Vähän huonolaatuisia vs. muutama hyvälaatuinen

17 posts, 1 page, 9,479 views

xl8r

Posts: 2,227

#1 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Tästä aiheesta keskusteltiin roimasti off-topic tuolla --> linkki, mutta halusin nyt vielä tuoda keskustelun hieman laajemmaksi.

Kysymys on tämä: onko parempi, että kuvaaja ottaa pajon kuvia (n. 100) ja tuuppaa ne kaikki nettiin (en nyt tarkoita tänne klubitukseen, vaan yleensä) vai karsii niitä niin, että jäljelle jää vain muutama paras kuva? Haluavatko ihmiset nähdä hirvittävän määrän kuvia sekalaisella laadulla, vai riittääkö, kun näkee vain muutaman kuvan sieltä täältä?

Itse olen tässä ainakin sitä mieltä, että tässä asiassa määrä korvaa laadun. Tottakai, haluan myös nähdä näitä hyvälaatuisia kuvia, mutta se ei ole bilekuvaamisen pääpointti, ainakaan koskaan itselle ollut. Tärkeämpää on ollut lähinnä saada järkevä yleiskuva bileistä ja nähdä myös kuvia bilettäjistä. Ja niiden bileiden kohdalla, joissa olen itse ollut paikalla, olen halunnut kuvien avulla fiilistellä menneitä tapahtumia ja muistella ko. iltaa.

Aika usein, kun kuvia karsitaan isolla kädellä, kuvien perusteella ei oikein tahdo saada kunnollista kuvaa tapahtumasta. AIka usein karsinnan tuloksena tuppaa jäämään vain ihmisiä esittäviä kuvia, vaikka haluaisin hirveästi nähdä myös kuvia mm. tapahtumien decoista yms. Suomen bilettäjien ryhmä on kuitenkin sen verran pieni, että kuvissa pitkällä aikavälillä tuppaavat esiintymään samat henkilöt, joten pelkät henkilöiden ja dj:n kuvaaminen ei paljon kuvaa bileistä anna.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

ezzy

Posts: 8,060

#2 • • Edited ezzy Droid-pappa

xl8r:
Tästä aiheesta keskusteltiin roimasti off-topic tuolla --> linkki, mutta halusin nyt vielä tuoda keskustelun hieman laajemmaksi.

Kysymys on tämä: onko parempi, että kuvaaja ottaa pajon kuvia (n. 100) ja tuuppaa ne kaikki nettiin (en nyt tarkoita tänne klubitukseen, vaan yleensä)



Kukaan ei halua, että kuvaajat tyhjentävät muistikorttinsa nettiin. Siitä ei oikeasti seuraa mitään hyvää.

Dekojen yms kuvaaminen vaatii yleensä pitkiä valotusaikoja ja keskittymiskykyä ja EI SALAMAA, jotta niistä saa totuudenmukaisia ja että decot ovat "oikeassa ympäristössään". En tiedä miksi, mutta porukka ei halua kuvata dekoja mitä ilmeisemmin. Harmi sinänsä.
kilobitti

Posts: 2,419

#3 • • kilobitti 1-2-3 techno
me thinks;

Olennainen osa valokuvaamista on turhien kuvien karsiminen, ja sitä ei harjoiteta täällä tarpeeksi. Sataa huonoa räpsäsyä ei vaan jaksa selailla läpi löytääkseen sieltä niitä muutamia helmiä..

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#4 • • Aziz Combat Fighter
Mä oon ainakin lopen kyllästynyt näkemään bileistä sen 200 kuvaa "MaGeIsTa" valoista ja dekoista ja tummista hahmoista tanssilattialla, ja sit siellä seassa on ehkä 20 kuvaa jotka oikeesti antaakin jotain. Tossa mielessä oon ehdottomasti sitä mieltä, että niistä tulee karsia roimalla kädellä turhimmat veke, varsinkin ne missä on kuvattu tärähtäneesti dekoja tai niitä iänikuisia savua-ihmisiä-laasereita - meininkejä.
remotion

Posts: 5,283

#5 • • remotion nostatus guru
joo, sama homma, mut toisaalta oon kans nähny jotku naamat täällä 100 kertaa niihin on yhtä kyllästynyt samoin kuin dj kuviinkin vaikka ois kuinka hienoja, okei tietty voi olla yks kuva joka dj:stäet muistaa ketkä siellä soitti, mutta mieluiten katsuu hyviä kuvia yleisestä tunnelmasta missä näkyy valot ja porukka, sekä hyviä kuvia uusista naamoista.

Tietysti karsiminen ja editointi on yhtä tärkeää kuin normivalokuvissakin kehittäminen.
Vois pitää ainakin nyrkki sääntönä et käyttäis ne kuvat mitkä päätyy nettiin ni adoben läpi ja tekis ainakin clrt+shift+L (automaattiset tasot) ja ctrl+shift+alt+L (automaattinen kontrasti) ja sitten kuvakoon säädön rajauksen ja pakkauksen läpi nettiin vasta jakoon.
Karski

Posts: 6,049

#6 • • Karski Pomon kätyri

xl8r:
Aika usein, kun kuvia karsitaan isolla kädellä, kuvien perusteella ei oikein tahdo saada kunnollista kuvaa tapahtumasta. AIka usein karsinnan tuloksena tuppaa jäämään vain ihmisiä esittäviä kuvia, vaikka haluaisin hirveästi nähdä myös kuvia mm. tapahtumien decoista yms.



No tässähän ongelma ei ole kuvien karsimisessa,
vaan kuvaajissa. Huonojen kuvien julkaiseminen
ei palvele ketään, ei edes tätä tapahtuman dokumentointi-
päämäärää.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

T0mbstone

Posts: 728

#8 • • T0mbstone The Process.
Ehdottomasti karsittava. 100 huonolaatuista kuvaa itseasiassa kertoo vähemmän biletunnelmasta, kun 10 laadukasta ja hyvin valittua otosta.

Pikselimössöjä, pimeitä ja heilauduskuvia voi ottaa melkeimpä omassa vessassa lähtemättä bileisiin ja jälki on kuitenkin sama kun olisi vaivautunut bilemestoille. Pyytää vielä ne bileittein suosituimmat ihmiset käymään siellä niin tunnelman vaikutus on taatttu jälkipolville... *nauru*

Jos hirveä tarve saada kuvattua kaikki mahdollinen niin videokuva on helpompi vaihtoehto.

--
~If you understand, things are just as they are... If you do not understand, things are just as they are....~

UnityF

Posts: 15,721

#9 • • UnityF joo just se
Kuvia on mun mielestä kanssa karsittava. Kukaan ei vaan jaksa katsoa 100000 kuvaa savusta jostain tärähtäneestä asiasta tai jostain ihmisestä joka on xx määrän kuvissa / bileet.

Sitten se mikä mua huvittaa niin "aina samoja ihmisiä kuvataan" huoh. *poks* no herra tai neiti on hyvä ja ottaa itte kameran mukaan bileisiin ja kuvaa sitten itte omia kavereita/ yleisöö tai mitä haluaakaan ja laittaa niitä kuvia nettiin.
Jos ihmiset viittis kattoo esim viime vuoden kuvia ja vertaa niitä tän vuoden kuviin niin hyvin on "naamat" vaihtunu. Puhumattakaan toissavuoden kuvia, niissä on ihan eri posse. Mun mielestä taas on alettu kuvaamaan paljon laajemmin ihmisiä kuin ennen mut silti ihmiset jaksaa valittaa.
Tekee joku niin tain näin niin silti aina joku jaksaa valittaa.
kilobitti

Posts: 2,419

#10 • • kilobitti 1-2-3 techno

UnityF: Tekee joku niin tain näin niin silti aina joku jaksaa valittaa.



Mutta tämähän on ihmisenä olemisen perusjuttu*hih*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

UnityF

Posts: 15,721

#11 • • UnityF joo just se

kilobitti:
Mutta tämähän on ihmisenä olemisen perusjuttu*hih*



niih.. mut ärsyttää.. mäkin valitan.. eli mäkin olen ärsyttävä.. huoh.. menee tää nyt monimutkaiseksi mun ajattelu... *poks*

*menee juomaan kupin teetä ja miettimään*
titi

Posts: 59

#12 • • titi
Mun mielestä bile kuvaus on ollut ihan ok tähän mennessä...Laadullisesti hyviä kuvia on varmasti vaikea saada kaikkien valojen ja muiden "bling-bling" juttujen takia...Mutta noi naamat vois kyllä vaihtua.Välillä vaan kyrsii niin maan perhanasti kun aina samat tyypit...Ja olenpa ihmetellyt sitäkin miksi kuvaajat ei vaan räpsi kuvia kaikista vanhoista ja uusista naamoista. Ymmärrän hyvin että kuvaajat haluavat antaa töistään vain parhaat palat julkiseen levitykseen..ja siinä sivussa karsiutuu sitten ne jotka eivät onnistu kuvissa(mm.minä). Mut on vaan hirmu kiva bongailla kavereita kaikista kuvista...että näin,siinä taisi kaikki tulla.
Fyrisch

Posts: 4,525

#13 • • Fyrisch

titi:
Mutta noi naamat vois kyllä vaihtua.



ei ne naamakuvatkaan kiinnosta ainaskaa muo, koko kroppakuvat on eriasia jos kyseisel henkilöl joka kuvas esiintyy on hienot asusteet päällä.. eniten kiinnostais nähä kuvia jossa esiintyy useampi henkilö, esim tanssilattialt ja yleiskuvii tapahtumast jne.. mut jokainen omal tyylillä

ymmärrän hyvin että kuvaajat haluavat antaa töistään vain parhaat palat julkiseen levitykseen..ja siinä sivussa karsiutuu sitten ne jotka eivät onnistu kuvissa(mm.minä).



Ota oma kamera mukaa ja ota ittestäs ja muista kuvii, sit uppaat ne tänne >____^
siveys

Posts: 2,492

#14 • • siveys lovely
Olisiko mitenkään mahdollista pistää riita poikki ja laittaa kahta aluetta; toista, johon voi laittaa enemmän kuvia ja toista, jossa on vaan niitä karsittuja kuvia?

Itse en osaa asiaan mitään sanoa kun en tuota kuvaosiota pahemmin klubbarissä käytä.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#15 • • Aziz Combat Fighter

siveys:
Olisiko mitenkään mahdollista pistää riita poikki ja laittaa kahta aluetta; toista, johon voi laittaa enemmän kuvia ja toista, jossa on vaan niitä karsittuja kuvia?

Itse en osaa asiaan mitään sanoa kun en tuota kuvaosiota pahemmin klubbarissä käytä.



Joo, tehään noin, mut postauksille! Tyhmät postaukset voi postaa omalle alueelleen ja väärät mielipiteet voi samantien pistää jonnekki mis niit ei tarvii muiden lukee *piis*
siveys

Posts: 2,492

#16 • • siveys lovely
lähinnä siis homma voisi toimia niin, että kun joku postaa läjän kuvia niin ne menee heti näkyville ö-mappiin, josta niitä saa kuka vain käydä selailemassa "omalla vastuulla". Sitten kun kuvamoderaattorit käy niitä sieltä hyväksymässä niin hyväksytyt kuvat siirtyy viralliseen kuvagalleriaan, josta ne vasta indeksoidaan erilaisiin hakuihin.
ville

Posts: 3,780

#17 • • ville olen oikeasti ujo

titi:
Ja olenpa ihmetellyt sitäkin miksi kuvaajat ei vaan räpsi kuvia kaikista vanhoista ja uusista naamoista. Ymmärrän hyvin että kuvaajat haluavat antaa töistään vain parhaat palat julkiseen levitykseen..ja siinä sivussa karsiutuu sitten ne jotka eivät onnistu kuvissa(mm.minä). Mut on vaan hirmu kiva bongailla kavereita kaikista kuvista...että näin,siinä taisi kaikki tulla.



Meillä ainakin käy tosi helposti niin, että koska bileissä haluaa jutella kavereiden kanssa tulee helposti kuvattua kavereita, koska ne on siinä vieressä :)

Lisäksi monet ns kestonaamat on henkilöitä, jotka osaa olla kameran edessä ts he eivät muutu tikuiksi paskassa kun järkyttävän kokoinen kamera tulee 50cm päähän naamasta. Siten kyseisiä ihmisiä on mukava ja helppo kuvata koska onnistumisen todennäköisyys on suuri.

Nykysin jos mulla ja vaavulla on kameran mukana me ollaan lähes 100% varmuudella ns duunissa ja silloin mitä enemmän kuvia sitä parempi eli sillon saa tulla nykimään hihasta ja sanoa, että ota kuva (vaikka en kyllä lupaa, että kuva on millään tavalla hyvä)