus menee samaa rataa kuin Plattari pari vuotta sitten. Kai se vaan on jokaisen foorumin kohtalo kun saavuttaa tietyn koon. Enää ei kaikki tiedä toisiaan, vaan nimimerkin takaa voi suoltaa ihan mitä sontaa vaan mieleen tulee. Ja sitten tietty näitä itseään muiden yläpuolelle asettavat ihmiset... yrkh!



Yli 5 pikkufoorumin kasvua isoksi "yleisesti tunnetuksi" foorumiksi käyttäjänä seuranneena voin mielestäni allekirjoittaa sen, että kun käyttäjämäärä ylittää kriittisen tason alkaa häiriökäyttäytyminen lisääntyä.

Ajan kanssa se johtaa siihen, että vanhat käyttäjät vähentävät käyttöään/siirtyvät pikkuhiljaa muualle ja foorumi muuttuu moderoiduksi(johon ollaankin jo menty) ja lopulta yleensä siihen, että kaikki asiat on jo keskusteltu threadissa xxx sivulla yyy.
Juhgu

Posts: 7,921

#69 • • Juhgu Virnistelijä

ville:
Tätä ongelmaa on jokseenkin mahdotonta ratkaista. Asiaa auttaisi erittäin paljon se, että näistä poliiseista tehtäisiin virallisia moderaattoreita, jolloin heidän huomautuksillaan olisi enemmän valtaa.



Lisää moderaattoreita olisi ihan ok juttu, mutta mun mielestä niitä ei pitäisi nimittää näistä muille ärhentelevistä egonboostailija "poliiseista".

Mulla ei siis ole varsinaisesti mitään tälläisiä postailijoita vastaan, modeoikeuksien kanssa se touhu vaan menisi överiksi.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

e-will

Posts: 372

#70 • • e-will joor worst naitmeir
jooh. olen samaa mieltä villen kanssa siitä että foorumi on samanlainen kuin käyttäjänsä.
mutta joskus jopa tuntuu että muuten fiksunoloiset ihmiset menettävät kaiken kontrollin tai muuten vaan muuttuvat palikoiksi kun pääsevät kirjoittelemaan foorumille.

foorumi varmaankin melko suoraan heijastaa sinne kirjoittavan ihmisjoukon henkisen mielentilan kuin peili. oli siellä sitten plurahtelua, jotain puristi pätemistä, kauniit ja rohkeat -tyylistä kinastelua tai jotain perus jauhantaa.
itselläni on ainakin hauska lueskella klubbaria kaikessa kirjossaan eikä vielä ole tullut vastaan mitään erityistä mikä olisi vienyt uskon koko foorumiin.

bannisysteemi on varmaan joo toimivin ratkasu häiriköiden poistamiseen mut moderaattori aksujen jakelemiseen suhtaudun melko kriittisesti... omien kokemusteni mukaan se ei yleensä ole toiminut niin hyvin järjestyksen ylläpitämiseksi kuin olisi pitänyt.

--
vailla täyttä ymmärrystä

MaSari

Posts: 1,986

#71 • • MaSari space jammer
Minun mielestä ei ainakaan hyvään, mutta se ei sitte taas johdu moderaattoreista. Joskus tuntuu et porukkaa on tullu niin pirusti lyhyen ajan sisällä ettei tunnista puoliakaan..

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

Occu

Posts: 2,528

#72 • • Occu
Ei todellakaan ainakaan hyvään suuntaan ole kallistumassa!
Tänne on alkanut tulvimaan mitä kummallisempaa porukkaa mitä kummalisempien juttujensa kanssa.
Ei osata käyttäytyä puhumattakaan toiminnasta *plur* hengen nimessä.
Tosin se ehkä voi johtua siitäkin, että koko toiminta on yleistynnyt aivan järkyttävissä määrin siitä mitä se on ollut.
Suosittelisin bannien ja jäähyjen käyttöön ottoja. Ei tästä oikeasti muuten ole tulossa lasta eikä paskaa jos tänne saa jokainen urpo kirjoittaa mitä sylki sormiin vie tai perustaa mitä tahansa topiceja.
Esim. eilinen show...

--
..::MOI::..

Jinx

Posts: 2,615

#73 • • Jinx Superfeminine
Klubbarissa on ollu jo jonkin aikaa näkyvissä sellaista huonoa henkeä imiset haukkuu toisiaan ei hyvä! *eiei**eiei* Jäähyt käyttöön tarvittaessa

--
Pyllykkä

UzU

Posts: 2,361

#74 • • UzU [33100]
Vaihtoehdoista puuttuu minun mielipiteeni eli eteen pain.

Kasvu tuo aina enemman ja vahemman toivottuja ilmioita mukanaan, mutta se on vain elamaa ja sen kanssa on elettava. Itse olen ainakin saanut klubituksesta ihan hyvan viihdyttajan. Taalta saa lukea paljon muustakin kuin vain itse aiheesta, eli bileista... Monta tylsaa tuntia on kulunut ihan kivasti taalta poimittujen linkkien ja haroily-topikkien kanssa. Tosin aina valilla se raja, jolloin topic on liian roskaa ylittyy. Mut eipahan jaa enaa selaimen muistiin demi.fi osoitetta..

Pahoittelen skandien puutetta, mut eivat tahdo taalla Thaimaassa tukea moisia.

ville:
Jos ja kun moderaattorit esim lukisivat kaiken mitä tänne kirjoitetaan niin eihän teille jäisi edes nukkumiseen aikaan ....



Mayah:n kommentointi ja paikallaolomaarista paatellen on meilla ainakin yksi mode joka tekee "tyotaan" 24h ;)


ps. jos multa kysytaan niin noi hymiot-kuvat vois kaikki poistaa ja turvautua vain naihin perinteisiin :)
Omasta postauksestahan ne saa pois, mut kuinkas toisten postaukset?
Viltsu

Posts: 2,010

#75 • • Edited Viltsu noname
Pitämällä ruodussa nuo kaikista älyvapaimmat topikit, luulisin että nämä paatuneimmatkin uuspeelot tajuaa olla avaamatta uusia..

http://www.klubitus.org/forum_alue.php?id=32
- Swimmer '84, way 2 go - *lohduttel*

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

patis

Posts: 1,158

#76 • • patis 10

Avernian:
Miten olisi mahdollisuus rekisteröityä vain suosittelijan tai parin kautta?
Ja piirit pienet pyörisi taas kuten aina ennenkin.



Loistava idea! Ainoastaan n. 3000 rekisteröitynyttä myöhässä. Tosin ehkä kannattaisi pelastaa se mitä vielä pelastettavissa olisi.
Fyrisch

Posts: 4,525

#77 • • Fyrisch
Olihan irc-galleria kans aikoinaan hyvä, ku vähän porukkaa ja melkee kaikki asiallisia, kunnes nytte *eiei*
-xx-

Posts: 5,001

#78 • • -xx- Dr. -xx-, PhD
oikealle alaviistoon?

--
kiitos ja anteeksi ^^

henkka

Posts: 4,973

#79 • • henkka
vasemmalle
blender

Posts: 2,552

#80 • • Edited blender Arcade | KAIKU
nyt tää toimii musta todella hyvin, ihan semmoseen hyvään suuntaan tällä hetkellä tunkionkin ansiosta kun kaikista älyvapaimpia (huonolla tavalla) viestei ei näe niin sitä on ihan unohtanu tuonkin huolen! helpommin löytyy mielenkiintoinen keskustelu kun "uudet" palkissa ei oo 10 viestiä jtn ihan shittiä kun ne saa piiloon *hymy*