ALOITTELIJA KAIPAA APUJA?

9 posts, 1 page, 14,091 views

0DB1986

Posts: 3

#1 • • 0DB1986
Täytyy nyt sanoa alkuun, että olen aivan pihalla kaikesta tekniikasta.
Veljeni kuoltua ½ vuotta takaperin, minulle jäi nämä laitteet:
2 x teknari sl 1200
RANE TTM57SL mikseri
Jotkut perus kajarit mitkä sisko nyt vei.

Tarkoitukseni on nyt hankkia hyvät kajarit tuolle setille kotikäyttöön.(Hintahaarukka n.1000-1500) Aktiivit mielellään. Vai kannattaako tuohon rahaan hankkia erillinen subbari?
Tämän lisäksi hyvä cd-soitin minkä saa myös kiinni tuohon samaan mixeriin levareiden lisäksi, mutta en ole hakemassa siis DJ käyttöön olevaa cd-soitinta. Vaan normaalia soitinta, jossa voi vaihtaa biisit kaukosäätimella jne.

Cd-soittimella soittelen musiikkia kun teen kotona muita asioita.
Levareilla sitten kikkailen ja alan opettelemaan. Sitä veljeni kerkesi onneksi hieman opettaa/näyttää.
Eli mitkä kaiuttimet ja mikä cd-soitin käyvät yhteen minun laitteiston kanssa?


Kiitoksia avusta jo etukäteen. Olen sattuneesta syystä aivan uuno näissä asioissa ja "harrastus" tuli yllätyksenä.
RiD

Posts: 2,817

#2 • • Edited RiD Nukemi
Terve.

Itse olen tehnyt aika kattavaa monitori researchia tässä viimeisen parin päivän apua, joten tämä on mulle kans hyvin ajankohtaista, tässä mun löydöksiä sen johdosta:

En usko että välttämättä tarvitset 1000-1500 hintaluokan kajareita levyjen soitteluun kotona.

Ostaisin itse varmaan jonkun ihan normaali kotiteatteri setin tuota musiikin kuuntelua varten ja sitte jotkun vaikka muutaman satasen monitorit dj hommia varten. Piuhat vaan Rane Mixeristä suoraan monitoreihin, ja CD soittimesta/musiikkisysteemistä kotiteatterin amppiin.

Tai vaihtoehtoisesti, voihan noilla 5.1 seteilläkin ihan hyvin pyöritellä levyjä omaksi iloksi, mutta signaalin digitaaliprosessoinnin takia audio ei kuulosta ihan niin puhtaalta/lisäaineettomalta kun pitäisi ja voi olla että kuulokkeiden/outputin välillä on pientä viivettä. (Minulla ainakin on tämä ongelma, ja siksi juuri tein tätä tutkimusta)


Jos on tonni tai puoltoista millä mällätä, suosittelen melkeen ostamaan eri systeemit molempiin käyttöihin, pitäisi riittää kevyeen.

Tässä pari monitori suositusta DJ hommiin ja kotisoitteluun:

Equator D5:tä on moni kehunut parhaiksi 5" monitoreiksi mitä maa päällään kantaa, ja on itsellänikin to-do listalla:

http://www.thomann.de/pt/equator_d5.htm (myydään pareina)

Ja jos rahaa riittää, 8" versio samoista (moni sanoo parhaaksi monitoreiksi ever):

http://www.thomann.de/ie/equator_d8.htm (myydään pareina)

Tai sitten vaihtoehtoisesti aika hyviä arvosteluja saaneet reloopit, tässä arvostelu:

http://www.digitaldjtips.com/2013/09/review-video-reloop-wave-5-active-monitor-speakers/ (myydään pareina)


Ja sitten vielä lisäksi moni myös suositellut rokit monitoreita:

http://www.thomann.de/ie/krk_rp8_rokit_g3.htm (myydään yksittäisenä)


Moni sanoo että equatoreissa ja noissa rokit 8":ssa ei edes tarvitse subbaria, koska niissä riittää potkua alataajuuksissakin vallan mainiosti, mutta jos sellaisen välttämättä haluaa, voi sen lisätä tuohon jatkeesti varmaankin aika helposti.


CD soittimista en niin tiedä, aika sama varmaan millä niitä soittelee. Kotiteatterisysteemeistä voin itse ainakin suositella jamon 5.1 kajarisettejä ja yamahan amppeja.

Toivottavasti tästä on apua :)

Hyvän harrastuksen valitsit, riittää tekemistä!

--
*super* *possu*

0DB1986

Posts: 3

#3 • • 0DB1986
Mites Genelecit? Ja jostain ihmee syystä haluaisin sen cd-soittimen samaan nurkkaukseen levareiden kanssa, siellä on teetetty soittopöytä jne. Vai onko nuo nykyajan kotiteatteri paketit ihan toimivia myös cd-soittimina? Joku 4 vuotta sitten ei ainakaan ollut.
RiD

Posts: 2,817

#4 • • Edited RiD Nukemi
Geneleceistäkin oon kuullu ihan hyvää. Mutta, en oo niitä kerennyt kauheasti tutkia! Moni sanoo hyväksi. Vaan yllämainituista olen tähän mennessä kerennyt tekemään enemmän tutkimusta :)

Noi kotiteatterisysteemit on lähinnä amp/kajarisettejä. Ihan helpostihan siihen vois lisätä jonku päheen CD soittimen joka näyttää hyvältä siellä rojun seassa. Onhan niitä kuitenkin olemassa settejä missä on Dvd/cd soitin ja amppi samassa. Itse diggaan vaan siitä että on amppi erikseen hyvien kaijuttimien kanssa.

Itellä on soittopöytänä ikeasta ostettu pöytä joka makso jotain 100-150 luokkaa. Siinä on nostettavat tukevat metallijalat ja sen saa helposti n. 90-95cm korkeuteen. Suosittelisin jotain tollasta 90cm+ korkeutta, normaali pöydät tuntuu olevan jotain 70cm korkeudella, ja mulle 184cm pitkänä sellanen ei ainakaan toimi. Löytyy paljon huonoa historiaa selkävaivojen kanssa niin en edes viitsi yrittää.

En ikävä kyllä löydä nyt ainakaan ikean katalogista enää samaa pöytää.

Tässä pari kuvaa eniveis, passaa mulle ihan hyvin. Sivupöydältä löytyy jotain syntikkaa yms, ja monitorit on juuri hankinnan alla. Suosittelen tsekkaamaan jostain ne teknarien ja mixerin mitat ainakin ja vähän sen mukaan kattella.

http://qsanity.net/~nukemi/Muzak/Setup/


(räjähtää topicci jos laitan suoraan kuvia)

--
*super* *possu*

RiD

Posts: 2,817

#5 • • Edited RiD Nukemi
Niin joo, ja jos meinaat teknareilla soitella ja et omista kauheesti säilytystilaa extra vinyyleille, suosittelen ehkä jonkinlaista DVS systeemiä. (digital vinyl setup).

Tätä kautta esm traktorin tai seraton kautta voi soitella Mp3'sia, mutta vinyyli tuntuma pysyy kuitenkin paikalla. Ei tarvi ostaa vinyyleitä, mutta silti pääset mixaamaan ihan vinyylituntumalla tollasta control vinyyliä käyttäen.

Mutta jos diggailet kaivella levylaukkuja ja keräillä vinyyleitä ja soitella niitä, ei tälläseen kannata lähteä!

Lopputulos on molemmilla about yhtä hyvä, tollaseen DVS setuppiin saa vaan kaikenlaista lisäkilkettä ostettua paljon mukavammin sitten kun rupee taidot olemaan sillä tasolla. (dicereitä, parempia mixereitä yms). Tähän tarkotukseen tarvitset kuitenkin sitten vielä lisäksi läppärin ja tilaa missä se voi istua mahd. ergonomisesti.

Edit. tarkistin ton mixerin, ja toihan on serato mixeri, pitäis toimia ihan hyvin!

DVS systeemeistä en itse tän enempää tosin osaa kertoa, ehkä joku muu tietää paremmin :)

--
*super* *possu*

0DB1986

Posts: 3

#6 • • 0DB1986
En mä tarttee mulla on siis jo teetetty soittopöytä, se minkä broidi teetti aikoinaan soittimille.vinyyleille.kajareille jne jne. ja makso maltaita.

kiitos vinkeistä kuitenkin :)
RiD

Posts: 2,817

#7 • • RiD Nukemi
Hups, luin vähän vinoon, pahoittelen :)

Toivottavasti oli apua! Suosittelen googlea laulattelemaan paljon ennen kuin teet mitään hankintoja. Sulla on aika hyvät pohjat aivan mahtavalle setupille :)

Djtechtools.com / Digitaldjtips.com ja www.reddit.com/r/beatmatch on ihan hyviä resursseja tähän.

--
*super* *possu*

m1kk3

Posts: 5,560

#8 • • m1kk3 no-life
Omia kokemuksia: mulle ei enää mitään studiomonitoreja kuuntelu- ja soittelukäyttöön. Mua alkaa ainaki pidemmissä sessioissa rasittamaan se liiallinen terävyys ja tarkkuus mitä niissä on. Deejiikäyttöön mieluummin vähän iisimmin soivat kajarit joissa on muhkea bassotoisto. Ite hommasin studiomonsujen jälkeen hifistitutun suosittelemana tollaset http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1_116_277&products_id=4773 ja voin sanoa että on todennäkösesti parhaat aktiivit mitä saa tohon hintaan. Vahvistintehoa 100w jatkuvaa per kaiutin, bassotoisto aivan mieletön (ei todellakaan tarvi subbaria), ääni hyvin miellyttävä ja korvia rasittamaton, basso- ja diskanttisäädöt, ipod-ohjaus yms kaukosäätimestä, hiilikuituvahvisteiset kartiot ja mikä parasta, äänenpainetta lähtee tarvittaessa todella hurjasti pienestä koosta huolimatta, eikä ala särkemään isoillakaan voimakkuuksilla. Yksinkertasesti loistavat kaiuttimet, joissa hinta-laatu täys kymppi. Tossa vielä arvostelua http://www.hometheaterhifi.com/portable-audio/portable-audio/a-secrets-ipod-accessory-review.html

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Juhgu

Posts: 7,921

#9 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Genelecit on oikein hyviä myös joo. 8020 taitaa löytyä monen tyytyväisen olohuonemuusikon kotoa.

Jos on laadukkaat kailottimet muutenkin hankkimassa niin erillistä subbaria en suosittele, harvalle ne parikymmentä alinta hertsiä on kotikäytössä kovin merkityksellisiä. Ja se on sit vaan ylimääränen menoerä ja vaatii säätämistä, ja sillä on helppo pilatakin soundi.

En myöskään kotikäytössä laittais 1000-1500 euroa kaiuttimiin (paitsi tietysti jos rahaa on niin paljon että evvk niin mikäs siinä sit! :p). Mun mielestä 200-700e hintaluokka on jo varsin jees, kotona tuskin huomaa merkittävää eroa seuraavaan hintaluokkaan. Tämä siksi että huoneen akustiikka vaikuttaa ääneen paljon, ja harvan olohuone on mikään ammattistudio. Jos oikeasti haluaa laittaa noin isoja rahoja kiinni, ni mun mielestä parhaan tuloksen silloin saa laittamalla muutaman satasen kaiuttimiin ja muutaman satasen huoneen akustointiin.


Edit; ai niin ja studiomonitoreissa kalliimmat pöntöt ovat yleensä niitä isompia, joissa on optimaalinen kuuntelupiste vähän kauempana kuin pienemmissä. Pienille voi siis löytää vähän helpommin parhaan paikan esim. olohuoneesta.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)